Auteur |
Bericht |
Basjuh
|
Geplaatst: zo dec 01, 2013 2:00 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Ik DENK dat je hiermee overal mag rijden, tot nu toe nog geen opmerkingen gekregen hierover Hier mag je (nog) overal mee rijden. Zal voorlopig ook wel zo blijven vermoed ik. En dan te bedenken hoe het vroeger zat met dempers, bumpers, ed. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Jomito
|
Geplaatst: di feb 04, 2014 7:23 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
|
Omhoog |
|
 |
erwinms
|
Geplaatst: do feb 13, 2014 9:52 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
En dan nu het laatste nieuws: De CIK / FIA heeft 6 dempers gehomologeerd voor de internationale KZ wedstrijden. Er zijn zes types toegelaten maar de ELTO's die hier bij ons verplicht zijn horen daar niet bij !!!!! (zie website VROOM Karting en Kartfahrer-forum.de) Nog een andere wetenswaardigheid hierover: de kostprijs van de nu bij ons verplichte ELTO 108 is nog goedkoop t.o.v.deze verplichte dempers. Enerzijds wel goed dat er nu een grotere keuzemogelijkheid is maar anderzijds stinkt de zaak toch erg als je de prijzen ziet ( twee van de drie fabrikanten zijn ITALIAANS )  ! Uiteindelijk zal ook hier zoals met voorgaande historie (veel) protest komen  maar dan zal de zaak doodbloeden en iedere internationale competitierijder zal de investering doen en ELTO / DRACING en MC RACING zullen in hun handen wrijven en eens goed lachen. Hoera, hoera, leve het kapitalisme en de vrijheid !!!!
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
 |
The-Stig
|
Geplaatst: do feb 13, 2014 10:04 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Citaat: The new silencers' homologation is valid until 2022 - that is if the CIK will not change rules in the meantime. Dus eigenlijk is de enige garantie die je krijgt dat ze maximaal 8 jaar geldig zijn, maar dat kan ook minder zijn... Jammer dat karting steeds duurder en duurder moet worden...
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: do feb 13, 2014 11:23 pm |
|
|
Ik heb sowieso het idee dat de 2-takt(KZ) serie verbannen wordt uit Nederland. Steeds meer banen hebben problemen met de geluidsnormen. Nu weet ik hier niet het fijne over, maar het lijkt erop dat de KZ serie het hardst aangepakt wordt. Welke redenen hier achter zit....
Ik sprak van de week nog iemand die al zijn KZ spullen heeft weggedaan. Hij denk dat binnen nu en een aantal jaar geen 2-takt(KZ) meer rond mag rijden in Nederland. Ik deel deze mening met hem, maar ik vindt de schakelkart als hobby rijder wel het mooist!
Dit zal de kartsport niet ten goede komen, hoe denken jullie hierover?
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: vr feb 14, 2014 7:08 am |
|
|
Ik zag op MP al het nwe type Elto demper voorbij komen. Het is idd een zaakje dat geweldig stinkt. Ik denk ook niet dat het hoge geluidsniveau dergelijke pracht klassen kapot kan maken maar de hassle er omheen, je ziet nu al veel minder schakels dan voor de invoering van al die regeltjes. Je ziet toch al weer nwe wildgroei bij banen met het volstrekt ononderbouwd weren van bewust als stille 2 takt klassen als de Promo 95 met die achterlijk grote maar daardoor heel stille demper, geluidsniveau slechts 95 dB. Of dat stinkt! Gehomologeerd of gelijkwaardig wordt dan ook nog wel eens gehanteerd, het gaat tenslotte om het geluid, niet om het handhaven en in stand houden van de wetjes en scheve praktijken zelf. Elders is men zeer rigide, met deze wetenschap is dat zeer twijfelachtig beleid. Er zijn namelijk niet gehomologeerde typen die zelfs technisch exact gelijkwaardig zijn en zelfs die gewoon veel beter dempen. Sommige gehomlogeerde dempers schijnen al snel of zelfs na de eerste run al buiten de normen te vallen, daar wordt ook extra voor gemeten. Zit je boven de norm dan kan je vertrekken, geinvesteerd in nwe gehomologeerde demper of niet. Een dure aankoop is dus geen enkele garantie. Bij navraag heb ik uit zeer betrouwbare bron dat de