Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Wie rijd er TKM?? https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=3965 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | 954rr [ di mei 20, 2008 9:21 pm ] |
Berichttitel: | Wie rijd er TKM?? |
Ik ben zeer enthousiast over de kart die ik begin dit jaar ben gaan rijden. Het betreft een TKM K4S 200CC 1-cylinder. Ik merk op het forum dat er zeer weinig over deze motor te doen is. Ik wil puur voor mezelf inventariseren hoeveel TKM'ers er nou zijn en wie de eigenaren/ bestuurders hiervan zijn. Ik weet dat in Belgie de TKM een populaire motor is, maar volgens mij is die in nederland nooit veelvuldig verkocht |
Auteur: | Energy 390 [ di mei 20, 2008 9:24 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik weet wel dat er bij VKCT in oldenzaal enkele jaren geleden toch zo'n 15 a 20 tkm's aan de start stonden. Helaas is het aantal tkm-rijders door de jaren heen geheel verdwenen. groeten Roeland |
Auteur: | Bob77 [ wo mei 21, 2008 12:12 am ] |
Berichttitel: | |
Ik heb me ook al afgevraagd waar al die mensen zijn gebleven. De gehele open klasse is sowieso compleet leeg |
Auteur: | Wilfred [ wo mei 21, 2008 8:12 am ] |
Berichttitel: | |
Ik heb er één ! Maar dat wist je al natuurlijk. Ik denk dat velen overgestapt zijn naar een andere klasse, mede door het ontbreken van een echte klasse waarin de TKM K4S mee kan komen met de concurrentie. In Engeland (land van herkomst) is er een aparte TKM klasse met veel ondersteuning door de fabrikant, waardoor dit blokje daar wel populair is. Ook de slechte naam die TKM had in NL bij veel mensen heeft er aan mee geholpen dat er nu steeds minder rondrijden. De reden hiervoor was dat een aantal blokjes zijn opgeblazen door rijders die niet wisten hoe ze ermee om moesten gaan. In tegenstelling tot de gem. Honda heeft een TKM iets meer aandacht nodig; slecht/geen onderhoud en niet consequent verversen van de olie leidt tot grote kosten bij deze blokjes. Daar staat tegenover dat wanneer je de TKM's goed behandeld, dat je een lekker racy motortje hebt dat redelijk snel en licht is. Ik kan hem alleen maar aanraden als je recreatief rijdt en iets snellers wilt dan een Honda |
Auteur: | 954rr [ vr mei 23, 2008 10:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Er moeten er toch wel meer zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALs er wedstrijden zijn gereden met een startveld van een man of 15, kunnen ze toch niet allemaal weg zijn |
Auteur: | Beire [ za mei 24, 2008 11:56 am ] |
Berichttitel: | |
Tja 954, in België is er ook (buiten de occasionele hobyrijder) niets meer van te bespeuren. Hoe dat komt? Gewoon deels door wat Wilfred zegt -> sommigen namen niet de nodige aandacht voor die dingen. Maar ook van de blokjes die wel de nodige aandacht kregen sneuvelden er al eens. Ik ga best akkoord met de verkoopsuitleg dat een performante viertakter normaal gezien een duurdere aanschaf vergt maar dat je dat zou terugverdienen door de lagere onderhouds kost in vergelijking met een performante 2-takter. MAAR: Wat er niet bij gezegd wordt is dat als je dan eens een motor hebt waar onverwacht wat aan stuk gaat (net als bij somige 2-takters trouwens) je ofwel met een torenhoge reparatierekening zit ofwel gewoon het hele blok kan wegsmijten. Het koste sommigen gewoon té veel geld om te blijven rijden en dan wordt de soep erg dun. De meesten die nog endurance wilden rijden schakelden daarom over naar een andere klasse/motor om toch nog te kunnen blijven rijden. Wat niet wegneemt dat ik dat een spijtige zaak vindt want als je zo een bende 4-takters zag/hoorde voorbijrazen ging er wel wat door je heen. |
Auteur: | Energy 390 [ za mei 24, 2008 4:11 pm ] |
Berichttitel: | |
Zoals de meeste kartblokken is een TKM ook vrij gevoelig wat betreft het onderhoud en de afstelling. Dus wat motorschade moet je niet onverwacht vinden. Het nadeel is dat de onderdelen (onderhoud) van een tkm over het algemeen wat duurder is dan van een 2 takt blokje. Daarbij komt ook nog eens dat er maar een paar erkende reparateurs zijn in nederland. Al met als maakt dit het niet echt interessant om wedstrijden te gaan rijden met deze blokjes. Voor de sekure hobbist zal het vast een mooi blokje zijn om mee te rijden. De meeste tkm rijders van vkct zijn overgestapt naar 2 takt. groeten Roeland |
Auteur: | 954rr [ za mei 24, 2008 8:00 pm ] |
Berichttitel: | |
De keuze om met een bepaalde motor te gaan rijden hangt af van een heleboel factoren. Ik heb voor TKM gekozen omdat het een lekker raceblokje is met een behoorlijke dosis vermogen, die achteraf gezien wel ontworpen lijkt voor de baan in Driebergen. Dat het een gevoelig blok is is bekend, maar daarom wel een uitdaging om het spul in topconditie te houden. Je kan inderdaad pech hebben en de boel in de soep draaien, dat gaat dan samen met de nodige kosten die inderdaad behoorlijk hoog kunnen zijn. Wat ik jammer vind is dat de onderdelen niet geleverd worden aan een partikulier, maar alleen aan de gecertificeerde bedrijven. Dit verplicht mij om reparaties uit te laten voeren wat samen gaat met een hoop extra kosten (arbeidsloon) terwijl een hoop dingen zelf uitgevoerd kunnen worden. Op deze manier kan zo'n blokje voor sommige mensen een te dure post worden. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt gehad van de aanschaf |
Auteur: | Wilfred [ zo mei 25, 2008 11:57 am ] |
Berichttitel: | |
Losse onderdelen kun je denk ik wel bestellen via Schuurman bv. Overigens is er maar 1 gecertificeerde monteur in NL. Anders kun je de producent Tal-ko altijd benaderen. Zelf sleutelen aan het blok (zegel verbreken) is niet slim, omdat bijna alle boutjes een ander aandraaimoment hebben en verkeerde krachten hierop geeft motorschade. Dus dat is voor eigen risico. |
Auteur: | Ruud [ di mei 27, 2008 9:15 pm ] |
Berichttitel: | |
Schuurmans heeft te kennen gegeven dat ze onderdelen voor je kunnen regelen, maar dat zijn alleen de onderdelen zoals die op de lijst staan. Dus niet de inwendige onderdelen daarvoor moet je naar een specialist. En dat is niet wat 954 wil. Hij wil zelf het blokje weer opknappen als het defect is. En zo denk ik er ook over. ( dat is mede een stukje van de hobby) Plus dat Schuurmans zelf geen onderdelen meer op voorraad heeft, ze kunnen wel bestellen voor je. Dat geeft wel extra kosten. Zelf heb ik het gevoel dat de TKM in nederland zo'n beetje is uitgestorven. En als ik kijk naar de reacties kijk, denk ik dat het aantal TKM's in Nederland op 1 hand is te tellen. Het is wel jammer omdat het een leuk blokje is om mee te rijden |
Auteur: | Lajos [ di mei 27, 2008 9:54 pm ] |
Berichttitel: | |
ik rij sinds een half jaar ook met een tkm wat erg goed bevalt onderdelen kan je gemakelijk in belgie bij antwerpkarting bestellen alles wat ik er bestelt heb hat hij op vooraad en binnen 2 dagen in huis |
Auteur: | Wilfred [ wo mei 28, 2008 8:07 am ] |
Berichttitel: | |
Ik had al zo'n vermoeden dat er in Belgie veel makkelijker aan onderdelen te komen is; ook is een revisie daar goedkoper naar ik gehoord heb. Ik blijf erbij dat je wel heel veel specifieke informatie moet hebben om een TKM K4S zelf goed te reviseren; ik doel dan met name op de aandraaimomenten van alle schroeven/bouten in het blok. Maar ook de aandraaimomenten aan de buitenzijde komen nogal nauw. Bijna elke bevestiging heeft zijn eigen specifieke aandraaimoment, wat het er niet makkelijker op maakt. Worden deze aandraaimomenten niet nageleefd, dan is er een grote kans op extreme slijtage of erger; een ploffende motor ! Tal-ko geeft die gegevens niet aan particulieren. Dit om natuurlijk hun eigen inkomsten te beschermen, maar zeker ook om te voorkomen dat iedereen eraan gaat sleutelen zonder de juiste aandraaimomenten na te leven met als gevolg schade aan motoren. Want dit laatste is veel gebeurd en heeft er met name voor gezorgd dat de TKM een slechte naam had. Een andere reden voor het grotendeels verdwijnen van de K4S is de opkomst van de VT250 klasse. Een K4S heeft 200cc en mede daardoor niet voldoende vermogen om mee te komen in deze klasse. Het zou leuk zijn als TKM ook een blokje zou ontwikkelen volgens het VT250 reglement, maar dat is een andere discussie. |
Auteur: | Energy 390 [ wo mei 28, 2008 8:14 pm ] |
Berichttitel: | |
@wilfred, als je de instructie boeken van een beetje motor leverancier er op na slaat dan staat daar ook een aandraaimoment van ieder boutje. Een goede monteur zou het best zelf kunnen doen als er maar de juiste informatie vrijgegeven word. Talko heeft natuurlijk zijn inkomsten proberen te beschermen, maar er ook voor gezorgd dat menig hobbist zelf aan het sleutelen is geslagen zonder de juiste instructies. Hierdoor is het blok snel weer van de markt verdwenen. groet Roeland |
Auteur: | 954rr [ wo mei 28, 2008 8:29 pm ] |
Berichttitel: | |
Door het niet vrijgeven van informatie heeft menigeen de keuze gemaakt om NIET met TKM te gaan rijden omdat het behoorlijk kostbaar is om de motor te laten onderhouden, in plaats van zelf te doen. Ik weet niet of ik een volledige revisie zelf zou doen, maar met de juiste specs wellicht wel. Ik vind wel dat een hobbyist zoals ik zelf in staat zou moeten zijn om bijvoorbeeld de kleppen te stellen, de nokkenasketting te spannen of te vervangen. Wedstrijden rijden doe ik niet dus dat zegel heeft voor mij geen waarde. Als een TKM wel ingezet zou worden in wedstrijden dan kan ik mij voorstellen dat de regelementen zeggen dat de motor standaard moet zijn, alleen onderhouden door gecertificeerde bedrijven, en moet worden verzegeld. Ik zou zeggen, geef alle documentatie vrij dan kan ik lekker mijn gang gaan |
Auteur: | Energy 390 [ wo mei 28, 2008 8:33 pm ] |
Berichttitel: | |
Ook als hobbist is het soms handig om je motor verzegeld en voorzien van een motorkaart te hebben bij bijv. de verkoop van je motor. groet Roeland |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |