Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Wankel AIXRO XR 50 https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=3202 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | Johan B [ za sep 15, 2007 3:57 pm ] |
Berichttitel: | Wankel AIXRO XR 50 |
Ik wil een Aixro XR 50 kopen. Is er iemand die mij tips kan verstrekken over, Olie soort - mengverhouding - tandwiel verhouding Bergum Eindhoven Lelystad enz - Onderhoud - vermogen enz . Verder alle tips zijn welkom. ERVARING geeft de beste tips. |
Auteur: | freddy360 [ za sep 15, 2007 5:46 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi Johan, ik heb ook een Aixro xr 50. Een motor die ik iedereen aan kan bevelen. Je moet een mengverhouding aanhouden van 1:50. Niet vetter of armer, daar kan hij niet tegen. Bij vetter krijg je vetophoping in de hoofdrollager en dan is het einde verhaal. Bij armer , dat spreekt voor zich. Verder kan je de sproeierbezetting hetzelfde afstellen als een 2 takt. Bij warmer weer kleinere sproeier, etc. Tandwielverhouding voor eindhoven en berghem is 50 achter. Ik adviseer wel een harde achteras vanwege de krachten. Onderhoud is na 300 uur. Vermogen is ongelovelijk. De bochten uit heeft een icc (klein)voordeel vanwege de overbrenging, maar op het rechte stuk zijn het indoorkartjes. Dat wil niet zeggen dat je er makkelijk voorbij kan, want erbij is 1 en er voorbij is 2. Vanwege het zeer soepele karakter van de motor gaan de achterbanden ook iets langer mee, omdat je niet zo gauw wielspin hebt de bocht uit. De koppeling is best gevoelig voor ondeskundig gebruik, als je even wilt spelen door middel van optrekken, omgooien, donut, optrekken, omgooien etc... Je kent dat wel , dan wordt de koppeling roodgloeiend (niet alleen de platen, maar de hele koppeling) vanwege de frictie en door de lage snelheid heeft hij geen koeling. Dat is dan einde koppeling en dag €400. Een belangrijke tip is ook: de uitlaat word 1000 graden, dus oppassen met even achter optillen (ervaring). Ik heb mijn blok bij Jan Cramer gekocht (MS karting Paradise Rosmalen). Jij kan het ook kopen bij Frank Eglem in Eyselstein. Als het goed is wordt je begeleid bij de opbouw en het in gebruik nemen. Ik heb er 1 die elektrisch gestart is met 24 volt, dat is (was) een grote ramp. Halver wege de middag de accutjes leeg en 24 volt geeft dan een probleem voor iemand die niet handig is met stroom. Ik heb er gelukkig wel wat verstand van, dus ik kon verder rijden. De accubak is voorzien van 2 drukschakelaars, starten en uit, aan de voorzijde. Echter na het rijden in de regen zaten de schakelaars vol met zand, waardoor bij het uitzetten de uitknop bleef hangen,(niet gezien) en bij het starten bleef de startknop hangen. Doordoor startte de motor niet en bleef hij doorstarten tot de accu leeg was. Ik heb nu zelf de startmotor eraf gehaald en met 2 autoaccu's een externe starter gemaakt. Dit betreft alleen het 24 volt verhaal!!!!!! Nu hebben ze een 12 volt starter gemaakt met een 1:2 overbrenging, dit zou verbetering moeten brengen. Hier heb ik geen ervaring mee. Je kunt ook met een externe starter starten. Olie wordt geadviseer om de bijgeleverde olie te gebruiken, ik weet zo gauw niet welk merk, omdat deze geheel zo verbranden. Verder zou ik een grote radiateur gebruiken vanwege de hoge verbrandingstemperatuur . Heb ik in ieder geval wel gedaan, liever "safe than sorry". Bij de achteras moet je de tandwielsupporter buiten het frame kunnen monteren. 100cc stijl. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en laat eens wat weten als je er een hebt. Dit verhaal klinkt als een hoop problemen, maar als je weet hoe en wat dan kan je het natuurlijk voorkomen. En rijdt je eenmaal, dan Jabadabadoooooeeeeee.... succes Fred |
Auteur: | Robbifumi [ za sep 15, 2007 6:51 pm ] |
Berichttitel: | |
Hai Johan, Ook ik ben in het bezit van een Aixro Xr50. Ik heb al het nodige hierover op het forum gezet. In een topic over de wankel en als ik me niet vergis in het topic over de beurs in Duitsland begin dit jaar. Zorg dat je de koppeling regelmatig even smeert. Dit is een vrij eenvoudig klusje als je de speciale sleutel voor het koppelingshuis erbij koopt. Zorg dat je goede tandwielverhoudingen gebruikt en je dus niet te veel toeren maakt (aangezien de motor waanzinnig doortrekt kan je makkelijk te veel toere maken als je een verkeerde tanwielsetting gebruikt) En zorg dat je de temperatuur niet te hoog laat worden. Als je dit allemaal goed in de gaten houdt zou de motor het erg lang uit moeten houden. Mocht je verhalen horen over mindere betrouwbaarheid is de kans groot dat er niet zorgvuldig met de bovenstaande zaken is omgesprongen... De aanbevolen olie is van het merk Bardahl (type KGR zo even uit mijn hoofd) Overigens ben ook ik overgestapt op een externe starter. Ik heb overigens alles nog in standaarduitvoering. Verder kan ik je vertellen dat ook ik erg tevreden ben met mijn wankeltje |
Auteur: | freddy360 [ za sep 15, 2007 8:13 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi Robbifumi, Weet jij toevallig wat de tandwielverhouding op Genk is? Lijkt mij 48 of nog kleiner. Wat denk jij? |
Auteur: | Hendrik1985 [ za sep 15, 2007 11:21 pm ] |
Berichttitel: | |
Johan B schreef: Ik wil een Aixro XR 50 kopen.
:p ik wil er ook wel 1 kopen!! heb er alleen het geld nie voor |
Auteur: | jeffrey1991 [ za sep 15, 2007 11:50 pm ] |
Berichttitel: | |
ja wie niet.. Alleen de revisie is super duur |
Auteur: | Johan B [ zo sep 16, 2007 5:19 pm ] |
Berichttitel: | Aixro XR 50 |
Freddy 360 & Robbifumi, Bedankt voor de informatie helpt me een stuk opweg. Ik ga deze week de motor kopen maar eerst nog een paar vragen; Hoe zit het met het geluid, is de standaard uitlaat voldoende om niet boven de 96 DBA uit te komen, of moet je de RVS uitlaat gebruiken. Ik heb begrepen dat de motor stationair goed loopt, is dan een externe starter niet voldoende? Er schijnt een speciale koppelingsplaat ( twee stuks) te zijn die pas bij 5000 omw/min ingrijpt is dat inderdaad waar? Tandwiel voor is dat standaard 11 T ? Is het belangrijk om de uitlaatgassen temp. te meten? En wat moet de water temp. optimaal zijn? Bij mijn huidige Iame X30 +/- 50 graden. Keramische strips is dat een optie i.v.m. minder wrijving en slijtage? Ik hoor graag weer meer. Groet, Johan |
Auteur: | Robbifumi [ ma sep 17, 2007 7:44 am ] |
Berichttitel: | |
Hai Johan, Wat betreft je eerdere vraag over de tandwielverhouding op Genk: Ik heb geen idee... Wat betreft het geluid: De uitlaat die ik erbij heb gekregen komt in combinatie met het K&N luchtfilter in ieder geva boven de 100 dB uit... Deze is overigens van RVS. Dus wel belangrijk om goed te checken of je een uitlaat erbij krijgt waarmee je overal terecht kunt (ik moet zelf ook gaan kijken hoe ik het geluid wat omlaag krijg) (krijg overigens wel regelmatig leuke reacties over het geluid) Waar wil je het blok overigens kopen?? Ik verbaas me trouwens nog wel eens over de reacties over de prijs van de Aixro... Een ICC blok is maar weinig goedkoper en vergt veel meer onderhoudskosten.. Normaal gesproken is de externe starter voldoende. tandwiel voor was bij mij inderdaad 11 Temperatuur is zeer belangrijk, ook die van het uitlaatgas (zie ander bericht daarover). Ik wil wat dat betreft nog een uitlaatgastempsensor Mijn water temp heb ik momenteel op max. 70 graden staan. Met echt warm weer heb ik wel moeite om onder de 70 graden te blijven. Ben dan ook wel benieuwd hoe anderen de koeling geregeld hebben. Wat bedoel je met speciale koppelingsplaat? zouden die anders zijn dan de standaard? |
Auteur: | jeffrey1991 [ ma sep 17, 2007 4:25 pm ] |
Berichttitel: | |
Robbifumi schreef: Waar wil je het blok overigens kopen?? Ik verbaas me trouwens nog wel eens over de reacties over de prijs van de Aixro... Een ICC blok is maar weinig goedkoper en vergt veel meer onderhoudskosten.. Hoeveel dan compleet ( het blok ) |
Auteur: | Johan B [ ma sep 17, 2007 5:09 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi Robbifumi, Ik heb vandaag kontakt gehad met Aixro Duitsland over de koppelings plaat, kosten ongeveer € 100,00 en kunnen beter overweg met 48 PK en hogere temperaturen. Het blok kopen, hiervoor heb ik nog geen leverancier gevonden. Heb je een voorstel?? Ik woon in Utrecht afstand geen bezwaar. Heb jij ervaring met de keramiche afdichting in de cilinder? Alvast bedankt voor de informatie. Johan B |
Auteur: | Johan B [ ma sep 17, 2007 5:12 pm ] |
Berichttitel: | |
PS, De nieuwe startmotor is ook nog niet optimaal. Ze willen je gebruik laten maken van twee accu's om 24 volt te krijgen. Wel extra gewicht. Ik heb begrepen dat deze motor stationair zeer stabiel loopt, dus zelden afslaat. Johan B |
Auteur: | Robbifumi [ ma sep 17, 2007 6:35 pm ] |
Berichttitel: | |
Inderdaad extra gewicht en het blijven kleine kwetsbare accu's.. Bij mij was al vrij snel een van de accu's defect. Ben daarom maar vrij snel overgestapt naar een externe starter. Wat betreft de prijs zie ik dat er een prijsverhoging heeft plaatsgevonden waardoor het verschil met ICC weer groter is geworden. Ik zag dat het blok in Duitsland nu een dikke 3900 euro kost. (blijft natuurlijk dat de onderhoudskosten lager zijn) Ik heb het blok vorig jaar op de beurs bij dhr. Rothkranz gekocht (stond op destand van AIXRO). Dit is een Nederlander die nu in Duitsland woont. (dit maakt de communicatie wel wat eenvoudiger). @Johan: ik zal je een persoonlijk berichtje sturen.. Zover ik weet heb ik gewoon de standaard koppelingsplaten (bij Rothkranz besteld). Belangrijk is deze regelmatig te smeren. Heb ik in het begin niet gedaan en....dan..ehh..ja.. gaan ze kapot. Normaal gesproken zal je weinig met de afdichting moeten doen. Zorg in ieder geval dat je de juiste olie gebruikt!! |
Auteur: | Robbifumi [ ma sep 17, 2007 7:02 pm ] |
Berichttitel: | |
@ Freddy360: Sorry ik zag net pas dat de vraag van de tandwielverhouding van jou afkomstig was en niet van Johan B @Freddy en Johan B: Ik bedenk me net dat ik ook de nodige problemen heb gehad met de ketting. Deze is gebroken. Bij een andere wankel was dat ook meermaals het geval. Ik gebruik nu een ketting die geklonken is. |
Auteur: | freddy360 [ di sep 18, 2007 2:33 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi, dat met de ke"tting heb ik dus ook gehad. Johan, ik heb mijn blok via Jan Cramer bij Frank Eglem vandaan. Ik weet dat hij regelmatig bij de bouwer in Duitsland komt. Dat met de watertemp weet ik niet wat de max is, ik heb het opgelost met een grote radiateur, goed recht gezet en met een thermostaat van 55 graden ertussen. Deze radiateur wordt ook gewoon gebruikt bij een Icc. Overigens vind ik het prijsverschil tussen een Icc en een wankelmotor maar klein als je het geruikgemak, onderhoud, soepelheid van de motor, verbruik van mengolie etc. vergelijkt. Zet maar eens iemand met alleen indoorervaring op een ICC en dan op een aixro, kijken welke hij het snelst onder controle heeft en met welke hij na een middagje hard mee gaat. Dit moet je overigens niet te vaak doe, want dan mag je op een gegeven moment zelf niet meer rijden. Dan hoor je: äaaaahhhh, nog 1 rondje......" |
Auteur: | Johan B [ di sep 18, 2007 4:40 pm ] |
Berichttitel: | |
Hallo Freddy360 en Robbyfumi, Volgens de leverancier is een temp van max 70 graden oké. Hij adviseerde ook een grote radiator maar mag zonder thermostaat omdat de motor al heel snel warm is. Ik heb een verkooppunt gevonden bij de zuider buren. De testrijder van Aixro rijd binnen zijn stal. A.s zaterdag gaan we de motoren bestellen, volgens Aixro is er een levertijd van uiterlijk een week DUS OVER TWEE WEKEN RIJDEN Misschien is het mogelijk om een keer samen te rijden kunnen we kennis uitwisselen en lekker rijden. Ik zal aangeven wanneer en waar we gaan. Groetjes Johan |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |