Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Het verslag NK 4-takt Sprint te Hahn https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=35&t=6669 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Sebastiaan Looijen [ do jul 01, 2010 1:52 pm ] |
Berichttitel: | Het verslag NK 4-takt Sprint te Hahn |
Karters, Veel leesplezier! NK 4-takt Sprint Hahn Dit laatste raceweekend voor aanvang van de vakantie, vond plaats op het mooie circuit van Hahn. Zoals het dit seizoen betaamt, was het bijzonder mooi weer. De temperatuur bleef constant boven de 25 graden Celsius en maakte de overalls toch wel heel heet. Ondanks de hitte, en de lange reis er naar toe, viel alles op zijn plek toen de rijders de baan op mochten; zoals het dit seizoen ook betaamt, hebben we veel mooie raceacties gezien. Cadet/Rookie Deze klasse genoot dit weekend ook weer over een groot startveld; er zijn dit weekend eenendertig rijders aan de start verschenen. En dat, is een garantie voor spektakel. Het spektakel begon dit weekend al in de kwalificatie. Nadat de rijders zaterdag een vrije training hebben kunnen rijden, konden zij later op de dag gaan voor de snelste raceronde. Bij het afvlaggen van de kwalificatie zien we bekende namen boven aan de resultaten prijken. Hier zien we Joey Alders met een snelste tijd van 1.08.274, achter hem staat Rinus van Kalmthout met een snelste ronde van 1.08.708, daarachter staat Vera Hissink met 1.09.017 achter haar naam en Bard Verkroost complementeert de eerste twee startrijen met een tijd van 1.09.253. Deze formatie hebben we dit seizoen vaker gezien. Bij het geven van het startsignaal, komt Joey Alders het beste van de lijn en kan zijn goede kwalificatie verzilveren met een leidende positie. Daarachter sluiten Rinus van Kalmthout, Vera Hissink en Bard Verkroost aan. Joey Alders voert hierbij het tempo aan en kan samen met Joey Alders en Vera Hissink een klein gat slaan. Even later zien we bij het passeren van de finish de nummer één tot en met zes gegroepeerd in drie groepjes. Hierbij voert Rinus van Kalmthout de druk op bij de leider, Rinus van Kalmthout, en Vera Hissink bij Bard Verkroost; die de derde positie bezet. Rinus van Kalmthout kan Joey Alders steeds dichter naderen, maar het snelheidsverschil is net te klein voor Rinus van Kalmthout om te kunnen passeren. Hierdoor moet Rinus van Kalmthout wachten op Joey Alders die eventueel een fout maakt. Zelfs als Rinus van Kalmthout een betere exit heeft het rechte stuk op, kan Joey Alders zich zo positioneren, dat bij aanremmen voor de eerste bocht geen inhaalactie mogelijk is. Desondanks deze strubbelingen, ligt hun tempo hoger en kunnen zij steeds grotere voorsprong opbouwen. Hierdoor valt de top vier uit elkaar en zien we weinig inhaalacties vooraan. Maar gelukkig is een raceactie nooit ver weg in deze klasse; we zien Quirijn van Beek op de vijfde plaats eerst aansluiting vinden op Bard Verkroost en Vera Hissink, maar daarna terug vallen. Hiermee krijgt hij druk van Markus Tervelde en Nande Vrielink te verduren. Quirijn van Beek schiet hierdoor in de verdediging, maar moet uiteindelijk Markus Tervelde later passeren. Even lijkt het dat Nande Vrielink ook kan gaan passeren, maar Quirijn van Beek herpakt het tempo en voert de druk op bij Markus Tervelde. In de laatste fase van de race kan Quirijn van Beek nog passeren om wederom de vijfde positie in te nemen. Bij het vallen van de vlag zien we de rijders in deze volgorde passeren: Joey Alders, Rinus van Kalmthout, Bard Verkroost, Vera Hissink en Quirijn van Beek vóór Markus Tervelde. Er mag hier wel aangetekend worden, dat Joey Alders, Vera Hissink en Markus Tervelde geclassificeerd worden in de Rookie klasse. In die volgorde starten de rijders ook de tweede race. En bij het startsignaal, zien we Joey Alders wederom als snelste weg komen. Deze keer wordt hij niet gevolgd door Rinus van Kalmthout, maar door Bard Verkroost; die een goede start kende. Achter deze drie rijders zien we Vera Hissink, die zeker het podium niet uit ogen wil verliezen. Doordat geen van de eerste vier rijders elkaar raken, kunnen zij gelijk een gat slaan. Wederom is het Rinus van Kalmthout die de grootste drang toont om naar voren te willen, en zoekt hierbij een inhaalmogelijkheid bij Bard Verkroost. Rinus van Kalmthout heeft op verschillende plekken op het circuit het voordel en kan hierdoor Bard Verkroost onder druk zetten. Maar achter Rinus van Kalmthout rijdt Vera Hissink, zij wil ook naar voren en in ieder geval op het podium eindigen. Hierdoor moet Bard Verkroost verdedigen, Rinus van Kalmthout aanvallen en verdedigen en Vera Hissink aanvallen. Dit alles gaat ten koste van het tempo en Joey Alders ziet de kans om een kleine voorsprong op te bouwen. Bij het vallen van de vlag zien we dat geen van de eerste vier rijders van positie zijn gewisseld en komt Joey Alders als eerste over de finish. Hij wordt hier gevolgd door Bard Verkroost en Rinus van Kalmthout. Vera Hissink valt hierbij net buiten het podium en moet genoegen nemen met de vierde plaats. Deze twee spannende races brengen het volgende klassement met zicht mee, beginnende bij de Rookies: Joey Alders met nul punten achter zich, Vera Hissink met vier punten en Markus Tervelde met zes punten. Bij de Cadet’s zien we dan het volgende: Bard Verkroost met twee punten, hetzelfde puntenaantal voor Rinus van Kalmthout, maar met mindere prestatie in de laatste race. De derde plaats wordt bezet door Quirijn van Beek met zes punten. VT250 Na de kleine rijders van de Cadet/Rookie mochten de heren van VT250 de baan betreden. Het contrast qua snelheid en geluid was groot, maar de raceactie was onverminderd. In de kwalificatie worden er scherpe tijden neergezet. De scherpste tijd wordt neergezet door Rik van Beek; die bedraagt 57.993 seconden. Op de tweede plaats staat Dimitri Mom met een tijd van 58.114, daarachter staat Jeroen Martens met 58.334 als snelste tijd en de op de vierde plaats zien we Dave de Swert met een tijd van 58.387 seconden. Hiermee zijn de eerste twee rijen gevuld Deze klasse maakt gebruikt van een rollende start, en dat is luister nauw bij het formeren. De eerste poging wordt niet goed bevonden door de wedstrijdleider en de rijders moeten het daarom nog een formatieronde rijden. Bij de tweede keer formeren lukt het wel en ziet Rik van Beek de kans om zijn positie te behouden. Rik van Beek wordt hierbij gevolgd door Jeroen Martens. Rik van Beek kan de snelheid niet vasthouden en da t heeft vermoedelijk technische oorzaken. Jeroen Martens weet hiervan te profiteren en passeert Rik van Beek bij het aanremmen van de hairpin achterop het circuit. Hoewel de kart van Rik van Beek blijft rijden valt hij wel terug in het veld; zo passeren Dave de Swert en Dimitri Mom. Dave de Swert en Dimitri Mom kunnen het tempo van Jeroen Martens goed volgen en kunnen om die reden aansluiten. Dave de Swert rijdt direct achter Jeroen Martens en wil graag passeren. Deze druk voelt Jeroen Martens terdege en maakt hier en daar een klein foutje. Desondanks kan Dave de Swert niet passeren. Deze formatie houdt zich aan tot halverwege de race. Om en nabij de helft van de race raakt Dave de Swert Jeroen Martens en verliest hiermee zijn bumper voor. Door het missen van zijn bumper en de strubbelingen die daarbij horen, verliest hij enkele plaatsen en moet zijn zeilen richting de pits zetten. Dimitri Mom krijgt hiermee de tweede plaats in zijn schoot geworpen en kan de druk bij Jeroen Martens gaan opvoeren; Jeroen Martens heeft de koppositie weten te behouden. Ondertussen rijdt Dave de Swert de baan op met een nieuwe bumper, maar heeft geen kans meer op een podiumplaats; en verliest na enkele ronden weer zijn bumper. Vooraan kan Jeroen Martens een tempo aannemen die Dimitri Mom niet kan overtreffen en moet, bij het vallen van de finishvlag, genoegen nemen met de tweede plaats; met een verschil van 0.174 seconden op Jeroen Martens. Onno Tunsch kan hierbij de derde plaats innemen. Onno Tunsch is uit de kopgroep gebleven en heeft zijn podiumplaats te danken aan de verloren bumper van Dave de Swert Hiermee is gelijk de startvolgorde van de tweede race bepaald. En het is bij die start dat Jeroen Martens de koppositie wederom weet te behouden. Naast hem zou eigenlijk Dimitri Mom starten, maar hij kampt met technische problemen in de formatieronde en kan de race niet van de eerste startrij aanvangen. Jeroen Martens geeft de eerste paar ronden het tempo aan, wordt daarbij gevolgd door Rick Westerlaken, Onno Tunsch, Dave de Swert en Dimitri Mom. Dit groepje weet zich los te rijden. Dave de Swert weet hierbij een positie op te schuiven, door op het allerlaatste moment te remmen, ter nauwernood te bochten te halen en Onno Tunsch aan de binnenkant te passeren. Deze race kent redelijk wat uitvallers en Rik van Beek lijkt wederom problemen met zijn kart te hebben; afgaand op de gebaren naar zijn motorblok. Rik van Beek rijdt op dat moment op de vijfde positie, maar schijnt het tempo te kunnen opvoeren. Dat Rik van Beek zijn tempo heeft weten te vinden, heeft als resultaat dat hij zijn weg heeft weten te vinden naar de derde positie. Hierbij is hij in de positie om de druk op te voeren bij Dave de Swert, die, logischer wijs, de tweede plaats bezet. Beide rijders hebben een hoger tempo dan Jeroen Martens en die moet er ook snel aangeloven, Dave de Swert en Rik van Beek passeren hem beide bij het uit accelereren van de hairpin; waar Jeroen Martens iets te overmoedig in ging. Dave de Swert voelt de druk van Rik van Beek en moet verdedigen. Evenals Jeroen Martens die met man en macht Onno Tunsch achter zich probeert te houden. Rik van Beek slaagt er uiteindelijk in om Dave de Swert te passeren, Onno Tunsch lukt dat niet en moet achter Jeroen Martens de eindstreep passeren. Rik van Beek heeft geen onverdienstelijke race gereden en komt met 2.282 seconden verschil als eerste over de finish. Erg indrukwekkend. Desondanks is dat niet genoeg om de eerste race te doen vergeten en eindigt met zeventien punten achter zijn naam op de zevende klassementsplek. Bovenaan staat Jeroen Martens die drie punten heeft vergaard. Op enige afstand staat Onno Tunsch met zeven punten achter zijn naam en het podium wordt gecompleteerd door Rick Westerlaken die tien punten toegewezen heeft gekregen. RK1 Senior Het RK1 klassement is een erg groot succes en daar is de Senior delegatie geen uitzondering op. Deze klasse laat altijd mooie raceacties zien, misschien wel de mooiste tot nu toe. In de kwalificatie zien we enige verschillen in snelheid, maar deze zullen uiteindelijk resulteren in twee spannende races. Germ Sandstra lukt het om de snelste tijd neer te zetten, die bedraagt 1.05.375 minuten. Met een klein verschil zien we Alex Plender met een snelste tijd van 1.05.779 minuten. Op de tweede startrij staat Coen van Esveld, zijn snelste ronde bedraagt 1.05.878 minuten en Nick Meijer, met een tijd van 1.05.902 minuten, kan zijn race van de vierde plaats aanvangen. Bij het geven van het startsignaal, reageert Germ Sandstra goed en kan leidend de eerste ronde aanvangen. Alex Plender, die van de tweede plaats kon starten, heeft een matige start en valt terug naar de derde plaats; achter Coen van Esveld. Alex Plender lijkt de snelheid uit de kwalificatie niet vast te kunnen houden en moet Xander Mensink ook laten passeren. Hierdoor kan Xander Mensink Coen van Esveld onder druk zetten en heeft uitkijk op de tweede plaats. Het lukt Xander Mensink desondanks niet om Coen Esveld onder druk te zetten en zijn tempo te volgen; Alex Plender en Sander van Os sluiten achter Xander Mensink aan. Alex Plender en Sander van Os kunnen er een hoger tempo er op na houden en deze druk wordt gevoeld door Xander Mensink. Alex Plender ziet een kans ontstaan en kan Xander Mensink passeren. Sander van Os zit hiermee nog achter Xander Mensink, maar ziet ook snel de kans om te passeren. Na de inhaalactie van Sander van Os sluit deze groep op elkaar aan. Coen Esveld leidt dit groepje, maar krijgt meteen druk te verduren van Sander van Os; die ondertussen Alex Plender ook gepasseerd is. Na verloop van tijd doet Sander van Os een aanval op Coen Esveld, maar kan het niet helemaal waarmaken. De inhaalactie mislukt en Alex Plender kan hierdoor passeren. Sander van Os weet dan Coen Esveld alsnog te passeren en het gat, wat ondertussen is ontstaan, dicht te rijden naar Alex Plender. Sander van Os kan zich bij het aanremmen voor de hairpin achter op het circuit beter positioneren en kan eerder de bocht in. Vooraan heeft Germ Sandstra vrij baan gehad en heeft een voorsprong kunnen uitbouwen van 6.924 seconden. Sander van Os komt als tweede over de finish en heeft daarmee op een voorsprong opgebouwd van 0,535 seconden op de nummer drie, Alex Plender. In de tweede race is het wederom Germ Sdstra die de beste start heeft en de leiding behouden. Zoals de vorige race heeft degene naast Germ Sandstra, in dit geval Sander van Os, een matige start. Hierdoor verliest Sander van Os een positie en valt terug naar de derde plek. De tweede plaats wordt dan bezet door Alex Plender. Coen Esveld ziet hierbij een kans en kan snel Sander van Os passeren; om de derde plaats in te nemen. Germ Sandstra is vooraan wederom oppermachtig en kan weglopen ten opzichte van Alex Plender. Alex Plender en Coen Esveld voelen elkaars tempo goed aan en rijden zich los van Sander van Os; ze rijden dan tussen Germ Sandstra en de overige deelnemers in. Hiermee lijkt de wedstrijd enigszins uitgezongen, maar schijnt bedriegt. Coen Esveld is nog gebrand op een betere classificering en doet een gewaagde inhaalactie op Alex Plender. Bij het insturen van de laatste bocht, zet Coen Esveld zijn kart naast Alex Plender, heeft is te weinig ruimte en raakt Alex Plender in de zijkant. Alex Plender komt hier op hoge snelheid buiten de lijn terecht, kan niet meer op tijd reageren en komt met zijn kart in de bandenstapel terecht. Hiermee sluit hij zijn race af en kan, na een korte check van de medici, te voet richting de pits. Germ Sandstra heeft dit weekend geen weerstand gevoeld en eindigt deze race ook de eerste plaats. In de laatste race eindigen Coen Esveld en Sander van Os op de respectievelijk tweede en derde plaats. In het klassement heeft dit de volgende situatie voort gebracht: Germ Sandstra nul punten, Sander van Os vijf punten en Coen Esveld zes punten. World Formula Junioren Deze klasse heeft een kleiner deelnemersveld dan de andere klasse, maar paradoxaal genoeg, zagen we dit weekend één van de spannendste races van zich in deze klasse afspelen. De kwalificatie vertoonde wat verschillen ontstaan. Pepijn Steeman zet de snelste tijd neer, 1:05.978. Daarachter staat Luc Willemse, met een snelste tijd van 1:06.205, daarachter staat Joshua Meenderink met een tijd van 1:06.230 en de laatste op de tweede startrij is Timo Pähler, met een tijd van 1:06.491. Pepijn Steeman heeft in de eerste race de beste start en kan hij de leiding overnemen, hij wordt op de voet gevolgd door Luc Willemse. Achter deze twee rijders vormt zich een groep aan rijders; met vooraan Sander Wegewijs en Joshua Meenderink. Sander Wegewijs en Joshua Meenderink raken elkaar aan de zijkant en verliezen hier snelheid door. Omdat beide rijders midden op baan rijden, kunnen geen andere rijders passeren. Hierdoor kunnen Pepijn Steeman en Luc Willemse een gat slaan, voorlopig, hun posities vaststellen. Na deze kleine schermutseling zetten Sander Wegewijs en Joshua Meenderink alles op alles om de verloren tijd goed te maken. Het gevolg hiervan is dat het veld enigszins versnipperd is. Vooraan, daarentegen, is het erg spannend. Luc Willemse kan de druk opvoeren en heeft Pepijn Steeman in kunnen halen. Desondanks geeft Pepijn Steeman niet op en sluit dicht aan op Luc Willemse. Luc Willemse kan zijn tempo een kleine beetje opvoeren en dientengevolge enkele meters uitlopen. Luc Willemse probeert het tempo nog meer op te voeren, maar maakt een paar kleine foutjes. Met deze kleine foutjes kan Pepijn Steeman weer aansluiten. Pepijn Steeman kan aansluiten, maar niet inhalen. Ondertussen lopen beide rijders nog steeds uit op de rest van het veld. Pepijn Steeman kan een iets hoger tempo voeren dan Luc Willemse, dat manifesteert zich in de laatste bocht. Hier kan Pepijn Steeman ronde na ronde sneller uitkomen en zich positioneren voor een inhaalactie. Op het rechte stuk positioneert Luc Willemse zich aan de binnenkant van de bocht; hij zorgt dat Pepijn Steeman niet kan inhalen op die plek. Op het overige deel van het circuit, kan Pepijn Steeman geen vuist maken en moet achter Luc Willemse blijven rijden. Dit zal enkele ronden doorgaan, totdat de finishvlag valt. Luc Willemse komt als eerste over de streep met Pepijn Steeman op 0.179 seconden. Met een gat van 12.425 seconden volgt de laatste rijder op het podium: Sander Wegewijs. De tweede race zal weer in het teken staan van Luc Willemse en Pepijn Steeman. Beide rijders, door hun resultaat uit de eerste race, kunnen vooraan starten. Deze keer kan Luc Willemse de leiding pakken bij het geven van het startsignaal. Hij wordt hier gevolgd door Pepijn Steeman en Sander Wegewijs. Deze rijders vervallen gelijk in gevecht. Bij de tweede keer passeren van de start/finish, doet Pepijn Steeman wat hem in de eerste race niet lukte: Luc Willemse inhalen bij het aanremmen van de eerste bocht. Daarachter heeft Sander Wegewijs zich op de derde plaats weten te handhaven, maar voelt de druk van Timo Pähler. Sander Wegewijs weet Timo Pähler achter zich te houden door heftig te blocken. Hij slaagt hier goed in, met een treintje rijders achter zich als gevolg. In dit treintje rijders worden veel posities gewisseld, maar geen van de rijders slaagt erin om Sander Wegewijs te kunnen passeren. Uiteindelijk lukt het de rijders om Sander Wegewijs te passeren. Eenmaal voorbij aan Sander Wegewijs valt deze groep rijders enigszins uit elkaar. Sander Wegewijs valt terug naar de zesde plaats. Vooraan lijkt Luc Willemse de druk op te kunnen voeren, maar ziet geen mogelijkheden om te kunnen passeren. Pepijn Steeman is om die reden als eerste over de finish. Op de voet gevolgd door Luc Willemse; het verschil bedraagt 0.310 seconden. 