Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 10:56 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Dag mensen,

Ik zal mij eerst even voorstellen, aangezien ik nieuw ben in de kartwereld en op dit forum.

Mijn naam is Dennis, 29 jaar en sinds kort de trotse eigenaar van een oud beestje met een Honda gx200 motor.
Ik wil hiermee op Eefde voor mijn plezier gaan rijden en kan niet wachten om te beginnen.

Ik zit alleen met het volgende probleem en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

De motor heeft nooit echt lekker gelopen, alleen op erg hoge toeren komt hij los. Bij gas geven vanaf stilstand duurt het 15 tot 20 sec totdat hij goed oppakt met een hoop geknetter en rook.
Stationair loopt ook erg hard anders slaat hij af.

Eerst dacht ik dat hij te rijk stond afgesteld, maar na veel afstellen bleek dit niet de oorzaak.

De motor bleef maar raar lopen en ik heb de carburateur eraf gehaald en helemaal schoongemaakt. De motor liep daarna nog hetzelfde.

Nu had ik het vermoeden dat het wel eens aan de koppeling kon liggen, omdat die ook een enorm kabaal maakte en ik het gevoel had dat die enorm veel vermogen nodig had om ook maar stationair te blijven lopen.

De koppeling zat niet echt vast, hij kon op de krukas iets heen en weer bewegen, ik weet niet of dit normaal is. De bout die in de krukas zat ging ook erg makkelijk los.

Ik heb een foto gemaakt hoe de krukas eruit nadat ik de koppeling eraf heb gehaald.

Afbeelding

Ik heb toen de motor weer gestart zonder koppeling en die liep ineens als een zonnetje. Hij maakte amper geluid en kan met minimale toeren stationair blijven lopen. Zo hoor ik het ook bij karts die ik van andere mensen zie als ze hem stationair laten lopen. Ook reageerde hij direct op de gas input en klonk mooi en geleidelijk zonder rook en geknetter.

Ik heb foto's gemaakt van de koppeling en ik heb geen idee of deze nu goed is of niet.

Afbeelding

Afbeelding

Is het wel de juiste koppeling voor de Honda gx200? Was hij wel juist gemonteerd? Ik hoop dat jullie me er iets meer over kunnen vertellen.

Ook heb ik foto's gemaakt van een koppeling die er eerst op heeft gezeten maar is vervangen door de de vorige eigenaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg deze koppeling er gratis bij. Deze koppeling is aanzienlijk kleiner. Het gekke is ook dat er op staat dat de as diameter 19 is. Volgens mij is dit een rare maat voor een Honda gx200 krukas.

Ook heb ik foto's gemaakt van de twee koppelingen naast elkaar. Zodat jullie het verschil kunnen zien.

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of iemand mij verder kan helpen.

Een hele lap tekst! mijn excuses. Maar ik zou graag snel een keertje de kart willen testen op Eefde.

Alvast bedankt allemaal!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 11:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Hallo Dennis, eerst welkom op het forum :!:

Het type koppeling wat je daar hebt is wel de juiste voor een honda gx.
Ook de as-maat van 19mm (19,05) is normaal voor een gx160 of gx200.
Het formaat van de koppeling scheelt per merk en type en is verder niet zo van belang.
De koppeling hoort alleen geen bijgeluiden te maken als de motor loopt,dan is er iets mis.
Als je de koppeling opnieuw monteert en hem dan meteen netjes vast zet loopt hij dan nog zo rot?
Zo ja haal de koppeling eens uit elkaar, misschien dat er dan meer van het probleem te zien is.
Die oude koppeling die je erbij hebt gekregen lijkt me redelijk gaar te zijn.
En let op! > de bout die in de kruk-as zit is meestal speciale draad :!:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:03 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet hoe ik de koppeling er correct op moet zetten dus heb ik besloten de koppeling uit elkaar te halen.
Eerst heb ik twee inbusbout verwijderd, maar dat was niet de oplossing om de koppeling los te krijgen.
Toen de binnenste as met druk naar buiten geduwd en toen ging de koppeling los. Er vielen vele rol lager buisjes uit, wat volgens mij niet echt een goed teken is.
Toen ik in de behuizing keek zag ik dat de mantel van het rol lager kapot was en daardoor waarschijnlijk de rol lager buisjes speling kregen en vrij zijn gaan lopen.
Dit lijkt me de oorzaak van het probleem. Klopt dat?

