Op uitnodiging van Stegmoto, mocht ik deelnemen aan de VT250 serie in Duitsland. Een internationaal evenement gevuld met Zwiterse, Italiaanse en Duitse toppers. Een veld met kampioenen uit verschillende topklassen, dus niet eenvoudig om daar “even” tussen te gaan roeren!
We reisden woensdagavond 700km af naar het zuiden van Duitsland aan de grens met Tsjechië. De volgende dag was het tijd voor wat kennismakingsrondes op de baan en het zoeken naar het juiste tandwiel. Iedere gereden ronde zagen we de aanwezige teams de kart volgen, het was nog vrij rustig dus de motor en kart maakten grote indruk. En phoe wat gaat zo’n ding hard! Dat was echt wel even acclimatiseren voordat ik volgas door de knik einde rechte stuk kon gaan. De bocht is een beetje vergelijkbaar met de koffiebocht op oldenzaal, met als enig verschil dat je in Oldenzaal pakweg 80 door die bocht gaat en in Wackersdorf met 136!!!
Na op donderdag de shakedown te hebben gedaan trainden we vrijdag en zaterdag op zoek naar de juiste balans en de juiste lijnen. Mijn 3 jarige kart ervaring schoot toch wat te kort in een dergelijk veld, en heb dan ook enorm veel bijgeleerd! Dat we de kart en mijzelf goed op de rails hadden bleek toen we op oude banden tijdens de laatste vrije training in de top 6 zaten. Helaas gaat een debuut nooit over rozen… Donkere wolken pakten zich samen boven het circuit en we werden gedwongen de kart om te bouwen naar een regenset-up. Dhr. Ad Stegge van Stegmoto wist in een ongelofelijk tempo de kart om te zetten, en ik kon nog even wat regenlijnen van andere rijders bekijken. De kwalificatie duurde maar 10 minuten, op een nieuwe baan, nieuwe kart, voor het eerst in de regen.. jullie begrijpen het al, ik mag niet ontevreden zijn met het wonderrondje dat me op een 10e positie liet belanden.
Dat de Vampire motor snel was was op de zaterdag al wel duidelijk, de beide Corse fabrieksrijders stonden op p2 en 3. Maar op de racedag werd helemaal duidelijk dat de Vampire de snelste motor in de VT250 is. Na een hectische start met getrek en geduw eis ik mijn plaats in de formatie op. Later zou de wedstrijdleiding beslissen dat dit onregelmatig is…. Tja dat krijg je als je als Hollander gaat meedoen. Na een wereldstart, geholpen door het vermogen van de motor, lig ik na 1 bocht alweer op 4 en na 3 ronden werk ik me op naar p2 achter de leider. Helaas heeft de kart teveel grip, en verliezen we veel tijd richting het einde van de race. Ik wordt ingehaald en aan de kant gezet en verlies 6 posities. Toch weet ik me aan het eind naar p6 te rijden.
Race 2 moet ik ivbm de vorige start weer op p10 starten. Ditmaal besluit ik wat minder opvallend te starten en kom ik na 1 ronde als 8e door. Langzaam werk ik me naar voren en sluit ik aan bij de kopgroep. De kart vertoont echter vreemd rijgedrag bij het rechtuit rijden en aanremmen, wat later aan een kapot voorkloslager blijkt te liggen waardoor het wiel speling op de fusee vertoont.
Tegen het einde van de race vecht ik om p5, maar gaat de rijder voor me in de fout. Ik probeer gebruik te maken van de snelle Vampire motor, maar hij vangt mij op en ik rij er achterop. Even verliezen we onze snelheid en een rijder weet ons te passeren. Een 7e eindpositie is mijn deel.
Na de race overheerst natuurlijk de teleurstelling van het niet kunnen uiten van ons potentieel. De Corse fabrieksrijder wint race 1 en 2 met de Vampire, maar onze rondetijd is gelijk! Middels deze weg wil ik uiteraard TKS kartracing bedanken voor het beschikbaar stellen van het fantastische chassis! Vanzelfsprekend kan ik dhr. Ad Stegge van Stegmoto niet genoeg bedanken voor het beschikbaar stellen van de Suter Vampire motor, maar misschien nog wel meer voor de leerzame en toegewijde hulp!
Een ding staat als een paal boven water: We hebben, samen met het Zwiterserse fabrieksteam, met de Suter Vampire de concurrentie flink wakker laten schrikken! Dit smaakt naar meer… We gingen harder dan een ICA 100cc 2takt!
www.stegmoto.com