geluidsbelasting (bij meting en daarnaast beleving) van een volgens de regels gedempte KZ veelal veel lager is dan van diverse Maxen en de dikke snelle viertakt ploppers. Daarbij is de geluidsbelasting en geluidsdynamiek door nevenactiviteiten als een crossbaan of zelfs storende dan de immer beklaagde kartbaan ernaast, iets wat eigenaren van kartbanen maar ook de rijders moeten beseffen. Ipv van ze onmogelijk te maken zouden ze ze, natuurlijk eigenlijk uit sportief oogpunt of al was het maar uit economisch benodigd draagvlak, zich juist sterk moeten maken voor het behoud ervan. Smaken verschillen natuurlijk maar als ik naar de kartbaan ga wil ik namelijk gelijkwaardige competitie en als ik kom kijken (en verteren op de accommodatie) dan ben ik echt zo weer weg als er geen schakels zijn. Natuurlijk zijn er veel mensen die schakels het mooist vinden. Het roepen dat de KZ klassen of de tweetakten zullen verdwijnen is dan ook net zoiets als bij motorrijden naar een object of obstakel op de rijbaan kijken en er dan overheen rijden. Een vorm van ramptoerisme voor iets dat misschien ooit gaat gebeuren. Een naast familielid van kartrijdende vrienden heeft al meermalen gezegd dat de aarde zou vergaan maar hij draait nog steeds, daar maak je nou niet echt geloofwaardig mee. Stop toch met die stemmingmakerij en steek liever de handen in elkaar om eea te voorkomen! Zelfs als je denkt dat dit je niet kan raken omdat je bijv een andere klasse rijdt dan sta je er niet bij stil dat als het er door de steeds dunnere spoeling kartbanen het niet meer lucratief vinden of financieel voor mogelijk houden om voort te bestaan en dan kan jij of tzt of nu je kids gewoon niet meer rijden. Ben je bereid/in de omstandigheid heel ver te gaan rijden om toch te karten of zelfs te emigreren naar een land waar een andere regelgeving naast andere voordelen een extra fijne bijkomstigheid is Meld je daarom per pb alsnog in grote getale aan voor de op te richten stichting om de kartsport in NL te promoten...
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: vr feb 14, 2014 2:09 pm |
|
|
@Petrolhead Zeer goed initiatief!! Ik zou me dan ook direct aanmelden. Maar volgens mij is er qua promotie op dit moment weinig nodig. Kijk de line-up van de Nederlandse talenten in de F1, F3, WSR, karting etc. City racing Rotterdam is ook heel goed bezig. Als klein kind droom je van een carriere in de autosport, maar als dat al in het begin moeilijk wordt gemaakt...krijg je toch verdunning. Het probleem ligt hem echt bij de kartbaan houders zelf die handen in één moeten slaan. Al staan zij natuurlijk ook met de rug naar de muur als het met de gemeente in gesprek moet.
Aan de andere kant is het nu gezien aanstormde talenten in de diverse toonaangevende klasse's juist de goede tijd om het goed onder de aandacht te brengen. Promoten is daar een onderdeel van maar de gezichten moeten eerst dezelfde kant opstaan! In deze moet er van boven af naar beneden gewerkt worden.
De vraag is al gecreëerd door talenten nu moeten wij zorgen voor het aanbod!
|
|
Omhoog |
|
 |
Harald65
|
Geplaatst: vr feb 14, 2014 3:57 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 24, 2009 6:48 pm Berichten: 54 Woonplaats: Maasland
|
Dat deze 3 fabrikanten gehomologeerd zijn is niet zo vreemd, want dat zijn nu ook zo'n beetje de enige 3 fabrikanten die nu dempers maken dus ik zie hier de problemen niet zo. Wat ik veel interessanter vind is wat de houding zal zijn van de circuiteigenaren en dan met name die in Berghem en Veldhoven en Genk, want die hebben er een punt van gemaakt om de Elto's als enige toe te laten en naar het zich nu laat aanzien zijn deze nu illegaal verklaard door de CIK-FIA. Kijk voor een KZ2 wedstrijdrijder zal een dempertje van €200,- niet zo'n big deal zijn op het totale jaarbudget, maar ik heb vorig jaar net een Elto Carbon aangeschaft en dat zou dus nu opeens niet meer mogen  . En voor mij, als recreatief rijder, is die €200,- wel een big deal. Ik ben benieuwd....
|
|
Omhoog |
|
 |
Cooleymen
|
Geplaatst: vr feb 14, 2014 4:08 pm |
|
Geregistreerd: di dec 10, 2013 9:19 pm Berichten: 104 Woonplaats: den Bosch
|
Hai mede kartfanaten er is al veel over de elto Dempers gesproken hier tot mijn grote verbazing kom ik de volgende advertentie tegen is dit iemand die zijn handel wil verkopen met allerlei smoezen of is dit weer iets nieuws ?? de carbon versie elto zou niet meer toegestaan zijn. new DEMPERS KZ Op aanvraag http://link.marktplaats.nl/778632238
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: vr feb 14, 2014 4:13 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
Toch vreemd. boven de rivieren timmeren de kartbanen aan de weg. lelystad wordt vernieuwd. Stadskanaal is vernieuwd en wordt in een later stadium nog groter. emmen wordt elk jaar ook uitgebreid en is bezig met internationale cik licentie. Oldenzaal zijn ze aan het updaten zodat er ook in tegenovergestelde richting gereden kan worden. en onder de rivieren lopen ze allemaal te klooien met super irritante regeltjes naar de bezoekers toe.
Als er al geluidsoverlast is. zorg dan in hoeverre dat mogelijk is voor een degelijke geluidswal of andere geluid dempende maatregelen rondom het circuit. vraag om die reden bijvoorbeeld 5 euro per dagkaart meer. zodat ze de investering er langzaam aan weer uit kunnen halen. Dat waarderen de bezoekers meer dan dingen opleggen die een jaar later zelfs verbannen worden door de cik/fia.
Investeer zelf in plaats van anderen vanwege jou te laten investeren. daar hebben ze meer aan op de lange termijn.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
red_bull
|
Geplaatst: za feb 15, 2014 7:20 pm |
|
|
Geen zorgen mensen, we mogen gewoon blijven rijden met de huidige ELTO dempers. Er zullen er nu alleen meer toe gelaten worden (er vanuit gaande dat deze dus aan de geluidnormen voldoen). Dit is een idee geweest van Genk en Berghem samen en dit blijft gewoon bestaan. We blijven gewoon knallen met die schakels en spelletjes laten we niet met ons spelen 
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: zo feb 16, 2014 12:44 am |
|
|
Tsja, klinkt goed natuurlijk, was het maar zo simpel. Tenslotte wordt er iedere keer wat nieuws verzonnen en lang niet alles is goed onderbouwd. Overigens vindt ik die nwe RVS Elto exemplaren er op de foto's uitzien alsof rechtstreeks uit de voormalige DDR stammen, zo lomp en grof. Hadden ze nog wat overjarig Trabant stock gevonden soms?  Doe mij m'n alu type Elto maar dan. Wat zou overigens de motivatie zijn dat de carbon (108) eruit gaat? Ik weet dat ie op plaatsen geplugd werd boven de alu (type 118) en ik zag dat er recent met de carbon gestunt werd. De ruimere keuze voor de klant en onderlinge concurrentie vanuit de fabrikanten hadden er eerder moeten zijn. Breekt alleen maar af zonder wat toe te voegen, ben benieuwd wanneer de rijder zelf er nu wat wijzer van wordt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Cooleymen
|
Geplaatst: zo feb 16, 2014 11:19 am |
|
Geregistreerd: di dec 10, 2013 9:19 pm Berichten: 104 Woonplaats: den Bosch
|
Naar die motivatie ben ik ook wel benieuwd ik heb er namelijk pas een gekocht en al een keer mee gereden al zie ik soms wel een elto 108 met ronde eindpijp en ik heb de platgeknepen eindpijp ..(let er maar eens op ) normen voor onze sport en hobby hebben we denk ik allemaal geen problemen mee maar wel consequent zijn. DUIDELIJKHEID BOVEN ALLES !!
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: zo feb 16, 2014 1:53 pm |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: zo feb 16, 2014 4:33 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Dat VanderSpoel ze verkoopt hoeft nog niet te betekenen dat ermee gereden mag worden. De Demper(s) waar dit topic omdraait betreft diegene wat 'EU Approved' zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |