Auteur |
Bericht |
Rob87
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 10:42 am |
|
Geregistreerd: ma aug 18, 2008 6:06 pm Berichten: 9
|
Beste kartforumers,
Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een honda 390cc en heb me daarom ook aangemeld op deze site. Ik heb alleen een probleem met mijn blok. Zodra ik mijn honda aan wil trekken krijg ik (soms) een gigantische terugslag. Ook gaat dit aantrekken erg zwaar. Hebben jullie een idee hoe dit kan komen, en hoe dit op te lossen is?
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 11:40 am |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Bij ons op de baan (Eefde) hebben we precies hetzelfde probleem, alleen dan bij de huurkarts (270cc). Wij weten ook geen oplossing, misschien kan iemand anders ons uit de brand helpen?
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 12:52 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
dan is vaak de kleppenlichter van de nokkenas eraf gehaald of eraf gebroken.
|
|
Omhoog |
|
|
Frankje
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 12:53 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 30, 2008 9:58 am Berichten: 529 Woonplaats: Woerden
|
@Rob87 Probeer een andere bougie Toen ik me 390 kocht , precies het zelfde , heel veel compressie. Nieuwe bougie erin en we konden hem in 1 x starten.
_________________ MS kart - RK1 Trulli Kart - Honda 390
|
|
Omhoog |
|
|
Peter Vriezen
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 1:22 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 11, 2009 9:38 pm Berichten: 51 Woonplaats: Doetinchem
|
Hey, wat ik zelf altijd doe is het blok in 2 x aantrekken; eerst een keer rustig het koord naar je toe trekken en de tweede keer echt aantrekken. Ik had er eerst ook wel is last van maar nu eigenlijk nooit meer en heb dus ook geen pijnlijke hand meer doordat het touw terugschiet en als je het te zwaar vind moet je naar de sportschool .
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 2:09 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
@Peter, Er is inderdaad die truuk om hem in 2x aan te trekken, maar dat is hier niet van toepassing. Er is gewoon zo gigantisch veel compressie dat hij ontzettend hard terugslaat. Dit heeft niet te maken met je manier van aantrekken want die gebruiken we bij elke kart op de baan, maar slechts enkele hebben dit probleem van het terugslaan.
@Frank, Misschien kun je me uit leggen wat dan het nut is van die nieuwe bougie? Er blijft toch evenveel compressie? (Dit kun je wijsneuzerig lezen, maar zo bedoel ik het niet. Just curious)
Grtz Matthijs
|
|
Omhoog |
|
|
Rob87
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 2:22 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 18, 2008 6:06 pm Berichten: 9
|
@Scarto&Peter, Inderdaad, heb al verschillende technieken geprobeerd om hem aan te trekken, maar wat ik ook probeer, hij blijft terugslaan. Dus de manier van aantrekken zal mijn probleem niet oplossen. @Frank, Ik hoop dat je gelijk hebt. Dit is namelijk een erg simpele oplossing van het probleem
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 2:46 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
misschien dat ie een bougie erin draaid met ene kortere schacht? waardoor je compressie zal dalen? Lijkt me nogal curieus maar het is maar een hersenscheet
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 2:48 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Ik ga voor de oplossing van Jeffrey, klinkt het meest logisch, en dat voor een tweetakt rijder
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 3:16 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 4:47 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
@Alex en Jeffrey, Dit is sowieso niet het geval aangezien het blok gewoon loopt. Het is alleen de kunst om hem door de gigantische compressie heen te trekken. Mocht het blok niet lopen dan zou je het inderdaad in de kleppen gaan zoeken..
Iemand nog een ander idee hoe het kan dat een blok zoveel compressie opbouwd?
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 4:51 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
dat de kleplichter eraf is of defect is zou goed kunnen (decompressie veer)
die lichter (zit op de nokkenas) zorgt ervoor dat bij starten de uitlaatklep iets word geopend, waardoor de compressie minder is zodra het toerental hoger word slingert hij naar buiten en loopt hij zoals normaal
dus ik zou daar eerst is naar kijken
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 7:50 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
En waar moet ik dan precies naar kijken? Een veertje? Aan de stoterstang-kant van de tuimelaar of de klepsteel-kant?
Sorry als het een domme vraag is, ik ken de plaatsing van alle onderdelen die te maken hebben met de in en uitlaat nog niet zo heel goed..
Bedankt alvast!
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo okt 21, 2009 8:14 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
nee is een soort bobbeltje aan de nokkenas wanneer de motor stil staat, drukt hij de uitlaat verder open zodra de motor loopt, vliegt hij door middel van middel-punt-vliegende kracht naar buiten en heeft de nokkenas zijn normale vorm weer
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
bobdebouwer
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 10:36 am |
|
Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm Berichten: 69
|
Het heeft idd met de decompressieveer op de nokkenas te maken. Deze zorgt ervoor dat bij het aantrekken de uitlaatklep bij lage toerentallen opengaat. En laten we nou net met aantrekken lage toerentallen hebben Ik denk dat de veer kapot/ beschadigd of gewoon te oud en daardoor te slap. Bij de imitatie motoren (Chinese) is deze veer vaak niet goed, bij nieuwe motoren moet je deze veer al aanpassen omdat je geen vingers overhoud. Hierdoor heb je met het aantrekken geen last van de compressie. Als je dus de kart aantrekt en je trek hem niet door de compressie heen krijg je een terugslag. Je kunt de kart in twee keer aantrekken, als je dit goed doet heb je geen last van terugslag. Dit gaat als volgt: je trekt eerst rustig totdat je tegen de compressie aanzit en je laat dan rustig het koord terug komen tot aan het blok en je geeft dan een harde ruk aan het koord hierdoor trek je hem door de compressie en heb je geen terug slag. Ps bij een kort koord heb je ook meer moeite om hem er echt helemaal door te trekken.
|
|
Omhoog |
|
|