Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Swissauto SA250
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=12282
Pagina 1 van 2

Auteur:  DaysOfThunder [ wo apr 22, 2015 7:37 pm ]
Berichttitel:  Swissauto SA250

Hallo iedereen, ik rijd al een jaar met een Rotax Max, maar die begint nu een beetje saai te worden en het wordt rijd voor iets snellers!
Ik was aan het nadenken en heb wat mensen aangesproken en tot de conclusie gekomen dat ik een Swissauto SA250 wil. Maar een paar vragen:
Moet het chassis dan voorremmen hebben?
Moet het een KZ chassis zijn?
Welke chassis' zijn het beste voor een VT250?

Bedankt

Auteur:  Menno van Es [ wo apr 22, 2015 7:59 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Voorremmen zijn zeker aan te raden!
Kz chassis hoeft niet per sé.
Bij het nk4 afgelopen jaar zat men sterk te twijfelen wat nou precies het beste chassis was voor de vt... Een 32mm is in ieder geval zeker aan te raden i.v.m het koppel van de motor.
Ik heb er eventueel nog 1 voor je te koop, zowel het chassis als een motor.
Als je geïntresseerd bent kun je n pb'tje sturen :wink:
Succes!

Auteur:  Wilfred [ wo apr 22, 2015 8:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Als je geen wedstrijden rijdt, "moet" je niets... Echter zou ik de voorremmen zeker aanraden!

Wedstrijdrijders rijden meestal met handbediende voorremmen, omdat je dan kunt kiezen of je de voorremmen gebruikt of niet. In sommige gevallen heb je de voorremmen niet nodig en ben je sneller dan wanneer je met voetbediende voorremmen rijdt. Ikzelf geef de voorkeur aan voetbediende voorremmen, maar dat blijft persoonlijk.

Welk chassis het beste is hangt samen met persoonlijke voorkeur; wat de één goed ligt kan een ander niks vinden! En je kunt dus zowel een kz als een kf chassis nemen, afhankelijk van je voorkeur voor de voorremmen.

Let wel op bij de keuze van je chassis dat de uitlaat genoeg ruimte heeft ivm de stoelsteun aan de rechterkant (uitlaat gaat tussen blok en stoel)!

Succes bij je verdere zoektocht en ga eens proefrijden, dan weet je of de motor je genoeg extra geeft t.o.v. de rotax max. Zoniet, dan kun je altijd nog verder kijken naar een schakel of wankel!

Auteur:  FloR41 [ wo apr 22, 2015 9:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Is het verschil tussen rotax max en swissauto 250 wel in die mate dat het de moeite is?

Persoonlijk zou ik eerder naar schakel gaan als je meer snelheidsbeleving wilt..

Auteur:  Max [ wo apr 22, 2015 9:28 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

KZ of DD2 geeft denk ik meer uitdaging en snelheid

Auteur:  Wilfred [ wo apr 22, 2015 10:12 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

DD2 is in de basis iets sneller dan een Swiss, maar niet veel. Als een Swiss je niet geeft wat je er van verwacht kun je beter voor een kz of wankel gaan. Het is maar net wat je zoekt en wat je voorkeur heeft.

Auteur:  DidiDex [ do apr 23, 2015 8:03 am ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Als je echt helemaal uitgekeken bent op een Senior Max, zou ik voor een KZ gaan. De DD2 is wel wat sneller, maar dan ga je dit na een paar keer ook moe zijn. Ik weeg 100 kg en ik moet eerlijk zeggen dat die klein mannekes in hun senior max niet veel trager zijn.

Auteur:  gewoon maarten [ do apr 23, 2015 3:51 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Zoals door Wilfred al aangehaald, de wankel is zeker de moeite van het overwegen waard.
Stuur even een pb als er interesse is om proef te rijden.

Auteur:  Basjuh [ do apr 23, 2015 4:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Mijn advies:
Ga eerst eens proefrijden met een VT250 alvorgens je keuze vast te prikken.
Informatie over de soort buis / remmen is al gegeven.

Als je een snellere automaat wilt kun je ook een KF overwegen.

Auteur:  DaysOfThunder [ do apr 23, 2015 4:32 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Dankjewel allemaal, bedankt coor alle reacties. Mijn vragen aijn nu opgelost :)

Auteur:  Wilfred [ do apr 23, 2015 7:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

KF is zeker snel.... Als je hem goed afstelt - dit is cruciaal bij dergelijke motoren en kunnen bij verkeerde afstelling snel vastlopen. Alleen geschikt voor mensen die weten wat ze doen en de onderhoudskosten zijn hoog.

Auteur:  Lex [ vr apr 24, 2015 2:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Jullie dachten allemaal van mij af te zijn, maar ik zag het woordje VT voorbij komen, en dacht, kom, laat mij eens reageren !
Een goede coureur met een VT rijdt een DD2 helemaal aan snot, geen beetje, echt aan snot, zo dat is er uit, de meeste recreatieve rijders met een KF / KZ zijn redelijk bij te benen door op koppel te rijden (bochtenwerk) echter op de rechte stukken hoef je geen moeite te doen, dat trek je echt niet bij.
Misschien is het ook minder belangrijk, hard rechtdoor, anders had je wel op een dragraceforum gezeten, of niet dan !
Zoals Wilfred al zei, onderhoud is cruciaal, bij alle motoren, maar bij de een wat meer als de ander, en uit ervaring kan ik zeggen dat bij "normaal" gebruik, goede olie !!!!!!!!!, regelmatig kleppenstellen en goede koeling een VT redelijk bulletproof kan zijn.
Voor wat betreft kan het nog harder ?, ja, dat kan, de wankels, machtig mooi, snel, onderhoudsarm, maar inmiddels niet meer welkom op diverse banen, zelfs de laatste wedstrijd is helaas voor deze mooie klasse afgelast, hopelijk een eenmalige uiting van braindamage bij de betrokken baaneigenaar / gemeente / rijksoverheid / milieudienst / enz.
Laat je goed voorlichten, er is veel kennis op het forum aanwezig, of ga eens kijken, en luisteren, bij een wedstrijd, je steekt er veel van op.
succes met de zoektocht

Auteur:  gewoon maarten [ vr apr 24, 2015 3:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

@lex, in Nederland zijn de wankels gewoon welkom. In Duitsland binnenkort ook weer.
Hirth en Mega Rubig zijn daarintegen wel verboden in Duitsland

Auteur:  Menno van Es [ vr apr 24, 2015 3:28 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

ben ik niet met je eens lex, tijden van de dd2 liggen op bijv. berghem toch net even iets lager dan die van de VT.

Auteur:  Wilfred [ vr apr 24, 2015 4:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Swissauto SA250

Ha Lex, blij dat je ons nog niet vergeten bent :mrgreen:
En altijd weer leuk je mening/ervaringen te lezen; maar of een VT echt sneller is dan een DD2 weet ik niet; dacht dat het ongeveer gelijk was met wellicht een licht voordeel voor de DD2 simpel vanwege de mogelijkheid de power over twee verhoudingen (versnelling) te verdelen. Uiteraard er vanuit gaande dat de rijders gelijke capaciteiten hebben.

Los daar van heb je ook gelijk dat een goede VT rijder een KZ rijder met gemiddelde capaciteiten zoek rijdt.... ( ook uit eigen ervaring ) ook al rijden ze op het rechte stuk van je weg, in de bochten gaat de echte rijkunst tellen inderdaad.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/