Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

4 takt kan ook leuk zijn.
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=108
Pagina 2 van 5

Auteur:  David [ zo okt 17, 2004 9:47 pm ]
Berichttitel: 

Had laatst een plaatje gezien van een kart waarop een Ducati moter gezet was. Nou ja, kan beter schrijven dat ik een Ducati moter gezien heb waar ze een kart onder gezet hadden :P
Het ding was echt een en al moter :D

Wat mij trouwens nog wel een leuke viertakt lijkt is die YZ250F of zoiets (geloof dat Joris het er al even over had) van Yamaha. Zie em alleen niet meer tussen de kartmotoren staan op hun website.

Auteur:  roy [ zo okt 17, 2004 9:56 pm ]
Berichttitel: 

David schreef:
Had laatst een plaatje gezien van een kart waarop een Ducati moter gezet was. Nou ja, kan beter schrijven dat ik een Ducati moter gezien heb waar ze een kart onder gezet hadden :P
Het ding was echt een en al moter :D

Wat mij trouwens nog wel een leuke viertakt lijkt is die YZ250F of zoiets (geloof dat Joris het er al even over had) van Yamaha. Zie em alleen niet meer tussen de kartmotoren staan op hun website.
klopt de 125 cross zie ik er ook niet meer bij staan

Auteur:  jvd [ zo okt 17, 2004 10:27 pm ]
Berichttitel: 

die formule e karts zijn idd supersnel
gaan top waarschijnlijk 250/270 km/h
+ dat ze veel wentbaarder zijn dan de f1 auto's
vandaar dat ze sneller zijn dan de f1 op hongaroring
maar scheelt niet veel ik dacht een halve a 7 tiende van een seconde ofzo

Auteur:  roy [ zo okt 17, 2004 10:35 pm ]
Berichttitel: 

jvd schreef:
die formule e karts zijn idd supersnel
gaan top waarschijnlijk 250/270 km/h
+ dat ze veel wentbaarder zijn dan de f1 auto's
vandaar dat ze sneller zijn dan de f1 op hongaroring
maar scheelt niet veel ik dacht een halve a 7 tiende van een seconde ofzo
Het gewicht van die kleine dingen daar halen ze volgens mij veel wist mee op andere scheurijzers :roll:

Auteur:  David [ zo okt 17, 2004 11:34 pm ]
Berichttitel: 

Ze zijn ook veel kleiner, wat voor een F1 wagen een schicane is, lijkt voor hun meer op een heel nauw recht stuk :P

Auteur:  roy [ zo okt 17, 2004 11:45 pm ]
Berichttitel: 

Tel alles bij elkaar op en je krijgt een :arrow: SUPERKART

Auteur:  Remko [ ma okt 18, 2004 8:16 pm ]
Berichttitel: 

Zijn die wankelmotoren eigenlijk ook viertakts? Heb er een keertje eentje gezien, en die was echt heel erg snel, en maakte ook nog eens een heel mooi geluid!

Auteur:  Niels 100cc [ ma okt 18, 2004 8:45 pm ]
Berichttitel: 

een wankel moter is een heel ander principe, het heeft een ronde cilinder en een 3-hoekige zuiger, maar het maakt elke slag een verbranding dus je kan het een 2-takt noemen

Auteur:  Honda360 [ ma okt 18, 2004 8:46 pm ]
Berichttitel: 

Remko schreef:
Zijn die wankelmotoren eigenlijk ook viertakts? Heb er een keertje eentje gezien, en die was echt heel erg snel, en maakte ook nog eens een heel mooi geluid!

Nee, tuurlijk is een wankel (of te wel: rotatie) motor geen viertakt.

Zo werkt een wankel motor:

Afbeelding

Zo een tweecilinder:

Afbeelding

En zo een viertakt:

Afbeelding

Het begrip 2 takt en 4 takt is dus makkelijk te begrijpen. 2 takt doet er 2 slagen over en een viertakt 4.

Een wankel motor is zoals je op het bovenste plaatje ziet een compleet ander systeem dat dan dus ook niet onder een viertakt of tweetakt valt ;)

Er is een Mazda met een wankel motor, erg gaaf.. Alleen, het nadeel is het verbuik en het gebrek aan koppel.

Al moet ik zeggen dat die kart met wankel motor echt ongelooflijk snel gaat, het is net een vliegtuig zo'n geluid heeft het. Hier een foto van de (zeer kleine motor):

Afbeelding

Auteur:  Honda360 [ ma okt 18, 2004 8:47 pm ]
Berichttitel: 

Niels 100cc schreef:
een wankel moter is een heel ander principe, het heeft een ronde cilinder en een 3-hoekige zuiger, maar het maakt elke slag een verbranding dus je kan het een 2-takt noemen


Net te laat met mijn post. Maar je kan het géén 2 takt noemen. Als je persee het woordje: takt er in wilt hebben, noem het dan een 1 takt, want een 2 takt doet er dus 2 slagen over. Dit is bij een wankel niet het geval.

Auteur:  Niels 100cc [ ma okt 18, 2004 8:51 pm ]
Berichttitel: 

honda360, ja nu ik er over nadenk, je hebt gelijk je kunt het inderdaad geen 2-takt noemen, en inderdaad de mazda RX-7 maakt gebruik van de wankel technologie, dat ding maakt wel lekker veel toeren :)

Auteur:  Honda360 [ ma okt 18, 2004 8:54 pm ]
Berichttitel: 

Niels 100cc schreef:
honda360, ja nu ik er over nadenk, je hebt gelijk je kunt het inderdaad geen 2-takt noemen, en inderdaad de mazda RX-7 maakt gebruik van de wankel technologie, dat ding maakt wel lekker veel toeren :)
Ja, 9½ duizend geloof ik.. :P 8)

Auteur:  Niels 100cc [ ma okt 18, 2004 8:56 pm ]
Berichttitel: 

ik zie trouwens helemaal geen spoelporten in dat 2-takt filmpje :?

Auteur:  David [ ma okt 18, 2004 8:59 pm ]
Berichttitel: 

Ook een wankel is een viertakt. Zelfs op de (overigens zeer mooie) animatie kan je de 4 arbeitslagen tellen: aanzuigen, comprimeren, ontsteken en uitstoten.
Bij de tweetakt worden de arbeitslagen gecombineerd: aanzuigen/uitstoten + comprimeren/ontsteken.
Het voordeel van de wankel is dat ie welliswaar 4 arbeitslagen heeft, maar dat die toch tegelijkertijd plaats kunnen vinden.

Auteur:  Honda360 [ ma okt 18, 2004 9:02 pm ]
Berichttitel: 

David schreef:
Ook een wankel is een viertakt. Zelfs op de (overigens zeer mooie) animatie kan je de 4 arbeitslagen tellen: aanzuigen, comprimeren, ontsteken en uitstoten.
Bij de tweetakt worden de arbeitslagen gecombineerd: aanzuigen/uitstoten + comprimeren/ontsteken.
Het voordeel van de wankel is dat ie welliswaar 4 arbeitslagen heeft, maar dat die toch tegelijkertijd plaats kunnen vinden.

Hmm.. ja, zo kan je het ook zien ja. Maar, dan blijft het nog steeds dat je het met een viertakt kan vergelijken, want het IS geen 4 takt.

Pagina 2 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/