Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 12:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
2,5 ring?? automaat dan??
maar ik zou eerst je druk eens gaan verlagen en dan paar rondjes testen.

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 12:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Heb ik vaak ook naar een aantal rondes. Krijg ik iets last van overstuur.
Maar dat is volgens mij juist omdat de banden te warm worden en de bandenspanning iets toeneemt.
Maar 1 bar is wel aan de hoge kant.

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 7:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2008 1:36 pm
Berichten: 59
Woonplaats: Nuenen
Mijn ervaring is ook dat als je begint met hoge(re) spanning (> 0.75..0.8 bar achter), je na een paar rondjes geen grip meer
hebt doordat je banden te warm worden.
Sommige bandenmerken zijn daar gevoeliger voor dan andere.
Ik begin nu meestal met 0.65..0.7 bar rondom (koud) en pas het hooguit wat aan als de wegligging tegenvalt.
Je zal wel merken dat de 1ste 2 rondjes je nog geen goede grip hebt, daarna wel.

Ik rij nu met mojo (D1 & D2), vroeger met vega (sl6).

_________________
TIBI Racer


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 8:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am
Berichten: 124
Heb de kart nu in de basis stand terug gezet in de breedte, voor en achter de stabilisators erin.
Denk dat het ook grotendeels komt door de dus te hoge bandenspanning.
Wou vandaag even gaan rijden om te proberen maar het weer viel tegen. Dinsdag weer proberen!
Begin dan met 0.6 (koud), loopt de temp te hoog op verlagen naar 0.8 (warm).
Vanuit daar proberen de handeling goed te krijgen!

Allemaal heel erg bedankt voor de tips! :D

_________________
MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250
CRG Road rebel '02 Honda 390
PCR Jaguar 100cc
(Te koop)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 6:25 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Citaat:
Begin dan met 0.6 (koud), loopt de temp te hoog op verlagen naar 0.8 (warm).
Vanuit daar proberen de handeling goed te krijgen!

Dan zal het al stukken beter gaan.
Let nu wel op tijdens de opwarm rondjes, want dan ga je weer minder grip hebben om tijdens de echte stint een goeie grip te hebben ;)

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 6:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Geloof dat je ook zeker niet boven de 1 bar uit moet komen ...

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:47 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Sylvester,

Om je meer specifiek te kunnen helpen, kun je misschien alsnog onderstaande vragen beantwoorden :

Citaat:
Wanneer treedt overstuur op: bij het remmen en insturen of halverwege de apex, of bij uitgaan van de bocht en met of zonder gas geven? En met welke kart, de Swiss ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 8:11 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm
Berichten: 359
Woonplaats: Almere
Je kan toch ook 'de spanning' gewoon aflezen aan de hand van de slijtage van de band?
Laatst had ik mijn Maxxis HG3 op 0,6bar (koud) gezet en toch nog een hoop blaren op de band en slechte wegligging.
Bij warm bleek de spanning dus 0,8bar te zijn en ik heb dit toen verlaagd naar 0,6bar, geen blaren meer en een goede wegligging.

_________________
Topkart Viper - Iame K25
Firstkart - Iame K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 9:59 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
@Sylvester,

Om je meer specifiek te kunnen helpen, kun je misschien alsnog onderstaande vragen beantwoorden :

Citaat:
Wanneer treedt overstuur op: bij het remmen en insturen of halverwege de apex, of bij uitgaan van de bocht en met of zonder gas geven? En met welke kart, de Swiss ?


En als toevoeging: op welke manier heb je overstuur? Glijdt de achterkant achter je weg of stuitert de achterkant de bocht uit? Als het laatste het geval is heb je wellicht juist teveel grip achter.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 12:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am
Berichten: 124
Vanaf de apex tot de buitenkant bocht heb ik overstuur, ook zonder teveel gas merk ik dat de achterkant wegglijdt en in overstuur blijft hangen.
Als de banden nog niet helemaal warm zijn heeft de achterkant de neiging een beetje te stuiteren maar later alleen maar glijden.
Dit geeft aan dat de kart grip verliest achter namate de banden warm worden, boosdoener is de bandenspanning, daarom lukte het ook niet om de overstuur eruit te krijgen! :oops:
Dit is inderdaad met de Swissauto.
Met de Honda heb ik alleen maar last van onderstuur! :?

_________________
MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250
CRG Road rebel '02 Honda 390
PCR Jaguar 100cc
(Te koop)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 1:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Ik maak hieruit op dat de kart nog steeds niet echt veel beter ligt?

Probeer eens een basis van:
- achteraan op 138cm -> kart zal redelijke grip opbouwen, minder uitbreken en beter insturen
- middelste lager 'los' (tie wraps doorheen) -> achter flexibeler, chassis kan meer meegeven
- voorin tikkeltje smaller dan die nu staat -> zal ietsje rustiger (maar ietsje zwaarder ook) gaan sturen
- caster neutraal of heel klein beetje (hoe meer caster, hoe meer lift in het binnenste achterwiel in de bocht, maar ook hoe zwaarder de kart zal sturen > zal rustiger sturen dus ook)
- geen camber
- ietsje uitspoor (millimetertje) -> meer balans in de bocht, kart zal rustiger sturen
- 2 stoelsteun links, 1 rechts -> in de bocht komt er dan enerzijds meer gewicht op het buitenste achterwiel (grip), en wordt het binnenste achterwiel wat "getrokken" (lift)
- stabi voor eruit
- stabi achter erin

Kart zou dan al stukken rustiger moeten sturen.
Voor de oudere karts, zoals de MS uit 2002 als ik dat goed opmaak uit je onderschrift Sylvester, moet er minder grip (in de zin van stabi's, ...) voorin, dan met nieuwere karts (> 2008), vandaar voor eruit, achter erin, ...
Als de kart dan begint te stuiteren van de grip bandenspanning geleidelijk aan omlaag.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 1:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Tom geeft al aardig wat mogelijke richtingen om te zoeken naar het probleem.

Verder zou het nog kunnen liggen aan de houding in de kart; zit je wel goed in het stoeltje ? Dus goed tegen de rugleuning aan zitten en niet naar voren leunen bijvoorbeeld. En de plaatsing van de stoel kan ook invloed hebben; als je bijvoorbeeld klein bent en relatief ver naar voren zit zou je dus minder druk op de achteras hebben en mogelijkerwijs meer overstuur krijgen.

En stuur je niet teveel zodat je door op het gas te gaan overstuur oproept ?

Andere mogelijkheid is een breuk in het chassis, maar dat is denk ik/hoop ik niet het geval (en makkelijk te controleren).

Succes ermee en hopelijk is het overstuur nu op te lossen.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 1:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
toch wel mooi omschreven tom!!. altijd nuttige info.


on topic:laat eens weten of het sturen na al de info al beter gaat.

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David