Ik heb zelf een GX390 en rijd daar ook wedstrijden mee op circuit Eefde (leuke klasse om te racen trouwens). RK1 zou ik niet doen, t.o.v. een GX390 een stuk minder gebruiksvriendelijk en weinig wedstrijden.
Wat betreft onderhoud kun je niet veel simpeler/goedkoper dan een GX390, ik heb er een paar weken geleden voor 20 euro nieuwe olie in gedaan en dat is het wel ongeveer voor het hele jaar

Aangezien je pas 16 bent en ik denk dat je vooral op de kosten gaat letten, raad ik je de GX390 zeker aan. Als je nog een paar euro over hebt kun je dan ook eens meedoen met een race op Eefde, erg leuk en leerzaam!
Als je vader aan je kart en motor kan sleutelen dan is een Rotax Max ook een mogelijkheid, maar dan ga je qua kosten echt een heel andere kant op. Ik heb nu zelf een tweede kart erbij (CRG met Rotax Max) en die kost echt wel het dubbele van je budget als je een goed frame en betrouwbare motor wil hebben. Mijn advies zou zijn: Koop een GX390 en let daarbij vooral op het frame, zorg dat je een net frame vindt. Mocht je na 1 of 2 jaar weer sneller willen kun je met dat frame eventueel door en daar een Rotax op zetten.