Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 9:39 am 

@hvb83

Heb zelf ook kings gereden en kan het beamen. MAAR de kings is enkel en alleen prokart, hier wordt gerefereerd aan een gemengde vrije training. Dit is simpelweg onmogelijk. Met name de VT250 senior en junior is zo ongelovelijk veel sneller dat het simpelweg gevaarlijk is tussen 20 prokartjes rond te gaan toeren. Daarbij is het ook nog eens zinloos als je geen fatsoenlijk snel rondje kan rijden. De bochtensnelheid alsmede de motorkracht is zoveel lager van een prokart dat er gevaarlijke situaties ontstaan.

Binnen in de klassen is de sfeer vaak wel goed, maar ga ze mengen en het gaat mis.

Len is een chamerend figuur, maar heeft ook zijn donkere kanten. Ik heb zelf en met het team ondervonden dat zijn persoonlijke mening/eigenwijsheid onrecht en problemen gaf. Een voorbeeld is het kwalificeren. Hij is zo verknocht aan zijn loting dat hij niet wil inzien dat het simpelweg te gevaarlijk is in de VT250. IEDERE rijder heb ik er inmiddels over gehoord en het is vaak genoeg bij m aangekaart. Voorbeeld is dat een wereldrijder als Thijs ad Stegge (BRM fabrieksrijders ICA junior, 2e NK ICA Swisshutless enz enz) er afgereden wordt door een onbezonnen Jannes van Dijk die een SECONDE per ronde laat liggen, in de hoop dat ie er voor kan blijven.

Het is zijn goed recht dat ie probeert ook te scoren maar totaal een scheef beeld tot de wedstrijd, waar Thijs en Bart domineerden. En door te loten werk je dit soort situaties in de hand.

Goed nog even over de prokart, zo fijn zijn die races daar ook niet. Tikjes/ rammen zijn daar aan de orde van de dag en de organisatie laat staan de officials doen er geen bal aan. Het verschil is dat door de lange en vele races, iedereen zn plaats ongeveer wel weet. Krijg je een beuk van een snellere dan accepteren ze dat. Daarbij haalt een tikje in een prokart ook geen bal uit. Je waaierd uiterst even naar de rand van de baan maar vervolgt je weg 1 of 2 plaatsen lager. Doe je dit in een hogere klasse dan zijn je zachte banden vuil, heeft de impact van je rempunt missen een kwadrant aan hogere inpackt enz enz.

Prokart is gewoon de perfecte hobbyklasse, met een leuk niveau aan rijders waardoor de competitie behoorlijk is. De karts zelf zijn drama en de banden nog erger. Ik snap niet waarom ze niet overstappen op een 390cc op een KF chassis, veel meer keus en rolt veel beter.

De reden waarom het zo saamhorig is, is omdat men niet de illusie heeft wereldkampioen formule 1 te worden, wat vaak de misvatting is in hoge junioren klassen. Iedereen (bijna) betaald het in de prokart uit eigen zak, want groot spectacel is er niet voor sponsoren. Dus de belangen beperken zich tot het persoonlijke vlak met relatief het kleinste budget in de kartsport. Daarom vliegen in de hoge junior klassen (soms ook senior) de ouders en kinderen elkaar zo vaak in de haren, omdat ze a: tot over hun oren in het geldtekort zitten en met iedere cent willen winnen, of b: onder druk staan vanwege sponsoren of dik betalende ouders. Kijk maar eens rond op de paddock, er lopen een heel hoop tjappies rond waarvan je je afvraagt hoe zij de sport kunnen betalen....

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 9:58 am 

Ga je met die Koene weer een keer gas geven dan? ;)

Of we erbij zijn weet ik nog niet, maar de kans is wel aanwezig.

#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 10:33 am 

Hoi Rik,

dat heb ik ook duidelijk aangegeven in eerdere posts, VT250 is gewoon veel en veel te snel om tussen de rest van het veld te trainen. Dat is voor jullie zeker niet leuk en voor de rest ook niet, omdat je meestal toch wel iets van je lijn af moet als je er in een bocht langs gaat, of omdat je de aansluiting met je voorganger verliest omdat er een kart tussen komt. Daarom ben ik er ook geen voorstander van om al die klasses weer samen te voegen bij een training, dat werkt toch niet, an accident waiting to happen. Mijn paralel met de Kings was alleen om aan te geven dat KE het wel kan, maar dat de rijders onderling toch ook voor een belangrijk deel bepalend zijn voor de sfeer. Misschien dwaal ik daarmee iets teveel af van het oorspronkelijke onderwerp.

Wat betreft de situatie op de baan in een prokart heb je gelijk, er wordt gewoon geknokt en geduwd. Nu ben ik als waterpoloër absoluut niet bang voor een smerig trucje of fysiek spel, zolang de scheids niet fluit gaat het goed, zullen we maar zeggen. ;) Hoewel ik me op de baan wel een stuk netter gedraag dan in het water. Mij ging het meer om de sfeer naast de baan. Het zal inderdaad ook wel deels met de verwachtingen en de inschatting van het eigen kunnen te maken hebben. En dan met name zoals je zelf al aangeeft de pappa's die denken dat hun zoon al wereldkampioen is, hij moet het alleen nog eventjes laten zien. Leg dan lekker een heleboel munten neer en laat hem door een professioneel team begeleiden, met elke week een nog mooiere baan in Italië of Spanje waar ze gaan trainen. Ben je gelijk klaar, weet je zeker dat het maximaal haalbare uit het talent wordt gehaald en hoef je je zelf niet te irriteren aan vervelende prokarts die langzamer zijn op een Mickey Mouse baantje als Emsbüren. :D

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 10:55 am 

@ hvb83,
In jouw post merk heel duidelijk dat je niet wil generaliseren, en dat wil ik zeer zeker ook niet, daarom wil ik aangeven dat ik van een aantal ouders weet (w.o ikzelf), dat zij hun zoon, of ik mijn dochter, puur voor de lol laat karten.
Daarintegen zijn er ook rijders / ouders die het zich kunnen veroorloven om zelfs in onze juniorklasse hun kind helemaal begeleid te laten deelnemen, bij hen zal de ambitie om door te stromen naar een hogere (autosprtklasse) misschien meer gelden als bij mij.
Dat er mooie resultaten gehaald worden is meegenomen, maar niet onze eerste opzet.
Ik doe namelijk net als Simone mee voor de lol, de leuke sociale contacten onderling en een stukje broodnodige ontspanning, lees: hobby.
Ik weet donders goed dat de aspiraties van mijn dochter (15 kg overgewicht in de Vt jr klasse) redelijk de kop ingedrukt worden door veel lichtere rijders in het veld, maar ook dan kan je nog heel veel plezier hebben in het rijden op zich.
Zolang ik ervan overtuigd ben dat zij haar best doet op de baan en niet aan het trutten is ben ik zelfs met de laatste plaats tevreden.
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Met bovenstaande wil ik alleen zeggen, ik heb geen wereldkampioen aspiraties, en het grootste gedeelte van het (behoorlijke) budget komt uit mijn eigen zak, en daar moet óók ik heel hard voor werken.

@RJ "tjappies" ???????

Groeten Lex

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 11:17 am 

Lex,

Daarmee bedoelde ik ZEKER niet jullie :-)

Een tjappie is een omhooggevallen rijder of ouder die interessant acteert met dingen waar ze geen reet verstand of kunde van hebben. Optie a, veel centen en kind is geen talent of optie B ouders snappen er geen drol van en kind is zeer begaafd.

Waar ik op doelde is met name de Rotax en ICC, waar enorme budgetten er tegenaan worden gegooid om maar de scoren. Nu is er slechts een zeer klein deel van Nederland zo begaafd dat ze met een fatsoenlijk beroep een berg geld verdienen en een nog veel kleiner clubje zo kundig dit te vullen met sponsorgelden.

Als je dan gaat kijken bij de bovengenoemde klassen vraag je je toch af hoe mensen die zich op wijze X (ga maar es kijken) gedragen toch 15.000 tot 25.000 per jaar kunnen missen. Even ter illustratie de gem. HBO opgeleide heeft een startersloon van 23.000 bruto per jaar! Een gewone Nederlandse burger pak m beet 35.000 op zn 45e?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 11:24 am 

RJ schreef:
Lex,

Daarmee bedoelde ik ZEKER niet jullie :-)

Pffffoeiiiiiiii, gelukkig :P
(had ik ook niet verwacht hoor Rik, ik kende alleen het woord nog niet, en leergierig dat ik ben :wink: )

Lex

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 11:33 am 

Ik ben ook geen fan van die loting. Als je het snelst bent, hoor je op P1 enz. Zoals RJ al aangaf gebeurt het wel vaker dat een snellere rijder door een slomere er wordt afgereden. Maar die gevaarlijke situaties hoeven niet alleen aan de slomere karts te liggen he.. In Spa ervaarde ik dat sommige VT250 rijders niet even konden wachten en de kart er op de idiootse plekken ernaast zetten. Ook vrij gevaarlijk lijkt me he? Uiteraard geld dit niet voor iedereen.

Daarnaast is het ook een ramp om mensen die slomer zijn in te halen. Ze kunnen allemaal hun voet naar beneden doen en gasgeven dus daar kom je ze niet voorbij :? . Als 't aan mij ligt: kwali!

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 12:21 pm 

Tuurlijk Alex, ik wil en mag zeker niet alle ouders over 1 kam scheren. Mocht dat wel zo zijn overgekomen, dan bied ik daarvoor mijn excuses aan, want zo was het niet bedoeld. Daarom had ik het ook over de pappa's die denken dat hun kind wereldkampioen is, niet álle pappa's. Er lopen er van de 70 waarschijnlijk 65 rond die hun kinderen gewoon leuke dingen willen laten doen die ze misschien zelf nooit konden doen, zelf ook een leuk weekend willen hebben, tuurlijk ook zullen willen winnen als het even kan, maar niet ten koste van alles en iedereen.

De paar die voor mij het beeld even bepalen zijn de types die hun kind aanmoedigen om anderen vol van de baan te beuken (geen zacht kusje, maar gewoon echt zodat iemand een paar dagen pijn in de nek heeft, en de rijder in kwestie heeft ook NK overwinningen in de ica op z'n naam staan, dus geen prutser zoals ik ;)) als ze er naar hun zin niet snel genoeg langs kunnen (ipv dat je ze leert om goed te anticiperen en de actie al een paar bochten eerder voor te bereiden bijvoorbeeld...). Gezien jouw verhaal neem ik aan dat jij daar niet bij hoort. :)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 2:05 pm 

beste Hans, ik voelde mij totaal niet aangesproken, dus excuses zijn echt volkomen overbodig.
(Wel netjes van je hoor :LL )

Lex.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 5:23 pm 

sorry rik, maar ik heb thijs er niet afgereden!
maar hij is zelf de maloot die mij eraf ramde

laat dat effe duidelijk zijn!!!

dat hij sneller is dan mij, moge duidelijk zijn
maar zo'n onbezonnen actie wat hij afgelopen wedstijd op zijn kerfstok heeft begaan, dat gaat gewoon buiten het boekje

vraag Len, sander faber, en jurgen de block maar na
die hebben die actie ook gezien en zeggen exact het zelde

als hij effe geduldig was geweest, had ie opkomen rechte stuk mij gewoon voorbij kunen gaan
maar meneer is zoals altijd zo ongeduldig en tja dan ga je stomme dingen doen.

kom op hé, ik ram er niemand af!!!

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 6:42 pm 

@ Rik

Ik vind wel dat je de prokarts overbodig afkraakt.
Sommige mensen kunnen een VT250 nu eenmaal niet betalen
Als wij meer geld hadden gehad had ik ook wel in de VT250 gereden
De prokart is voor ons een prima optie met een leuk veld en een goeie competitie.
En ook wij hebben last van rijders/ouders met te veel geld hoor
Wel raar trouwens dat iemand die toch een paar jaar in de Kings heeft gereden zo over prokarts praat

Dat we niet massaal overstappen op de 390 heeft 1 dood simpele reden er zijn geen wedstrijden voor op NK niveau.

Dat de VT250 sneller zijn dan de rest weten we onderhand wel.
Dan kan je wel zeggen dat het voor jullie irritant is als er langzamere karts op de baan zitten maar voor ons is het net zo vervelend als een VT250 rijder gewoon een zet geeft omdat hij niet heel even kan wachten tot een recht stuk
(dat geld natuurlijk zeker niet voor iedereen)

Maar dan blijf ik erbij dat de TAG rijders die er vorig jaar waren ook normaal met de andere klasse omgingen zonder er elke keer weer over te beginnen hoe snel ze waren.
Zelf heb ik dan ook nog nooit last gehad van TAG rijders maar van een aantal VT250 rijders des te meer.

Zie dit niet als een persoonlijke aanval maar ik wordt er een beetje naar van dat langzamere 4 takt klasse steeds worden afgezeken.

De opzet van trainingen is helaas gewoon zo.
Zelf ben ik ook voorstander van een qualificatie maar dat zit er waarschijnlijk niet in.

@ Hans

Ik geef altijd gas :wink:
helaas hebben we wat pech gehad dit jaar en heb ik zelf ook een hele domme afstelfout gemaakt in Emsburen :oops:
Maar er zijn nog 4 evenementen dus hopenlijk ga ik nog klimmen in het klassement.

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 7:52 pm 

Ik wil nog een ding toevoegen wat me is opgevallen. Hoe meer geld bepaalde rijdres/teams hebben (ik spreek hier NIET alleen over VT250) hoe idioter er met andermans en eigen materiaal wordt omgegaan. Niet iedereen heeft het geld om zomaar alles daarin te steken.

Daarnaast ben ik het ook met Guido eens, dat de kwestie dat niet iedereen even rijk is als de rijders uit de VT250, dat deze dan ook daadwerkelijk minder gedreven zijn om naar de top te komen.