13 seconden later, passeert Nigel van Selm de finish om de derde plaats in te nemen. Door de laatste race te winnen kan Pepijn Steeman Luc Willemse in het klassement aftroeven met een gelijk aantal punten; het laatste resultaat telt het zwaarst bij hetzelfde aantal punten. Pepijn Steeman mag de grootste beker in ontvangst nemen, Luc Willemse de één na grootste en Nigel van Selm kan Cindy van Stratum de beker voor de derde plaats in ontvangst nemen; zij heeft negen punten achter haar naam staan. RK1 Junior Deze klasse geniet dit raceweekend niet van het grootste startveld, Hahn is voor sommige te lang rijden, maar zijn er toch 25 rijders aan de start verschenen. Dat zoiets absoluut geen belemmering is, is te zien in de kwalificatie. Hier wordt het verschil van één seconde ten opzichte van de snelste raceronde, pas bij de dertiende deelnemer overschreden. Anders geformuleerd: competitief veld. Toch zijn er in de kwalificatie maar vier plaatsen belangrijk, dat zijn de eerste vier startplaatsen. Hier staan, in volgorde, Chris van Ruiten met een tijd van 1:02.909, Jimmy Groenevelt met een tijd van 1:03.050, Pascel Németh met een tijd van 1:03.276 en Marco Jonkers met een tijd van 1:03.376. Chris van Ruiten komt bij het startsignaal het snelst weg en kan hiermee de leiding behouden. Jimmy Groenevelt blijft de tweede plaats behouden en Pascel Németh de derde plaats. De eerste tien rijders blijven in de beginfase van de wedstrijd dicht bij elkaar. Wel zien we Chris van Ruiten, Jimmy Groenevelt en Pascel Németh zich samen groeperen, en zich los rijden van deze groep. Chris van Ruiten is in deze fase van de wedstrijd overtuigend sneller en loopt weg van Jimmy Groenevelt en Pascel Németh. Tevens is er een snelheidsverschil tussen Jimmy Groenevelt en Pascel Németh; de top versnippert hierdoor. De focus wordt hier verlegd naar de vierde plaats, hier probeert Tom Meijer Boris Kolff en Marcel Kleefstra achter zich te houden. Marcel Kleefstra heeft na enkele ronden de mogelijkheid gezien om Boris Kolff in te halen en heeft het bestaande gat tussen hem en Tom Meijer dicht gereden. Marcel Kleefstra is sneller dan Tom Meijer, maar lukt het in eerste instantie om te passeren. Marcel Kleefstra is op specifieke plekken op het circuit sneller en dat vertaalt zich uit op het rechte stuk. Marcel Kleefstra kan harder de laatste bocht uit en heeft zicht op een uitremactie op Tom Meijer. Deze wordt keurig uitgevoerd en Marcel Kleefstra kan hiermee de vierde plaats overnemen. Dat Marcel Kleefstra deze race sneller is, zien we aan het gat dat geslagen wordt na inhalen van Tom Meijer. Na deze inhaalactie zijn de laatste rondes ingeluid door de wedstrijdleiding en wordt Chris van Ruiten overtuigend eerder afgevlagd. 3.488 seconden later is het de beurt aan Jimmy Groenevelt en Pascel Németh passeert de finish 0.512 seconden later de finish. Chris van Ruiten begint zijn tweede race ook met een goed start, en kan de leidende positie innemen. Wederom gevolgd door Jimmy Groenevelt, met daarachter Marcel Kleefstra en Tom Meijer. Wederom zien we een kleine kopgroep ontstaan, waar Chris van Ruiten, Jimmy Groenevelt en Marcel Kleefstra deel uitmaken. Zij kunnen elkaars tempo goed volgen, maar kunnen niet inhalen. En net zoals vorige race, is de vierde plaats de plek waar de actie zich afspeelt. Hier zien we, wederom, Tom Meijer vechten met Pascel Németh. Pascel Németh is aan het zoek naar een gaatje, maar kan deze niet vinden door toedoen van Tom Meijer. Pascel Németh kan niet zijn optimale raceritme rijden en kan verliest tijd. Delano Warbie kan daarvan profiteren en aansluiten op Pascel Németh. Pascel Németh lijkt definitief uit zijn raceritme en moet in de verdediging om Delano Warbie achter zich te houden. Delano Warbie kan na verloop van tijd op het rechte stuk naast Pascel Németh komen, later remmen en eerder de eerste bocht in duiken. Hierna zien we geen grote positiewisselingen meer in het veld en komt Chris van Ruiten als eerste over de finish, gevolgd door Jimmy Groenevelt op 2.388 seconden en Marcel Kleefstra op 5.331 seconden. Met twee overwinningen staat Chris van Ruiten’s naam bovenaan het klassement met nul punten erachter. Daaronder zien we Jimmy Groenevelt met vier punt en daaronder Marcel Kleefstra met zeven punten. Wankel De snelste klasse. Deze klasse heeft wat betreft snelheid een reputatie hoog te houden. En in de kwalificatie zien we deze reputatie hoog gehouden worden. Jurgen de Block zet een snelste tijd neer van 57.407 en Gunther Falko een snelste tijd van 57.509. Beide de enige 57’ers die dit weekend gereden worden. Hiermee worden respectievelijk de eerst en tweede plek bezet. De derde plek wordt bezet door Robert de Boer, die een 58.109 heeft gereden en René Bosman die een 58.897 heeft gereden. Deze klasse maat net zoals de VT250 gebruik van een rollende start. Het is Jurgen de Block die hier goed gebruikt van maakt. Hij kan zijn eerste plaats behouden en voor Gunther Falko de eerste bocht in. Na een halve ronde blijkt Jurgen de Block niet overtuigend sneller te zijn dan Gunther Falko. Gunther Falko kan in de buurt blijven om te wachten op een inhaalmoment. Daarachter kan Robert de Boer, die in eerste instantie achter Gunther Falko reedt, het tempo niet goed volgen en f en Gunther Falko voorstek laten gaan. Gunther Falko schakelt snel over naar aanvalsmodus en laat Jurgen de Block weten dat hij er langs wilt. De eerste inhaalpoging openbaart zich op het rechte stuk. Gunther Falko wil, net als velen, later remmen voor de eerste bocht. De eerste poging eindigt nog achter Jurgen de Block, om die reden probeert Gunther Falko het de tweede ronde ook… en de derde ronde ook. Nadat Gunther Falko Jurgen de Block nog steeds niet heeft kunnen passeren, besluit hij ergens anders een inhaalpoging te maken. Bij het aanremmen van de hairpin achter op het circuit, kan Gunther Falko later remmen, jammer genoeg is het te laat remmen. Gunther Falko remt zo laat, dat hij Jurgen de Block met forse snelheid raakt en beide rijders uit de race stoot. Na het dalen van de stof, zien we dat Jurgen de Block deze actie niet kan waarderen, en loopt teleurgesteld, zonder Gunther Falko er op aan te spreken terug naar de pits. Robert de Boer die het tempo niet kon volgen, krijgt hiermee de koppositie in zijn schoot geworpen. Robert de Boer rijdt nu eenzaam naar de finish en wordt afgevlagd met 5.834 seconden verschil op de nummer twee; Alexander Buchholtz. René Bosman komt met 8.111 seconden verschil op Robert de Boer over de finish. Door de onfortuinlijke uitval van Jurgen de Block en Gunther Falko moeten deze rijders achter aan het veld starten. Vooraan kan Robert de Boer naast Alexander Buchholtz de race aanvangen. Op de tweede startrij staan René Bosman en 13. Bij het geven van het startsignaal komt Robert de Boer goed van zijn plaats en kan de leiding behouden. Achter Robert de Boer houdt Alexander Buchholtz de derde plek, maar voelt de druk van René Bosman. Beide, daarentegen, hebben te kampen met Jurgen de Block. Inderdaad, Jurgen de Block, hij is binnen één ronde terug gereden naar de voorste legionen van het veld. Hetzelfde geldt voor Gunther Falko, die één positie achter Jurgen de Block rijdt. Jurgen de Block lukt het om door te stoten naar de tweede positie met achter zich Gunther Falko. Beide rijders voeren de druk op bij Robert de Boer. Hiermee is een kopgroep een feit. Robert de Boer laat zich niet al te makkelijk inhalen en Jurgen de Block ondervindt daar hinder aan. Gunther Falko kan hier mooi gebruik van maken en kan op een onverwachts moment Jurgen de Block passeren; dit geschiedt in de eerste bocht. Gunther Falko kan al snel Robert de Boer ook prooi maken, en passeert op de lange doordraaier achter op het circuit. Een erg mooie inhaalactie. Jurgen de Block kan nu op zijn beurt de druk opvoeren bij Robert de Boer. Jurgen de Block kan niet meteen passeren en dat zorgt ervoor dat Fabian Mueller ook aansluiting kan vinden. Jurgen de Block zit nu klem tussen Robert de Boer en Fabian Mueller. Na enkele ronde kan Jurgen de Block eindelijk Robert de Boer passeren, maar Fabian Mueller kan ook Robert de Boer passeren. Fabian Mueller verkeert nu met uitzicht op de tweede plaats achter Jurgen de Block. Dat dit een plaats is waar Fabian Mueller niet graag zit, maakt dat hij een ronde later Jurgen de Block uitremt en definitief de tweede plaats overneemt. Dit is in de slotfase van de wedstrijd; Gunther Falko kan geen vuist meer maken en moet hier genoegen meenemen. Gunther Falko heeft ongestoord zijn race kunnen vervolgen en komt, met een verschil van 5.775 seconden, als eerste over de finish. Fabian Mueller neemt de tweede plaats in en Jurgen de Block de laatste podiumplaats, derde. Dit alles levert het volgende klassement op: Robert de Boer met vier punten bovenaan, René Bosman met acht punten daaronder en Fabian Mueller, met tien punten, mag de laatste podiumplaats innemen. Het mooie circuit van Hahn was dit weekend het decor voor alle raceacties. En raceactie was er zeker! Toch duurt het nog even voordat er weer gereden wordt: de zomervakantie staat voor de deur. Dit maakt het volgende raceweekend pas 22 augustus. 22 augustus is het raceweekend te gast in Emmen. Tot dan! |
Auteur: | Basjuh [ do jul 01, 2010 2:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het verslag NK 4-takt Sprint te Hahn |
Leuk verslag Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet alles ervan heb gelezen. We zaten op de eerste rij vanuit ons motorhome te kijken na race1 van de wankels. Blijft jammer dat Jurgen uitviel! |
Auteur: | Lex [ do jul 01, 2010 3:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het verslag NK 4-takt Sprint te Hahn |
Sebastiaan Looijen schreef: Jurgen de Block zet een snelste tijd neer van 57.407 en Gunther Falko een snelste tijd van 57.509. Beide de enige 57’ers die dit weekend gereden worden. Nee hoor, Rik van Beek heeft met de kwalificatie 57.993 gereden VT250 klasse. |
Auteur: | Pro-kart monster [ do jul 01, 2010 5:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het verslag NK 4-takt Sprint te Hahn |
Basjuh schreef: We zaten op de eerste rij vanuit ons motorhome te kijken na race1 van de wankels. Blijft jammer dat Jurgen uitviel! Het zag er wel goed uit. En het was goed voor Robert |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |