hey ! (zoektocht nr een korte uitleg..!)
Ik weet perfect wat je bedoeld , ik deed dat ook in het begin...
Nu veel heeft ook te maken met je positie op de kart en gewicht etc , maar het is wel een feit dt bij het onderhands vastnemen het gevoel minder is.
Tuurlijk kunnen we hier over discussieren , maar probeer het gewoon eens..maakt het niets uit des te beter voor jullie heh
waarom bovenhands :
-het gewicht van je armen en deel van je bovenarmen rust op het stuur, wat meer neerwaarste druk geeft op je voorwielen . Ok, het is vrij gering , maar zeker indoor goed voelbaar hoor! je zal merken dat bij het scherp insturen met een zulke handpositie en goed stevig rond het stuur vast dat de voorkant perfect doet wat je wilt , terwijl je met onderhands vastnemen net die paar fracties het later voelt en dikwijlser zal tegensturen in de bochten dan iemand die 10/2 neemt.
Bij het bovenhands nemen houd je het 'gewicht' tegen , bij het onderhands vastnemen moet je 'trekken' om het stuur in positie te houden..op zich voelt dit makkelijk , maar feitelijk voel je de initiatie vh stuur bij een afwijking of bv hobbel enkele fracties later dan zou je je stuur bovenaan hebben vastgenomen.
Nog een punt wat hierin meewerkt is het feit dat als je bovenhands neemt , je met bijna gestrekte armen rijd , waardoor het gevoel verbeterd maar zeker en vast ook een snellere reactie mogelijk is dan wanneer je je armen gebogen en dus onderhands houd.
Wat mij bv vooral opviel en ook mijn mede-karters is dat indoor alleszins bij het ingaan vd bochten de banden minder snel gaan piepen , wat dan ook bevestigd wat ik zei vh extra gewicht op de voorwielen.
En dit is niet enkel in karting, maar ook bij wagens ..Ik test regelmatig amg's en moet deze ook op en in trailers rijden etc voor onze klanten en als men mij ooit het stuur onderhands ziet vastnemen mag ik voorgoed uitstappen , net omwille dat men het niet zou kunnen houden mocht hem iets onverwachts doen . Wij zijn dan ook verplicht de correcte rijhouding te hanteren met de optimale controle die nodig is...en dat is dus 10/2.
*in zekere zin, want ik zeg meestal , neem het stuur in de helft en ga dan 2 knokkels( halve hand) omhoog..dus infgeite is dat niet echt 10/2 maar er zowat tssin.
*ik ga alleszins volgende keer mijn eerste kwartier eens bovenhands rijden en 2de kwartier (meestal sneller) onderhands en eens zien of het wat doet
Is het beter of slechter , kan ik feitelijk moeilijk over oordelen (alleh ja ik ben zeker dat het beter is voor mij en mijn rijstijl , maar iedereen zijn eigen mening/houding en goesting natuurlijk heh!).
Wel voelt het voor mijzelf veel beter aan, de kart blijft in mijn geval voorraan veel rustiger en mijn reactietijd is veel beter. Toch zou ik zeggen , probeer het maar eens, ook al voelt het niet zo goed in het begin .
Enige nadeel is dan wel dat al na een half uurtje mijn amen serieus opgeblazen staan , wat ook wel bewijst dat als je armen gestrekter zijn je meer kracht uitoefent op je stuur en dus infeite meer schuivend gewicht voelt en tegenhoud. Bij onderhands vastnemen voelde ik alleszins mijn armen niet zo zwaar na een half uurtje, maar tegensturen is dan ook lichter in de verwerking omdat je net met het tegensturen die tegenkrachten opheft , het lijkt dan ook makkelijker te gaan , maar is het ook sneller?!
*dat is dus mijn gedacht/ervaring/gevoel , ben wel eens benieuwd wat je ervan vind eigenlijk , daarom zo'n lange uitleg
@ fillipper : idd! dat is het belangrijkste en 2de belangrijkste indoor = eigen helm en handschoenen!
Veel van mijn kameraden vonden nooit hun juiste maat etc en heb hun dan aangeraden een eigen helm en handschoenen te kopen.
Hierdoor zijn ze meer zich beginnen concentreren (minder schuddende helmen en minder pijn in de handjes) etc
Hun eerste opmerking was ook dat het veel comfortabeler was en properder natuurlijk en ik zag ineens hoe ze dichter bij mijn tijden kwamen.
Je goed in je vel voelen met het materiaal is dus ook aardig belangrijk.
Voor de rest hangt ook veel vd conditie vd baan af als de uren reeds gereden met de karts.
Afgelopen zondag kreeg ik soms wel het idee dat een gordel in die karts wel eens goed kan zijn..ik ben nogal ne smalle en word ferm op en af geslingerd in die karts.
En zo'n stoeltje om erin te leggen legt het zwaartepunt hoger , dus wat je wint verlies je zo weer.
ps: wat ne uitleg weeral , ik zou me moeten schamen , freak dat ik ben...
SRY!
feitelijk een kortere uitleg hoe ik stuur: bocht nr links duw ik met rechterhand (dus niet trekken met linkerhand) en omgekeerd , hierdoor 'leg je het gewicht' wat je voelt vh voertuig meer in de bocht . De andere hand diend dan weer voor als je een gewichtsverschuiving moet opvangen (chicane bv) , door het gewicht op de buitenste hand (zwaarder) te hebben , voel je het beter mits alle gewicht aan die kant ligt.
Zo leer ik het mensen meestal met sportwagens etc. ook is zo'n houding veel meer een gefocuste en uitdagend houding .
Mvg