Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Welke 4-takt motorblokken zijn en wat zijn de specs? https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=4320 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Badmuts20 [ wo sep 24, 2008 6:00 pm ] |
Berichttitel: | Welke 4-takt motorblokken zijn en wat zijn de specs? |
Hallo luitjes, We rijden nu al een tijdje pro-kart en willen graag wat snellers gaan aanschaffen. Dit zouden wij graag als een 4-takt uitvoering doen i.v.m. de in de buurt zijnde kartbanen lelystad en driebergen. We willen wat aanschaffen voor een max bedrag van 2500,00 euro. Mooi zou ook zijn als het een kart is waar nog een wedstrijden voor zijn. Om een inventarisatie te maken van de mogelijkheden de volgende vragen: 1. Welke 4-taktblokkken zijn er? 2. Is deze water- of luchtgtekoeld? 3. Wat zijn de vermogens van deze blokken? 4. Revisiegegevens/ kosten? |
Auteur: | Seb [ wo sep 24, 2008 8:08 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik kan je wel wat vertellen over de RK1 motor. Nouja, meer doorverwijzen naar een site: www.rk1.nl . Hier staat alles over deze 4takt motor. Ik moet zeggen, het is een prima motor (als hij het eenmaal goed doet dan...). Ik heb zelf veel problemen gehad en dit is natuurlijk erg vervelend maar als je dan eenmaal erin zit en hij doet 't lekker dan is da teen super gevoel! Hier zijn ook wedstrijden mee te rijden op zowel NK niveau als op clubniveau (KCE). De motor kost 1200 in aanschaf volgens mij en het is aan te rijden met een carburateursteunte te rijden. Deze zijn vrij eenvoudig te ontwerpen. Als je is nadenkt over deze kart moet je maar is komen naar een van onze NK's en stel wat vragen! Gr, Seb |
Auteur: | SkeurijzeR [ wo sep 24, 2008 9:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Voor het budget waarin jij zoekt heb je alleen de RK1 en de honda 390 waarbij de honda390 sterk daalt in populariteit bij de races, en de RK1 sterk groeit. de honda heeft iets meer koppel, de rk1 iets meer pk en toeren. bovendien heeft rk1 elektrische start en is wat lichter. onderhoud: elke keer poetsen paar keer per jaar olie verversen en 1x per jaar kleppen stellen heb je het wel gehad. beide motoren zijn luchtgekoeld Voor dat bedrag kan ik een aantal mooie karts aanbieden, maar mocht je daar interesse in hebben stuur dan even een PM of mail, dan houden we het forum schoon. |
Auteur: | Badmuts20 [ wo sep 24, 2008 9:55 pm ] |
Berichttitel: | |
hm, oke. ff kort: Pro kart = ca. 11 pk 390cc = 13 Pk RK1 = 15 Pk Voordelen van 390 en RK1 t.o.z. prokart is dat deze lichter zijn in het geheel. RK1 is dan weer lichter dan de 390cc. Ik zie ook wel eens op marktplaats van die 200cc blokken watergekoeld. Deze hebben dan volgens de advertentie toch nog aardig wat pktjes. Het liefst ben ik op zoek naar een kart met wat meer pk's. Zo rond de 20 ofzo. |
Auteur: | kartje [ do sep 25, 2008 7:23 am ] |
Berichttitel: | |
Hoi Badmuts Die 200 cc blokken dat zijn tkm blokken volgens mij zijn daar geen wedstrijden voor. Moet je maar even een pbtje naar Wilfred sturen die weet heel wat meer over deze blokken dan mij. |
Auteur: | Wilfred [ do sep 25, 2008 8:38 am ] |
Berichttitel: | |
Inderdaad zoals Kartje al aangeeft is een TKM een 4-takt met 20pk. Enkele jaren geleden was hiervoor in NL een wedstrijdklasse, maar die is verdwenen. In Belgie is nog wel een kampioenschap met deze motoren en uiteraard ook in Engeland. De vraag is alleen hoe graag je wedstrijden wilt rijden en of je dat eventueel in Belgie wilt doen (er vanuit gaande dat Engeland zowieso geen optie is). De TKM is een lekker racy blokje om recreatief mee te rijden en door het lage gewicht (circa 18kg compleet met uitlaat, koeling etc.) veel sneller dan de standaard pro, 390 en RK1. Zelfs getunde 390's zijn meestal langzamer dan de TKM. Dus wil je lekker recreatief rijden, dan is de TKM een goede optie, maar wellicht iets duurder dan de andere alternatieven. Daarnaast moet je goed opletten bij aankoop. Een niet goed onderhouden blok, of een aan revisie toe zijnde blok kan tot hoge extra kosten leiden. Maar als je een goede vind heb je er bij goed gebruik veel plezier mee. Succes met je keus en als je meer vragen hebt hoor ik het wel (misschien weet ik er nog een te koop als je interesse hebt). Wilfred |
Auteur: | Beire [ do sep 25, 2008 9:50 am ] |
Berichttitel: | |
@ Wilfred: Kan je even uitleggen waar in België het kampioenschap voor TKM motors is? Als je het BEKC bedoeld moet ik even verduidelijken dat er wel een reglement is maar dat er aan de start geen enkele TKM meer verschijnt. Als je het over een ander kampioenschap hebt hoor ik het graag van je. |
Auteur: | Wilfred [ do sep 25, 2008 11:50 am ] |
Berichttitel: | |
Hi Beire, Ik heb deze info van Ruud; ik zal het bij hem navragen waar hij het vandaan heeft. Je hoort het nog. |
Auteur: | Badmuts20 [ do sep 25, 2008 7:25 pm ] |
Berichttitel: | |
Oke TKM. Opzich ook wel een leuk blokkie zo aan de specs te zien. Is dit blokkie ook makkelijk af te stellen? Of moet je elke keer als je gaat rijden de boel weer afregelen? Wedstrijden gaan alleen gereden worden als er een sponsor zich meld. Maar waarom niet een wedstrijd klare kart aanschaffen om zo er makkelijker in te rollen. Belgie of england rijden is niet echt een optie. Woon in Putten (vlakbij amersfoort/ haderwijk) dan is dat gewoon te ver weg om ff heen te rijden. |
Auteur: | Beire [ do sep 25, 2008 7:34 pm ] |
Berichttitel: | |
Okay Wilfred, Niet vergeten hé. |
Auteur: | Wilfred [ do sep 25, 2008 8:07 pm ] |
Berichttitel: | |
@Batmuts, Weinig afstellen, alleen goed onderhouden en elke keer de olie vervangen !! En goed warm rijden. @Beire, Vergeet het niet, weet alleen niet wanneer ik antwoord heb. |
Auteur: | Energy 390 [ do sep 25, 2008 8:41 pm ] |
Berichttitel: | |
rk1, honda 390 zeer makkelijk in onderhoud en gebruik tkm vergt wat meer onderhoud en is iets ingewikkelder in het gebruik dan de bovengenoemde. |
Auteur: | Wilfred [ do sep 25, 2008 9:15 pm ] |
Berichttitel: | |
Is niet ingewikkeld, alleen altijd netjes olie verversen. Daarna starten en warm rijden en gaan . Een 2-takt is lastiger, want dan ben je altijd bezig de carb goed af te stellen. En veel vaker revisie nodig bij 2-takt. |
Auteur: | Energy 390 [ do sep 25, 2008 9:25 pm ] |
Berichttitel: | |
Wilfred, jij praat alleen maar vanuit je eigen visie. Heb al vele tkm's zien rijden, maar er ook al vele langs de baan zien staan. De verhalen van die onderhouden 'm niet goed ken ik al. Met de tkm zijn er nou eenmaal meer problemen dan met een honda 390 (veelal vijf jaar starten lopen met 1 keer per jaar olie verversen en kleppen stellen.) Je wilt toch niet zeggen dat 't bij tkm ook zo simpel is? En de torenhoge rekeningen waar ik velen over heb horen praten (volgens mij jullie ook?). Of ik moet het allemaal mis hebben. Alle blokken hebben hun voor en nadelen, het ene blok is gewoon wat gevoeliger dan het ander. Als iemand zich hier wil laten adviseren over wat voor een motor te kopen dan zul je hem/haar ook een objectief beeld moeten geven. groeten Roeland |
Auteur: | 954rr [ do sep 25, 2008 9:43 pm ] |
Berichttitel: | |
Iedereen praat vanuit zijn/ haar eigen ervaringen. Ik heb net als Wilfred de mening dat de TKM een superrrr blok is. Maar als die slecht behandeld word een hele gevoelige. Ook als je de TKM met fluwelen handschoenen onderhoud kun je pech hebben. En ja, als de revisie daar is kun je behoorlijk de buidel in, maar dat weet je wanneer je voor zo'n motor kiest. Ik heb ook Honda's gezien met gebroken drijfstangen en opengescheurde carters. Niks heeft het eeuwige leven. Ik rijd TKM met veel plezier en tot nu toe zonder noemenswaardige problemen, het is voor een korte baan (voor mij) het ideale blokje. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |