Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=4&t=6710
Pagina 1 van 2

Auteur:  Lex [ do jul 15, 2010 10:59 am ]
Berichttitel:  Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Op mijn site staat nu het raceverslag van de NK wedstrijd in Hahn:
http://www.simonekarting.com/raceverslag_hahn2.html
En de GP4 wedstrijd op Emmen:
http://www.simonekarting.com/raceverslag_emmen3.html

Auteur:  Wilfred [ do jul 15, 2010 11:35 am ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Irritant spul dat (m)ethanol......

Ik vind dat de wedstrijdleiding naar aanleiding van dit soort voorvallen na elke race brandstofmonsters moet nemen. Rijders met brandwonden als gevolg hiervan kan echt niet vind ik :!: Hebben jullie een officieel protest aangediend, of hoe gaat dat ?

In ieder geval weer leuk je verslagjes te lezen en veel succes met de volgende wedstrijden en als het goed is tot 12 september bij de VT250 meeting op Berghem.

Auteur:  Lex [ do jul 15, 2010 11:51 am ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Nou Wilfred, zoals in het verslag staat is het helemaal niet zeker dat het ethanol of methanol is geweest.
Volgens de dienstdoende artsen op de baan is het niet gekomen door benzine.
Er is door enkele rijders en dealers wel gesuggereerd dat het ethanol of methanol zou kunnen zijn, maar zolang er geen aanwijsbare zekerheid of bewijs is heeft het indienen van een protest ook weinig zin, bovendien breng je de klasse enkel ongewilde schade toe.
Voor ons is de kwestie een gesloten hoofdstuk, nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Auteur:  jackblackbird [ do jul 15, 2010 12:51 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

de wedstrijdleiding kan wel iedereen de schuld gaan geven maar daar schiet je ook weinig mee op
als het volgende wedtstrijd nog een keer gebeurd zullen ze wel actie ondernemen

Auteur:  Wilfred [ do jul 15, 2010 2:32 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

@Alex,

Ik snap dat het niet zeker is en dat dat in het verslag van Simone staat, maar meerdere wedstrijdrijders hebben hierover gesproken. Ik denk dat elke zichzelf respecterende organisatie moet inspringen op dergelijke "geruchten/vermoedens". Als men dit niet doet denken sommige rijders wellicht dat men verder kan gaan met het oprekken van de regels, omdat er toch geen controle op de naleving is. Hier zit niemand op te wachten in een sportieve serie als de VT250 denk ik. Ongewilde schade kun je niet gebruiken in de sport, maar door het incident nu maar te laten rusten en te doen alsof er niets is gebeurd is denk ik je kop in het zand steken en daar wordt niemand beter van.

Een protest indienen is inderdaad misschien geen goede optie omdat er geen bewijs meer is, maar de wedstrijdleiding kan dit dus wel ondervangen door brandstof monsters te gaan afnemen en daarmee dergelijke voorvallen in de toekomst in de kiem smoren.

Hopelijk komt het goed en komen niet meer rijders met brandwonden van de komende wedstrijden thuis....

Auteur:  Tom [ do jul 15, 2010 2:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Ik had opgevangen dat ze de brandstof wel "gecontroleerd" hadden.
Bij de voorste drie even tankje open doen, aan ruiken, en terug toe. Maar je zal dat spul heus niet ruiken als het vermengd is in normale benzine.

Ik denk dat het enige acceptabele is dat men, zoals Wilfred zegt: monsters neemt, van iedereen, na elke wedstrijd, beter nog: elke manche.
3x geen monster inleveren = schrappen van klassement en klaar.

Mijn mening is dat je de klasse meer schade toebrengt door dit in de doofpot te steken, dan door de rotte appels eruit te halen.
En als je verplicht brandstofstalen laat inleveren, en er is niets aan de hand, (dus niet losweg mensen betichten zonder stalen), dan word er ook geen schade aan de klasse en zijn reputatie aangebracht.

Auteur:  kartje [ do jul 15, 2010 3:28 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Misschien een domme vraag maar gaat de kart er sneller door door met (m)ethanol te rijden :?: :?: :?:

Auteur:  Tom [ do jul 15, 2010 3:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Methanol explodeerd sneller en harder > zuiger gaat harder naar beneden, zuiger komt weer sneller naar boven > zo alle slagen = veel sneller.

Auteur:  Lex [ do jul 15, 2010 3:51 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Nadeel, het is zo giftig als de neten, en vervliegt enorm, maar je moet er wel serieus mee aan de slag als je er voordeel uit wil halen.
Toevoegen van 5% (m)ethanol zorgt ervoor dat het octaangetal met 2 punten wordt verhoogd.
Dus euro98 + 5% = Euro100, enz
voordeel is ook dat de compressieverhouding hoger kan, en dat het detoneren tijdens de verbranding veel minder wordt.
Maaaaaaar....... 't mag niet tijdens de wedstrijden, wat je als recreant ermee doet moet je zelf weten..

Auteur:  ChrisW [ do jul 15, 2010 4:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

ethanol zo giftig als de neten?

Volgens mij was ik dan allang dood geweest. Ethanol is toch niets anders dan de alcohol in alcoholische dranken? Dit giet ik regelmatig met plezier in mijn mond. Het wordt volgens mij ook op heel grote schaal bijgemengd in autobrandstoffen die iedereen zonder handschoenen bij de de pomp kan tanken; al heel lang in Braziliƫ en nu volgens mij ook al een tijdje in Europa als gevolg van de m.i. foute gedachte dat het goed is voor het milieu als er biobrandstoffen worden bijgemengd.

ChrisW

Auteur:  Lex [ do jul 15, 2010 4:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Beste Chris, Ethanol of Methanol wordt voor brandstof toepassing giftig gemaakt, zo hoef je er geen accijns over te betalen.

P.S. dit is bericht 1000 =D)
waar haal ik de tijd vandaan :mrgreen:

Auteur:  ChrisW [ do jul 15, 2010 4:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Ethanol is volgens mij niet giftig. Methanol wel. In spiritus wordt volgens mij ook methanol toegevoegd om het giftig en ondrinkbaar te maken. Ethanol die je bijmengd in benzine hoef je natuurlijk niet nog specifiek giftig/ondrinkbaar te maken omdat de benzinecomponent in het mengsel daar al voor zorgt.

ChrisW
(die zeker geen chemicus is, maar wel eens heeft opgelet bij de scheikundelessen)

Auteur:  Lex [ do jul 15, 2010 4:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Chris je hebt helemaal gelijk als je zegt dat Methanol van zichzelf giftig is en ethanol door vermenging giftig gemaakt wordt.
(Ben net als jou geen chemicus, vond het altijd wel heel leuk in het vakkenpakket, misschien toch eens een lesje gemist :mrgreen: )

Auteur:  ChrisW [ do jul 15, 2010 5:07 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Leuke verslagen van de wedstrijden trouwens! Klopt het overigens dat jullie wel heel erg veel achterassen verslijten? Misschien tel ik in mijn geheugen een paar dezelfde gebeurtenissen bij elkaar op, maar het lijkt wel alsof er erg veel assen krom worden in jullie VT-250.

Twee weken geleden had ik overigens een zelf veroorzaakt probleem met een aansluiting van mijn benzinetank: ik had een nieuwe knieprotector en daardoor kwam ik met mijn rechterknie tegen de aansluiting aan. Op een gegeven moment is deze na wat hobbels los geschoten met als gevolg dat mijn rechterknie onder de benzine kwam te zitten. Dit was benzine waar voor zover ik weet alleen wat mengolie in is gegooid, maar geen (m)ethanol. Toch had ik na een paar minuten het gevoel dat mijn been in brand stond (en nee, het had gelukkig geen vlam gevat :mrgreen: )

Ik heb toen direct mijn pak opgestroopt en mijn doorweekte kniebeschermer uitgedaan. Mijn huid was vuurrood en jeukte behoorlijk. Na een kwartiertje werd alles gelukkig weer normaal, maar ik kan me voorstellen dat als ik in het warme weer wat langer was doorgereden met mijn met benzine doorweekte kniebeschermer ik grotere problemen met mijn huid had gekregen. Of het tot brandwonden kan leiden weet ik (gelukkig) niet, maar ook gewone benzine is geen lekker spul als het onder intensieve omstandigheden (warmte, inspanning van het lichaam) langer contact heeft met de huid.

ChrisW
(die ook zeker geen arts is)

Auteur:  kartje [ do jul 15, 2010 5:08 pm ]
Berichttitel:  Re: Verslag NK Hahn en GP4 Emmen door Simonekarting.com

Ok maar rijden deze gasten dan ook een stuk sneller want dan ziet een blinde toch wel
dat er iets niet klopt!!!!

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/