Auteur |
Bericht |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 3:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Beste 4takt lieverhebbers,
Ik ga woensdagavond een prokart kopen voor me broertje, kan ook eens een keertje karten 17 jaar is hij en +/- 80 kilo....En nou vroeg ik me af waar ik op moet letten bij het onderhoud van zo'n ding. Zit al jaren in de 2takt karts en nog nooit zo prokart gehad. Nu had ik de volgende vraagjes :
- met dit warme weer kan je dan gewoon een half uur doorknallen kwa koeling? - kan je een prokart zo afstellen als een 2takt kart? achterbreder enzovoort... - Is het verstandig om een toerenteller te hebben ivm de vertanding?
Zijn er nog wistje en datjes bij zo prokart?
alvast bedankt!
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
bjornschuddings
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 3:36 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Ik kan met mijn honda wel een half uur doorknallen nu. En als je er een alfano opzet heb je meestal temp toerental en tijd. En veel onderhoud ga je niet echt hebben. Zolang het echte hondas zijn
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 3:39 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Het zijn echte honda's, en ik snap dat op een alfano temp/toeren/tijd zit Bjorn. Maar mijn vraag was/is of je een toerenteller nodig hebt ivm de vertanding....
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Joost
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 3:57 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Nee, heb ook prokart gereden maar toerenteller hoeft niet perse. Reed altijd met 66 achter dus het kleinste wat er is en maakte geen overtoeren op landsard. Onderhoud is alleen olie regelmatig checken en tanken ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif) Verder kun je het frame afstellen als alle andere karts maar heb daar bij mijn prokart nooit veel aandacht aan besteed.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 4:02 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Oke Joost, dankjwel voor je nuttig info. En wat was je de vertanding van je voortandwiel? Olie is 5w30 ?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Joost
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 4:25 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Voortandwiel was dacht ik 16 kan ook wat anders zijn maar ik had 2 schoens koppelingen. Ik deed er altijd 10w30 in.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Wilfred
|
Geplaatst: di jul 24, 2012 8:37 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Temperatuur meting via alfano heb je niet veel aan: een pro kart heeft geen waterkoeling!! Maar er wordt met pro karts endurance wedstrijden gereden tot wel 24u, dus dat is geen probleem.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Matthijs
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 8:43 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Ok hier even mijn antwoord op jouw vragen (rij zelf ook prokart)
- met dit warme weer kan je dan gewoon een half uur doorknallen kwa koeling? Je kunt zelfs 24 uur doorknallen met deze temperaturen, geen probleem!
- kan je een prokart zo afstellen als een 2takt kart? achterbreder enzovoort... Jazeker, is allemaal hetzelfde. Maar de juiste bandenspanning is het meest effectief en het snelst aangepast, dus focus je daar op.
- Is het verstandig om een toerenteller te hebben ivm de vertanding? Bijna geen enkele prokartrijder gebruikt een toerenteller. Aan een reglementaire hondamotor hoor je vanzelf dat de kleppen beginnen te zweven. Dan is het tijd voor een andere vertanding. Maar ik heb dat alleen meegemaakt op Spa.
Zijn er nog wistje en datjes bij zo prokart? Met dit warme weer kan een prokart al snel teveel grip achter hebben (omdat de motoren niet krachtig genoeg zijn om voor overstuur te zorgen), dit kan je eenvoudig met bandenspanning uitproberen. Met een prokart moet je heel netjes rijden en maar heel beperkt driften. Dit eveneens omdat de motoren niet krachtig genoeg zijn om dit snelheidsverlies direct te compenseren. Het belangrijkste is dus een goed gevoel in de kart, pas daarna kun je gedetailleerd gaan afstellen. Voordat je voor de eerste keer de baan op gaat moet je even controleren of het gas bij de beide motoren gelijk open gaan. Dat kun je voelen door je twee wijsvingers bovenop de zwarte stelschroef achterin de motor te leggen en héél voorzichtig gas te geven (iemand anders laten doen natuurlijk!). Je voelt vanzelf wanneer het gas open gaat. Desgewenst de lengte van de buitenkabel stellen.
Tijdens het rijden hoef je verder alleen maar te letten op dat er voldoende olie in de motoren zit (maar dat heb je vooraf al gedaan natuurlijk), of de ketting en het tandwiel wel goed zijn ingevet en natuurlijk of de tank niet leeg is. Enjoy!
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Fuchs-racing
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 8:55 am |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
nu het toch even over prokarts gaat... ik had laatst een bedenking bij de vertanding en vroeg me af of dit niet wordt toegepast.
is het noodzakelijk dat er op beide motoren dezelfde vertanding gebruikt wordt? of mag je bv bij de ene motor een paar tanden groter rijden voor wat meer acceleratie? Of geeft dit teveel problemen bij hogere snelheden? (zwevende kleppen?)
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
tonnymontana
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 8:57 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Dankjewel voor de goed informatie mannen, ga hem vanavond ophalen en na me vakantie knallen!
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Matthijs
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 9:21 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
@Fuchs-racing: als je wedstrijden rijdt is het reglementair verplicht om met een vaste vertanding te rijden. Daarnaast werkt het door jou beschreven principe niet volgens mij. Jij bedoelt volgens mij dat de ene motor zorgt voor meer trekkracht en de ander voor meer topsnelheid, maar volgens mij is het het beste als de beide motoren precies evenveel vermogen op precies hetzelfde moment geven omdat ze beiden aan dezelfde achteras zitten. Maar probeer het eens!
@Tommy: veel plezier met knallen!
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Prokarter24
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 10:41 am |
|
Geregistreerd: ma jun 08, 2009 7:28 pm Berichten: 60 Woonplaats: Lelystad
|
Verschillende verhoudingen heeft geen nut en op een recht stuk zal de ene motor teveel toeren maken of je moet gas los laten. De standaard verhouding is 20-66 hiermee zit je altijd safe, op bijvoorbeeld Lelystad zou je met 20-76 kunnen rijden aangezien de korte stukken. Na aanschaf olie wisselen voorkeur 10w30, nieuw bougietje, carburateurs goed schoonmaken en kleppen stellen (die van ons staan allemaal op 10-15) en je kunt de hele zomer nog heel veel uren rijden.
Zoals al gezegd kun je de prokart op veel verschillende manieren afstellen (wel afhankelijk type frame) Op bijv. Mijn kombikart kan ik de achteras hoger of lager zetten en breder/smaller, de fusee heb ik verschillende mogelijkheden waaronder camber verstelling. De Eglem die ik ook heb heeft dat bijvoorbeeld weer niet. Het is vooral de juiste banden en banden spanning te vinden voor de beste grip.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 11:08 am |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Eglem is dan ook een huurkart...
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
tonnymontana
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 11:16 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Nou het frame is een kombikart met 160cc honda's. Ga inderdaad gelijk de olie vervangen. Hoeveel gaat erin eigenlijk? En wat voor type bougietjes zijn de beste voor de honda's? Neem aan ook weer type afhankelijk warmte/kou? Was van plan om niet weersafhankelijk te gaan rijden. Dus in de regen/koud/storm alles....En heeft kombikart zijn chassis erg veranderd in de jaren?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Wilfred
|
Geplaatst: wo jul 25, 2012 11:49 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Martijn,
Eglem is op dit moment huurkart ! In het verleden maakte Frank ook chassis specifiek voor de Prokart (en ik geloof ook voor andere klassen zoals de schakel/automaat 2takt). Ik heb ook een Eglem prokart chassis gehad en dat waren best goede chassis.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |