Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
drijfstang GX270 / PTM270 motoren https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=7996 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Backlash [ zo jun 19, 2011 10:54 pm ] |
Berichttitel: | drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Hoi, Ik lees verhalen over glijlagers plaatsen in de drijfstang voor deze motoren ivm de hogere toerentallen. Nu snap ik alleen niets van het 'plaatsen' van deze glijlagers. Moet daarvoor niet de gehele drijfstang worden vervangen door 1 met glijlagers? |
Auteur: | Sylvester [ ma jun 20, 2011 12:09 am ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
De originele Honda/ PTM/ DM motoren hebben standaard glijlagers. Bij deze motoren is dat normaal gesproken ook niet nodig omdat ze ontwikkeld zijn om een constant toerental te draaien terwijl de motor stilstaat. Maar bij karts komen er zijwaartse g krachten op de lagers te staan, dit in combinatie met het verwijderen van de begrenzer kan er voor zorgen dat er speling in de glijlagers komt en je blok vast loopt. Je kan je originele drijfstang uitvrezen en er een kogellager of naaldlager in zetten maar dan blijft er weinig van je drijfstang over. Ik heb er een nieuwe drijfstang in laten zetten met kogellagers. |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 8:08 am ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Okay, de motor is voor indoor gebruik. zijn al die motoren op de indoor banen ook aangepast? |
Auteur: | Sylvester [ ma jun 20, 2011 12:24 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Daar ga ik niet van uit! Een nieuwe drijfstang plaatsen is redelijk prijzig, rond de 350 euro. Omdat deze speciaal gemaakt zijn! Gert-jan van TKT in Enschede kan deze voor je plaatsen. |
Auteur: | Spasta [ ma jun 20, 2011 1:41 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Wat voor kogellager zit er dan in je drijfstang? Lijkt me erg veel plaats in beslag nemen... Weet je ook de reden waarom ze niet gekozen hebben voor een naald lagering? |
Auteur: | Subarumouse [ ma jun 20, 2011 5:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Hallo, Kogellagers zal niet gaan vanwege de diameter. Heel misschien met speciaal gegoten drijfstangen, maar een kogellager is voor zover ik (als amateur technicus) weet niet geschikt. Een naaldlager ook niet. In deze motoren word de drijfstang uitgeboord en voorzien van 2 halve cirkel vormige schaaltjes van een specifieke legering. (Messing / brons / .....???) Honda heeft aluminium drijfstangen , die niet best werken op staal bij de gebruikelijke toerentallen en dus temperaturen. Buiten dat, alu zet anders uit dan staal en zal dus eerder vastlopen op de krukas. De schaaltjes werken dan als opvang van de uitzettingen en een vorm van smering, uiteraard niet zonder olie. Monteren moet in principe elk revisiebedrijf kunnen omdat ze ook volop in, zo niet in alle, auto's gebruikt worden. Benno |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 7:17 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Jongens, Zit er misschien een verschil tussen indoor of outdoor rijden met zo'n motor. Ik bedoel of je dan wel of niet de krukas moet aanpassen.. De indoor kartbaan doet n.l. niets aan de motoren. |
Auteur: | IncineratorX2 [ ma jun 20, 2011 7:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Wat men al zegt, outdoor heb je meer zijdelingse G krachten. Ik zou de machine laten uitwokkelen en een NIET glijlager erin laten plaatsen, beetje motorrevisie boer moet dit kunnen. (zijn dit de ouwe blokken van de kartbaan?? ) Zet er dan ook direct strakkere klepveren (ivm hoger toerental ter verkomen van zwevende kleppen). |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 7:27 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Citaat: Wat men al zegt, outdoor heb je meer zijdelingse G krachten. Dat zei men niet.. teminste niet specifiek outdoor Citaat: Ik zou de machine laten uitwokkelen en een NIET glijlager erin laten plaatsen, beetje motorrevisie boer moet dit kunnen. Heb je al eens zo'n drijfstang gezien, daar krijg je echt geen lager tussen hoor, dan blijft er niets van de drijfstang over maar een dun randje. Citaat: (zijn dit de ouwe blokken van de kartbaan?? ) Nope, ik heb hem gekocht van een particulier die hem gekocht had, hem wilde gaan gebruiken voor een kart maar er nooit van gekomen is. Dus mocht ik hem overnemen voor 100 euries.... koopje wat mij betreft. Citaat: Zet er dan ook direct strakkere klepveren (ivm hoger toerental ter verkomen van zwevende kleppen). Ik twijfel of zo'n motortje indoor wel zoveel toeren gaat draaien. |
Auteur: | IncineratorX2 [ ma jun 20, 2011 7:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Citaat: indoor ga je indoor rijden dan?Citaat: outdoor heb je meer zijdelingse G krachten. vergeet het verhoogde toerental niet mee te rekenen...Citaat: Heb je al eens zo'n drijfstang gezien, nee, maar men doet het wel of je mot op ebeej even een goedkopere drijfstang zoeken.Je moet niet! Maar als je em gaat "vrij laten" raad ik het je wel aan. Ik zie net pas dat het een gx 270 is ipv 390.. miss daarom geen ruimte voor je wokkel actie.. dan zou ik het idd laten. en 100 euries, had ik het ook gedaan (heeft ie er nog 1? ) |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 7:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Citaat: ga je indoor rijden dan? ook ja, maar blijf ook outdoor rijden hoor.. alleen ik woon bijna naast de indoor baan dus da's wel makkelijk Citaat: vergeet het verhoogde toerental niet mee te rekenen... Ik denk dat dat wel meevalt op een indoor baan... Citaat: nee, maar men doet het wel of je mot op ebeej even een goedkopere drijfstang zoeken. Drijfstang al lang gevonden, voor 100 euries heb je er 1 met glijlagers speciaal voor hogere toeren tallen. Wil hem wel aanschaffen, maar als het nou niet nodig is.... kan ik het wel ergens anders voor besteden. Moet n.l. ook nog een suco koppeling hebben (165 euro op ebay), motor steun (65 euro op ebay) en een xl stoeltje. Ik weet niet hoe het met de rest is, maar ik kan m'n geld maar 1x uitgeven |
Auteur: | IncineratorX2 [ ma jun 20, 2011 7:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Citaat: Ik weet niet hoe het met de rest is, maar ik kan m'n geld maar 1x uitgeven ken dat probleem. Maar ik denk dat je wel even vooruit kan met de orginele glijlager, per keer even de olie aftappen en kijken of er geen vijlsel in zit. |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 7:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Nou, ik hoop hem aankomen weekend op de werkbank te hebben als de yamaha weer in elkaar zit. Dan zal ik heb eens helemaal demonteren en schoonmaken en kijken wat ik er allemaal aan ga verspijkeren |
Auteur: | Sylvester [ ma jun 20, 2011 9:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Een drijfstang met kogellagers kan, heb je niet veel ruimte meer tussen je ballans as maar het past! De drijfstang die er nu bij mij in zit is gefreesd uit een aluminium legering met nog een metaal wat niet uit te spreken is. met naald. Daarin zit een olie kanaal die de olie naar boven langs de lager stuwt en verder omhoog richting de zuiger, dit zorgt voor een goeie smering. Werkt perfect, tot nu toe ook geen last gehad van zwevende kleppen. |
Auteur: | Backlash [ ma jun 20, 2011 10:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: drijfstang GX270 / PTM270 motoren |
Citaat: Werkt perfect, tot nu toe ook geen last gehad van zwevende kleppen. Het heeft ook niets met je kleppen te maken Maar kan je mij eens een linkje sturen waar ze die drijfstangen met naald lager verkopen, want ik moet al heel goed zoeken wil ik er 1 met glijlagers vinden laat staan met een naaldlager. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |