Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 4:09 pm 
Ik zie hier dat de meesten van jullie hier een eigen kart hebben en al volop bezig zijn met wedstrijden rijden..

Nu is mijn liefde voor karten altijd groot geweest.. Maar helaas, ik heb geen rijke ouders of een rijke oom die me sponsort.. Een aantal jaar geleden heb ik op een kartbaan gewerkt, en zo heb ik duizenden kilometers ervaring op kunnen doen in een standaard huurkart.. Ik ben daar inmiddels al lang weg, maar de kartliefde blijft toch hangen..

Nu was er gister een 2 uurs race op die kartbaan, waar ik vandeweek van hoorde. Daar heb ik samen met een andere oud collega aan meegedaan.. Inschrijfgeld was 125 euro per team (2 tot 4 pers max) en de 1e prijs was 250 euro.. Omdat we allebei erg goede tijden neergezet hebben op die baan en we het nog steeds niet verleerd zijn, was de kans groot dat we zouden winnen (al weet je het natuurlijk nooit).. Gelukkig hebben we dit ook gedaan, met een voorsprong van 4 rondjes op de nummer 2, gemiddeld 1,4 seconde sneller per ronde..

Maar nu.. We kwamen er allebei achter dat we dit soort dingen toch best graag vaker zouden willen doen. Maar hoe? Zoals gezegd, we hebben geen rijke familie oid, en karten is, laten we eerlijk zijn, toch best een prijzige sport..

Hoe begin je nou in de kartwereld? Zijn er meer van dergelijke huurkartraces? (ik zag hier op het forum dat er net 1 is geweest bijvoorbeeld) Hoe zijn jullie begonnen? Hoe kom je bij een team terecht? Ben ik niet te oud (21) inmiddels?

Zoveel vragen, ik ben erg ambitieus, maar heb gewoon geen idee hoe ik in het wereldje terecht kom! Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven...

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 4:19 pm 

Tummeke,

Allereerst van harte welkom op ons kartforum, hoop dat ook jij hier veel leesplezier mag beleven.

Ja.... de vraag is makkelijk, echter het antwoord is niet 1-2-3 te formuleren. Er zijn voldoende outdoor Huurkartraces het hele jaar door, deze maand is er nog een op Kartbaan Zevenbergen te Berghem, daarnaast heb je ook nog veel races bij Kartclub Eefde en Oldenzaal (lees hierover even bij de topics 4-takt).

het beste is natuurlijk om zelf een kart aan te schaffen, maar ja.. zonder geld wordt het echt moeilijk. Je zou kunnen gaan sparen voor wat simpels/goedkoops 500-750 euro, het zijn dan geen splinternieuwe maar vaak wel nog erg goed mee te rijden.
Hiermee kan je ook de snelheid meemaken van een 2 en/of 4 takt outdoor kart. Dit is echt heel anders dan indoor, neem van mij aan.

Bij sommige teams kan je 2- of 4-takt Karts ook huren, echter dit is niet goedkoop voor een dag, maar je rijd dan wel bijna nieuw en helemaal afgesteld naar jou.

Kortom... heel veel mogelijkheden, echter zonder eigen kart blijft het enigzins beperkt.

Lees in ander topics even verder zodat je een beter beeld krijgt van het outdoor karten.

veel suc6

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 4:43 pm 
Dank je Paulo.. Ik zie al dat dit forum een bron van informatie is..

En och, geen geld is overdreven.. Maar als student heb je natuurlijk nooit geld genoeg :)

Vandaar dat de aanschaf, maar vooral het onderhoud van een eigen kart me tegenstaat. Setjes banden en dergelijke zijn toch een behoorlijke kostenpost..

Ik zie trouwens bij de kartbaan in berghem die 100 ronden race die je waarschijnlijk bedoelde, inschrijfgeld 150 euro.. Maar zit daar nu aan de 1e plaats geen prijzengeld verbonden of iets? Daar kan ik namelijk niets over vinden.. Ik zie trouwens sowieso weinig staan over prijzengeld bij de meeste kartraces.. Is dat iets wat niet standaard is? Het draagt toch wel bij aan de motivatie en de spanning vind ik! Want 150 euro inschrijfgeld is toch best prijzig als je geen kans maakt om een bedrag terug te winnen!

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 7:33 pm 

Tummeke,

Prijzengeld is in dat soort races (100ronden, etc.) normaal gesproken wel
van toepassing, echter de hoogte daarvan is varierend. Ik zou als ik jou
was even bellen naar Kartbaan Nieuw Zevenbergen te Berghem zodat je
alle info van eerste hand hebt.

150 euro is veel geld, met z'n vieren zou dat op 37,50/p.p. komen. als je dan bv. 250 euro voor de 1e plaats zou zijn dan hou je nog wat over, alleen
moet je dan nog wel 1e worden.

Kortom: vraag even na en bereken je kans op een plaats en zie dan wat voor
prijs daar tegenover staat.

Heel veel suc6

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 7:46 pm 
Hmm ik zag ook dat de races voor nu gestopt zijn.. September was de laatste, of weet jij iets wat ik niet weet?

Het is idd wel een idee om er even heen te bellen.. Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe ervaren de concurrentie is.. Zeker als je eigenlijk nooit op een buitenbaan hebt gereden kan het lastig zijn zoals je zegt.. Eerst maar eens proefrijden dan daar sowieso..

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 8:04 pm 

Er is een 10 uurs race in de fabrique in Maarssen, daar rijden een hoop jongens uit de outdoor wereld. Misschien is dat wat. Het is van 26 t.m 27 november.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 9:27 pm 

Ik deed gisteren ook mee in Duiven. :mrgreen:

Wij zijn 4e geworden. Mede doordat we de eerste helft van de race een bagger slechte kart hadden die 2 seconden langzamer was dan wat we de 2e helft hadden (ja ja excuses). Tweede helft reden we als snelste 50.80 en gemiddeld een lage 51. Nu weeg ik 96 kg dus dat daar heb ik zeker last van, maar eerlijk is eerlijk, de 48 seconden die jullie reden was grote klasse. Dat soort rondetijden hebben we al een tijdje niet meer gezien in Duiven.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2005 5:16 pm 
Hmm de 10 uursrace is meteen 350 euro inschrijfgeld weer, en wederom wordt er niets gezegd over prijzengeld..

Ik zie dat ze ook 'grandfinals' organiseren.. Misschien leuk om dat eens te proberen, zit wat minder risico aan.. Eerst eens kijken of ik op vreemde banen ook zo snel uit de voeten kan, en of een investering voor zo'n 10 uursrace bv de moeite waard zal zijn voor me..

Vitalogy, ik moet zeggen dat het nivo van karten me erg meeviel.. Er zaten zeker goede rijders tussen verder.. Met onze 1e kart, welke wel ruim een seconde langzamer reed dan onze 2e, heb ik toch rondes lang een rijder achter me aan gehad welke zich goed op kon trekken aan mijn rijden..
Er werd vooral ook sportief gereden.. Na even een klein tikje met de bumper als kennisgeving gingen de meeste rijders netjes aan de kant als ze inzagen dat ze langzamer waren.. De 48er van mijn teamgenoot was inderdaad grote klasse.. Helaas zat het er voor mij even niet in die dag, al heb ik zelf wel behoorlijk constant gereden de laatste 40 minuten, met bijna alleen maar 49ers.. Jammer dat op de uitdraai alleen de eerste 17 ronden stonden, want dat had ik nog wel eens na willen kijken ;)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2005 12:27 pm 

*Ugh*
Als je nog een teamgenoot zoekt voor Maarssen hou ik me aanbevolen. Zolang je maar rekening houdt dat ik nog wat langzamer rijdt door mijn gewicht. Gisteren goed kunnen merken hoeveel invloed dit heeft. Ik heb een pr gereden van 50,17. De heat daarna kwamen er veel mensen bij en was het gewoonweg niet mogelijk om te proberen in de 49 te rijden. De heat weer daarna kon ik goed merken dat het vermogen wat minder werd. Meteen werden de rondetijden laag in de 51 seconden. :(
Terwijl op een baan als Oldenzaal ik dik binnen een seconde van het baanrecord kan rijden. Dat is mijn handicap tot nu toe. :cry:

Maar goed, ik ben sinds het begin van dit jaar inmiddels zo'n 13 kg kwijt geraakt en mijn doel is om zsm naar de 85 kg te gaan. In een competitie kan ik dan ook onder de minimum gewichten uitkomen van kart+rijder. Dan heb ik daar ook geen last meer van. Dan wil ik nog wel eens zien wie er snel is en wie niet. :twisted:

Leon en Mark zijn trouwens ook van plan om aan die race mee te doen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2005 3:00 pm 

Helaas pindakaas. Of je moet wel heel snel beslissen.

Citaat:
Een aanbetaling van € 75,- dient betaald te worden voor 12 november 2005
Inschrijven is mogelijk tot en met 11 november 2005.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2005 6:23 pm 

als je toch aan een eigen kart wil beginnen zal ik aanraden om eerst een goedkopere kart te nemen een honda 4 takt die heb je voor minder dan 1000 euro waarschijnlijk wel ff sparen maar dan is het in schrijf geld voor de wedstrijden meestal minder. ik ben zelf begonnen met een honda 270 daar heb ik een jaartje op gereden en toen en rotax max gekocht voor de wedstrijd verband.ik ben in een team gekomen om in contackt te komen met een team baas en gewoon je rondjes rijden dan vragen ze je vanzelf wel als je opvalt. maar als je een eigen kart hebt zijn er vaak geen prijzen geld aan verbonden. dus dat is dan ook weer een keuze.veel plezier op dit forum en met het karten natuurlijk

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2005 8:24 pm 
Hmm ik vraag me af of er prijzengeld aan verbonden zit.. want vind 350 wel érg veel inschrijfgeld.. Al is t wel 10 uur uiteraard..

Maar denk dat ik die even laat schieten.. Die Grand Finals die ze er ook op hebben staan leek me wel wat, maar dan moet je perse 5 heats kopen voor 60 euro om je te kwalificeren. Als je 1 of 2 heats rijdt telt het dus niet :s
Heb trouwens geen idee wat ik daar rij, want dat zou de 1e keer worden in maarssen..

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 10, 2006 9:53 am 

je kunt ff kijken op uitgeest die organiseren ook huurkart races zowel sprints als endurance
kijk ff op www.kartbaanuitgeest.nl

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]