Auteur |
Bericht |
Stefan88
|
Geplaatst: zo mei 26, 2013 9:20 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Hee allen, Aangezien ik me heb aangemeld op dit forum zal ik me eerst even voorstellen voordat ik met mijn vragen begin. Ik ben Stefan 25 Jaar uit Harderwijk. Ik ben van plan om voor de fun op lelystad te gaan rijden samen met mijn vader. Toen ik klein was heeft mijn vader een kart gekocht met een rotax blok en een DAP?? chassis. op dit chassis heeft hij toen een 6,5 pk gx200 blok gezet (in het midden achter de stoel) zodat we ermee op lelystad mee mochten rijden. nu heb ik afgelopen week samen met mijn vader de kart weer onder het stof vandaan gehaald(waarschijnlijk wel 5-10 jaar stilgestaan). we hebben even alles gechecked en schoongemaakt en het was nog steeds starten en lopen dat is wel fijn aan die gx blokjes. nu heeft mijn vader viavia ook nog een kart er bij kunnen kopen voor weinig. ik weet niet precies wat voor chassis zal ik nog even naar kijken maar er zit een yamaha 4 takt 250cc blok op. het was mijn vaders bedoeling om dan de oude GX te verkopen maar ik heb gezegd dat ik hem dan wel koop zodat we met 2 karts kunnen rijden. van de GX heb ik geen foto's gemaakt laatst maar ik heb een hele oude(even gechecked 11 jaar oud) foto van de GX waar redelijk goed te zien is dat het blok dus in het midden achter de rijder zit: hier de 250CC: nu komen de vagen: Weet iemand meer over dit yamaha blok? ik kan er namelijk niet veel over vinden. ik ben we benieuwd naar de specs namelijk. nu heb ik er even een stuk op gereden en hij heeft logischerwijs meer pit dan de GX. daarom zou ik uit de GX ook wat meer willen halen maar weet niet hoe.. ik heb al redelijk wat gelezen en bekeken op internet waar wil niet te ver gaan gewoon betrouwbaar en betaalbaar. op deze site staan wat tuning kits voor de GX die me wel aanstaan maar ik weet niet of het ook echt goed en betrouwbaar is. http://www.prokartengineparts.com/tuning_parts_kits.htmlde stage 1 of 2 staan me wel aan wat denken julie daarvan? alvast bedankt voor alle hulp en info.
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: ma mei 27, 2013 5:13 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Hoi Stefan, Het is een Yamaha FK250 250cc 1 cilinder DOHC Koppel 28 Nm – 6.500 rpm Vermogen 30pk - 8.500 rpm Max. toeren 10.500 rpm Gewicht 29 kg (oorspronkelijk )
_________________ To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: ma mei 27, 2013 6:32 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Mooie foto Joost!
Fan van Jorrit?
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: di mei 28, 2013 12:08 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Hee Joost bedankt voor de info over het Yamaha blok. nu kan ik hier meer over zoeken qua onderhoud e.d. Nu is me ook duidelijk waarom die kart beter van zijn plek komt als de GX haha ik zat zelf aan 15 pk te denken of zoiets maar dit is wel heel wat meer..
Als ik binnenkort weer verder ga (deze week niet veel tijd helaas) zal ik nog wat foto's maken van de karts.
heeft iemand nog ideeën voor de GX tuning en dan de link die ik erbij had gezet?
hoe is verder de ervaring met het rijden op lelystad? ik ben er nu al heel wat jaartjes niet meer geweest.. Maar als ik iets van een laptimer op de karts wil wat is dan gebruikelijk/handig als je op lelystad gaat rijden kan iemand daar wat over vertellen?
alvast bedankt.
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: di mei 28, 2013 3:41 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Citaat: Maar als ik iets van een laptimer op de karts wil wat is dan gebruikelijk/handig als je op lelystad gaat rijden kan iemand daar wat over vertellen? Simpele alfano pro Nieuw voor 234 euro dacht ik en tweedehands vind je ze voor 150 euro. Voor een honda draait de laptimer alleen om de tijd en toerental
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: zo jun 02, 2013 7:51 am |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Ok bedankt ja ik had ze al zien staan en denk dat het in de toekomst die wel gaan worden.. Gisteren allebei de karts helemaal klaar gemaakt en vandaag gaan we rijden op Lelystad. Kijken of we problemen tegen komen(hopelijk niet). En misschien hebben ze daar nog wel wat dingetjes te koop of tips.. Eerst maar even lekker rijden en dan kijken wat we nog willen veranderen.
Heb er voor de fun een kleine fiets km teller opgezet haha. Ik zal van de week nog wel wat foto's posten.
Nog steeds niemand tips voor het tunen van een gx 200?
Alvast bedankt.
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: di jun 04, 2013 8:34 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Afgelopen zondag heerlijk gereden op Lelystad! Echt genieten was een echte shakedown van de karts met nog wat kleine mankementjes tussendoor. Dus het was rijden sleutelen rijden.nieuwe koppeling voor de gx het tandwiel was beetje versleten dus de ketting schoot erover heen. Verder moet de remleiding even opnieuw aangesloten worden want daar loopt iets remolie uit. Voor de fk250 moet er een ander tandwiel op maar ik weet alleen niet welk type. De ketting is breder dan die van de gx kan ik zien maar ik weet dus niet welk type dat is. Kan iemand mij dat vertellen?
Ook hebben we 2 alfano's kunnen kopen die de eigenaar nog had liggen. Al met al een hele geslaagde dag! Dus we gaan zeker vaker rijden.
Alvast bedankt voor de info.
Groeten stefan
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: di jun 04, 2013 8:36 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Citaat: De ketting is breder dan die van de gx kan ik zien maar ik weet dus niet welk type dat is. Kan iemand mij dat vertellen? Waarschijnlijk zal dat wel een 428 zijn Op een honda gx staat altijd een 219 ketting
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: zo okt 27, 2013 10:52 am |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Het is gelukt met de ketting en tandwielen Nu alweer 2 keer wezen rijden en de Yamaha rijd nu echt veel beter en gaat echt heel hard! Van de week extra setjes (4) velgen met banden gekocht voor weinig geld bandenpers en een karretje erbij. Nu heb ik ook in de tussentijd een getuned gx270 blok gekocht maar krijg deze nog niet lekker afgesteld met de carburateur... Er zit een 32mm carburateur op en het probleem is dat ik geen volgas kan geven. Dan doet hij helemaal niks meer ik kan ongeveer 1/4 tot misschien 1/2 gas geven meer kan niet. Wat kan hier het probleem van zijn? Teveel of te weinig benzine? Ik heb gisteren met een kleinere sproeier gereden en veel geprobeerd af te stellen maar het lukt maar niet. Is de carburateur te groot misschien? Kan iemand hier informatie over wat er mis kan zijn? Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: do okt 31, 2013 6:28 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Even een udate van wat ik aankomende tijd ga doen Afgelopen week heb ik een ander frame gekocht en hierop ga ik de gx270 zetten. Mijn oude frame krijgt weer de gx200 en die ga ik verkopen. Er gaat dus de aankomende tijd veel gesleutelt worden. enige belanrijke waar ik nog info voor moet hebben is wat ongeveer een geode maat carburateur kan zijn voor de 270. op internet zie ik opgeboorde 390 carburateurs en die zijn dan 24mm.. dus dan lijkt de 32mm die er nu op zit wel te groot ja... bedankt voor het lezen.
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: do okt 31, 2013 6:43 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Alle onderdelen die je nodig hebt voor tuning van GX motoren vind je bij Moto Schütte in Duitsland. Zij bevelen voor een GX390 een Mikuni TM33 carburateur aan. Dit is een 33mm carb, mét acceleratiepomp. Bij onderdruk zuigt deze extra brandstof aan, soort mechanische acceleratieverrijking.
Op mijn GX390 heb ik een Dellorto namaak carb gehad, €30 via eBay. Liep echt onwijs veel beter, mits afgesteld. Vanaf stationair vol los trekken zat echter wel op het randje. Ik denk dat een 30mm daarom ook wel de max is voor een GX270, tenzij je ook met acceleratiepomp gaat rijden.
Voor je tuning. Vermogen is het product van koppel en toerental. Als je zorgt dat een van beide toeneemt (of zelfs beide), krijg je ook meer vermogen. Meer toeren bereik je vrij makkelijk door bijvoorbeeld aftermarket klepveren. Ook kun je de hele kleppentrein een stuk lichter maken waardoor je minder snel zwevende kleppen hebt. Koppel vergroten doe je door elke verbranding goed te laten zijn. Hiervoor moet je de ademhaling van de motor verbeteren. Kop flowen, grotere kleppen, andere tuimelaars, andere nokkenas enz. Compressie verhogen zorgt voor hogere einddruk en dus meer koppel.
Ook kun je de enkele ribben van de koelfan afhalen en het vliegwiel afdraaien, hiermee toert je motor sneller op. Op de testbank (statisch) geen verschil, tijdens rijden (dynamisch) wel.
Succes, en keep us posted!
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 9:43 am |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Bedankt voor de tuning info! De 270 is al heel erg bewerkt ben ik achter gekomen dus die moet ik nu alleen nog goed lopend krijgen. Heb al wel een 24mm carburateur gekocht. Kijken of dat al beter gaat. Verder ben ik al bezig geweest met het nieuwe chassis. Heb eerst alle remklauwen weer gangbaar gemaakt want alles zat vast door het lange stilstaan. Nu wachten op een tandwielsupport en een nieuwe remschijf achter zodat ik verder kan.
Als ik weer verder ga zal ik wat foto's maken.
|
|
Omhoog |
|
|
Stefan88
|
Geplaatst: zo dec 29, 2013 7:31 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 26, 2013 4:49 pm Berichten: 37
|
Hee allen,
Even een korte update(helaas zonder foto's) Ik heb mijn dap chassis samen met het gx200 blok verkocht en heb dus een nieuw chassis. Deze heb ik een poos terug al gestript en ben vandaag weer begonnen met de aanpassingen en opbouw ervan. Ik heb zelf motor steunen gemaakt en veel onderdelen zwart gespoten.
Mijn vaders kart heeft ook een metamorfose gehad. Allemaal nieuwe kappen wat veel beter oogt.(foto's volgen) Ook heeft hij het gedeelte achter de stoel en de bumper dicht gemaakt. Op de neus en op de kap achter de stoel heeft hij een bevestiging voor een gopro gemaakt. Velen zullen denken wat zonde van al dit gewicht, maar bij mijn vader gaat het vooral om het plezier van het rijden en het "prutsen" aan de kart wat hij zo leuk vind.
Ik zal kijken of ik morgen foto's kan posten van deze update. Ik denk dat mensen wel verbaasd zullen zijn van de kap achter de stoel.
Mvg Stefan
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: zo dec 29, 2013 11:14 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Hoezo tussen de stoel en bumper dicht ?
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: zo dec 29, 2013 11:48 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
|
Omhoog |
|
|