Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Ik heb weer....Welke motorolie en kettingspray zijn het bes
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=3688
Pagina 1 van 3

Auteur:  Letterlijk [ do feb 28, 2008 5:46 pm ]
Berichttitel:  Ik heb weer....Welke motorolie en kettingspray zijn het bes

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes:

Wat is de beste moterolie voor een prokart 2 * 160 cc, 4 takt?

Hoe vaak moet deze vervangen worden?

Hoe kun je dat het beste doen?

Welke kettingspray is het beste? (Chain lupe?)

Maakt v-power een kart sneller?

Moet de remolie vaak vervangen worden?

Weten julli misschien ook welke bandenspanning het beste is voor
driebergen?

Sorry voor de waslijst....Ik kon in dit forum nou niet echt antwoord vinden op deze vragen. I.i.g. alvast bedankt voor de evt. antwoorden!

gr. :?:

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 5:56 pm ]
Berichttitel: 

De beste motorolie weet ik niet... Wij hebben met een GX200 en een GX390 altijd met 15W40 gereden...

Wij vervingen de olie altijd aan het eind van het seizoen... Dit is afdoende ervanuit gaande dat je niet elk weekend rijd en je blokjes "gewoon" standard zijn....

Het beste kun je volgens mij de olie verversen door gewoon de blokken eraf te halen, op een werkbank te zetten en de bout onderin eruit te halen, zorg dat je de olie opvangt in een oud vat o.i.d.

Wat kettingspray betreft: wij gebruiken Xeramics, geen problemen mee... Zolang het een beetje dikkig is en het fatsoenlijk aan je ketting blijft "kleven" is het in ieder geval goed.... (het is overigens Chain Lube, lube van lubricants, engels voor smeermiddelen...)

V-Power nederland heb ik verhalen over gehoord dat dit maar 93 octaan zou zijn oid? Zou kunnen dat die er sneller op loopt, aangezien je bij een prokart niet echt met belachelijke compressieverhoudingen of heel veel voorontsteking rijd...

De remolie merk je gauw genoeg als die niet meer lekker is. Voor recreatief gebruik gewoon aan het eind van de winter vervangen, of als je merkt dat je rem een beetje "zompig" wordt...

Bandenspanning is afhankelijk van de weersomstandigheden en de staat van het circuit, ervanuitgaande dat je met prokartbanden rijd zul je denk ik ergens rond de 1.0 bar moeten zoeken, echter dit kan ik je niet met zekerheid vertellen....

Als ik ergens een foutje heb gemaakt, voel je vrij om mij te corrigeren!

Veel succes ermee ;)

Auteur:  Letterlijk [ do feb 28, 2008 6:07 pm ]
Berichttitel: 

Snel en duidelijk bedankt.....

Alleen voor de leek nog niet duidelijk genoeg:

Kan ik de olie er ook uitkrijgen op een andere manier zodat ik het motorblok er niet af hoeft te halen?

Moet je bij het vervangen van de remolie op speciale dingen letten?
(heb wel is gehoord dat het onder bepaalde " druk staat?")

Ik neem aan dat bij de bandenspaning er een groot verschil is tussen de achter en voor banden. Jij zegt alles 1.0 bar. Is dit wel juist?
Nogmaals thx

Ik hoop dat er nu een discussie losbarst over welke motorolie en kettingspray het best is!

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 6:16 pm ]
Berichttitel: 

Ehm de olie krijg je er alleen op die manier uit, dit kan wel met de blokken op het frame, maar dit geeft een verhoogd risico op een zooitje...

Als je niet aan het rempedaal zit dan zit er geen druk op je remsysteem, let echter wel op dat je voor het vullen een remontluchter nodig hebt!

Ik heb nooit een gigantisch verschil tussen voor en achter.. Hooguit 0.1 bar of iets daar in de buurt... Maar als uitgangspositie kun je prima alles gelijk doen...

Wat betreft welk merk het beste is, dat is voor iedereen verschillend.. Ik heb castrol motorolie en Xeramics kettingspray, met beide geen problemen gehad dus bevallen beide prima...

Auteur:  Letterlijk [ do feb 28, 2008 6:37 pm ]
Berichttitel: 

remontluchter: Kun je het iets gedetailleerder uileggen? (wat ik precies moet doen?)

Auteur:  Lex [ do feb 28, 2008 6:40 pm ]
Berichttitel: 

Indertijd (ook wij hebben een halve prokart gehad, Honda Cadet) is ons het rijden op V-power afgeraden, om twee redenen,
1. de additieven in V-power maken een zooitje van het membraam in je brandstofpomp, en 2. door het verhoogde octaangetal en additieven is de ontbrandingssnelheid van het gasmengsel "trager" als bij gewone Shell RON93 benzine, dus kan het zelfs in je nadeel werken.
Zonder illegale toevoegingen aan de brandstoffen maakt het volgens mij geen flikker uit waarmee je rijdt.
Lex.

Auteur:  Vincent [ do feb 28, 2008 6:43 pm ]
Berichttitel: 

Het motorblok van een prokartje heb je er zo af! Kwestie van 2 schroeven losdraaien.
Wat betreft de bandendruk van een pro-kart kan heel erg verschillen, om te beginnen zet je eerst de banden op druk (rond 1,6 - 1,8 ), dan rij je wat rond tot de bandjes warm zijn en dan zet je de bandjes pas op de druk dat je wilt hebben, dan haal je bijvoorbeeld rondom 2 tiende eruit.
Vorig jaar reed ik in duitsland (hahn) de kings of karting en daar hadden we bandendruk achter 2,0 en voor 1,3. Klinkt raar maar we gingen als de brandweer!
Ik denk dat je gewoon van alles moet proberen zodat je het verschil voelt als er druk uit of in gaat!

Grz, Vincent

Auteur:  Pro-kart monster [ do feb 28, 2008 6:43 pm ]
Berichttitel: 

beste olie voor een prokart is 5W40
dit moet je ongeveer 2 keer per jaar vervangen
Remvloeistof 1 keer per jaar

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 6:50 pm ]
Berichttitel: 

http://webshop.depaauwkartracing.com/sh ... -7811.html

Bovenstaande link is een remontluchter... Deze giet je vol met remvloeistof(opletten dat er geen lucht meer in het buisje zit), je schroeft hem in je hoofdremcilinder, boutjes in je remklauw eruit, en door laten lopen totdat de verse remvloeistof eruit komt. Dan draai je de boutjes erin, kraantje op de ontluchter dicht, ontluchter eraf en de hoofdremcilinder weer dichtschroeven.... Opletten dat de koperen/aluminium ringetjes onder de boutjes op je remklauw/hoofdremcilinder nog goed zijn, anders gaat die lekken....

Auteur:  Letterlijk [ do feb 28, 2008 7:02 pm ]
Berichttitel: 

Jullie zijn geniaal!

Gaat er iemand toevallig aanstaande zondag naar Driebergen?

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 7:09 pm ]
Berichttitel: 

Sorry, mijn viertakt frame lijkt tegenwoordig meer van verenstaal gemaakt dan van chroommolybdeen... Gaat em niet worden...

Auteur:  954rr [ do feb 28, 2008 7:30 pm ]
Berichttitel: 

Ik reed op driebergen met koude banden op 0,9bar de pit uit.
na een aantal ronden bogon de handel te glijden, dus de pit in en de bandenspanning terug brengen naar 0.8/0.9.
Ik reed met YJB van Bridgestone.

Misschien ben ik zondag in driebergen, maar de kans is klein.

In driebergen zijn ze allemaal heel gemoedelijk en bereid om je te helpen.

Ik begrijp uit je woorden dat je nog nooit een hydrolische rem hebt ontlucht, doe dit dan de eerste keer samen met iemand die dit vaker gedaan heeft.
Als dit niet goed gebeurd kun je de boel alleen maar vernaggelen.

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 9:32 pm ]
Berichttitel: 

Als Repco er is wil die je vast wel helpen...

Op driebergen is er niemand die echt moeilijk ergens over doet ofzo...

Auteur:  954rr [ do feb 28, 2008 9:36 pm ]
Berichttitel: 

Ook onder de rijders zelf heerst er een goede bereidwilligheid om elkaar te helpen, afgelopen zondag moest ik hulp afslaan om me te helpen met het lossen van een koppelingsmoer.

Goede sfeer daar

Auteur:  marlon_ruchtie [ do feb 28, 2008 9:40 pm ]
Berichttitel: 

Klopt, is allemaal heel gemoedelijk! Iedereen die daar komt komt daar voor z'n plezier, en dat bevorderd de sfeer toch aanzienlijk...

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/