Auteur |
Bericht |
VWimpie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 11:41 am |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Eindelijk heb ik weer een nieuwe 390. Is er iemand hoe de inloop procedure verloopt bij een 390 en voor hoelang?
En ik lees ook veel dat je 10w-40 volsynthetische olie in het blok moet doen maar deze heb ik nog nergens gevonden en ik reed bij me vorige moter dan ook op half synthetisch, dit zal mede de oorzaak zijn dat deze stuk is gedraaid maar weet iemand een goed alternatief.
En ik heb eigenlijk nog een goed en serieus adres nodig om kruktap af te laten draaien.
Gr Wim
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 12:08 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
10W40 Volsynthetische olie word een zoektocht, volgens mij maakt vrijwel niemand dat. 10W40 half syntheet is ook prima voor een 390 hoor, daar mag die niet door stuklopen.
Wat is er kapot gelopen aan je vorige motor?
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 1:11 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Daar was ik ook achter ja
Drijfstang vast gelopen, ik had daar geen losse lagerschalen in gedaan omdat ik dacht van bij ons op de indoor baan rijden we ook zonder dus gaat het bij mij ook niet stuk. Wel dus! nu had ik deze motor voor weinig gekocht dus wat dat betreft is de financiële schade beperkt gebleven. Ik heb nu voor de nieuwe motor een cnc gefreesde drijfstang, dus dat moet helemaal goed gaan
Weet jij toevallig ook wat over de inloop procedure
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 1:43 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 1:50 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Heb je er nu dan wel lagers in zitten? Anders heb je straks je mooie cnc gefreesde drijfstang ook kapot. En hoe zag je krukas er uit? Anders loopt die natuurlijk binnen de kortste keer weer kapot en dat zou zonde zijn. De reden dat er geen lagers in zitten standaard is dat ze normaal vast toerental en weinig belasting draaien, maar op de kart is het natuurlijk wel even een ander verhaal, daar wil je er eigenlijk wel gewoon fatsoenlijke lagers in hebben.
Inlopen heeft iedereen altijd zo z'n eigen ideeën over. Wat ik zou doen is stints van een kwartier rijden en per stint rustig het toerental opvoeren. Ook lage belasting rijden, dus weinig gas geven. Dus eerst warmdraaien, dan stint 1 tot 2500rpm, stint 2 tot 3000 rpm, stint 3 tot 3500rpm, enz. Een beetje afhankelijk van hoe het uit komt, het is niet zo dat als je een stint wat korter dan wel langer doet dat de boel direct in de soep loopt. Het is wel van belang dat je niet al te hoge belasting rijd zodat de boel netjes op elkaar in kan slijten. Wel kun je de belasting per stint langzaam opvoeren natuurlijk.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 3:32 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
@Ramon Vorig jaar nog Driebergen hopen dat die snel weer open gaat, Lelystad maar dat ben je snel zat en Eefde als het uit komt maar dat is een best end rijden
@Marlon_ruchtie Ik heb nu een compleet nieuwe motor en bij de drijfstang zitten losse lager schalen, De het big end van de vorige motor zou na gefreesd moeten worden en dan drijfstang uit frezen en ondermaat lagerschalen er in. Dat koste plaatje liep even te hoog op naar mijn mening daarbij kwam ook nog dat me zuiger er ook niet zo fris meer uit zag.
Wat betreft het inrijden, daar zat ik zelf ook aan te denken ja en daarbij wel een beetje wisselen in toeren had ik ingedachte. Dat moest wel altijd bij men vorige hobby met RC autotjes wedstrijden rijden
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 3:44 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 3:59 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Zal ik doen, je hebt pb
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 4:10 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Wisselen in toeren doe je als het goed is sowieso omdat je uiteraard niet elke bocht zo hard kunt nemen, vooral goed opletten dat je in het begin niet te veel belast en dat je hem goed warm rijd voordat je echt gaat trappen. Dan moet het m.i. goed gaan.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
VWimpie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 4:21 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Dat is waar ja Ik laat hem voor het rijden zoiezo altijd even 5 min lopen en ga dan rustig aan rijden. Anders krijg ik me pa in me nek die legt er al van jongs af aan heel veel nadruk op dat warmlopen het belangrijkst is voor een verbrandings motor, voor dat je gaat trappen/racen
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 7:47 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: 10W40 Volsynthetische olie word een zoektocht, volgens mij maakt vrijwel niemand dat. 10W40 half syntheet is ook prima voor een 390 hoor, daar mag die niet door stuklopen. Veel belangrijker is een goed merk olie want daar zit echt behoorlijk verschil in per merk.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za aug 27, 2011 8:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Dat klopt, je moet er natuurlijk geen Lidl olie in gieten maar gewoon een beetje fatsoenlijk spul. Omdat ze natuurlijk wat hoger belast worden dan normaal.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo aug 28, 2011 9:48 am |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Citaat: Drijfstang vast gelopen, ik had daar geen losse lagerschalen in gedaan omdat ik dacht van bij ons op de indoor baan rijden we ook zonder dus gaat het bij mij ook niet stuk. Wel dus! nu had ik deze motor voor weinig gekocht dus wat dat betreft is de financiële schade beperkt gebleven. Ik heb nu voor de nieuwe motor een cnc gefreesde drijfstang, dus dat moet helemaal goed gaan Indoor gebruiken ze inderdaad geen CNC drijfstang, de motor draait veel minder (en minder vaak) hogere toeren dan op een outdoor baan. Maar zelfs een CNC drijfstang draai je kapot als de smering niet voldoende is. Ik rij zonder CNC met een GX270 op de indoor baan (redelijk vaak) en heb absoluut geen problemen. Ik controleer wel regelmatig de olie niveau en er zit gewoon 10W40 half syntheet in van Hallfords.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: zo aug 28, 2011 10:15 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Ik heb er Mobil vol syntheet in zitten En echt, goede olie maakt heel veel verschil.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: ma aug 29, 2011 7:22 am |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Ok... wat is het verschil tussen 10w40 van de Lidl of 10w40 van de shell? Als jullie zeggen dat een merk goed is en lidl slecht dan moeten jullie het vast kunnen onderbouwen.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
|