Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Het beste bochten nemen
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=4&t=1520
Pagina 1 van 2

Auteur:  Alite [ ma aug 14, 2006 9:40 pm ]
Berichttitel:  Het beste bochten nemen

Hallo, ik wil me allereerst voorstellen.
Ik rij al sinds mn 6-7 jaar karts. Natuurlijk niet elke dag, dat was bijna elke vakantie dat ik in Tsjechie was. Ik ben nu 15 en weet best redelijke tijden neer te zetten. Ik was vandaag 1x 2de en 2x 1ste tussen 5-9 man (3 ronden gereden dus verschillend, dat ik 2de was bleek een zwakke kart te zijn volgens anderen)

Ik ben nu weer in Tsjechie en heb een nieuwe plek om te karten, de huidige is namelijk naar die plek verhuist.
Als een kind van 8 wist ik al goed te rijden en was soms wel maar 2-3 sec van het record verwijdert. Toen op een keer reed ik tegen een paar mensen met de baas. Ik weet het zelf niet meer maar ik hoorde dus van mn oom dat ik 1ste was en dus van die baas won.
Toen was het alleen voor de persoonlijke tijd, maar ook om te proberen de record te breken (t/m mn 13de).
Nu ze verhuisd zijn sinds 2005 zitten ze in een kas met een best gladde weg. Ik kwam er toen ik 14 was en mocht pas vanaf mn 15de rijden, wou ik de volle ronde kunnen rijden, ipv de kinderrondjes van niet eens 150m met wat bochtjes.
Hij wist dat ik goed kon rijden maar wou me niet toelaten.
Nu ben ik dus 15 en was er vandaag weer. Ik zag op hun site dat ze ook sportkarts hadden die 2x krachtiger waren dan de standaard. Daarvoor moest je 1:28 voor halen voor de hele ronde, dat vroeg ik nog aan hem.
Hij sprak toen verder en zei OMDAT IK HET BEN ik 1:25 moet behalen wil ik dat bewijs halen om in de sportkarts te kunnen rijden. Het is me gelukt 1:27:878 te behalen maar dat was dus al het beste wat ik had...



Om een verhaal kort te maken en op de vraag te komen:
Ik wil graag weten hoe je het beste een bocht in kunt rijden. Wanneer moet je remmen, wanneer moet je sturen, wanneer gas geven. Dus op een manier waar ik best betere tijden mee kan halen. Het is 1 iemand gelukt om nog net de 1:25 te krijgen. (Het gaat hier dus om 3 seconden)

Ook is mijn vraag: Ben ik eigenlijk (om netjes te zeggen) genept omdat de anderen het met 1:28 kunnen behalen en ik het pas met 1:25?
Ik ga ze toch morgenochtend es bellen hoe het zit.

BTW: Hier staat de link waar de kaart van het circuit staat:
http://www.kart-centrum.cz/Default.aspx?cat=3&art=3

Er valt ook ergens een video te vinden, omdat die kaart veroudert is valt het op die First Person Video goed te zien hoe het eruit ziet. Vooral de 180 graden bocht na de finish blijkt niet goed bij me te gaan en een beetje de rechteronderkant van de kaart.

Aldus: Hoe maak ik het beste bochten om de/een snelste/snellere tijd te behalen :)

Alvast nog heel erg bedankt, Alite

PS: Ik wil nergens mee opscheppen als het zo lijkt.

Auteur:  Deksel [ ma aug 14, 2006 10:21 pm ]
Berichttitel: 

Uit een ander topic vond ik deze reacties:

pro-kart monster
Citaat:
hangt van de bocht af maar meestal is het beste ff gas los laten en dan ın de bocht al op het gas gaan


igot:
Citaat:
Minder hard de bocht ingaan, dan kun je eerder op het gas.


Daar heb je al wat aan, verder probeer even te zoeken er zijn genoeg topics met tips...

Tis wel goedkoop daar trouwens... echter de ronden tijden die op de site staan zijn een stuk sneller dan die jij post...
Tevens de so called "racing" kart is maar een 270cc met 9pk dus dat valt ook nog wel weer mee hoe vlot die zijn...Ik rijd in bocholt standaart met die dingen.. zal wel geknepen zijn daar dus ik weet verder niet hoe dat zit met die in teh Chezch Republik...

(*) Notize:
To qualify for racing kart it is necessary to reach time limit under 1:13 on large track in standard kart. Afterwards you will be issued license for racing karts.

Staat er ook... dus dan is 1:27 wel erg langzaam? Of gaat het om een andere baan
Dit staat er namelijk ook:
Beginners – 1 round: 1:18

Racing kart limit: 1:13

Track record: 1:09

Sorry dat ik zo aan het uitpluizen ben maar vond het wel een interessant verhaal :P

Auteur:  Lankhorst. [ di aug 15, 2006 9:43 am ]
Berichttitel: 

Uit het boekje van EA's F1 2001.

Snelle bocht;
Het is belangrijk vroeg en vloeiend in te sturen. Het is de bedoeling d snelheid de gehele bocht vast te houden.

S-bocht of Chicane:
afhankelijk van de ligging van de bocht. ligt de chicane na een recht stuk dan rem je zo laat mogelijk en neem je de snelheid zo veel mogelijk mee de bocht in, daarmee het uitkomen van de bocht enigzins opofferend.
Voor een recht stuk moet het precies andersom, een snelle exit is het belangrijkst. Stukje eigen creativiteit; wanneer het kreng tussen twee stukken in ligt kijk je natuurlijk gewoon even welk recht of snel stuk het belangrijkst is. Eventueel zou je dan oook gelijk even kunnen kijken naar de bocht die na het rechte stuk komt, of je daar vroeg moet remmen, of daar een snelle exit belangrijk is, und so weiter.

Haarspeldbocht:
Volgens het boekje laat insturen en wat snelheid opofferen voor een snelle exit. Ik zou tóch even bedenken of er niet toevallig een lang recht stuk aan vooraf gaat, dan zou je misschien liever de exit opofferen.

Dubbele-apex-bocht:
Volgens het boekje is dit een combinatie van twee bochten met een kort recht stukje er tussen. Dit moet je dan als één doordraaier beschouwen. Uiteraard gaat het dan welom twee rechter-, of twee linkerbochten, geen links én recht op elkaar aansluitend, dan zou ik eerder de theorie van die chicane toepassen.

Constante bocht:
Stuur vanaf de buitenkant van de baan [dûh. en wel op het asfalt blijven hè.] relatief vroeg in. Verhoog vanaf de apex je snelheid, het stuur zou de gehele bocht in dezelfde positie gehouden moeten worden. Note van mezelf: Zorg dus wel dat je de goede snelheid hebt vanaf de apex, wanneer je nog een keertje moet remmen of liften kost dat veel meer tijd.

Verwijdende bocht:
Dit is een bocht die steeds minder scherp wordt, stuur vroeg in en geef steeds meer gas, de bocht wordt steeds wijder dus je zou ook steeds sneller moeten kunnen. Alweer; zorg dat je op de apex niet te hard en niet te zacht gaat. Correcties vreten tijd.

Vernauwende bocht:
Late apex, zoveel mogelijk snelheid daar naartoe meenemen en de exit dan maar enigzins opofferen.

Zoals je al gelezen hebt komt dit uit het boekje dat bij EA's F1 2001 zat. Toch lijkt het me een hele aardige theorie.
Ik kon er in ieder geval aardig mee uit de voeten op de indoorbaantjes van Cornonel en die in Harderwijk dus ach, misschien heb je er iets aan...en ander heb ik toch weer een beetje m'n ochtend gevuld... :P
Maar ik heb dus geen outdoor-ervaring, uiteindelijk merk je het vanzelf wel... :?

Auteur:  Lankhorst. [ di aug 15, 2006 9:48 am ]
Berichttitel: 

Overigens vind ik het zwaar genaaid om één persoon een andere limiet te geven. Ik zou d'r voor bedanken en een andere keer terug komen, eventueel met brilletje, mat minder gel in het haar en ene andere jas aan.

Auteur:  Alite [ di aug 15, 2006 10:33 am ]
Berichttitel: 

Bedankt voor de hulp! :D
En het is juist indoor ;) In Tsjechie heb je niet veel indoors maar er zijn ook veel bochten waardoor een hogere cc capaciteit niet bepaald van belang is, ze zijn dan al snel genoeg. Outdoor is er denk ik zeer weinig.
Ik zou de volgende vakantie met een jongen kunnen karten die in de Formule 3000 zit (gewoon voor de gezelligheid en zien wat voor vaardigheden dat soort coureurs hebben, lijkt me interessant). Hij is wel natuurlijk rond de 20, een vriend van mn oom kent hem.

Maar hij kent me gewoon, ook al kom ik in ander kleding.
Ik had totaal ander kleding, kapper geweest, dus iig veel anders. Mn stem kent ie zowieso al lijkt wel.

Het lijkt wel discriminatie omdat ik beter dan zijn zoon ben in karten die er wel dagelijk rijd en ik maar 1-4 keer in de 3-4 maanden?
Overigens zou ik wel een fotoapparaat meenemen om het gezicht te zien dat ik wellicht de 1:25 toch gedaan heb :D

Overigens vraag ik me af of er een kartingclub bestaat, ik zou best werk nemen om de hele reut te betalen, zoals in Uitgeest ofzo. Ik weet niet, werk in een kartcentrum? :?: (ja, ik droom, maar zeg als et kan :P )


Nog heel erg bedankt, k heb er veel aan :mrgreen:

Auteur:  Deksel [ di aug 15, 2006 11:52 am ]
Berichttitel: 

In bocholt lig ik in de strijd om een plek in de top 15.. en ik wil daar gewoon in komen, alleen de laatste bochtencombi voor start finish is een nauwe links,rechts knik waar je goed moet sturen om niet de wanden te raken (erg brak, maar goed) na de links recht kom je over start/finish en krijg je een omgekeerde verwijderde bocht.

Nu ik al die theorie zo lees lijkt dit me de beste strategie:

Eerst,
Citaat:
Vernauwende bocht:
Late apex, zoveel mogelijk snelheid daar naartoe meenemen en de exit dan maar enigzins opofferen.

Dan, (wel omgekeerd dus bocht die steeds scherper word)
Citaat:
Verwijdende bocht:
Dit is een bocht die steeds minder scherp wordt, stuur vroeg in en geef steeds meer gas, de bocht wordt steeds wijder dus je zou ook steeds sneller moeten kunnen. Alweer; zorg dat je op de apex niet te hard en niet te zacht gaat. Correcties vreten tijd.


Nou wil ik weten, zo hard mogelijk de krappe links/rechts in (wat al moeilijk is omdat de apex snelheid in de bocht ervoor al niet al te hoog is en het stuk wat er tussen zit slechts een meter of 10 is (het is net geen chinane). en vervolgens je exit vergallen. Of juist zo strak mogelijk insturen met wat minder snelheid en er (proberen) wat sneller uit te komen?

Ik vind dit echt een klote bocht op het circuit om het zo maar even te zeggen net als nog een andere omgekeerde verwijderende bocht... dus van wijd naar nauw. Vaak wheelspin daar... ook vraag ik me af of zon bocht beter langs de binnenkant of buitenkant te doen is. Op bijde manieren is er vaak wheelspin, en heb ik het gevoel dat ik tijd verlies.


Even nog @ Alite, tuurlijk zijn er banen waar je kan werken, als er een bij je in de buurt is kun je allicht gaan vragen of ze werk voor je hebben. Er is een topic over mensen die werken @ kartbanen ergens. En anders is er altijd nog de super markt ;)

Auteur:  Lankhorst. [ di aug 15, 2006 12:19 pm ]
Berichttitel: 

Poeh. Dát weet ik niet hoor...:D Als het stuk van de bocht naar de 'chicane' korter is dan het stuk start/finish zou ik de prioriteit leggen op de exit bij die chicane. maar ik heb dus geen ervaring en ik zie de bocht daarna niet echt voor me. Misschien dat iemand anders daar wat beters over te zeggen heeft, iemand die daar al gereden heeft?

Auteur:  Deksel [ di aug 15, 2006 12:43 pm ]
Berichttitel: 

Ja lastig lastig, ik denk dat ik de volgende keer daar eens wat mee ga experimenteren en mn tijden op de monitor in de gaten ga houden...

Auteur:  RJ [ di aug 15, 2006 1:33 pm ]
Berichttitel: 

theorie theorie... van veel lullen wordt je niet sneller! Gewoon vaak gaan karten en goed kijken bocht voor bocht hoe de snellere rijders het doen. Proberen te kopieren.

Het is nl per baan verschillend en de theorie gaat vaak niet eens op vanwege bijvoorbeeld verschillende soorten asfalt of curbstones.

Auteur:  Lankhorst. [ di aug 15, 2006 3:48 pm ]
Berichttitel: 

Van veel lullen wordt je inderdaad niet sneller. Het kan wel helpen...
Bovendien heb ik dus nog even niks anders dan de theorie, en dat is dus ook het enige wat ik voorlopig kan bijdragen hè..:D

Auteur:  Alite [ di aug 15, 2006 5:32 pm ]
Berichttitel: 

Of dat jij ff een keer naar Uitgeest (kartbaan ofc) komt en het me laat zien :P
Maar het gaat om indoor, daar zie je de sporen niet, outdoor zie je ze en weet je precies hoe je moet gaan. Dan zit je alleen met de snelheid met welke je erdooheen gaat.

Auteur:  Deksel [ di aug 15, 2006 10:52 pm ]
Berichttitel: 

Inderdaad... voordoen is de beste manier... ohja? ja!

Voorbeeldje:

Ik rijd 48.010 @ bocholt indoor... mijn broertje 49.nogwat... Hij reed 3 ronden achter mij aan, en kon in eens veel beter volgen... zijn snelste tijd van die 3 ronden? je raad het... 48.439... gewoon omdat je de lijn van een snellere rijder kan volgen..

Auteur:  Alite [ wo aug 16, 2006 10:43 am ]
Berichttitel: 

Mag ik even zeggen dat het niet altijd aan de lijn ligt maar dus een deels? :)
Want het hangt er ook vanaf wanneer je gas loslaat/remt (dus gewoon iets afremt) en met welke snelheid je de bocht neemt.

Dus remmen en gassen zijn ook een factor, die veel kunnen schelen :)

Auteur:  Rv [ wo aug 16, 2006 11:53 am ]
Berichttitel: 

daar heb je zeker gelijk in, maar dat lijkt in jou geval niet het geval, aangezien je al zo lang daar rijd gaan wij ervan uit dat je nu al op je top rijd, dus zal het wel aan de lijnen liggen.
en als dat nog NIET het geval is.
probeer is een heat voor elke bocht zo laat mogelijk op de rem.

Auteur:  RJ [ wo aug 16, 2006 12:00 pm ]
Berichttitel: 

Alles draaid om je lijn. Althans hoe hard je die lijn kan nemen. Het is gewoon een kwestie van hoe hard kan ik met de kart de lijn volgen zonder er van af te wijken. Dus hoe laat kan ik remmen, hoe vroeg op het gas... allemaal om op de lijn te blijven.

Daarom is het zo goed om achter een betere rijder te rijden. Vanzelf rem je even laat, en stuur je op het zelfde moment in.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/