Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr maart 25, 2011 1:47 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Staat net op de NAB site en binnen via de mail:

Beste rijders, ouders en handelaar.

Op 3 en 10 april is er een introductie van onderstaande klasse op Veldhoven. Lees onderstaande info goed door.
Dit seizoen introduceert de NAB Federatie Karting de Academy & U18 Series. Dit kampioenschap heeft internationaal zijn sporen al ruimschoots verdiend. Met een officieel CIK/FIA Wereldkampioenschap hebben deze klassen de status van opstart klasse al lang gepasseerd en in veel andere landen wordt deze serie inmiddels nationaal uitgerold. Na Italië, Spanje, Portugal en Finland is Nederland het vijfde land waar deze klassen met goedkeuring van de ASN van start gaat. De Academy & U18 is onderverdeeld in 4 aparte klassen; Academy Light, Academy, U18 & O18. Leeftijden zijn vanaf 9 jaar en voor elk niveau en gewicht is er een passende klasse.

Het Kampioenschap

De Academy & U18 Series worden geïntegreerd binnen het Nederlands Kampioenschap Karting 2011 en genieten zelf ook de NK-status. Natuurlijk betekent dat racen op hoog niveau over de mooiste circuits in Nederland, België en Duitsland. Met de afwisselende wedstrijd kalender, die ruimte biedt voor deelname aan meerdere kampioenschappen, ligt er een mooi seizoen in het verschiet. Deelnemers aan de Academy & U18 Series kunnen tevens deelnemen aan het CIK/FIA Wereldkampioenschap voor deze klassen. Dit bestaat uit 3 races in Ortona (Italië), Essay (Frankrijk) en Bahrein, waarbij de reis, transport en verblijfskosten naar de Bahrein geheel worden betaald door de promotor van dat evenement! Bovendien kan er deelgenomen worden aan de FIM Cup International, georganiseerd door motorfabrikant FIM, dat bestaat uit 8 wedstrijden op de mooiste circuits in Italië. De International Finals van de FIM Cup vinden plaats in oktober op kartcircuit Jesolo, vlakbij Venetië. De NAB Federatie Karting mag 3 tickets weggeven voor de International Finals aan haar Academy & U18 deelnemers!



Chassis

Je kunt deelnemen aan de Academy & U18 Series met elk type chassis', mits dit CIK/FIA gehomologeerd is of NFK geregistreerd. Wel worden er enkele restricties gesteld aan het chassis om de running-costs te verlagen en de complexiteit van afstellen te verminderen. De restricties spitsen zich toe op onderdelen als achteras, velgen en wielklossen; hiervan mag je per seizoen slechts één exemplaar gebruiken (tenzij er natuurlijk schade aan gereden wordt). Je kunt dus deelnemen met elk merk en type chassis, zowel nieuw als gebruikt en het maakt daarbij niet uit of je ook in andere klassen en/of kampioenschappen uitkomt. Neem je dit jaar deel aan 4-takt wedstrijden of misschien wel een Rotax Max kampioenschap? Geen enkel probleem, je kunt je chassis gewoon inzetten voor het Academy & U18 kampioenschap als je maar zorgt dat elke race dezelfde, gemarkeerde onderdelen gemonteerd zijn.

Motoren

Alle motoren zijn van WKE, World Karting Engine, en zijn in principe identiek aan de motoren gebruikt voor de KF. Het enige verschil is een restrictie aan het maximum toerental en een KZ-type carburateur. Dit zorgt ervoor dat de motoren nog betrouwbaarder en duurzamer zijn dan in de originele configuratie, vergelijkbaar met de vele TAG motoren, zoals Rotax Max en Vortex ROK. Groot verschil met genoemde motoren is dat de WKE een echte kartmotor is, gebouwd en ontwikkeld voor de kartsport en gelijk aan de motoren waarmee Nyck de Vries en Max Verstappen het ene na het andere prestigieuze kampioenschap binnenslepen! Een bijzonderheid aan dit kampioenschap (en ook het unieke eraan) is dat de motoren tijdens de wedstrijden verloot worden. Je betaalt één all-in tarief voor het hele wedstrijd weekend en krijgt de motor van de organisatie in bruikleen. Deze constructie zorgt ervoor dat er voor iedereen gelijke kansen zijn, tuning is immers niet aan de orde. Bovendien heb je elke wedstrijd een ander motor en soms wordt er zelfs tijdens een weekend nog een nieuwe loting uitgevoerd, waardoor de voor- of nadelen voor iedere rijder gelijk zijn!

Gelijkwaardigheid

Het concept heeft zich afgelopen jaar tijdens het CIK/FIA Wereldkampioenschap Karting bewezen. Er zit nauwelijks verschil in vermogen en/of powerband van de gebruikte motoren en de betrouwbaarheid is subliem. Tijdens de CIK/FIA wedstrijden is er nauwelijks uitval geweest als gevolg van motorische defecten. Vanwege de grote gelijkwaardigheid in motorische prestaties zijn de rijders enorm aan elkaar gewaagd, waardoor er schitterende gevechten op de baan ontstaan met continue "stuivertje wisselen". Het kan zomaar voorkomen dat iemand die als laatste gestart is als eerste over de finish komt, puur als gevolg van zijn rijkunsten en vechtersmentaliteit. Waar kom je zo'n grote gelijkwaardigheid vandaag de dag nog tegen in kartland, waar het tegenwoordig is; wie betaalt, die bepaalt?

Prestaties

Wie denkt dat deze motoren sloom zijn komt bedrogen uit. De vermogens lopen uiteen van ongeveer 23 pk voor de Academy Light, 29 pk voor de Academy en 34 (!) pk voor de U18 & O18 Series. Maximum toerentallen lopen uiteen van 14000 tpm voor de Academy klassen tot 15000 tpm voor U18 & O18. Vanwege de imponerende powerband zijn dit motoren waar je een echte kick van krijgt. Heb je als indoor-, 4-takt- of recreantrijder altijd eens aan een snelle 2-takt willen proeven, dit is je kans!

Prijzen

Onbetaalbaar? Nee, in het geheel niet. De NAB Federatie Karting wil maar één ding; meer mensen kennis laten maken met onze fantastische sport! Daarom is de introductieprijs voor alle 4 de klassen voor 2011 vastgesteld op maar € 599,- per wedstrijd all-in! Daarvoor krijg je het gehele weekend de beschikking over een verzegelde motor, een nieuwe set snelle Bridgestone slickbanden, inschrijfgeld, 1 liter mengolie en eventueel een transponder. Het enige wat je zelf mee moet nemen is een chassis, wat reserveonderdelen, een jerrycan benzine en een goed humeur. Op basis van de 5 NK wedstrijden die de NAB dit seizoen organiseert, betaal je dus slechts € 2995,- voor een heel seizoen racen. Goedkoop en vooral overzichtelijk dus. Vraag maar eens na bij rijders van andere nationale kampioenschappen wat zij kwijt zijn per seizoen aan inschrijfgelden, banden, motoren, motorenonderhoud & revisie etc., bijna zeker een veelvoud hiervan. Hoewel het voor deelname aan het kampioenschap absoluut niet nodig is, bestaat er de mogelijkheid een trainingsmotor aan te schaffen. Deze motor heeft exact dezelfde specificaties als de wedstrijdmotor en is eveneens verzegeld. Je kunt deze motoren gewoon aanschaffen via je favoriete handelaar, de adviesprijs is € 3325,- incl. btw.

Conclusie

Maak kennis met deze unieke klasse en ervaar hoe het is om met een 4-takt budget te kunnen genieten van een high-performance CIK/FIA 2-takt bom!

1. CIK/FIA niveau karting

2. Hoog vermogen, 34 pk, 2-takt op KF-basis

3. Gelijkwaardigheid in motorvermogen

4. Close Racing

5. Betrouwbaar

6. Overzichtelijk en laag budget

7. Geen aanschaf extra motoren en/of onderdelen nodig

8. Weinig afstelwerk

9. In te passen naast bestaand wedstrijdschema

Academy & U18 Test Days

Om jullie kennis te laten maken met dit fantastische nieuwe concept, zal de NAB Federatie Karting aanwezig zijn op circuit Veldhoven op zondag 3 en 10 april as. Hierbij krijgen jullie de gelegenheid de motoren te testen en vragen te stellen over het concept. Niet toevallig vindt ook het eerste NK plaats op dit circuit op 17 april as., sowieso een mooie gelegenheid om te testen dus. De spelregels zijn de volgende:

Je neemt zelf een chassis mee
Baanhuur is voor eigen rekening
Je beschikt over voldoende eigen materiaal en gereedschap (tie-wraps, slangklemmen, (koel)water, boutjes, moertjes)
Je bouwt zelf de motor op je kart
Je beschikt zelf over benzine van goede kwaliteit, ongemengd
In principe rij je maximaal 3 sessies
Je betaalt € 50,- (vooral voor gebruik van waterslangen, gaskabel etc. die op maat geknipt moeten worden), deze krijg je retour als je inschrijft voor het kampioenschap
Je volgt de aanwijzingen van de NFK op t.a.v. afstelling ed.
Mocht je (nog) niet in het bezit zijn van een eigen kart, dan bestaat de mogelijkheid een kart van ons te gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat dit niet het meest representatieve beeld geeft en bovendien niet helemaal op maat gezet kan worden. Gebruik maken van een NFK-kart kost € 100,- voor 2 sessies en het maximum aantal sessies is afhankelijk van de aanvragen.

Heb je interesse in het testen van de motoren en informatie verkrijgen over het concept, stuur dan een mail.

Voor meer informatie over de verschillende Academy en U18 klassen en de Technische Reglementen kijk je op http://www.nab.nu.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 25, 2011 9:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
vind dit echt iets positiefs voor de kartsport. ik zag het ook al op racexpress staan. ik zeg gevulde startvelden! alleen oppassen dat de 125cc TAG klasse niet leeg stroomt nu de academyklasse er is :)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 25, 2011 9:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Ik rij iig nog gewoon de 03 Tag.:P

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 9:07 am 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Wij hebben een testsessie gereserveerd. Ervaringen hoor je als we gereden hebben. Ik ben benieuwd.

Ik heb nog contact met Sjoerd Klip deze week om hem wat vragen te stellen over deze klasses.
Mocht je ook een vraag hebben hoor ik het wel.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 9:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm
Berichten: 869
Woonplaats: Almere-Buiten
het bouwjaar van het chassis maakt dus niks uit?

_________________
Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest



Birel 2014 met Rotax Max Senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 10:00 am 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Uit het reglement 2011:

Art 34 CHASSISREGLEMENT ACADEMY LIGHT SERIES, ACADEMY SERIES, U18 SERIES, O18 SERIES
a. Slechts één (1) chassis per seizoen is toegestaan
b. Slechts één (1) achteras per seizoen is toegestaan
c. Slechts één (1) set slickvelgen per seizoen is toegestaan
d. Slechts één (1) set regenvelgen per seizoen is toegestaan
e. Alleen aluminium velgen, zoals bedoeld in lid c en d, zijn toegestaan
f. Slechts één (1) set wielklossen per seizoen is toegestaan
g. Slechts één (1) set (links en rechts) fusees per seizoen is toegestaan
h. Slechts één (1) stoel per seizoen is toegestaan
i. Alleen stoelen, zoals bedoeld in lid h, van glassfiber zijn toegestaan
j. Slechts één (1) bodemplaat per seizoen is toegestaan
k. Montage en gebruik van voorremmen is verboden
l. Gebruik en montage van excenters t.b.v. afstelling van de voorwielen (camber/caster) is verboden
m. Bouten en moeren dienen van magnetisch materiaal te zijn
n. In geval van ernstige calamiteiten kan er, na beoordeling van de TC, door de WL toestemming verleend worden voor vervanging van beschadigde en/of onbruikbare onderdelen genoemd in lid a t/m j. Vervangen onderdelen dienen van exact hetzelfde type, materiaal en maatvoering te zijn en worden opnieuw gemerkt volgens de procedure uit lid q. De beschadigde onderdelen worden gedurende het gehele seizoen bij de TC in bewaring genomen. Fraude, misbruik en/of manipulatie van dit lid wordt bestraft volgens artikel 24 F
o. Chassis moeten voorkomen op de lijst van geregistreerde chassis’s voor de klasse U18 bij het CIK/FIA in het jaar van deelname
p. Chassis, toebehoren en onderdelen moeten voldoen aan het homologatieblad, zoals dat door het CIK/FIA is opgemaakt.
q. Chassis, toebehoren en onderdelen worden tijdens de veiligheidskeuring op de zaterdag voorafgaand aan het eerste evenement van het seizoen voorzien van merktekens zoals, barcodes, RFID tags en hologramstickers ter identificatie op de door het CIK/FIA daarvoor aangewezen plaatsen aangegeven in het toepasbare homologatieblad, tenzij deze reeds door CIK/FIA zijn aangebracht.
r. Onder voorwaarden zijn toegestaan chassis die niet voorkomen op de CIK/FIA lijst voor de klasse U18, voorwaarden in lid s t/m y
s. Chassis die CIK/FIA zijn gehomologeerd en/of NFK geregistreerd
t. Chassis en toebehoren moeten voldoen aan het homologatieblad en/of het NFK registratieblad, zoals dat door het CIK/FIA en/of NFK is opgemaakt.
u. Chassis, toebehoren en onderdelen dienen te voldoen aan het gestelde in art. 34 lid a t/m m
v. Chassis, toebehoren en onderdelen worden tijdens de veiligheidskeuring op de zaterdag voorafgaand aan het eerste evenement van het seizoen voorzien van merktekens, RFID-tags, barcodes en hologramstickers ter identificatie op de door het CIK/FIA daarvoor aangewezen plaatsen aangegeven in een vergelijkbaar U18 homologatieblad
w. Door de NFK TC wordt een registratieformulier opgemaakt, voorzien van maten, tekeningen en foto’s. Dit registratieformulier wordt opgemaakt op basis van een door CIK/FIA ter beschikking gesteld U18 homologatiebladtemplate.
x. Bij controle van chassis, toebehoren en onderdelen kan gebruik worden gemaakt van een XRF-analizer voor de vaststelling van metaal kwaliteit en hardheid.
y. Alleen door CIK/FIA goedgekeurd bodywork is toegestaan

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 26, 2011 12:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
quote van mijzelf van vorige week:

Citaat:
wat voor de financien een goed reglement zou zijn is maximaal 1 of 2 chassis per jaar gebruiken. deze wordt vooraf van het seizoen geregistreerd. en alleen bij aantoonbare schade de mogelijkheid van een nieuw chassis. en dan 10 plaatsen terug op de startgrid. beetje ala formule 1 met de motoren, banden en chassis.

maar dat zal er wel niet van komen.. ;)


toch wel dus :)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David