Nou, even een verslagje
Afgelopen woensdag werd ik ineens gebeld door de kartdealer (Tks te Losser) of ik met Stegmoto uit Goor mee op pad wou, een Nk rijden op een Suter Vampire in de klasse VT250.
Ik zou hetzelfde weekend de laatste race van kartclub Eefde hebben, maar eerlijk gezegd was de keuze snel gemaakt..
Nou zo gezegd zo gedaan. Vrijdagmiddag naar Goor om mijn Vampire met Brm Dk9 frame helemaal klaar te maken. De bus inladen, caravan inpakken en toen gingen we zaterdag al heel vroeg op pad!
Aangekomen in Uitgeest de bus goed neergezet, tent opgebouwd en de caravan een beetje inrichten. Daarna werd het trainen geblazen! Er kon echter maar tot half 2 getraind worden ivm groepen (bedrijfsfeestjes) die de baan hadden afgehuurd. Nadat ik 1 stint op de baan had gedraaid begon het te regenen. Dat was mooi balen want ik wou wel ff goed trainen op een droge baan met die Vampire.
De baan droogde gelukkig snel op en ik heb nog 2 goeie stints kunnen maken. Ik ben natuurlijk mijn Honda 390 gewend, en heb ook al wel eens op een max gereden, maar dit was wel even anders. Jezus wat heeft dat blokje een power!! Meteen vanaf onderin gaat ie al, en hij blijft maar gaaaaaaaaaaaaaaan. En een geluid dat er inzit, echt heerlijk! Hij bléért heerlijk naast je, en als je van het gas gaat knalt en ploft de uitlaat dat het een lieve lust is. Hij is een klap sneller dan een Rotax Max en natuurlijk helemaal een wereld van verschil met mijn Honda 390, het was dus even aan de snelheid wennen voor mij. Dat ging echter zeer snel en tegen half 2 had ik al zin in de volgende dag!
Zondagochtend stond er dan ook voor het eerst in Nederland een VT250 wedstrijd op het progamma. Helaas was er maar 1 Biland, maar we waren wel met 7 Vampires. En dan te bedenken dat de uitlevering pas een paar maand terug is begonnen.
De vrije training ging prima, dus ik was klaar voor de 1e manche. Er worden 3 manches gereden waarbij bij de eerste 2 door loting de startopstelling word bepaald. (1e de loting, 2e andersom)
In de 1e manche startte ik als 7e. Bij de start kon ik een man of 2 pakken, en in de wedstrijd draaide ik ook mooie rondetijden. Tijdens de race pakte ik ook nog 2 man waardoor ik uiteindelijk op een hele mooie 3e plaats eindigde.
De 2e manche startte ik als 2e. Echter toen de finishvlag omlaag ging en ik vol op het gas ging (blijkbaar iets te enthousiast?) sloeg de Vampire af. Snel weer gestart (Elektrische starter!

) en achter het veld aan. Al heel snel had ik weer aansluiting, en langzaam aan begon ik aan een inhaalrace. Hier en daar mensen mooi uitgeremd, en hele mooie gevechten gehad. Op een gegeven moment lag ik weer op de 4e plek met vlak voor mij nummers 3, 2 & 1. Ik was harstikke snel dus reed er naartoe. Toen ik in een hairpin de nummer 3 uitremde (waarbij ik wel heel laat remde) kwam ik wijd de bocht uit. Nét iets te wijd, waardoor ik met mijn ketting iets van een geribbelde tegel ofzo raakte. En kling, ketting eraf. Toen een aantal minuten in het gras liggen prutsen om die ketting er weer op te leggen, wat nogal een gedoe was. Hij was namelijk 2 keer 360 graden gedraaid over de lengte, dus er lag zowaar bijna een knoop in. Toen het uiteindelijk toch lukte om hem weer recht te krijgen, snel de ketting erop en de race uitgereden. 2 andere snelle jongens die kans maakten hadden ook pech, en nog wat meer dan mij zodat ik de race voor hen eindigde op een 6e plek.
De 3e manche startte ik vanaf plaats 4, die gebaseerd was op de resultaten in de 1e 2 manches. Bij de start kon ik gelijk de nummer 3 pakken. Voordat ik de nummer 2 kon pakken, moest ik een tijdje wachten omdat er een gele-vlag situatie was waardoor ik geen risico wou lopen. Toen er weer ruimte was remde mijn kart naast die van hem, en pakte hem keurig bij het opkomen rechte stuk. Echter doordat het zo lang duurde had de nummer 1 al een voorsprong van meer dan een recht stuk. Ik reed ronde na ronde naar hem toe. Ik draaide de snelste rondetijden van het veld, en 2 ronden voor het einde zat ik hem op de achterbumper. Ik probeerde het weer bij het opkomen rechte stuk en was er voorbij. Echter doordat ik zo laat remde had ik te veel meters aan de buitenkant nodig waardoor hij weer binnendoor kwam. Het laatste rondje kon ik niks meer proberen waardoor de 2e plek voor mij was.
Ook in het dagklassement was de 2e plek voor mij! Aan de ene kant harstikke mooi, omdat het mijn eerste keer op de Vampire was, (en buiten een testdag met een Rotax-Max mijn eerste keer op zo'n snelle bom) was ik daar harstikke tevreden mee. Alleen aan de andere kant werd er door Suter een premie van 1000 euro op de overwinning gezet, en dan te bedenken dat ik die zonder pech best had kunnen winnen is dat erg jammer.
Desondanks heb ik echt een fantasisch weekend gehad dankzei Tks, Stegmoto (
www.stegmoto.com) en de Suter Vampire.
Wát een verschrikkelijk mooi en snel blok is dat. Echt een stukje hoogstaande techniek met een geluid om van te kwijlen. Heerlijk! Ik ben er echt verliefd op geworden
Hieronder enkele foto's van het weekend. Vanavond of morgen zal ik ook mijn website weer bijwerken. Foto's van mij in actie zijn niet zo goed gelukt, door de snelheid zijn ze allemaal bewogen!
*Ik ben de meest rechtse op de foto*