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 12, 2008 9:34 pm 

@RJ,

1. Ik ken Jannes van Dijk persoonlijk en ik weet zeker dat hij nooit iemand doelbewust van de baan zal rijden. Vindt het trouwens een beetje dom om hier met namen te gaan gooien in een voorbeeld. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat je de loting gevaarlijke situaties vind opleveren doordat langzamere rijders voor de snellere starten.

2. Als je dan echt zo'n fabriekscoureur/kampioen/held bent dan haal je diegene die een seconde per ronde langzamer is toch gewoon in???
Neem een voorbeeld aan Mika Bossemeyer in de WF klasse, snelste rijder, achteraan gestart en toch als 1e over de finish.

3. Echt onpartijdig ben jij ook niet, je werkt toch voor Stegmoto (van die mooie persberichten op Racexpress!) De VT250=VT250 en niet VTstegmoto.

Doe hier je voordeel mee,

groeten Roeland

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 13, 2008 8:04 am 

Goed laat ik me dan hierbij verduidelijk/verexcuseren/verbeteren.

Ik werk niet voor Stegmoto, ik stel mij prive beschikbaar aan rijders van het Stegmoto team om voor hen te sleutelen. De reden dat ik bij dit team loop is omdat ik de overtuiging heb, en aan den lijve heb ondervonden dat dit een van de beste kartteams van Nederland is. De berichten die ik hier plaats zijn niet van enige politieke aard maar slechts mijn persoonlijke mening/beleving.

Mijn excuus aan Jannes, namen noemen is niet gepast, maar er is nogal wat frustratie na de hectiek in Emsburen ontstaan waar het team van Stegmoto (waar ik emotioneel aan verbonden ben) onterecht als boosdoener wordt gepositioneerd. Laten we de actie van Thijs dan maar afschuiven op een raceincident, ik stond langs de kant en heb het anders ervaren als Jurgen enz. (hij zat er toch al naast na de hairpin of ben ik nu gek)

Ik bagataliseer geen enkele klasse of persoon, nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Ik heb in vier jaar tijd enorm veel meegemaakt in de karting en ben van clubwedstrijden 390cc naar NK/MKC VT250 gegaan. In de tussentijd heb ik met veel passie en plezier ook Pro-kart gereden. Mijn mening is altijd echter al geweest, dat de prokarts zelf meer op een indoor-kart als een outdoor kart lijken en rijden. Dit doet echter niets af aan de competitie! Dit benadruk ik ook in mijn voorgaande post. Door het totaalplaatje ligt de bochtensnelheid en rechtelijnsnelheid lager dan een VT. de Tag reed vorig jaar met hardere banden, waardoor het verschil kleiner is met de prokarts. Ook is de Tag net tikje langzamer (rotax zeg maar) en de VT zit op KF2 niveau. (kijk naar ADAC Masters)

Tevens geef ik de vergelijking met 390cc. Een gelijkwaardig vermogen maar lichter en gelijk werkende chassis. Een 390cc op KF chassis lijkt qua rijden ook veel meer op de rest van de kartsport dan Pro-kart. LET WEL net als dat de KZ (ICC) ook totaal anders is dan de automaten!

We kunnen eeuwig discusieren over als iemand echt goed is en kampioen wil worden moet ie ook kunnen inhalen enz enz. Maar je wil gewoon iedere race gelijke kansen. Fictief voorbeeld: Door loting kan het zijn dat een Bart Nuy op pole staat en Sander Faber achteraan. Sander komt in race 1 niet door het verkeer heen en wordt 5e, terwijl Bart in race 2 achteraan start en door coulance van coureurs wordt doorgelaten en wel kan aanvallen. Het mag in mijn optiek niet zo zijn dat dit soort gevallen KUNNEN voorvallen. Waarom wordt er anders in iedere fatsoenlijke klasse gekwalificeerd. En als er al geloot wordt dan zijn het slechts de eerste 6 of 8.

Eigenlijk zie ik de kwalificatie het liefst verschijnen voor de VTjunior. De reden op emsburen slechts 2 tot 5 tiende langzamer dan de snelste Senior! /wel moeten ze achteraan starten omdat ze junior zijn. Nu levert dit problemen op omdat ze wel sneller zijn, maar dat komt omdat ze de kart beter laten rollen. De senioren hebben een voorrem en kunnen dus later remmen, en meer vermogen waardoor ze harder optrekken. Als je er als junior achter zit is het dus zeer moeilijk/onmogelijk om je kart te laten rollen en er langs te komen. Een kwalificatie zou ze eerder op de positie brengen waar ze horen en competitiever laten rijden. (dit gebeurd ook in Duitsland en daar gaat dat prima!)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3