Auteur |
Bericht |
tom79
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 11:42 am |
|
Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am Berichten: 28
|
Hoi ik heb vorige week een honda gx200 (6,5pk) gekocht via marktplaats voor 150 euro het is een gx200 met een 20mm krukas en wil hem aanpassen waar ik kan binnen budget! tips, surgesties, vragen welkom! plan van aanpak -demonteren om alles goed te inspecteren -krukas af laten draaien naar 19mm(i.v.m koppeling) -vliegwiel af laten draaien(minder gewicht) -kop laten vlakken zodat ik richting de 1:10 compresie ga -cilinderkop goed reinigen en waar nodig licht aanpassen -rvs uitlaat maken -andere klepveren monteren(zwevende kleppen tegengaan) -begrenzer verwijderen Het blokje zag er goed uit van binnen, wel de nodige aanslag maar niks schokkends! Mocht iemand nog goede tips,ideen hebben om nog wat vermogen te winnen dan hoor ik het graag! Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen alleen het vlakken en vliegwiel afdraaien wordt uitbesteed! Hier alvast wat foto`s! Gr. tom UITLAATKANAAL+ORGINELE UITLAAT+NIEUW SPRUITSTUK
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 1:18 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Leuk project! Ik weet wel een aantal dingen die je aan kunt passen, Jeffrey van het forum heeft zijn GX390 helemaal doorgetuned, misschien kan hij je nog meer tips geven. Enkele dingen die ik je kan vertellen: -Governor in z'n geheel verwijderen: http://www.gx160parts.co.uk/GX160Parts/ ... govern.pdf-Overmaat zuiger (je rijd nu met standaard) -Enkele ribben van het koelrad wegknippen (minder luchtweerstand, nog steeds genoeg koeling) -In en uitlaatkanaal groter maken -CNC-gefreesde drijfstang incl. glijlagering (beter bestand tegen hoge toeren) -Andere carburateur -Ontstekingstijdstip optimaliseren -Andere uitlaat Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen, maar dit is het eerste wat mij te binnen schiet. Ik wens je veel succes, en we worden graag op de hoogte gehouden van vorderingen!
|
|
Omhoog |
|
|
tom79
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 2:28 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am Berichten: 28
|
governor is reeds verwijderd en er komt ook een ``open uitlaat`` op! Weet iemand hoe je het ontstekingstijdstip kan optimaliseren?
Zoals ik al had vermeld wordt bij dit project op het budget gelet vandaar dat opties als een cnc gefreedse drijfstang niet worden toegepast! Maar alle tips zijn welkom! Er komt nog een andere carb op maar ik laat hem eerst een tijdje op de honda carb. lopen!
Gr. tom
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 2:33 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Dat de governor verwijderd is heb je goed, deze wil door de hoge toeren nog wel eens terugschieten en dan loopt de boel kapot. Een open uitlaat helpt ook altijd al iets. Houd bij het spruitstuk rekening dat een langere meer koppel geeft, een kortere geeft eenhogere top (grofweg gezegd). Hoe het onstekingstijdstip precies werkt weet ik niet, ik weet wel dat je kant en klare verloopspietjes hebt die een heleboel verschil maken ($10 op www.affordablegokarts.com). Maar als je het goed wilt doen zul je het uit moeten laten meten/timen. Dat de CNC-drijfstang er niet komt kan ik me voorstellen, is best prijzig (alhoewel een kant en klare drijfstang $59 kost op www.affordablegokarts.com). Wat ik dan wel zou laten doen is deze krukas en drijfstang laten slijpen en hier glijlagering in maken, zo bouw je toch wat betrouwbaarheid in je blok. De originele carburateurs zijn erg krap, en hij zal op een (goed afgestelde) andere toch een heel stuk beter lopen. Maar natuurlijk speelt het budget altijd een belangrijke rol, dus kan het me indenken dat je even wacht.
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 4:25 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Let op met een compleet open uitlaat, een viertakt heeft altijd wat tegendruk nodig. Verder kan je het beste een vliegwiel van een GX160 erop zetten, deze is en lichter, en het magneetje van de ontsteking zit eerder, waardoor je een voor ontsteking krijgt. Blok ziet er verder netjes uit! Hoe heb je alles schoon gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Xzelicon op wo mei 12, 2010 4:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
rocket ron
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 4:50 pm |
|
Geregistreerd: di jan 19, 2010 11:17 pm Berichten: 242 Woonplaats: maartensdijk
|
ziet er netjes uit
_________________ vrk swiss-auto '09
|
|
Omhoog |
|
|
tom79
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 9:18 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am Berichten: 28
|
heb de kop gereinigd met een drebel zitten een hoop hulpstukjes bij dus altijd wel 1 geschikt! Ik laat het vliegwiel afdraaien en kop afvlakken door de Pauw kartracing hij zou eventueel ook mijn kop iets kunnen flowen denken jullie dat daarmee een beetje winst te behalen valt?
Gr. tom
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: wo mei 12, 2010 9:20 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Alle beetjes helpen natuurlijk, maar met alleen flowen ga je weinig bereiken vrees ik, het is altijd een combinatie. Als je dan toch dit vliegwiel behoud, dan kan je eventueel zelf een stukje eruit slijpen bij die magneet, magneet eraf en een stukje terug (niet te ver he!) een nieuw gaatje boren, schroefdraad tappen en daar het magneetje zetten.
Om zo toch voor ontsteking te krijgen, geen idee of dat makkelijk gaat lukken. Meestal wordt gewoon een vliegwiel van een GX160 gepakt.
|
|
Omhoog |
|
|
tom79
|
Geplaatst: vr mei 14, 2010 4:24 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am Berichten: 28
|
Xzelicon is jou methode met het verplaatsen van het magneetje een veel toegepaste methode van vervroegen of is dit slechts een idee??
Gr. tom
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: vr mei 14, 2010 4:25 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Is slechts een idee. De meesten pakken gewoon een vliegwiel van een GX160. Hier hoef je dan niks aan te veranderen, en is lichter. Hiermee creëer je automatisch een voorontsteking.
Soms wordt ook het GX200 vliegwiel met een spietje naar achter geschoven, maar dit is ook maar 1 of 2 keer gedaan voor zover ik weet.
|
|
Omhoog |
|
|
tom79
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 1:06 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am Berichten: 28
|
Heb mijn vliegwiel van mijn GX200 al naar de pauw opgestuurd voor het afdraaien en kop vlakken! Dus een gx160 vliegwiel gaat niet meer helaas! Ik heb het vliegwiel laatst bekeken en het magneetje verplaatsen is nog niet eens zo`n gek idee, dus dat zal ik serieus overwegen!
Heb een email gestuurd naar DynoPower in begie om te infomeren naar een andere nokkenas voor mijn gx200 en de klepveren!! Tevens heb ik ergens gelezen dat een carburateur van een gx270 plug&play is weet iemand of dit klopt! een rondschuif is zo 1,2,3 geen optie i.v.m de ruimte!
Gr. tom
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 1:10 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Ik zou toch eens een kijkje nemen naar een andere carburateur, persoonlijk ben ik geen fan van de originele carburateurs. Als je dan toch groter gaat, doe dan een goed merk. DynoPower is een erg goede tuner, zeker weten dat hij je de benodigde onderdelen kan bezorgen! Neem anders ook eens een kijkje in mijn topic, van mijn getunede GX340.
|
|
Omhoog |
|
|
TechnoPro
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 9:10 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
Het vliegwiel klemt op de krukas door een conische passing, dus je plaatst je vliegwiel zoals je wil. De spie zorgt er enkel voor dat de standaard voorontsteking klopt zonder te moeten meten ( makkelijk voor de monteur ). Dat is enkel de taak van de spie, qua klemming is het nul. Dus zoek een gradenboog , vergeet die spie en plaats je vliegwiel zoals jij het wil. Moer lekker vast trekken , loctite eraan en klaar is kees.
|
|
Omhoog |
|
|
Subarumouse
|
Geplaatst: zo mei 16, 2010 11:16 am |
|
|
Hallo Tom, Ik weet niet waar je woont, maar een ander goed adres voor Honda (en Briggs 390) is: http://www.diegowie.de Rheda - Wiedenbrück D Zijn pk's zijn aan de wielen en niet aan de krukas, dus echte pk's. Zijn 200 GX word met een accuboormachine gestart. Ook was hij de bouwer van watergekoelde GX 390 met 30+ pk. Onze Subaru is van zijn zoon geweest. De Rotax 250 automaat is ook door hem ontwikkeld. @ Xzelicon Kijk even welke carb's Diegoie gebruikt.... Op de onze zit ook een soortgenoot van de basis Honda carb. Benno
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: zo mei 16, 2010 8:57 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Op een paar licht getunede na, zie ik allemaal Keihin en Mikumi carburateurs? Misschien dat ik verkeerd kijk, maar bijvoorbeeld bij de VT 400 GT met 26pk: Gemischaufbereitung Mikuni-Vergaser mit Beschleunigerpumpe und K&N-Filter De VT 400 CS: Gemischaufbereitung Keihin 27/19 mm Klappenvergaser Maakt verder niet uit, en een carburateur van een GX270 zal ook wel passen. Alleen ben ik van mening dat als je het dan toch veranderd, ik het zou veranderen met oog op de toekomst (als je tenminste nog verder wilt gaan tunen). Natuurlijk niet te groot, want dat gaat niet lekker werken. Maar die mening is natuurlijk voor iedereen anders
|
|
Omhoog |
|
|