Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 4:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Hallo allemaal,

bij deze het verhaal en een filmpje met foto's en geluid van mijn blok.
Een herhaling van mijn vorige topic heb ik geen zin in, en ik post het resultaat omdat er mensen zijn die wel nieuwsgierig zijn naar het uiteindelijke resultaat.
Hij is nog niet op de testbank geweest, ik heb hier wel al een adres voor, en het gaat ook (ooit) gebeuren. Dit is momenteel geen prioriteit, en ik post het resultaat ervan hier, er hoeft dan ook verder niet naar gevraagd te worden, zolang ik geen resultaat post ben ik er nog niet geweest :).

Dan nu hoe het uiteindelijk gelopen is.
Eind december boos naar de "tuner" (lees: prutser, jullie hadden gelijk!) gegaan, mijn blok gepakt en weer gegaan.
Er was wel al wat aan gewerkt, en er zat onder andere een gelagerde drijfstang bij, ideaal dus.

Zelf heel het blok uit elkaar gehaald, en gewoon helemaal opnieuw begonnen.
Uiteindelijk heb ik dit veranderd:

    - Gelagerde drijfstang
    - Verlicht vliegwiel (laten doen)
    - Toerenbegrenzer verwijderd (duh ;))
    - Koppen gevlakt (laten doen)
    - Vlakke zuiger (lichte overmaat)
    - Geflowde in- en uitlaat kanaal (laten doen)
    - 28mm Keihin PWK carburateur
    - K&N filter op custom inlaatbocht.
    - Klep timing verbeterd (laten doen)
    - Suco koppeling met flens gemonteerd.
    - Zware klepveren

Dat is het zo ongeveer beknopt, kan goed zijn dat ik wat vergeten ben maar dit is zo ongeveer het belangrijkste.
Ik schat het blok in tussen de 18 en de 22 pk, hij loopt in ieder geval goed en snel, en dat is het belangrijkste.

Alle foto's en filmpjes zijn gemaakt toen het blok nog niet af was, hij is sinds vorig weekend "zo goed als af" (een eigen project is nooit af.)
Bij deze het filmpje (klik hier)
De backfires zijn omdat hij te rijk stond ;)
Natuurlijk sta ik open voor tips, commentaar en opmerkingen.
Gelieve dit wel op een gepaste manier te doen, dan blijft het voor iedereen leuk! :)

Ik kijk uit naar de reacties,
Groetjes Michiel


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 5:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Het begin is er.
Ik neem aan dat je de carburateur ook nog af gaat stellen, ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Je speelt aardig piano trouwens :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 5:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Haha, dat heb ik niet gespeeld hoor.
Carburateur hoeft alleen een andere sproeier in om hem echt optimaal te laten lopen, maar ik moet nog een sproeier setje bestellen.
Hij heeft zo ook kracht genoeg, en verzuipt niet. Alleen er komt wat onverbrande zut uit de uitlaat :D
Verder is het zo ook niet slecht om in te rijden, kan hij nooit te arm lopen :P.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 6:57 pm 

Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm
Berichten: 69
ik ben ook benieuwd
een 390 heeft na aanpassing van timming en overmaat zuiger pas 15 echte pks
ben dus benieuwd waar je die 45% tov een 390 vandaan haalt met alleen een aanpssing aan de kop en de carburateur.
Je mist immers ook 10% in je aantal cc waar ze bij honda 2 pk minder meten

succes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 9:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Het verschil tussen 20 en 15 pk is 33%, geen 45.
Verder heb ik gewoon grenswaarden bepaald, boven de 22 gaat niet lukken denk ik.
In mijn ogen is 18 wel haalbaar, vandaar die ondergrens.
Maar we zien het vanzelf wel een keer als hij op de testbank is geweest.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 10:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Toch een mooi resultaat na het verleden gezien.
Ik zou idd wel oppassen met de pk's vaak valt het toch tegen.
Gezien je je vliegwiel hebt afgedraaid zal je idd minder koppel hebben en een scherpere powerband die wat meer piekt.
Je krukas is dus uitgewokkeld en voorzien van een lager, slim dan kan meer kracht verwerken.

Ik denk dat je nu naar je ontsteking moet gaan kijken om er nog meer vermogen uit te trekken.
Je hebt gauw alles al gedaan wat ik kan bedenken. Je zou de cilinder nog kunnen opboren.

Zo ver ik kan zien op je foto's heb je het netjes gemonteerd (ik bedoel ziet er schoon en compleet uit ;))

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 10:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Inderdaad, moet alleen nog even mijn remsysteem reviseren, rijd nu met een backup handmatig systeem.
Remt verder ook wel goed eigenlijk.
Nog verder ga ik niet denk ik, dit was een lol project, een leerrijk project vooral.
Ontsteking kan je met de honda's weinig bereiken, er is iemand geweest met een helemaal elektronisch instelbaar ontstekingssysteem op een GX200, en hij kon er nauwelijks winst mee boeken.

