Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tips Indoorkarten
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 3:51 pm 

@ looneycooney:
Citaat:
-handen altijd '10voor2' , zo houd je de voorkant rustiger

Ik ben het niet met je eens dat je altijd je stuur zo moet vasthouden. Bij sommige karts is '10-over-half-4' m.i. beter. Ik rijd zelf het liefst ook onderhands. Maar ja, ieder z'n ding natuurlijk. :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 4:37 pm 

Ik heb het stuur meestal ook onderhands vast, ik vind dat je dan vloeiendere bewegingen kan maken. Maar of je je stuur nu onderaan, bovenaan of nog ergens anders vast houd, dat gaat niet zo veel tijd winst opleveren. Zoals de meeste al gezegd hebben is het belangrijk om de motor op toeren te houden, als de motor "dood valt", dan is je rondje niet meer goed.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 5:30 pm 

hey ! (zoektocht nr een korte uitleg..!)
Ik weet perfect wat je bedoeld , ik deed dat ook in het begin...
Nu veel heeft ook te maken met je positie op de kart en gewicht etc , maar het is wel een feit dt bij het onderhands vastnemen het gevoel minder is.
Tuurlijk kunnen we hier over discussieren , maar probeer het gewoon eens..maakt het niets uit des te beter voor jullie heh :)
waarom bovenhands :
-het gewicht van je armen en deel van je bovenarmen rust op het stuur, wat meer neerwaarste druk geeft op je voorwielen . Ok, het is vrij gering , maar zeker indoor goed voelbaar hoor! je zal merken dat bij het scherp insturen met een zulke handpositie en goed stevig rond het stuur vast dat de voorkant perfect doet wat je wilt , terwijl je met onderhands vastnemen net die paar fracties het later voelt en dikwijlser zal tegensturen in de bochten dan iemand die 10/2 neemt.
Bij het bovenhands nemen houd je het 'gewicht' tegen , bij het onderhands vastnemen moet je 'trekken' om het stuur in positie te houden..op zich voelt dit makkelijk , maar feitelijk voel je de initiatie vh stuur bij een afwijking of bv hobbel enkele fracties later dan zou je je stuur bovenaan hebben vastgenomen.
Nog een punt wat hierin meewerkt is het feit dat als je bovenhands neemt , je met bijna gestrekte armen rijd , waardoor het gevoel verbeterd maar zeker en vast ook een snellere reactie mogelijk is dan wanneer je je armen gebogen en dus onderhands houd.
Wat mij bv vooral opviel en ook mijn mede-karters is dat indoor alleszins bij het ingaan vd bochten de banden minder snel gaan piepen , wat dan ook bevestigd wat ik zei vh extra gewicht op de voorwielen.
En dit is niet enkel in karting, maar ook bij wagens ..Ik test regelmatig amg's en moet deze ook op en in trailers rijden etc voor onze klanten en als men mij ooit het stuur onderhands ziet vastnemen mag ik voorgoed uitstappen , net omwille dat men het niet zou kunnen houden mocht hem iets onverwachts doen . Wij zijn dan ook verplicht de correcte rijhouding te hanteren met de optimale controle die nodig is...en dat is dus 10/2.
*in zekere zin, want ik zeg meestal , neem het stuur in de helft en ga dan 2 knokkels( halve hand) omhoog..dus infgeite is dat niet echt 10/2 maar er zowat tssin.
*ik ga alleszins volgende keer mijn eerste kwartier eens bovenhands rijden en 2de kwartier (meestal sneller) onderhands en eens zien of het wat doet :)

Is het beter of slechter , kan ik feitelijk moeilijk over oordelen (alleh ja ik ben zeker dat het beter is voor mij en mijn rijstijl , maar iedereen zijn eigen mening/houding en goesting natuurlijk heh!).
Wel voelt het voor mijzelf veel beter aan, de kart blijft in mijn geval voorraan veel rustiger en mijn reactietijd is veel beter. Toch zou ik zeggen , probeer het maar eens, ook al voelt het niet zo goed in het begin .
Enige nadeel is dan wel dat al na een half uurtje mijn amen serieus opgeblazen staan , wat ook wel bewijst dat als je armen gestrekter zijn je meer kracht uitoefent op je stuur en dus infeite meer schuivend gewicht voelt en tegenhoud. Bij onderhands vastnemen voelde ik alleszins mijn armen niet zo zwaar na een half uurtje, maar tegensturen is dan ook lichter in de verwerking omdat je net met het tegensturen die tegenkrachten opheft , het lijkt dan ook makkelijker te gaan , maar is het ook sneller?!
*dat is dus mijn gedacht/ervaring/gevoel , ben wel eens benieuwd wat je ervan vind eigenlijk , daarom zo'n lange uitleg

@ fillipper : idd! dat is het belangrijkste en 2de belangrijkste indoor = eigen helm en handschoenen!
Veel van mijn kameraden vonden nooit hun juiste maat etc en heb hun dan aangeraden een eigen helm en handschoenen te kopen.
Hierdoor zijn ze meer zich beginnen concentreren (minder schuddende helmen en minder pijn in de handjes) etc
Hun eerste opmerking was ook dat het veel comfortabeler was en properder natuurlijk en ik zag ineens hoe ze dichter bij mijn tijden kwamen.
Je goed in je vel voelen met het materiaal is dus ook aardig belangrijk.
Voor de rest hangt ook veel vd conditie vd baan af als de uren reeds gereden met de karts.

Afgelopen zondag kreeg ik soms wel het idee dat een gordel in die karts wel eens goed kan zijn..ik ben nogal ne smalle en word ferm op en af geslingerd in die karts.
En zo'n stoeltje om erin te leggen legt het zwaartepunt hoger , dus wat je wint verlies je zo weer.

ps: wat ne uitleg weeral , ik zou me moeten schamen , freak dat ik ben... :oops: SRY!
feitelijk een kortere uitleg hoe ik stuur: bocht nr links duw ik met rechterhand (dus niet trekken met linkerhand) en omgekeerd , hierdoor 'leg je het gewicht' wat je voelt vh voertuig meer in de bocht . De andere hand diend dan weer voor als je een gewichtsverschuiving moet opvangen (chicane bv) , door het gewicht op de buitenste hand (zwaarder) te hebben , voel je het beter mits alle gewicht aan die kant ligt.
Zo leer ik het mensen meestal met sportwagens etc. ook is zo'n houding veel meer een gefocuste en uitdagend houding .

Mvg

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 4:36 pm 

alleh , niemand meer gereageerd na zo'n lange post :) had zeker gedacht dat mensen het eens gingen proberen , mja...

Ik heb het geprobeerd, maar vond feitelijk in tijd niet veel verschil (paar hondersten?!) mja niets verschil dus infeite..al vond ik toch wat ik zei dat hij onrustiger werd, maar dus niet trager...
Gisteren reed eens iemand mee van de karting, om ons de ideale lijn te laten zien..scheelde her en der maar centimeterkes van mijn lijn, maar ging enorm veel beter.
Wat mij ook duidelijk maakte dus dat het indoor ook wel echt om halve centimeters gaat om die laatste seconden eruit te persen...mijn beste geevenaard maar met andere rijlijn.

Mvg

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 8:28 pm 

Ik focus me in mijn spaarperiode-voor-eigen-kart voornamelijk op indoor.
Beste leer je uit om eens af te wisselen met circuits.
Zo leer je de techniek van de ideale lijnen.
En ik legde mijn beste rondetijden af op die ronde die ik aflegde zonder mijn rem nogmaar aan te kijken :)
Dus het beste doe je zonder te remmen.
Maar ik zou de kart uitbollen voor het indraaien van een bocht en dan halverwegen of 1/4 van de bocht gas vol in te trappen. Maar natuurlijk niet te vroeg gas geven (is me vaak overkomen) want dan krijg je onderstuur en beland je in de bakken :( Natuurlijk zal ik weer een hele boel kritiek ontwangen na dit over mijn 'rijstijl' maarja zo is het hoe ik het doe en misschien kan het je verder helpen hé
Gr

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 8:52 pm 

Citaat:
Dus het beste doe je zonder te remmen.

En zo zijn we weer terug bij af! :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 10:05 pm 

Cargo...

Jij had toch maar 3 keer gekart?
Dan vind ik het heel erg knap dat jij nu al mensen iets aan kan leren.
Of denk je daar zelfs anders over?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 7:33 am 

Cargokarterl schreef:
Natuurlijk zal ik weer een hele boel kritiek ontwangen na dit over mijn 'rijstijl' maarja zo is het hoe ik het doe en misschien kan het je verder helpen hé
Gr

haha ja je zegt het zelf al he :lol: ik sluit me helemaal aan bij matthijs en washandje, niks meer aan toe te voegen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 6:49 pm 

Ja ik wil gewoon mijn manier van doen zeggen tegen hem op hem tips te geven.
Het is niet van aanleren of dergelijke.
En maasmechelen leer je nogal veel en snel.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 6:55 pm 

De top rijders van maasmechelen hebben vaker dan 3x gereden en rijden tijden van 35 seconde (en niet 42).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 7:12 pm 

Dat ontken ik niet!!!!
Maar wacht maar eens als ik een 20 keer daar ben geweest zal je me ook wel eens in de top100 v/d maand zien opduiken. En niet iedereen is een natuurtalent. En je gaat niet van 3 keer de beste zijn. Je moet het gewoon opbouwen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 7:22 pm 

:lol: @ Cargokarter.

Na 3x rijden kan je nog niets zeggen. Denk dat iedereen hier op dit forum van zn eigen dacht een natuurtalent te zijn toen ze voor de allereerste keer in een (indoor)kart stapte alleen wijst zich later uit dat dit toch niet helemaal waar is. Tja en na een keer of 20 een keer in een top100 opduiken is nu ook weer niet echt een wereldprestatie vooral omdat je nogal een voordeel met je gewicht hebt op die jonge leeftijd dus ja .. Zou me gewoon een beetje rustig proberen te houden en proberen niet al te veel grootspraak te hebben hier want dan moet je dadelijk misschien dingen gaan bewijzen die je niet kunt bewijzen. Dus hou je gewoon rustig, rij gewoon je rondjes en vooral have fun. Niet na 3 keer in je leven gekart te hebben mensen tips geven over hoe je iets wel of niet moet doen want dat kun je gewoonweg niet na 3 keer karten. Luister, leer en probeer dingen.

Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 8:16 pm 

Ben het helemaal met Mark eens.

In gewoon op 1 maart gaat sta je ook in de top 10 van die maand.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 11, 2010 8:49 pm 

Haha je bent bijna net zoals ik toen ik jaren geleden begon met karten :lol:
Ik dacht na 3 keer karten ook dat ik alles wist en dat viel toch wel tegen
inmiddels zijn we 10 jaar karten en 5 wedstrijdseizoenen verder :lol: en ik leer nog steeds :wink:
bouw het rustig op dan kom je er vanzelf wel :wink:

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 12, 2010 8:14 am 

h288racing schreef:
Denk dat iedereen hier op dit forum van zn eigen dacht een natuurtalent te zijn toen ze voor de allereerste keer in een kart stapte alleen wijst zich later uit dat dit toch niet helemaal waar is.

en toch ken ik iemand (zonder namen te noemen 8) ) waar dat niet helemaal voor geldt :wink: haha grapje

ga nou eerst maar een rijden, en als je wat gewonnen hebt kan je hier mensen dingen proberen te leren :wink:
zie het niet als een belediging maar als een tip :wink:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende