Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Wankelmotor
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=771
Pagina 1 van 3

Auteur:  Thumper [ vr sep 30, 2005 9:59 am ]
Berichttitel:  Wankelmotor

Ik las op het forum een aantal discussies over de wankelmotor, is dit een 2,- of 4-takt enz. Velen weten niet exact hoe het wankelprincipe werkt. Ik vond op det web een site met uitleg en animaties over het wankelprincipe.

http://auto.howstuffworks.com/rotary-en ... /printable

Voor de degenen die het willen weten.

Auteur:  Paulo27 [ vr sep 30, 2005 10:03 am ]
Berichttitel: 

Thumper...

Bedankt voor deze info, is altijd welkom voor diverse forumleden.

Thx

Auteur:  Rv [ vr sep 30, 2005 10:04 am ]
Berichttitel: 

wankel is 4 takt.

Auteur:  Paulo27 [ vr sep 30, 2005 10:06 am ]
Berichttitel: 

Rv,

Neen, heel wat anders... doordat de zuiger (zeg maar) driehoekig is, kan
hij in 1 omwenteling 3x onsteken... dus eigen een 3-takt..

Kijk maar even op de site die Thumper heeft gepost.

Suc6

Auteur:  Thumper [ vr sep 30, 2005 10:09 am ]
Berichttitel: 

Voor de ware techneuten. Spit deze site eerst eens door en vergeet daarna voor eeuwig de 2-4-takt dicussie.

http://www.der-wankelmotor.de

Auteur:  Willem Christiaans [ vr sep 30, 2005 10:20 am ]
Berichttitel: 

Nog wat algemene info:

Wankelmotor: genoemd naar de uitvinder Felix Wankel
In personenauto's vroeger toegepast door NSU, en vanaf eind 70er jaren door Mazda (in de RX7 modellen en tegenwoordig in de RX8, en op Le Mans hebben ze zelfs een overwinning geboekt met een model met wankelmotor. 1e overwinning door wankelmotor ooit).

Voordeel van een wankelmotor is dat ie hoge toeren aankan (en een prachtig geluid produceert :D ).
Nadeel: een hoog verbruik!!

Groet, Willem.

Auteur:  stephan [ vr sep 30, 2005 10:35 am ]
Berichttitel: 

het is eigenlijk geen viertakt maat ook geen tweetakt, wat het is het dan wel?
drietakt! nog een nadeel de motoren zijn niet zo betrouwbaar.

Auteur:  Dragon GT [ vr sep 30, 2005 10:50 am ]
Berichttitel: 

wankel is gee 4takt en geen 2takt
dit noemt men rotarty ;)

Auteur:  Thumper [ vr sep 30, 2005 12:32 pm ]
Berichttitel: 

Een wankel is ook geen 3-takt

Een takt (slag) is de verplaatsing van de zuiger van het bdp (bovenste dode punt) naar het odp (onderste dode punt), of omgekeert natuurlijk. Doordat de zuiger dmv de drijfstang aan de krukas is verbonden, wordt de rechtlijnige beweging van de zuiger omgezet in een roterende.
1 takt komt dus neer op een halve omwenteling van de krukas.
Een 2-takt heeft 1 arbeidsslag per 2-takts (lees 1 omwenteling van de krukas).
Een 4-takt heeft 1 arbeidsslag per 4-takts (2 omwentelingen van de krukas)


Een wankelmotor maakt helemaal geen takts omdat de zuiger draait. De zuiger is eigenlijk bevestigd aan de krukas waardoor de omzetting van de rechtlijnige beweging naar een roterende dus niet nodig is. Omdat de zuiger geen takts, maakt maar ronddraait, is een vergelijking met een 2,- of 4-takt is dus helemaal niet mogelijk.

Ok. Voor degenen die deze motor dan toch een takt-naam willen geven. Laten we dan bij de wankelmotor niet over takts of slagen praten maar over omwentelingen van de krukas.
Een 2-takt leverd 1 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/1 (lees: takts/arbeid)
Een 4-takt leverd 1 keer arbeid/energie per 2 omwentelingen (4-takts) Dus 4/1
Een wankel leverd 3 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/3

Als je een wankelmotor dan toch per se een takt-naam wil geven dan is het volgens mij een 2/3 takt

Auteur:  Fart [ vr sep 30, 2005 1:02 pm ]
Berichttitel: 

Dragon GT schreef:
wankel is gee 4takt en geen 2takt
dit noemt men rotarty ;)


Nee dat heet Rotary! geen rotaRty :P

Auteur:  Rv [ vr sep 30, 2005 1:56 pm ]
Berichttitel: 

maar doordat het ronddraait.. die ''driehoekige cilinder'' is de kart ook veel minder trillerig als die stationair loopt.. en ik heb nog 2 filmpjes van een wankel ik zal kijken of ik ze nog kan vinden.. maar ik snap niet waarom ze van die wankel geen 2'''cilinder''' hebben gemaakt.. de moter is klein en licht genoeg.. dan krijgt die echt heel veel vermogen!.

Auteur:  Energy 390 [ vr sep 30, 2005 2:09 pm ]
Berichttitel: 

Thumper schreef:
Een wankel is ook geen 3-takt

Een 2-takt leverd 1 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/1 (lees: takts/arbeid)
Een 4-takt leverd 1 keer arbeid/energie per 2 omwentelingen (4-takts) Dus 4/1
Een wankel leverd 3 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/3

Als je een wankelmotor dan toch per se een takt-naam wil geven dan is het volgens mij een 2/3 takt


Als je het uitrekend dan komt je bij een wankel op een 1,5 takt uit! Dus niet de boven genoemde verhoudingen, maar deze

2 takt 1/1 (arbeid/omwenteling)
4 takt 1/2 (arbeid/omwenteling)
wankel 3/1 (arbeid/omwenteling)

gr. Roeland

Auteur:  Thumper [ vr sep 30, 2005 2:37 pm ]
Berichttitel: 

Nee

Als je het over takt hebt moet je het geen omwenteling noemen.

Waarom wordt een 2-takt, 2-takt genoemd. Omdat per 2-takt (1 omwenteling)/ 1 arbeid. 2/1 de takt is dus 2-takt

Dus wankel 1 omwenteling (2-takt)/3 arbeid. 2/3-takt.

Laten we ophouden over de takt-discussie. Een wankel heeft helemaal niets met een 2,- of 4-takt te maken. Zoals ze het hierboven al zeiden "het is een rotatie-motor)

Ik heb zo'n kart wankelmotor nog nooit horen lopen. Heeft iemand een filmpje of opname van zo'n motor?

Auteur:  Sendatje [ vr sep 30, 2005 3:02 pm ]
Berichttitel: 

Nou de vergelijking tussen takt en wankel motor kan wel degelijk gemaakt worden hoor. Althans dat is op te maken uit deze afbeelding:
Afbeelding

bron: www.wankelmotor.nl

Auteur:  joris [ vr sep 30, 2005 4:09 pm ]
Berichttitel: 

ja mooi plaatje sendatje dusss 4 takt

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/