Auteur |
Bericht |
Tuksal
|
Geplaatst: za mei 19, 2012 7:12 pm |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
Dag mensen, Een tijd geleden heb ik een kart gekocht met een honda gx390 motor. Na een aantal keer rijden tijd om de motor weer schoon te maken. Ik kwam er achter dat op het blok stond honda gx340 SHQ4. De jongen van wie ik de kart heb gekocht had ik gebeld en hij vertelde dat hij deze had vervangen en reviseren na een vastloper bij TKS. Hem viel toen ook op dat het blok een GX340 was, maar volgens TKS is de inhoud 390 cc en het verschil met een GX390 blok is dat de slag van de drijfstang anders is, namenlijk korter maar dat de zuiger van een honda gX390 is en dus hetzelfde als een honda GX390. Ik vroeg hem dat dat raar klinkt, aangezien het blok en de cilinder uit 1 stuk gegoten zijn. En wat heeft die slag voor invloed op het vermogen. Hier kon hij geen antwoord op geven. Ook op de vraag of ik met deze motor kon deelnemen aan wedstrijden voor de Honda390 klasse vertelde dat het geen probleem was want dit had TKS verteld. Ik krijg er een beetje een raar onderbuik gevoel bij en het idee heb dat ik een 11 PK honda GX340 hebt gekregen ipv een honda GX390. Helaas had ik toen ik de kart gekocht weinig verstand van zaken en vertrouwde op de verkoper. Kunnen jullie me vertellen wat er precies aan de hand is en kunnen jullie me vertellen wat ik nu voor motor heb. Zie foto's hieronder. Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
Tuksal
|
Geplaatst: za mei 19, 2012 7:36 pm |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
Hier nog een foto. Je kunt hier zien dat het blok en de cilinder uit 1 stuk gegoten zijn. Bij de kop kun je goed de pakking zien zitten om deze apart te verwijderen. Zover mijn technische kennis gaat betekend dit dus dat de cilinder ook automatisch van een honda GX340 moet zijn? Alvast bedankt
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: za mei 19, 2012 8:20 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Hoi Tuksal, Met wat ik er zo even snel van kan vinden is de slag van een 340 en een 390 gelijk. De boring van een 390 is wel groter als die van een 340. Als ze het blok dus opgeboord hebben en er een 390 zuiger in hebben gezet heb je gewoon een 390 Of dat ook zo is kan je alleen controleren door de kop er af te halen en de zuiger op te meten. Even snel opgezocht heeft een 340 een boring van 82mm en een 390 88mm.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
timskart
|
Geplaatst: zo mei 20, 2012 9:01 am |
|
Geregistreerd: wo feb 18, 2009 12:40 am Berichten: 114
|
spijtig . wedstrijden in de 390 klasse zal lastig worden daar het blok 340 aangeeft en als er een 390 van gemaakt is is ie niet standaard dus opgefokt en ilegaal voor de wedstrijd. Daar zal kc Eefde moeilijk omgaan doen, als Oldenzaal weer wedstrijden gaat doen zal t niet zo n probleem zijn daar rijd wel meer niet standaard. en gezien de opbouw, is er niet veel standaards meer aan.
_________________ who take a change. dirt racing is handle the power on the dirt.
Laatst bijgewerkt door timskart op za mei 26, 2012 8:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Tuksal
|
Geplaatst: zo mei 20, 2012 7:46 pm |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
Bedankt voor de reacties,
Ik ga er maar vanuit dat TKS de waarheid spreekt, want is aardig wat werk om de kop eraf te halen.
Wat ik wel minder vind is dat ik waarschijnlijk geen wedstrijden kan gaan rijden. Ik wist dat ik er de originele carburateur, luchtfilter en beschermkap op moest zetten. Maar de vorie eigenaar verzekerde me dat er wedstrijden mee gereden konden worden omdat TKS dit verteld had.
Maar zoals SVV zegt, zien ze het dus niet als een 390 omdat hij verder hetzelfde is als een 390 alleen met het blok van een 340.
Wat zouden jullie doen in mijn geval, kan ik de vorige eigenaar hierop aanspreken en voor compensatie gaan?
Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
timskart
|
Geplaatst: ma mei 21, 2012 7:33 am |
|
Geregistreerd: wo feb 18, 2009 12:40 am Berichten: 114
|
390 wedstrijden zijn er dit jaar toch niet (eefde heeft geen aanmeldingen meer in die klasse) dus gewoon lekker gaan genieten van een seizoen knallen op de banen lijkt me t juiste. en volgendjaar maar es verder zien
_________________ who take a change. dirt racing is handle the power on the dirt.
Laatst bijgewerkt door timskart op za mei 26, 2012 8:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: ma mei 21, 2012 1:50 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Geen aanmeldingen is niet waar Zijn der altijd wel een paar maar niet voldoende om het door te laten gaan al weet ik niet waar de grens ligt. Ik zou gewoon even een mailtje sturen naar kart club eefde denk dat je best wel mee kan doen mocht je nu veel sneller zijn dan de rest dan laten ze de motor controleren
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
HondaGXFanaat
|
Geplaatst: ma mei 21, 2012 5:59 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 23, 2012 6:58 am Berichten: 54 Woonplaats: Den Bosch
|
Jongens, ik heb ook een 340. Dit blokje heb ik opgefokt door bijv. de cilinder uit te boren naar 390cc. De motor lijkt het goed aan te kunnen Is het een goed idee om een cup voor Honda GX340, 390 en 420 op te richten? Ik ben het zat dat tweetakt bijne alle wedstrijden rijdt.
_________________ Met rokende banden verblind je je achterliggers. 'Kombikart Prokart 2x Honda GX160' 'Mach1kart Honda GX340' 'MSKart YZ125'
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: ma mei 21, 2012 7:17 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Citaat: Is het een goed idee om een cup voor Honda GX340, 390 en 420 op te richten? 160, 200, 270, 340, 390 en 420 cup dan wel! Dan kan ik ook in 2 klasses mee doen
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
timskart
|
Geplaatst: ma mei 21, 2012 9:10 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 18, 2009 12:40 am Berichten: 114
|
ja OKE, er zijn niet genoeg aanmeldingen voor eefde, min. is gesteld zover ik hoor op 5 deelnemers. misschien dat je dus net die 5e kan zijn
als k zo hier rond kijk, lees k wel erg veel mensen over een 390 !! dus zou een wedstrijd op eefde toch mogelijk moeten zijn denk je ??
_________________ who take a change. dirt racing is handle the power on the dirt.
|
|
Omhoog |
|
|
robert91
|
Geplaatst: do mei 24, 2012 12:11 pm |
|
Geregistreerd: do mei 24, 2012 11:00 am Berichten: 41 Woonplaats: Apeldoorn
|
Zo wedstrijd moet inderdaad mogelijk zijn! In Eefde mag je gewoon weer rijden 6 dagen per week. dus hopelijk komen er meer met hun 390 naar Eefde. Ik ga ook weer karten in Eefde met een 390. Las al ergens anders dat er nog 2 gaan rijden op Eefde. Dus verwacht nog WEL wedstrijden dit jaar Ook omdat niet iedereen zich had ingeschreven.
_________________ Honda 390 - Birel - [ Honda 390 Rijders]
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do mei 24, 2012 2:14 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
HondaGXFanaat schreef: Ik ben het zat dat tweetakt bijne alle wedstrijden rijdt. Nou, nog niet allemaal hoor, Bij Karting Events en GK4 hebben ze nog steeds volle 4-takt startvelden. Alleen is er weinig te doen voor de "dikke" Honda's helaas......... Maar goed initiatief , ik hoop van harte dat het jullie lukt om een mooi startveld bij elkaar te krijgen.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do mei 24, 2012 2:46 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Het enige nadeel van Eefde is dat er heeeeeeeel veel tijd gereserveerd wordt voor huurkarts..... Rijders met een eigen kart moeten dan wachten en kunnen soms bijna niet rijden omdat er zoveel verhuur is. Maar dat terzijde - off topic.
Wat betreft de Honda's: zou inderdaad leuk zijn als hier ook weer wedstrijdklassen voor komen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: do mei 24, 2012 10:33 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Het probleem is dat vele 390 licht gekieteld zijn Een vriend van me heeft ook sinds kort een 390 die zal dus binnekort ook wedstrijde willen rijden of ik krijg hem wel zo gek
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
robert91
|
Geplaatst: vr mei 25, 2012 11:42 am |
|
Geregistreerd: do mei 24, 2012 11:00 am Berichten: 41 Woonplaats: Apeldoorn
|
Het licht het er maar net aan wat voor dag/weer het is of ze met veel huurkarts rijden. Mag je er trouwens nog tegelijk met de huurkarts de baan op? Dit mocht eerder vaak wel. Ik zelf vindt het geen probleem dan neem je gewoon even pauze.
Maar hopelijk houd iedereen het in de gaten, of gaat daar gewoon een keer rijden en dan hoor en zie je gauw genoeg hoeveel er rijden op dat moment, en hoeveel inschrijvers er zijn. Zelf denk ik dat er zo weinig rijden door al dat gezeur van vroeger. Toen mocht je alleen op zondag twee uur rijden vanwege het geluids overlast. En misschien dat sommige nou nog niet door hebben dat de baan nieuw asfalt heeft en er gewoon weer 6 dagen per week gekart kan worden.
_________________ Honda 390 - Birel - [ Honda 390 Rijders]
|
|
Omhoog |
|
|