Auteur |
Bericht |
WillemC
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 1:47 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 06, 2009 1:33 pm Berichten: 22
|
Ik heb een vraag over verschillen in running costs/onderhoudskosten Geen idee of dit op de juiste plek staat (kan bij 2takt of bij 4takt).
Zaterdag even op Berghem geweest, en even gepraat met iemand over verschil 4 takt en 2 takt qua onderhoud. Voor volgend jaar heb ik voor mezelf 2 mogelijkheden qua karten gesteld: - Pro Kart (maar alleen als er een sprint kampioenschap van de grond komt, of de Kings). - zelf een kart aanschaffen voor recreatief rijden.
Optie 1 spreekt voor zich.
Optie 2 daarvoor ben ik ook nog meer info aan het zoeken. Nu dacht ik eigenlijk dat 4takt minder kost dan 2takt (behalve de aanschafkosten dan). Maar mij werd zaterdag dus verteld dat bijv een Biland of zo misschien 2x zo lang kan rijden als een rotax max, maar dat dan de revisiekosten 10x zo hoog zijn. (rotax 30u rijden, revisie 300 euro / Biland 60u rijden, revisie 1500-2000 euro). Kan iemand mij een beetje de verschillen in kosten aangeven (dus puur de running costs, niet de aanschaf).
Overigens heb ik nog een 3e optie voor komend jaar: clubraces. Maar volgens mij hebben ze die niet bij ons op Berghem. Vroeger hadden ze die iig wel op Venray. Eindhoven weet ik ook zo niet. Waar worden zoal clubraces gehouden in het zuiden/midden (niet Eefde of zo, da's toch aardig uit de richting van Oss namelijk).
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
kartje
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 2:12 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Clubraces worden gehouden op Strijen maar alleen voor 2-takt.
_________________ ![Afbeelding](http://img543.imageshack.us/img543/38/tlte.jpg) ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 2:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Een snelle viertakt (VT250) zal voor onderhoud niet veel onder doen voor een tweetakt, bij 2takt is het vaker reviseren en bij 4takt minder vaak maar duurder reviseren...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Wilfred
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 2:54 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@WillemC,
Zoals je zegt zijn revisies voor 4takt duurder dan bij 2takt; echter de genoemde revisie voor een Biland van 1.500-2.000 euro klinkt me erg duur in de oren. Ik weet dat bij een TKM (ook 4takt) een normale revisie uitkomt op circa 800-1.000 euro (na 80 tot 100 draaiuren) en als je heel erg veel pech hebt zou dat op 1.250 euro uit kunnen komen, maar meer zal het niet zijn. Ik denk dat dat voor Biland ook zo iets zal zijn.
Ik weet niet hoe vaak je denkt te gaan rijden, maar eer dat je op zeg 60 draaiuren zit ben je heel wat kartdagen verder ! Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Net als het gegeven of je zelf een revisie kan doen bij 2takt of dat je die laat doen. Scheelt allemaal in de kosten.
Succes en zoek nog eens op het forum, want er staat redelijk wat info over dit onderwerp.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Lex
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 3:34 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Beste Willem, laat je toch niks wijsmaken door de "Rotax maffia", ons blokje (Vampire 'C') zit op de kart vanaf 25-05-2008, en op 1x kleppen stellen en regelmatig olie verversen na, nog niks mee gedaan, en dat is volgens de importeur niet nodig ook, terwijl er toch een heel jaar wedstrijden en een behoorlijk aantal trainingsdagen mee gereden wordt.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
-Nick-
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 3:42 pm |
|
Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm Berichten: 488
|
@Alex, hoeveel uur gaat de Vampire dan mee zonder revisie?/wat kost zo'n revisie dan ongeveer?
_________________ Merlin - Rotax Max sr.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Lex
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 4:40 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
@ Nick, in alle eerlijkheid, ik weet het niet, buiten regulier onderhoud (olie, filtertje en kleppenstellen) nog nooit in revisie geweest, of problemen mee gehad. Ik ben tot nu toe zeer aangenaam verrast !
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
David
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 5:10 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hmm dan vind ik het een beetje voorbarig om het over de Rotax Mafia te hebben, al weet ik natuurlijk ook niet hoeveel uren jullie in 1 jaar draaien, vandaar dat ik het ook niet over de Vampire Mafia heb ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif) Mijn Rotax Max zit op de kart vanaf 1-6-2006 en heeft inmiddels 180 euro aan onderhoud gekost. Aan het eind van dit jaar zal dit bedrag vermoedelijk rond de 500 euro liggen, en dan kom je op gemiddeld 10 euro per draaiuur (brandstof en tandwielen niet meegerekend). De kostenindicaties van een VT250 die ik tot nogtoe gevonden heb zijn eerlijk gezegd allemaal vrij vaag omschreven, ik hoop dan ook nogsteeds dat iemand zijn ervaringen wat onderhoudskosten betreft met ons wil delen.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
freddy360
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 5:43 pm |
|
Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm Berichten: 74 Woonplaats: drunen
|
wat denk je van een wankelmoter een beest van een moter, net zo snel als een 2 takt onderhoudsinterval: om het jaar nakijken, revisie om de 300 uur niks geen motorolie, maar mengsmering 1:45 aandrijving met een slipkoppeling, dus weinig onderdelen die kapot kunnen gaan. een aixro 50 heeft een koppel van 42 Nm, tegen 21 Nm van een icc ik heb 3 jaar geleden er 1 gekocht, heeft me nog geen cent aan onderhoud gekost( buiten de koppelinghuis cq tandwiel en ketting om)
_________________ racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Nuno
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 6:18 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
maar als een wankel vastloopt is ie wel goed naar de klote
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
jvd
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 6:51 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
heb dan pas een swissauto de mijne is nu ook aan revisie toe nieuwe zuiger, drijfstang met lagers en pakkingen nieuwe klepveerschotels en klepveren al met al ongeveer een 5 a 700 euro
1 voordeel ik doe alles zelf
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Beire
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 9:37 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Het is heel simpel; een 2-takter zal meer onderhoudsintervallen nodig hebben dan een vergelijkbare (vermogen) 4-takter. Dus zou je zeggen dat een 4-takter op termijn goedkoper is. MAAR: het verschil zit hem in de onverwachte kosten. Als een 2-takter plotseling vastloopt ben je 9 van de 10 keren een pak goedkoper uit met een revisie dan wanneer een 4-takter eens vastgaat. En laat je niks wijsmaken, een goed onderhouden 4-takter kan net zo goed ns stuk gaan dan een 2-takter.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
jvd
|
Geplaatst: ma jul 13, 2009 10:06 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
daar heb je helemaal gelijk in beire als je big-end van je 4-takt naar de maan is en de zuiger raakt een klep, heb je alles krom, en moet je die pruttel aan de bovenkant allemaal vervangen
ik denk dat een snelle 2-takt en een snelle 4-takt redelijk aan elkaar gewaagd zijn qua onderhoud alleen bij een 4-takt kun je iets langer doorrijden
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jul 14, 2009 1:02 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
en dan de vastlopers bij de 2 takt, omdat die zo gevoelig zijn voor precieze carburatie.. heb je een hogere kans op vastlopers bij het zoeken van die ideale afstelling. Tevens heeft een 4 takt een dichte wand, waardoor de zuigerveren minder belast worden e.d. daarnaast heeft een 4 takt eigen smering vanaf het carter. Dit speelt mee in het onderhouds interval, maar ook in de kans op een vastloper.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
hvb83
|
Geplaatst: di jul 14, 2009 8:52 am |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
De running-costs voor een 4-takt zullen over het algemeen wel lager zijn, maar áls je eenmaal iets moet laten doen, dan ben je ook aan de beurt. Althans, als we het hier over een vt250 hebben (want ik mag aannemen dat je dan ook echt leuk recreatief wilt rijden... ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif) ). Vastlopen zullen ze niet zo snel doen, maar er kan altijd een keer iets mis gaan, het blijft een mechanisch ding. Een 2takt is per revisie wel een stuk goedkoper, maar moet gewoon vaker gereviseerd worden. Bij recreatief gebruik denk ik dat het elkaar niet veel zal ontlopen. In de praktijk zou je misschien met je 4takt bij recreatief gebruik wel 4 jaar zonder revisie toe kunnen, maar voor je eigen gemoedsrust doe je dat dan ook weer niet denk ik... Wel is het probleemloos rijden, je hoeft je niet druk te maken om je mengsel, gewoon op het startknopje drukken en rijden. Enige wat ik je mee wil geven is dat je van competitierijden 10x zoveel leert als gewoon vrij rijden. In dat opzicht zou Kings natuurlijk ideaal zijn, of anders RK1 sr? Daarmee houd je de kosten ook nog aardig binnen grenzen. @Alex, dat is nu nog zo dat je meer dan een jaar niet hoeft te reviseren, de klasse staat immers (met alle respect) nog in z'n kinderschoenen. Uiteindelijk zie je bij elke klasse die ooit begonnen is om het leuk en betaalbaar te houden dat er een paar figuren komen die hun motor elke race open trekken en daarmee nog net die laatste tiende winst eruit peuren. En ze hebben 5 motoren per wedstrijd bij zich om te kijken welke op dat circuit het beste werkt. Op een gegeven moment kan je dan gewoon niet meer meekomen als je het niet doet. De Rotax max is ook ooit begonnen als een leuke hobbyklasse waarbij onderhoud van de motor van ondergeschikt belang was... Dus ga maar vast sparen! ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |