Auteur |
Bericht |
Sylvester
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 5:07 pm |
|
|
Beste forumleden, Als ik begin met de opwarm ronde is de handling van de kart ok, maar beginnen de banden warm te worden krijg ik steeds meer overstuur. Totdat ik alleen maar rondjes aan het driften ben, ook leuk! Maar niet snel! Heb van alles geprobeerd, beide kanten op. bredere klossen, lagere bandenspanning, hoogte van het frame, stabilisator stangen weghalen. Heb wel iets overstuur eruit kunnen krijgen maar toch blijft dit aanwezig. Nu is mijn vraag, omdat ik duidelijk het afstellen van de kart nog niet in de hand heb! Wat kan ik doen om overstuur uit de kart te krijgen, dit zelfde geldt voor onderstuur. En hoe kan het dat de kart pas overstuur krijgt als de banden warm zijn? Alvast bedankt!
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
 |
bronger
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 5:17 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
ik weet niet hoe je de oefen ronde doet maar, naarmate je sneller gaat zetten je banden (ook doordat je banden warm worden) uit en word de oppervlakte tussen je band en de weg ook kleiner dat betekend minder grip. dat zie ik voor me, weet niet of dit zo is, maar lijkt mij logisch.
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 5:30 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Welke banden heb je opliggen en in welke staat zijn die ?
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
rudi
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 5:57 pm |
|
Geregistreerd: vr jul 20, 2007 10:37 am Berichten: 636 Woonplaats: helmond
|
wat heb je voor bandendruk als de banden warm zijn?
_________________ ____________________________________________________________________________
ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was!!
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 6:01 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
hoe ver zijn de banden versleten, en idd welk tye op wat voor kart. leg ik mojo's onder mijn icc is het ook 2 rondes driften en dan zijn de bandjes weg.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 6:04 pm |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
Citaat: ik weet niet hoe je de oefen ronde doet maar, naarmate je sneller gaat zetten je banden (ook doordat je banden warm worden) uit en word de oppervlakte tussen je band en de weg ook kleiner dat betekend minder grip. dat zie ik voor me, weet niet of dit zo is, maar lijkt mij logisch. Door diezelfde warmte blijven de banden ook beter aan het asfalt kleven. Dus normaal gesproken zou je dus meer grip moeten hebben. Ot: Heb je rondom de bandenspanning verlaagd? Probeer anders een hogere spanning achter dan voor.
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
Sylvester
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 6:22 pm |
|
|
Ben begonnen met 0,8 rondom (koud), kwamen uit op ongeveer 1,15 (warm). Had er Maxxis HG3'tjes op zitten en er is nog zat rubber over! Later heb ik rondom de druk verlaagd naar 1.00 (warm). Dit hielp niet waarna ik de druk achter (warm) op 1.20 heb gezet. (Hielp ook niet!)
Ik vind het gek want je zou zeggen dat als de banden koud zijn je minder grip zou hebben van de banden. Het lijkt er op dat met koude banden de voorwielen minder grip hebben en daardoor de kart in ballans lijkt te zijn totdat de voorbanden warm worden en echt grip krijgen. Je merkt dan dat de achterkant van de kart geen grip heeft en daardoor de overstuur. Kan dit? Door de verhoging van de bandenspanning kan ik er wel uit op maken dat de achterbanden op temperatuur komen.
Wat raden jullie aan qua setup van de kart, heb achter nu een stabilisator stang zitten, voor heb ik hem weggehaald. Achter de breedste klossen erop gezet en voor zo smal mogelijk. Camber ed. is nog standaard.
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 6:52 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Ik zou wat lager starten met je bandenspanning.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 7:18 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik rij met de HG3 altijd rond de 0.8 warm, dus ik denk dat je te hoge bandenspanning hebt.
Wanneer treedt overstuur op: bij het remmen en insturen of halverwege de apex, of bij uitgaan van de bocht en met of zonder gas geven? En met welke kart, de Swiss ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Henry
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 7:33 pm |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
Normaliter heb je voor wel een stabi, en achter geen. Qua breedte zet je zowel voor als achter neutraal. Dan verlaag je zoals Philipper al zegt de bandenspanning en ga je vanuit dat verder. Dus heb je nog overstuur dan, voor smaller zetten e.d.
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
 |
RAM Racing
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 9:09 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Ik denk dat je over de grip heen zit. Probeer eens een lagere bandenspanning.
Wilfred stelt overigens wel de juiste vragen. Met de antwoorden kun je wat.
Setup wel even terug in de basisstand.
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
 |
bronger
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 9:35 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
gast, je moet gewoon minder snel door de bochten... 
|
 |
rudi
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 10:13 pm |
|
Geregistreerd: vr jul 20, 2007 10:37 am Berichten: 636 Woonplaats: helmond
|
maar wat is in jullie ogen de basisstand, voor en achter breedte ??? en stabi's er wel of niet in???
bandenspanning van 1,2 bar warm vind ik ook aan de hoge kant, afhankelijk van de buitentemperatuur probeer ik op ongeveer 0,8 a 0,9 bar uit te komen warm.
_________________ ____________________________________________________________________________
ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was!!
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: za jun 18, 2011 11:35 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
Bij meeste banden heb je advies druk. Byv vega blauw nordam 0.6 bar . Ik rijd zonder stabi's
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: zo jun 19, 2011 8:01 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Een beetje normale stand voor zo,n MS chassis is 138 achter en voor 2 1/2 ring!!!
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |