Auteur |
Bericht |
zagy
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 2:38 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am Berichten: 40
|
Ik ben bezig met het zoeken naar een kart om mee trainen voor de autosport. Nu zit ik te twijfelen tussen een 2 takt en aan 4 takt. Ik weet dat 2 takt vaker revisie nodig heeft dan 4 takt, maar dat het per saldo niet zoveel uitmaakt.
Nu is mijn vraag, hoe zit het met de snelheid? Vanwege het onderhoud van een 100cc laat ik die aan mij voorbij gaan. Ik zat daarom te denken aan een 125 cc icc/cross/promo 95 indien 2 takt. Is een vampire of een swiss min of meer even snel? Hebben we het over tienden of echt volle secondes?
Let op, het is recreatie maar ik wil af en toe een wedstrijd rijden en het moet serieus hard gaan aangezien ik al race ervaring heb.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 2:44 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Misschien is een Vortek super ROK iets voor jou? Fotootje: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel al veel goede dingen over gehoord.. Citaat: Technische Informatie Boring: 54mm Slag: 54mm Cilinder inhoud: 123.95 cm3 Vermogen: 22KW (30,4PK) bij 11500 RPM Koppel: 19.6 Nm bij 10000 RPM Toerental: 13.800 RPM (elektrisch begrensd) Carburator: DELL'ORTO 30mm Uitlaat: ICC Uitlaat met demper Koppeling: Droge Centrifugaal Koppeling http://www.vortex-rok.com/uk/motori/super_rok.asp
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
DH-karting
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:00 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Motor van dat plaatje is geen super rok maar een gewone rok. De gewone rok is te vergelijken met de promo's e.d. De superrok is wel sneller en kwa onderhoud niet supergevoelig ( in tegenstelling tot een kf2 bijvoorbeeld ) Maar als oefenning voor de autosport zou ik wel een schakel nemen. vooral icc's zijn erg snel, maar hebben ook wat sneller een revisie nodig dan een cross. Overigens worden er wel heel veel 2de hands schakels aangeboden ( icc en cross ). er is dus keuze zat.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
zagy
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:04 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am Berichten: 40
|
ok bedankt, maar de superrok is toch een 2-takt? waarom zou dit iets voor mij zijn? Maar waar moet ik dan aan denken bij het onderhoud van een icc of cross? 4 takt is iedere 100 uur reviseren toch? (de snellere zoals een vampire)
Laatst bijgewerkt door zagy op wo nov 04, 2009 3:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:12 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
hehe de alom bekende vraag/discussies. Gebruik de zoek functie en gij zult vinden.
Even concreet : - 4 takt, hoge aanschaf, laag onderhoud, en verminderde kans op motor schades. - 2 takt, relatief lagere aanschaf kosten, hogere onderhoud, wat verhoogde kans op eerdere motor schades (hogere toeren, korte onderhoudsinterval)
Positief : 2 takt, lawaai, geur, charme, hoge toeren, moeilijkere blokken aanwezig (piekvermogen denk aan icc) 4 takt, rustiger, lager/bruter geluid, toeren over het algemeen lager (je hebt hoogtoerigen ertussen), techniek is iets uitgebreider (nokkenas, drysump olie/pomp e.d.), minder beschikking over leveranciers.
onderhoud :
4takt algemeen 200 uur 2takt icc elke 35ltr zuiger vervangen (of 10 uur), per 2 zuigers alle lagers. 2takt cross, elke 30 uur?? zuiger vervangen, per 2-3 zuigers alle lagers. 2takt rotax, +/- 40 uur zuiger revisie, (lagers weet ik zo niet ik meen 3 zuigers maar dat vind ik aan de late kant ik zou kiezen voor per 2) 2takt promo, 20-30uur zuiger revisie, lagers 2-3 zuigers denk ik. (wat ik al zij weet niet cker, 2takt lagers zijn de meningen over verdeelt)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
Laatst bijgewerkt door IncineratorX2 op wo nov 04, 2009 3:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:13 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Super Rok is geen 4 takt... ICC (Schakel) zal je eerder moeten reviseren dan een Cross blok.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
zagy
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:17 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am Berichten: 40
|
de voor en nadelen ken ik wel, alleen heb ik geen idee hoe het met het snelheidverschil zit tussen een 2 en 4 takt.
En 4 takt met schakel is over het algemeen te duur en ingewikkeld toch?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:17 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hier geldt min of meer hetzelfde als wat ik (en anderen) bij je andere topic schreef:
Wil je snel rijden en (relatief) weinig sleutelen/revisisies: kies 4-takt en een motor uit de VT250 klasse (Vampire, Swissauto, Tech F1 etc.). Hiervoor is 1 race klasse in NL en hier wordt serieus gasgegeven. Revisie VT250 blokken na circa 50-70 uur.
Wil je meer sleutelen/revisisies en meer mogelijkheden tot wedstrijden : kies 2-takt (ICC-schakel, RotaxMax, etc.) Hou er wel rekening mee dat een 2-takt veel meer afstelling behoeft en dat je continue de carb aan het afstellen bent om het maximale uit je motor te halen (en vastlopers te voorkomen).
Qua snelheid: er zal zeker verschil zijn tussen de genoemde klassen, maar ga er maar van uit dat het allemaal serieus hard gaat (zeker vergeleken bij de indoorkarts en Honda 390, RK1 etc.).
Succes met je keuze en ik ben benieuwd; en ga zeker langs een aantal circuits om te zien wat er allemaal mogelijk is en met de rijders te praten want daar leer je veeeeeeel van !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op wo nov 04, 2009 3:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:18 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Ja sorry voor het verkeerde plaatje, maar ik bedoel wel degelijk een superrok En superrok is idd een 2 takt
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
zagy
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:46 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am Berichten: 40
|
ok bedankt, veel nuttige info! Dan ga ik voor een 4, takt. Op deze manier heb ik meer keuze tussen circuits en minder gezeur, dat heb ik in de autosport al genoeg. Afstellen is niet mijn grootste talent dus dat kan me veel gaan kosten hoor ik al.
Nu wil ik binnenkort ook langs een winkel gaan, ik woon in amsterdam. Welke winkels zijn gespecialiseerd in 4 takt en niet al te ver weg?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 3:51 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Je hebt SpeedSupport in Uitgeest; heir verkopen ze in ieder geval Vampire en Energy chassis. Ik heb ook vernomen dat men daar de Swissauto wil/gaat verkopen, dus dan kun je gelijk twee vliegen vergelijken.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 4:08 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Arnhem zit het team waar ik voor uitkom in het NK VT250, KOEN KARTINGKoen Exclusief Weiland 9A 6666MH Heteren Tel. 026 - 47 205 46 Fax. 026 - 47 205 47 Email. info@koenexclusief.nlIs gespecialiseerd in 4 takt karting met o.a. Vampire motoren
|
|
Omhoog |
|
|
hvb83
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 4:11 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Met een VT250 doe je zeker geen miskoop, hoewel ze in aanschaf wel heel veel duurder zijn dan een gebruikte schakel die je op marktplaats koopt. Alle waarde naar z'n geld natuurlijk, maar of jij voor €2000 een complete schakel koopt en daar gewoon mee wilt gaan trainen, of dat je voor het veelvoudige daarvan een VT koopt... dan kan je heel wat revisies uitvoeren lijkt mij. En als je toch eigenlijk niet serieus aan wedstrijden wilt deelnemen, dan heb je daar een leuke aan.
En ik vraag me serieus af of je aan een schakel niet meer hebt als je toch al zelf raced. Dan ben je toch wat meer belast met controleren van het gas, schakelmomenten kiezen, etc. De karakteristiek van een vt is veel geleidelijker, je hoeft minder te doseren met het gas. En dat zal nou net een van de dingen zijn die jij denk ik wel wilt blijven trainen tijdens de wintermaanden...
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 4:12 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Kartshop Limburg: Cunegondisstraat 6 6017 ED THORN parts@kartshoplimburg.nl 0031-634-304111 Contactpersoon = Peter o.a. leverancier van Swissauto
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
zagy
|
Geplaatst: wo nov 04, 2009 5:02 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am Berichten: 40
|
@ hvb 83. Daar heb je helemaal gelijk in, alleen zit ik met het technische gedeelte. Ik ben geen super sleutelaar, ik heb wel redelijk wat kennis alleen niet veel tijd. Moet ik mij daar dan wel aan wagen?
|
|
Omhoog |
|
|