Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Snelheidsverschil
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=4&t=3842
Pagina 1 van 2

Auteur:  Aico [ vr apr 11, 2008 11:27 pm ]
Berichttitel:  Snelheidsverschil

Op Genk heb ik een Rotax Max gehuurd, dus hier heb ik al ervaring mee. Wat ik mij afvraag is of bijvoorbeeld een ICC met 40-pk veel sneller is? Ik ga alleen recreatief rijden BTW. Even niet kijkend naar de versnellingen, maar puur naar de motor. Is de ICC dan echt veel sneller of alleen op het lange rechte stuk? Kijkend over 1 rondje van zo'n 50sec. Blijf je als Max nog in de buurt van de ICC?

Auteur:  Kurtje [ za apr 12, 2008 8:05 am ]
Berichttitel: 

Amai als je in Genk met je max rondjes maakt van 50sec ben je een vliegmachien :D

Donderdag was er een jongen aant rijden met een intrepid en een Iame motor, die reed rondjes van 53,... en man man wat vloog die al rond...

Een ICC is als je goed kunt rijden natuurlijk veel sneller, maar je moet wel veel meer dingen in de gaten houden: terugschakelen, opschakelen enz...

Plus de kosten liggen zowiezo een stuk hoger!

Ik denk dat je dan als beginnen beter naar een Rotax max of een super max kunt gaan zien, of eventueel een Vortex Super rok!!!

Auteur:  Ross1961 [ za apr 12, 2008 9:59 am ]
Berichttitel: 

Ik denk ook dat het erg afhangt van het circuit. Natuurlijk zijn er verschillen. Als je als hobbyrijder door het leven wil gaan (heel verstandig) gewoon een supersnelle automaat kopen. Ik heb recentelijk een Intrepid met een Vortex Super Rok weten te bemachtigen. Ik heb er nog niet mee gereden...maar het schijnt te lopen als een lier. De Super Rok mag (na vele protesten) in de 03 ("open")klasse al niet meer meerijden omdat voor de andere deelnemers weinig eer meer viel te behalen. Hij schijnt alleen mee te mogen rijden als de standaard, af fabriek, geleverde carburateur van 36 mm wordt vervangen door een 30 mm. Gelukkig heb je daar als hobby rijder helemaal geen last van. Ook is wellicht een Rotax DD2 een optie. Dit is een Rotax met 2 versnellingen.

Auteur:  Aico [ za apr 12, 2008 10:47 am ]
Berichttitel: 

Zelf ga ik ook een kart kopen zonder versnellingen, maar ik wil weten of er veel snelheidsverschil is tussen motoren met bijv een extra 10pk. Gebruik je dat extra vermogen wel afgezien van het lange rechte stuk?

Auteur:  Lex [ za apr 12, 2008 10:48 am ]
Berichttitel: 

Genk met een rotax in 50 seconden !!!!
Gelijk een racekart aanschaffen, en meedoen, als een ICC 54 seconden doet en jij in een max 50 ben je een supertalent, en zal je het nog ver schoppen. :wink:

Auteur:  Aico [ za apr 12, 2008 10:51 am ]
Berichttitel: 

Die 50sec is gewoon een voorbeeld. Weet ik veel wat de snelste rondetijden zijn op Genk of elke andere baan.

Auteur:  Birel Racing [ za apr 12, 2008 11:14 am ]
Berichttitel: 

Die 10 pk extra maken zeker wat uit. Ik heb een Iame met 40 pk en op het recht stuk kan een rotax max mij niet volgen (hangt natuurlijk wel van de afstelling af voor een deel maar als ik met standaardafstelling rijd kan een max mij niet volgen)
grtz

Auteur:  The overtaker [ za apr 12, 2008 12:01 pm ]
Berichttitel: 

zoasl al gezegt word is schakelen leuk en gaat het harder op een "schakelbaan"op berghem bijv. rijdt een icc veel harder maar al ga je naar een kleine baan ofzoiets schilt het minimaal en al kan je niet schaklen is de automaat sneller. op de rechte stukken ga je gewoon altijd een stuk harder met de icc omdat je de hel tijd (door de versnellingen) in je juiste toerengebied zit.

Auteur:  Roger [ za apr 12, 2008 2:54 pm ]
Berichttitel: 

http://mylaps.com/results/newResults.jsp?id=677876

http://mylaps.com/results/newResults.jsp?id=677884

wat een verhaal :roll:

Auteur:  Hendrik1985 [ za apr 12, 2008 5:11 pm ]
Berichttitel: 

alleen op rechte stukken is een schakel sneller. in de bochten is het meestal gelijk of zelfs de automaat die sneller is omdat je niet hoeft te schakelen.

Auteur:  David [ za apr 12, 2008 5:55 pm ]
Berichttitel: 

Aico schreef:
Die 50sec is gewoon een voorbeeld. Weet ik veel wat de snelste rondetijden zijn op Genk of elke andere baan.


Nog even ter verduidelijking, aangezien sommige mensen het nog niet snappen en hier een discussie over de rondetijden in Genk willen beginnen.

Een Iame met 40PK vind ik trouwens ook knap, maar ook dat doet er niet toe in dit topic.

Een verschil van 10 pk merk je zeker wel. Op de rechte stukken, maar ook in de bochten. Voor een beginner kan dat zelfs in het nadeel werken, aangezien 40pk moeilijker op de baan te houden is dan 30pk.
Een ander aspect dat belangrijk is het toerental gebied waarin het vermogen beschikbaar is. Zo heeft een Rotax Max bijvoorbeeld 29pk, maar bij sommige toerentallen is daar maar een gedeelte van beschikbaar.

Auteur:  joris [ zo apr 13, 2008 4:42 pm ]
Berichttitel: 

een automaat is ook veel lichter en zal zeker op bochtige klinere banen niet veel onderdoen

een icc loopt op het rechte stuk gewon een km of 15 20 harder en hij komt veel agresiever uit korte bochten je verliest erchter veel tijd met het schakelen wat nogal eens een keer moet gebueren

je bent echter wel veel meer bezig en het is een stuk zwaarder

Auteur:  Aico [ zo apr 13, 2008 5:32 pm ]
Berichttitel: 

Ben net op Strijen geweest. Daar reed een schakel en hij was een heel stuk sneller dan de andere karts. Zelfs op de korte rechte stukken.

Auteur:  kartje [ zo apr 13, 2008 6:45 pm ]
Berichttitel: 

Het ligt er ook aan of je een beetje kan rijden natuurlijk

Auteur:  kartje [ zo apr 13, 2008 6:52 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb gisteren op Strijen gereden. En ik had moeite om een max bij te houden en ik rij met een schakelkart. En het ergste is nog volgens mij was het een meisje van een jaar of 11. :oops: :oops: :oops: :oops:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/