Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

prokart gx160 moteren op elkaar afstellen
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=5632
Pagina 1 van 1

Auteur:  ferrari91 [ do okt 01, 2009 5:08 pm ]
Berichttitel:  prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

hoe kan je de motoren
van mijn prokart op elkaar laten afstellen en hoe werkt
dit om dit te doen. heb je hier speciaal gereedschap voor nodig
heeft iemand tips voor me

mvg

Maurice

Auteur:  Scarto [ do okt 01, 2009 6:00 pm ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

Als je bedoelt met 'gelijk afstellen' het afstellen van het stationairtoerental, dan kun je daar de zwarte kruiskopschroef aan de achterkant van je carburateur voor aandraaien (Naar rechts is harder laten lopen, naar links draaien is je blok zachter laten lopen) Hiervoor kun je gewoon een kruiskopschroevendraaier pakken zolang deze maar niet te klein is, want dan draai je de schroef kapot.

Groet Matthijs

Auteur:  ferrari91 [ do okt 01, 2009 7:59 pm ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

nee ik bedoel echt dat de motoren sychronisch lopen

Auteur:  Wilfred [ vr okt 02, 2009 9:44 am ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

Ik gebruikte altijd 1 gaskabel waarmee ik beide gasschuiven bediende. Voordeel is dat je maar 1 kabel kabel hebt en dus niet 2 kabels gelijk af hoeft te stellen.

Auteur:  ferrari91 [ vr okt 02, 2009 5:28 pm ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

@wilfred
hoe heb je dit gedaan dan een apartekabel misschien wil ik dit gaan veranderen
kan je dit ergens kopen zou graag reactie van je willen
hoe doen ze dit in de prokart klasse
mvg

Auteur:  Wilfred [ za okt 03, 2009 11:03 am ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

Je neemt 1 normale gaskabel, die is lang genoeg om beide gasschuiven te bedienen.

Je haalt de kabel door de gasschuif van de linkermotor (einde kabel met verdikking tegen de gasschuif hevel, zoals je altijd al deed) en trek daarna de kabel door de gasschuif van de rechtermotor en daarna naar je gaspedaal. Als je nu gas geeft gaat natuurlijk alleen de linkermotor toeren maken. Dus zet je een kabelklemmetje tegen de gasschuif hevel van de rechtermotor, precies op de plek waar je normaal de verdikking van de tweede gaskabel zou hebben zitten (idem motor links). Als je de klem nu precies zo zet dat de gasschuif van de linker en rechtermotor tegelijk open gaan, lopen je motoren gelijk.

Mocht toch de ene motor eerder op het gas reageren, dan verschuif je de kabelklem bij de rechter motor een klein beetje totdat ze op exact hetzelfde moment toeren gaan maken. Uiteraard geldt hier ook dat de motoren wel enigszins gematched moeten zijn, maar dat is niet anders bij het gebruik van twee gaskabels. Deze manier werd wel vaker gebruikt in de K.O.K. toen ik er nog reed (= wel weer een tijdje terug :oops: ).

Ik heb 1 gaskabel die je op bovenstaande manier doorlust zelf altijd het makkelijkste gevonden om de motoren gelijk af te stellen. Twee kabels is meer gefrunnik bij het gaspedaal om ze even strak te krijgen + dat je maar 1 kabel nodig hebt (less = more !). Succes en als ik niet helemaal duidelijk ben, dan stuur je me maar even een PB.

Auteur:  Pro-kart monster [ za okt 03, 2009 6:45 pm ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

je motoren kun je synchroon stellen aan de voorkant

Bij je pedaal zitten de beide gaskabels deze zitten om je pedaal heen.
ze zitten apart van elkaar vast met een klein plaatje met 1 of 2 inbusboutjes
Dit haal je gewoon los en dan kun je ze strakker zetten of losser dat bepaald of je motoren eerder of later opengaan

Auteur:  Wilfred [ za okt 03, 2009 6:50 pm ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

@Pro-kart monster,

Klopt, dat is de andere mogelijkheid. Maar ik vond het altijd makkelijker om maar 1 kabel te gebruiken omdat dit sneller en nauwkeuriger werkte.

Auteur:  hvb83 [ ma okt 05, 2009 9:28 am ]
Berichttitel:  Re: prokart gx160 moteren op elkaar afstellen

Ach, voor alles valt wat te zeggen, persoonlijk gebruik ik toch liever 2 gaskabels omdat je dan in ieder geval nog 1 motor hebt om naar de pits te komen als een kabel breekt (of je moet met je hand de gashevel bedienen, maar dat is ook een geklooi). En die ene kabel moet het werk van 2 kabels doen, wat ik al helemaal niet graag heb.

Wat wij altijd doen is in eerste instantie kijken of beide motoren vol open gaan (op je carburateur zit een zwart nokje, die verdraait als je gas geeft, zit hij tegen de eindaanslag aan, dan gaat hij vol open). Daarna kijken we op half gas of dat nokje op beide motoren in dezelfde stand staat.

Als je het zo doet ben je ook snel klaar en trekken ze gegarandeerd op hetzelfde moment op.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/