De as nu zonder lager heeft ook speling, ik weet niet of dit normaal is. Vangt het rollager normaal deze speling op?
Wat kan ik nu het beste doen? Is dit door een specialist te maken of is het verstandig een nieuwe of tweedehands koppeling aan te schaffen en zo ja welke koppeling?

Ik heb wat foto's weer toegevoegd om het wat duidelijker te maken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 08, 2009 7:28 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Lelystad
lijkt er op dat de as en cilinder niet al te veel schade hebben opgelopen. Zou er een nieuw lager instoppen en weer in elkaar zetten.
Dan zal hij het hoogstwaarschijnlijk weer prima doen.

_________________
http://www.KartServicesLelystad.nl en http://www.nab.nu/nfk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Toen ik in de behuizing keek zag ik dat de mantel van het rol lager kapot was


Bingo :!:
Als de lagerkooi kapot is komt de koppeling niet goed vrij :(
Kon je hem zo uit elkaar drukken?
Meestal zit er een borgveertje of snapring voor om het spul op zijn plek te houden.
Je zal even moeten kijken waar je zo'n lagertje kan krijgen.
Als ik het goed gezien heb is het een Maxtorque koppeling.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:57 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Kijk nu komen we ergens. Super bedankt voor de info!

Er zat geen borgveer op. Heb nog gekeken overal maar ben niks tegen gekomen. Ik kon met een klein beetje kracht de koppeling eruit drukken. Dit zal dan waarschijnlijk ook het probleem zijn geweest denk ik.
Het is een max torque en er staat 0 op.

Hebben jullie een idee waar ik zo lager kan kopen en laten opzetten en waar ik zo borgveer kan krijgen?

Alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Loopt de motor ook slecht zonder dat er een koppeling op zit?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:14 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
De motor loopt zonder koppeling als een zonnetje!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Citaat:
Hebben jullie een idee waar ik zo lager kan kopen en laten opzetten en waar ik zo borgveer kan krijgen?


http://www.maxtorque.com/

bieden?

http://hobby.marktplaats.nl/overige-hobby-en-vrije-tijd/546794824-max-torque-koppeling-ketting.html

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Hebben jullie een idee waar ik zo lager kan kopen en laten opzetten en waar ik zo borgveer kan krijgen?


Een beetje lagerboer (SKF) in de buurt bij jou moet je toch wel kunnen helpen denk ik

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:40 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Dank u wel allen!

Ik ga de lokale lagerboer er na laten kijken en mocht dit negatief zijn dan naar MP.

Mocht ik een nieuwe koppeling of andere tweedehands willen kopen. Wat is een goed merk?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Citaat:
Mocht ik een nieuwe koppeling of andere tweedehands willen kopen. Wat is een goed merk?


Suco, maar dat zijn gelijk ook de duurste: http://www.kartspullen.nl/156-Suco/Suco-Koppeling-Compleet.html

Maar het lijkt me sterk dat jou koppeling niet te repareren is hoor.. zo erg ziet ie er niet uit.
Behalve je carter deksel op de eerste foto :) , is die van blik ofzo?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Suco is geloof ik de beste maar ook de duurste.
Ik heb er een Noram op zitten, bevalt prima.
Deze foto is nog van het opbouwen van ons kartje.

Afbeelding

Je moet wel even in de gaten houden welke tandvorm je nodig hebt. ( en aantal tanden )
De twee koppelingen die je daar hebt zijn type 219 zo te zien.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 9:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
@ Backlash, je was me voor zag ik.
Een schoonmaakbeurtje kan geen kwaad idd. :lol: :lol: :lol:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 10:01 pm 

Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Thanks!

Suco en Noram dus. Ik wil in de toekomst overstappen op een GX390 en ik neem aan dat als ik nu een koppeling koop voor de gx200 ik deze ook gewoon kan gebruiken op een gx390?
De koppeling heeft nu 20T. Geen idee type? Maar het achter tandwiel meen 70T is ook aan vervanging toe. Ik zou dus een ketting en nieuwe tandwielen kunnen kopen plus een tweedehands koppeling of een nieuwe die ik me kan verhuizen naar een andere kart.

Word wel weer duur allemaal, is waarschijnlijk meer waard dan de kart zelf;)
Maar ik werd al gewaarschuwd dat het een dure hobby is;)

Ik ga eerst de lokale lager boer maar proberen waarschijnlijk.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David