Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balans in Kart
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 12:40 am 

Afgelopen woensdag op Amsterdam gereden. Dagje doorgebracht met Willem Kroes (prachtige vent...in de goede zin van het woord). Hij riep me na 2 rondes al naar de kant. Hij wist mij te vertellen dat ik al heel snel mijn tijden aanzienlijk zou kunnen verbeteren. Hij kwam met een advies dat ik tot nu toe nog van niemand heb mogen vernemen. Hij zag namelijk in een oogopslag dat mijn stoeltje zeker 20 centimeter naar achteren moet. Ik moet toegeven dat ik verdacht dicht op het stuur zit en dat mijn waterpomp ca 30 centimeter achter mijn rugleuning zit. Bij de meeste karters van mijn lengte viel het mij op dat de waterpomp veel dichter tegen de rugleuning van het stoeltje aan zat. Nu blijkt dat in de praktijk het stoeltje dus veel dichter bij de waterpomp zit (als je deze verder naar achteren verplaatst). Volgens Willem gaat dat heel veel schelen in de balans van mijn kart en met name de druk op mijn achteras. Het was mij zelf nog niet echt opgevallen dat ik bijna boven op mijn tank zat. Maar toen ik na afloop van de sessie bij verschillende karts ging kijken van rijders van mijn lengte was er niet een bij die zijn stoel zo ver naar voren had staan. Ik heb de Biesse destijds gekocht in de wetenschap dat de vorige bestuurder een jochie was. Ik heb er ook een stoeltje uitgehaald met een enorme kluit lood eraan. Logisch dat mijn stoel dus zo ver naar voren stond. Komende week even met Willem wat sleutelen en het geheel aanpassen. Zijn er meerdere forumleden die soortgelijke ervaring hebben met het verplaatsen van hun stoeltje?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 2:10 am 

Als je je stoel naar achter gaat zetten creeer je meer druk op de achterkant dus meer grip achter, als nu je stoeltje erg naar voren staat en je probleem wat je tegenkomt met het afstellen van je chassis (op de baan) is overstuur dan ga je er zeker wat mee opschieten.

Over het algemeen bestaat er een fabrieksmaat voor elk chassis aan de hand van 4 maten, maar hier moet je niet te strak naar kijken omdat je al niet met een standaard stoeltje van de fabriek (en maat!) en je ook niet op de banden en motoren (gewichtbalans) rijd waar de wedstrijdrijders van je merk op rijden.

Meet eens op van je voorste punt van de stoel tot aan de VOORSTE buis van je chassis (links en rechts scheelt iets..) en van de bovenkant stoel tot aan je achteras, en nog van je stoel tot aan de grond maar dit is het minst belangrijk van de 3...

Willem Kroes is inderdaad een mooie persoonlijkheid in de kartsport :LL

Succes

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 6:45 am 

Idd is Willem Kroes een pracht vent!

Van de stoel klopt wel dat je met meer druk op je achteras een grotere druk op je achteras krijgt en dus automatiesh meer grip.
Maar dat kan je wel aan willem overlaten hoor ;)

doe willem maar de groeten (moet je zeggen die pik op een monza(nr84)) dan weet hij wel wie ik ben :P

iedergeval sucses

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 7:45 am 

ik ben redelijk klein dus mijn stoeltje staat ook ver naar voren

bovendien rij ik met schakel chasis, dus alles is beetje uit balans :lol:

nu hebben we paar kilo lood achter op de stoel gemonteerd, nu alleen nog kijken of ut helpt :oops:

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 11:12 am 

Hee Ross 1961,
Ik heb laatst op een Kombikart gezien dat er ook een verstelling van de stoel bestaat met een rail.
Ik zit eraan te denken om dit op onze nieuwe kart te monteren, zodat we met de plaats van de stoel kunnen experimenteren.
Iemand hier al ervaring mee ?????

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 6:39 pm 

@alex64

Bij JPR indoor in St. Niklaas staan de stoelen (en gaspedalen) van de huurkarts op een rails. En voor de grap ben ik er al eens met gaan spelen.

Ik vind het persoonlijk veel uitmaken maar dat kom misschien ook wel om dat ik over het algemeen nog veelteveel snelheid heb als ik de bocht instuur en dan nog het laatste stukje aan het remmen ben (beginner he ;)). Als ik helemaal naar voren zit dan sta ik met dezelfde snelheid wel achterstevoren en als ik naar achteren zit niet. Jammergenoeg is niets te zeggen over de exacte snelheid omdat er geen meters oid op de karts zitten.

Maarja, again, ik ben een beginner he :-s

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]