Wat ik wel nog wil als "uitbreiding" na verloop van tijd (lees: budget ;)) is een externe starter van een 100cc/TKM.
Dit zodat ik niet meer met de hand hoef te starten, nu moet ik de krukas in de goede positie zetten iedere keer dat ik hem start, anders krijg je een terugslag van hier tot tokio :P.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 10:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Ja ik las dat je een GX160 kan gebruiken om de timings wat te vervroegen. anders moet je speciale spietjes kopen om je vliegwiel te verplaatsen.
Iets winst zal je er wel mee pakken, helemaal je nu scherpere nokken hebt (teminste je hebt de timing aangepast)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 11:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
netjes gedaan! leuke backfires ook ;) ben benieuwd naar het eerste rij filmpje.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 9:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Ik wil niet nog een lichter vliegwiel ;).
De GX160 versie gaat trouwens alleen op voor een GX200 volgens mij, anders raakt de motor uit onbelans vrees ik.
Eerste rij filmpje gaat zeker komen, alhoewel ik er al mee gereden heb :D, moet er wel eerst wat beter weer komen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 11:39 am 
Hallo Xzelicon,

Twee dingetjes:
Probeer de carb horizontaal te krijgen.
Dit om te laag benzinepeil cq leeglopen / overstromen van de vlotterkamer door niet afsluiten te voorkomen.

Waar is je centrifugaalsmering?
Je draait nu hogere toeren, die funest zijn voor de smering.

Backfire kan ook komen door te mager mengsel, een niet afsluitende gasklep en een hangende of te laat sluitende uitlaatklep.
Te mager ontbrand niet goed en stroomt dus door in een hete uitlaat.
In jouw geval was de uitlaat denk ik nog niet heet genoeg.

Dat snurken bij gas geven vanaf stationair betekend teveel lucht of te weinig benzine.
Dat doet de mijne ook met een te grote carb. waardoor hij te weinig airspeed heeft
Op hoge toeren is dat dan minder een probleem.

Zover ik weet is een 340 zonder problemen op te boren naar 390, waarbij een 340 beter toerenbestendig is.
Benno


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 11:51 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Carb horizontaal krijgen gaat (bijna) niet lukken, maar het blok heeft inmiddels een uur gelopen, en geen problemen gehad, dit laat ik dus zo.

Centrifugaalsmering is niet aanwezig, wel wordt er olie rondgestrooid door een gek systeem op verschillende onderdelen die ik nog nooit gezien heb, een soort schoepen.
Dit heb ik laten doen door een brommerzaak.

Backfire komt niet van te mager mengsel in dit geval, maar een te rijk.
Er zit momenteel een grote sproeier in, omdat ik hem in de winter heb getest in een koude loods.
Gasklep sluit goed, en de uitlaatklep sluit goed op tijd.
Blok had in het laatste filmpje ongeveer 20 minuten gelopen, uitlaat redelijk op temp dus.

Dat snurk geluid wordt erg versterkt door de luchtfilter, zonder luchtfilter hoor je dit bijna niet.
Verder kan het voor zover ik, en andere technici die ik ken ook geen kwaad.

Opboren gaan we niet aan beginnen, het blok gaat zowiezo het eerste jaar zo blijven (tenzij ik iets vind wat echt verbeterd moet worden natuurlijk) en dan kijk ik wat er mee doe.

Bedankt voor je tips!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 3:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
De GX160 versie gaat trouwens alleen op voor een GX200 volgens mij, anders raakt de motor uit onbelans vrees ik.


whoops je hebt helemaal gelijk! ;)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 4:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
IncineratorX2 schreef:
Citaat:
De GX160 versie gaat trouwens alleen op voor een GX200 volgens mij, anders raakt de motor uit onbelans vrees ik.


whoops je hebt helemaal gelijk! ;)

Haha, maakt niet uit hoor :).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 16, 2010 5:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Zo, de trekstarter van mijn blok eraf gehaald.
Nu heb ik meer spelings ruimte met mijn acherband, het is makkelijk nu om te starten en het staat gewoon cool.
Afbeelding
Kart wordt nu gestart met een externe starter, dit wil zeggen: een professionele boormachine waar een doppenset op gemaakt is.
Tevens zit er in de boormachine een vrijloop ingebouwd, kan nooit fout gaan dus.
En ik kan gewoon de doppen wisselen, dus ook gebruiken om bv een bandje te vervangen.

Nu nog achter een sterkere aggregaat aan, die van ons kan de inschakelstroom van de boormachine onder belasting niet aan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David