Auteur |
Bericht |
robinlww
|
Geplaatst: ma feb 25, 2013 11:05 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 24, 2013 2:53 pm Berichten: 1
|
hallo alle maal ik heb een crg kart gekocht met een tkm blok er op ik zou graag wat meer blokken willen kopen alles doe ik hobby matig en heb geen groot budget dus wie weet waar deze blokken liggen ik hoor het graag groet robin
ik zoek ook nog een tweede kart voor indoor kart baan dus heb je nog wat staan hoor ik het graag
|
|
Omhoog |
|
|
Deksel
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 12:03 am |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
TKM K4s is een beetje zeldzaam. Wel een leuk blok hoor. Waren in Engeland erg populair. Wilfred weet er e.e.a. over. Olie tijdig verversen is erg belangrijk. Wij hebben er eens een gehad maar snel weer weg gedaan omdat er niets voor te krijgen was Tal-ko geeft amper support, die sturen alleen maar aan op het opsturen van het blok naar Engeland in geval van revisie oid.
Hier op het forum vind je via de zoek knop er e.e.a. over!
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 9:56 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hallo robinlww, Leuk dat je een TKM K4S hebt, ik ben er altijd tevreden over geweest. Zoals Deksel al aangeeft, is het belangrijkste de olie. Het carter is klein; er gaat maar 250cc in en je moet er ook zeker niet veel meer in stoppen, want dan komt het er via overdruk weer uit. Hoe meer teveel je erin stopt, hoe meer - lees te veel - komt er door de overdruk uit en dan rij je met te weinig olie en dat is killing voor het blokje..... Dus na elke dag rijden olie eruit en nieuwe erin en tijdens de dag het oliepeil in de gaten houden en na een uurtje rijden een beetje bijvullen. Als je het blok alleen op een indoorbaan gebruikt, komt hij niet volledig tot zijn recht denk ik, dus probeer ook zeker eens een buitenbaan. Ik kon de Rotax Maxen redelijk bijhouden op Berghem, dus snelheidspotentieel zit er zeker in. Zorg er verder voor dat je het blok altijd eerst goed warm rijdt voordat je voluit gaat - net als olie is dit van belang voor de levensduur van het blok. Revisie intervallen zijn na 80-100 rij-uur, dus dat is schappelijk voor een hoogtoerig 4t blok. Revisie zelf is duur, maar als je het zelf kan is dat natuurlijk minder een probleem (let dan wel op de juiste aanhaalmomenten, anders loopt ie na revisie zeker kapot). Ik heb nooit problemen met de producent in Engeland gehad (Tal-ko), ze wilden graag onderdelen opsturen. Ik heb er nooit gebruik van hoeven maken, want toendertijd had je in NL nog een verdeler, maar die is er nu al weer enkele jaren mee gestopt... Ook in Belgie is er geloof ik geen support meer. Jammer, maar gezien de weinigen die ermee rijden in de Benelux wel logisch. Verder niet te wild met de koppeling doen; ook niet een beetje gas geven als je stilstaat met voet op de rem om blok op te warmen.... dan is je koppeling binnen een minuut weg (heeft een vriend van mij ervaren). Donuts draaien is leuk, maar ook niet aan te raden om dezelfde reden... Af en toe kom je nog eens een aanbieding tegen op mp, dus blijf kijken en sla toe als je er eentje ziet zou ik zeggen. Onderhoudshistorie en gereden uren zijn belangrijk bij 2e hands aanschaf. Maar moeilijk te controleren en je weet nooit of de verkoper de waarheid spreekt - helaas zelf moeten ondervinden en dan wordt je niet blij... Succes en wie weet komen we je eens tegen op een buitenbaan (Eefde is zeer geschikt voor een TKM, maar ook Veldhoven is goed te doen).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op di feb 26, 2013 8:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Dominique
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 8:46 pm |
|
Geregistreerd: do sep 30, 2010 7:39 pm Berichten: 119 Woonplaats: Nieuw-Namen (zeeland)
|
Ik heb daar ook altijd mee gereden, maar ze zijn zeer onderhoud gevoelig zoals Deksel en Wilfred dit ook zeggen, op 2 de hands.be staat er nog eentje enkel oliecondensor ontbreekt. In Antwerpen kunnen ze nog onderdelen ervoor bestellen bij DFK als ik me niet vergis. Mvg
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 8:57 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Onderhoud gevoelig zou ik niet zeggen, dan lijkt het alsof je vaak moet reviseren/onderdelen vervangen. Dat is niet zo, alleen is het blok gevoelig voor de juiste behandeling (olie altijd vervangen na een dag rijden, beetje bijvullen na elk rij-uur per dag, goed warm rijden voor volgas te gaan etc.). Onderhoudsinterval is juist lang voor een hoogtoerige 4T , 2x zolang als mijn Swiss...
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Dominique
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 9:34 pm |
|
Geregistreerd: do sep 30, 2010 7:39 pm Berichten: 119 Woonplaats: Nieuw-Namen (zeeland)
|
Mss heb ik het verkeerd geformuleerd, bedoelde elke keer na het rijden olie vervangen, tijdens het rijden af en toe kijken of er geen olie in die oliecondensor pot zat, dan weer 50 cc bijvullen, op korte banen oppassen met je koppeling, koppeling reinigen. dat bedoelde ik met onderhoud gevoelig
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 10:19 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Ik heb er twee gehad, en met heel veel plezier probleemloos gereden. As je de motor aan de hand van een aantal vuistregels behandeld dan kan je probleemloos genieten van je blok.
* iedere keer de juiste hoeveelheid olie erin van het juiste voorgeschreven type. * eerst goed warmdraaien voordat je gaat belasten, zorg voor een beetje nauwkeurige temperatuur meter. * af en toe in de begrenzer is geen enkel probleem maar overstuur hem niet.
Veel plezier met je K4S
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di feb 26, 2013 10:49 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Oh ja, en vergeet niet voordat je de motor start, eerst de starter op krukas laten draaien met de ontsteking uit. Hierdoor wordt de olie het blok door gepompt en is er voldoende smering. Twee keer twee seconden is voldoende.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo feb 27, 2013 11:34 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Je kan ook onderdelen bestellen bij BG motoren ( Hans vd Gugten en Ad Benschop ).
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo feb 27, 2013 12:45 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Staat niet op hun site en ik heb Hans er ook nog niet over gehoord (maar kan wel natuurlijk). Zou wel mooi zijn als er weer een leverancier voor TKM onderdelen in NL is...
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo feb 27, 2013 1:15 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo feb 27, 2013 2:15 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ah, vandaar, bedankt ! Als ik Hans zie zal ik er eens naar vragen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: zo nov 10, 2013 12:46 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Hallo forumleden,
Mijn oog is gevallen op een TKM, als motor voor mijn broertje die wil gaan beginnen met karten.
Op Marktplaats staat er eentje met 50 draaiuren volgens de verkoper. Ik zou hem zelf open kunnen halen om te controleren, mits ik aan onderdelen kan komen. Is er ondertussen meer bekend over verdelers voor deze motoren? Een pakkingset is bijvoorbeeld nooit verkeerd.
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: zo nov 10, 2013 1:28 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Staat hier op het forum 1 te koop die goed is.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: zo nov 10, 2013 6:05 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Kartje, dankjewel. Ik heb contact opgenomen met Wilfred.
|
|
Omhoog |
|
|