Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 9:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Volgens mij mocht je bij de vkct wel het ontstekingstijdstip optimaliseren toch?

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 9:43 am 

Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm
Berichten: 69
Er zit wel iets verschil in.
vandaar dat ik ook een marge benoem van bv een halve pk of zoiets.
En ik weet dat Roelink dat idd deed. Maar dat zouden we allemaal doen.
Maar dat maakt niet direct het verschil. Er zit geen 2-3 tiende in een standaard motor.
Toen Bas de Bruin bij TKS reed zijn ze de motoren gaan ontwikkelen. Ze hadden hier in het begin een voordeel mee t.o.v. de concurrentie.
Deze moesten toen de ontwikkeling die ze bij TKS in een winter hadden doorgemaakt in een paar weken doen tussen de wedstrijden.
Standaard zouden de motoren te ver uit elkaar liggen. Daarom hebben ze de timing aangepast. Echter wat een koppeling daarmee van doen heeft??
Het is gewoon gedaan om wedstrijden te winnen!! Dat mag ook hoor!! We doen allemaal mee om te winnen. (Heb zelf ook een TKS motor).

De ontsteking aanpassen mag niet. Het is echter vrij gemakkelijk te verzetten. Je kan namelijk in 5 min de spie eruit halen en het vliegwiel verzetten.
Of even een verloop spie monter. Omdat er de laatste tijd niet meer gecontroleerd werd hebben veel mensen dit dan ook “even” gedaan.
Hetzelfde geld voor de sproeiers. Deze werd op het laatst ook vaak even opgeboord. Deze aanpassing kan je gemakkelijk weer ongedaan maken als er wel gecontroleerd word.

Waarom ik niet zon voorstander ben van het meten:
Je kan niet alles meten(voordat er reactie komt ja je kan wel alles meten).
Maar ik bedoel je kan bv niet meten of er een andere ontsteking/ bobine opzit.
En je moet ook weten wat je moet meten. Als iemand een nieuw foefje heeft gevonden. Dan zou hij/zij hier lang voordeel bij kunnen hebben als we uit onwetendheid dat deel niet (kunnen) meten.

Wat ook een optie is om een motor die door tks opgebouwd bij de technische commissie te hebben. En deze elke wedstrijd aan iemand te beschikking te stellen.
Als hij/ zij opeens langzamer gaat dat weten we dat zijn snelheid uit de motor komt. Hierdoor hou je het veld gemakkelijk onder controle.
Het wil niet altijd zeggen dat er (bewust) geknoeid is met die motor. Misschien is de motor wel in het verleden uitgerust met een bijzonder onderdeel. Maar we hebben allemaal toch de intentie om met gelijk materiaal te rijden dus ga ik er vanuit. Dat iedereen dan ook wil meewerken om de motor dan weer gelijk te maken met de rest(lees niet langzamer maken als de rest maar gewoon op de TKS norm).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 9:45 am 

Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm
Berichten: 69
ps wat er ook nog gebeeurt bij het verzetten van de klep timming is het verzetten van het tandwiel van de balansas.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 9:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
wat heeft de balansas te maken met de kleptiming? De balans as wordt door een ander tandwiel aangedreven dan de nokkenas hoor.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 11:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Het lijkt me sterk dat ze de balansas verzetten, deze komt namelijk vrij snel tegen de wangen van je krukas aan als die niet goed staat. Bovendien zie ik, net als energy 390, niet wat de balansas met de nokkenas van doen heeft :?

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2009 1:11 pm 

Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm
Berichten: 69
Heeft niks met de kleptiming te maken
dat snap ik ook

maar bij het afpersen van het tandwiel van de nokkenas weord deze ermee afgeperst.
en ook een stukje verzet.

maar als je de balansas verzet zal deze de motor bij een bepaald toerental als het ware meehelpen
we praten hier over enkel graden. Hij komt niet tegen de wangen aan .

gebeurt ook veel bij rotax max motoren (maar dan verzetten ze de balans as een of medere tanden niet afpersen).
dit was ter aanvulling op het verhaal wat men allemaal aanpast en dat er veel kenning (van onderandere tks) in een 390cc wedstrijd klaar verwerkt zit


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2009 6:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
Het voordeel van het verzetten van het tandwiel heeft effect op de balansas. Echter het voordeel dat je hiermee behaalt dat je de kleptiming optimaliseert, hierdoor zal je motor beter lopen en meer vermogen leveren. De balansas is puur om trillingen die door onbalans ontstaan te compenseren, hij heeft niet het 'vermogen' om net als een vliegwiel energie op te slaan en later weer af te geven.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GX390 artikelnummers
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2009 8:39 pm 

Geregistreerd: do jun 21, 2007 3:58 pm
Berichten: 69
de kleptiming zorgd voor vermogens wint door een betere vulling bij een bepaald toeren tal.
dat weet ik ook, dat is ook het belangrijkste van het tunen de 3e overmaat doet vele malen minder.

maar de tandwiellen zitten niet aan elkaar vast hoor.
er zijn ook mensen die de balansas niet verzetten, deze halen het tandwiel eraf door verhitting, het is eigenlijk ook een krimp passing een perspassing. Je kan het tandwiel erwel af persen en erop persen maar dat ik niet optimaal. hij gaat er ook veel gemakkelijker af als je hem er aleens op en afgehad hebt.
Weet het uit ervaring je kan ze 3-4 keer er en eraf doen dan is de passening te weining en moet je nieuwe tandwielen monteren .
al je verhit blijft de balansas zitten.

Maar TKS verzet de balansas ook. Deze werk optimaal bij ene bep. toerental.
Aangezien je het toerental verhoogd zal deze niet meer optimaal werken.
Je zal er dus profijt van hebben deze te verplaatsen.

als jij kijkt naar de zwaar getunde motor worden de balans assen zelf velicht om dat een zware balansas bij een hoog torental jij zorg voor meer trillingen. Je motor zal hierdoor veel schade oploopen. En de balans as heeft wel iest van een vliegwiel fuctie (of hoe je t noemt) hij heeft er alleen minder energie achter zitten als een vliegwiel.
Maar op een bepaald toerental zal je t wel merken. Denk echter wel dat het minimaal is. Maar alle kleine beetje helpen.

ken meedere jongens die hun balansas verlicht hebben dit scheeld merkbaar in power. Maar het mag niet volgens regelement. En de motor loopt er juist soepeler door bij hoge toerentallen.
zonder gaat niet goed dan loopt je motor wel schade op.

en zou zullen er vast wel meer kleine trukjes zijn waardoor je net ff iets meer power in je blokje hebt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David