Auteur |
Bericht |
bas
|
Geplaatst: do maart 17, 2011 7:24 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
omdat er op dit moment veel te doen is over het 4-takt wedstrijd rijden leek het mij een goed idee om de verschillen eens op het forum te krijgen. heb je links met b.v. de regelementen en/of de kosten zet ze hier neer en een ieder kan zien wat het waar kost en aan welke regels men zich dient te houden.
HET IS NIET DE BEDOELING DAT ER WEER VAN ALLES OVER IEDEREEN GEROEPEN WORD. ALLEEN DE FEITEN EN MEER DUS NIET!!!
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: zo maart 20, 2011 5:09 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
ik heb een lijst in exel maar weet niet hoe ik deze hier op krijg? wie o wie??
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: zo maart 20, 2011 10:52 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
kan je hier geen poll van maken bas?
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: zo maart 20, 2011 11:03 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
bas... Moet een poll worden, bijlage toevoegen gaat helaas niet !
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: zo maart 20, 2011 11:22 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
lekker dan.....heb ik een prachtig schema....kan t er niet op! 
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: zo maart 20, 2011 11:35 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
he stik!  kan je hem niet als foto posten? heb je in elk geval niet voor niets moeite gedaan  schema openen, print screen, plakken in paint, opslaan, uploaden internet en dan hier plaatsen( [ img ] http://www.blabla.nl/abcd.jpg [ /img ] )maar dan aan elkaar.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma maart 21, 2011 4:59 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je kan mij het bestandje mailen, zet ik em in je post als linkje.
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: ma maart 21, 2011 7:42 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
Vergelijking NK - GP4 op basis van kosten per minuut per wedstrijddag 2011 NK: KNAF licentiekosten EU-Nationaal 175,00 Internationaal 310,00 Eenmalige registratie fee 2011 (alle wedstrijden) 50,00 Bij éénmalige deelname Registratie fee (per wedstrijd) 10,00 Wedstrijdgeld NK 4-takt Sprint 2011 (voorinschrijving) 130,00 Wedstrijdgeld NK 4-takt Sprint 2011 (na inschrijving)* 140,00 Wedstrijdgeld NK 4-takt Sprint 2011 Raceweekend Hahn 170,00 Compleet seizoen NK 4-takt Sprint 2011 (8 wedstrijden) 1025,00 Totaal bedrag voor 8 wedstrijden mits je alles vooruitbetaald 1250,00 per wedstrijd 156,25 Daar krijg je voor per wedstrijd : Drie kwartier vrije training alle klassen gelijktijdig (7 klassen) gemiddeld 6,5 minuut per klasse Kwalificatie per klasse 10 minuten Race 1 per klasse 15 minuten Race 2 per klasse 15 minuten Totaal dus 10 minuten kwalificatie en 30 minuten race per klasse 40 minuten per wedstrijd voor 156,25 Gemiddeld derhalve € 3,91 per minuut wedstrijd bij alle races vooruit voldoen GP4: Verzekeringpremie alle races eenmalig 65,00 Bij éénmalige deelname verzekeringspremie 25,00 Wedstrijdgeld geldend voor alle wedstrijden 115,00 Totaalbedrag voor 7 wedstrijden 870,00 per wedstrijd 124,25 Daar krijg je voor per wedstrijd : Veertig minuten vrije training (6 klassen); Verdeeld in twee groepen gemiddeld 6,5 minuut per klasse Minder klassen op de baan in de training is meer vrije baan Kwalificatie per klasse 10 minuten Race 1 per klasse 20 minuten Race 2 per klasse 20 minuten Race 3 per klasse 20 minuten Totaal dus 10 minuten kwalificatie en 60 minuten race per klasse 70 minuten per wedstrijd voor € 124,25 Gemiddeld derhalve € 1,78 per minuut wedstrijd Zo zie je dus dat de GP4 meer dan de helft goedkoper is dan het NK
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: ma maart 21, 2011 7:43 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
het staat niet allemaal recht maar ik hoop dat t wel duidelijk is zo?
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
Jordanfreak
|
Geplaatst: ma maart 21, 2011 8:28 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 28, 2010 7:57 am Berichten: 12
|
Zeker duidelijk. Zitten volgens mij nog wel 2 foutjes in. 1) KE kan volgens mij gereden worden met Clublicentie a 75 euro (107 incl keuring) 2) GP 4 kwalificatie is 5 minuten
en het is maar goed dat je de tranings tijden niet meer neemt in je berekening, want die klopt natuurlijk niet. Als er 40 minuten training is en die moet je delen met een andere klassen, betekend dat niet dat je per klasse 20 minuten hebt. je kan gewoon door elkaar heen rijden.
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: ma maart 21, 2011 11:45 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
@jordanfreak...ik ben t niet helemaal met je eens maar al zou dat zo zijn,dan nnog is het verschil erg groot tussen deze 2 organisaties!
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
Jordanfreak
|
Geplaatst: di maart 22, 2011 10:55 am |
|
Geregistreerd: ma jun 28, 2010 7:57 am Berichten: 12
|
@bas, Voel je nou niet aangevallen. Ik zie ook wel dat dan KE nog steeds veel duurder is. Ik wijs je allen op 2 foutjes in je overzicht, thats all!
|
|
Omhoog |
|
 |
ChrisW
|
Geplaatst: di maart 22, 2011 11:46 am |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Beste Bas,
Het is wel een erg rare en gezochte vergelijking door het per minuut uit te drukken. De totale kosten verschillen kennelijk zo’n EUR 30 per race evenement (of minder als het klopt dat het met een goedkopere licentie kan bij Karting Events). Dat is natuurlijk ‘peanuts’ als het om de totale kosten van het racen gaat. Kijk maar eens in het draadje over de NAB en de kosten die daar genoemd worden.
De kosten per minuut uitdrukken is ook denk ik niet relevant. Dan kun je net zo goed zeggen dat het bij de GP4 duurder wordt omdat je door de extra minuten ook meer brandstof verbruikt,meer slijtage hebt, meer kans op materiaalschade hebt en meer kans hebt op een race-incident waarbij je ook weer de beurs kunt trekken. Ook het meenemen van dat soort posten is natuurlijk onzin.
Volgens mij gaat het echter met deze en sommige andere postings niet echt om de gesuggereerde inhoud van de posting. Er is een zielige stammenstrijd gaande in het minuscule 4-takt racewereldje en dat wordt via dit forum uitgevochten.
Als we het echt over de kosten willen hebben, dan moeten we kijken naar de hoofdonderdelen van de kosten van het racen.
Een heel belangrijke factor daarbij is wat aan het materiaal moet worden uitgeven om competitief mee te doen. Als ik nu kijk hoe ze daar nu bij de VT250 mee bezig zijn dan word ik daar niet vrolijk van.
Een standaard SA250 (zoals ik heb) kost zo’n EUR 3500,-. Dit is een heel erg mooie en snelle motor. Aanzienlijk sneller dan bijvoorbeeld een Rotax Max (die veel goedkoper is). Je zou verwachten dat je er dan ook mee zou kunnen racen.
Niet dus. Eerst moet je nog zo’n EUR 400,- uitgeven aan een racekoppeling en wat tuningdelen voor de inlaat.
Goed. Dan kom je dus in totaal op het hoogste prijsniveau van alle racecategorieën voor de motor en dan zou je toch verwachten dat je daarmee in de ‘kostenbewuste’ 4-takt racerij mee kan doen. Bij Karting Events is dat kennelijk zo, maar het is nog steeds de vraag of dat bij de GP4 ook zo is. De geruchten gaan nog steeds dat daar tuning wordt toegestaan doordat de compressieverhouding wordt vrijgegeven. Als dat zo is, dan kan er ongelooflijk veel meer geld uitgegeven worden .... en de ervaring in de racerij leert dat als de belangen maar groot genoeg zijn dat dat dan ook zal gebeuren .... Je praat hier snel over duizenden euro’s per jaar voor tuning en extra onderhoud omdat motoren onbetrouwbaarder worden.
Het toestaan van tuning betekent ook dat de tweedehandsprijzen waarschijnlijk zullen instorten. Dat is niet alleen voor de racer relevant maar treft ook de hobbyrijder. De markt heeft geen geld over voor tweedehands plofmotoren, zeker niet als die van een verouderde specificatie zijn (zie bijvoorbeeld de mooie KF2 motoren). Het probleem is dat ik als onschuldige koper ook niet kan zien of er getuned is. De VT250 motoren hebben nu nog een hoge restwaarde, maar dat kan snel veranderen en dan praat je ook over een effect op het kostenplaatje dat veel groter is dan het verschil van een paar tientjes per race in inschrijfkosten.
Of het werkelijkheid wordt dat je in de GP4 de VT250 motoren mag tunen weet ik niet, maar het is op zijn minst duidelijk dat de internationaal gezien voorlopig nog volstrekt onbeduidende VT250 wereld niet op de goede weg is. Als ze echt succesvol willen worden en we het over de kosten hebben, dan zullen ze eens goed moeten kijken naar het succes van de rotax klassen en daar het beste van moeten overnemen. Dat betekent dat de motoren niet EUR 4000+ moeten kosten maar maximaal EUR 3000,- (de prijs van een DD2). Ook moeten deze motoren betrouwbaar zijn en meerdere jaren actueel blijven (niet snel verouderen). Dit hebben de raceorganisaties in de hand, want bijvoorbeeld zo’n prijsdaling vereist dat de productieaantallen van hetzelfde type VT250 motor omhoog gaan. Dit kan door bijvoorbeeld een motor voor 5 jaar te homologeren en tussentijds hooguit nog wijzigingen toe te staan die de betrouwbaarheid verbeteren maar absoluut geen positief effect op de prestatie mogen hebben. Ook helpt het als naast gebruik van dezelfde carburateur, ook bijvoorbeeld gebruik van dezelfde zuiger, elektronicabox en koppeling voor wordt geschreven. Op die wijze kun je de kosten in een klasse met meerdere motoren in de hand houden. Ook zorg je dat voor de rijders er zowel betaalbare nieuwe motoren te krijgen zijn en ook gebruikte motoren die nog goed genoeg zijn om redelijk te kunnen meedoen.
Het is dat de VT250 dusdanig impopulair is internationaal gezien en de productieaantallen zo ontzettend laag zijn dat er nog redelijk weinig ontwikkeling is en niet elk jaar een nieuwe generatie motoren komt (het loont gewoon nog niet voor de fabrikanten), maar als mensen echt willen dat het populair wordt dan zijn de kosten met de huidige reglementen niet in de hand te houden als het ook echt populair wordt. Het is ook nu al zo dat mijn motor EUR 4000,- kost om mee te kunnen doen bij Karting Events en potentieel nog veel meer bij de GP4. Dat vind ik niet echt weinig en die hoge prijs is denk ik een obstakel om de VT250 ooit echt te laten doorbreken.
Wat van belang is, is dat de verschillende organisatoren de handen ineenslaan en één lijn volgen voor het opstellen van de motorenreglementen in plaats van dat ze rollebollend over straat gaan, met veel trots eigen reglementen presenteren en de fabrikanten veel te veel vrij spel geven. De twee Nederlandse organisaties spelen hierbij wel een hoofdrol omdat internationaal gezien Nederland volgens mij het grootste racecircuit kent voor de VT250 ......
Als ik de tendens zie van de berichten op dit forum, zal die samenwerking er helaas wel niet snel komen....
Wat is trouwens het volgende topic? - KE/GP4* is stom - KE/GP4* is beter want ik kreeg een gratis drankje - KE/GP4* moet nu echt stoppen want het regende bij de laatste wedstrijd waardoor ik van de baan spinde - KE/GP4* is gemeen want ik werd laatst gediskwalificeerd terwijl ik slechts 10 kg te licht was
* kies eigen favoriete partij
ChrisW
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: di maart 22, 2011 12:01 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
ChrisW schreef: De geruchten gaan nog steeds dat bij GP4 tuning wordt toegestaan doordat de compressieverhouding wordt vrijgegeven. Juist niet Chris, een van de redenen van mijn voorkeur is juist de veel strengere controle bij GP4, onlangs ontving ik dan ook een e-mail waarbij aangegeven wordt dat de compressieverhouding geenszins wordt vrijgegeven, door uitsluitend RON95 zonder additieven toe te staan en daarop te controleren bedenk je je als coureur wel twee keer om de compressieverhouding te verhogen, een compressie van 14:1+ en een dergelijke standaard pompbenzine is fnuikend voor je getunde motor.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
Bram Harpe
|
Geplaatst: di maart 22, 2011 12:24 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 20, 2010 10:12 pm Berichten: 31
|
Dat klopt Alex, Komende wedstrijd GP4 in Hahn (dit weekend) is de te gebruiken benzine nog vrij zodat mensen die reeds met de compressie gerommeld hebben de tijd hebben om de boel voor de volgende wedstrijd in Berghem in orde te maken. Het feit van strenge brandstofcontroles noopt ertoe om met lagere compressie te rijden hetgeen motoren betrouwbaarder maakt. Ook zorgt dat ervoor dat dure racebenzine onzinnig wordt om te gebruiken. Dat was niet toegestaan maar wordt nu ook volstrekt overbodig. Hulde aan de organisator en de samenwerkende VT250 motor fabrikanten.
|
|
Omhoog |
|
 |