Verslag GK4 en BEKC race 5 Kartbahn HahnSoms vinden er gebeurtenissen plaats die een zodanige indruk op je maken dat je later nog exact weet waar je op dat moment was. Dat gevoel kwam vorige week in Hahn als een warme deken over me heen toen we de hele GK4 familie in het rood en oranje zagen lopen om die verbondenheid met onze Belgische en Nederlandse voetbalelftallen uit te stralen. Elftallen die de kwartfinales van het WK hadden gehaald. Hoe het afliep is inmiddels bekend. Maar wat was er een saamhorigheid en wat werd het daardoor een memorabel weekeinde met een dikke, dikke gouden rand. De Duitse deelnemers, die al de halve finales hadden bereikt, deelden dit met ons en tooiden zich in het rood en oranje. Hoe sport verbroedert man!
Ik zal in ieder geval nooit vergeten dat we toen met de GK4 en BEKC races op Kartbahn Hunsruckring in Hahn waren. Het is even een lange rit voor de meesten van ons, althans voor Nederlands-Belgische begrippen. Want de eigenaar van de baan, de heer Stumpf, relativeerde meteen die afstanden. Hij keek ongelooflijk verbaasd toen ik hem dit in mijn steenkolenduits in een geanimeerd gesprek vertelde. "Mann, wissen sie dass die Deutsche Fahrer regelmässig 1000 KM Fahren mussen zu den Rennen?" Ja dat wist ik wel, we hebben het zelf meegemaakt met de teams, maar toch, het is net hoe je het beleeft en wat je gewend bent. Het werd tijdens de reis voor mij gewoon langer voorpret en langer meeblėren met de CD's van Pearl Jam, Sam Smith, Muse, Jimi Hendrix, Foo Fighters en ja ja James Blunt. Dat was geen straf kan ik u verzekeren.
We hadden opnieuw een mooie groep deelnemers aan de start staan, teken ook dat we een echte racefamilie en liefhebbers zijn en dat de wedstrijden gewaardeerd worden. Veel nieuwe gezichten en dat is sowieso al te waarderen.
Op de vrijdag zat de stemming er al goed in. Wat wisselvallig weer, net als op de zaterdag, maar wat zal het, boeien, dat maakt racen extra mooi, geeft een extra dimensie en kleur aan het geheel.
Het was goed toeven bij de teams, waarmee we nog even wat informatie uitwisselden over de plannen voor 2015, want daar zijn we ook alweer mee bezig. Maar dat zal u neem ik aan niet verbazen. We zitten er bovenop zogezegd, om u nog meer van dienst te kunnen zijn.
Zaterdag werd er strak getraind in de aanloop naar de BEKC race op de zaterdagavond en de GK4 races op de zondag. In een werkelijke topsfeer werken aan afstellingen, bij elkaar binnen lopen voor raad, social talk en elkaar daar helpen waar mogelijk, het werd allemaal waargenomen en ondervonden. Vooral ondervonden, wat was het heerlijk toeven bij u in de paddock. Top gehaktballen "uut Grun" trouwens Aeilko!
De sfeer maakte ook indruk op de baanploeg, die voor de gelegenheid eveneens in het oranje en rood gehuld was. Zo gaat dat bij ons. Gewoon lol hebben en op niveau presteren.
BEKC Endurance RacingDe BEKC mannen hadden er zin in. Ze wilden zo snel mogelijk aan de finish zijn zodat er nog een groot deel van België-Argentinië kon worden genoten. Dat zo snel mogelijk zou niet gaan, we rijden immers 2 uren haha, maar we zijn wel eerder begonnen, met hartelijke dank aan de baanploeg, die daarvoor hun pauzes opgaf.
Het werd een geweldig spektakel. Regen, droog, wat werd de bandenkeus bij de kwalificatie? Een kwalificatie die toch die bodem voor succes kan zijn, maar evenzo slecht uit kan pakken?
De pole was voor Sam Castro, met kort achter zich Veersedamauto, MD Racing en Van der Pol Racing, met ik zeg het nog maar een keer de vitale zestiger Jos Sleegers in de gelederen.
(Jos voor wie ik in de wedstrijd extra respect kreeg toen hij zonder brandstof kwam te staan, en de kart naar huis moest duwen. Viel niet mee Joske.)
De start was een prooi voor MD Racing die op kop de eerste bochten in ging. We noteerden ook goede starts voor VD Racing 1, van der Pol en Berghmans. De volgorde wisselde al snel toen Veersedam, Castro, Sloebs en VD 1 voorbij kwamen aan MD. Het regende nog even, waardoor onder andere de als regenracer bekend staande Nelson van der Pol als een komeet naar voren schoot. Het was echter van korte duur, het werd droger en droger, de teams kwamen weer bij elkaar.
En ja, toen begon het titanengevecht, een ander woord heb ik niet in mijn woordenboek staan dat de strijd in een enkel woord samenvat. Titanenstrijd, dat werd het.
Een sprint naar de finish, waarbij uiteindelijk vijf teams, ja je leest het goed, vijf teams in dezelfde ronden zouden eindigen, waarvan de eerste twee "gewoon" binnen twee seconden. Dat ik het woord gewoon tussen aanhalingstekens plaats zegt al dat het niet gewoon is. Na twee uur racen vijf teams op zo korte afstand in de zelfde ronde. Het was dat Berghmans een slechte kwalificatie goed moest maken, anders waren het gegarandeerd zes teams geweest. Het was een zinderende spanning, wie zou winnen? Castro of Veersedam? Het was tot het laatst onzeker, maar het werd laatstgenoemd team VeersedamAuto dat de overwinning mee naar huis nam. Naast de sterk acterende Sam Castro was het VD Racing 1 dat na Francorchamps wederom een podiumplaat pakte. En dat zorgde weer voor heel blije gezichten in het Belgische kamp.
De tussenstanden weerspiegelen de spanning die uit de races voorkomt, met in het Totaal Klassement twee teams Sloebs Auto en MD Racing met een gelijk aantal punten 144 op P3 en P2 en VeersedamAuto-KastaciAuto met slechts vier punten meer op P1.
Terwijl in het Gentlemen Klassement VD Racing 3 fier aan de leiding gaat voor RGR Racing en Profun Racing.
Voor VD Racing werd het wel een heel bijzondere avond toen bleek dat de overwinning in het Gentlemen Klassement voor VD Racing 3 was. Twee keer een podiumplaats in twee races, knap gedaan mannen.
Achter hen was het het Limburgse RGR Racing dat ons weer versteld liet staan met de tweede plaats. Wat zijn die mannen snel zeg!
Een memorabele avond werd het voor VSR-REMM Racing. De eerste trofee in het Gentlemen Klassement. Wie gunt het dat sympathieke team niet? Ik kan in ieder geval niemand bedenken. GEWELDIG voor jullie! Het grote applaus zegde genoeg.
GK4 Kart SeriesDe GK4 sprint races verliepen zoals we het graag zien, met een mooie en faire strijd om iedere plaats. Iemand die voor het eerst bij ons was kwam na afloop bij me. Die mannen hier stappen na een race uit, lopen naar elkaar toe en feliciteren elkaar, bieden verontschuldigingen aan en praten na over de wedstrijd. Dat is zoals het”vroeger altijd was”. Ja, dat is Sportsmanship was mijn antwoord. Sportsmanship met een hoofdletter S, zoals we het in de GK4 toch veelal treffen en waar onze doelstelling op gericht is en zoals het misschien wel altijd zou moeten zijn.
Waar we ’s morgens nog rekening hielden met buien bleef het de hele dag droog. Het werd heet zelfs. Dat zorgde weer voor nervositeit en andere afstellingen. Het bleef warm en droog totdat de meesten van u al huiswaarts waren. We zaten nog wat na te praten toen de mensen van Pitparts en KWM wel heel snel naar de wagens liepen om alles binnen te halen. Net op tijd, want het begon tocht te hozen. Niet zo erg als je lekker aan een bak koffie zit na te genieten met de eigenaar, die ook een topweekeinde had gedraaid.
Klasse Honda CadetDe Kids in de Honda Cadet beten traditiegetrouw het spits af. Wat maakten de jonge dames en heren er weer een show van. Als aan een touwtje, net als een lang gekleurd “loombandje”, als aan het elastiek, bij iedere race, om iedere plek strijdend. Schitterend wat jullie lieten zien. Het was genieten voor iedereen langs de baan. De wedstrijdleiding was lovend over jullie sportiviteit en inzet. Hoe jullie ook omgaan met snelheid en met elkaar, top!
Berend van de Burg pakte de pole, de snelste ronde en drie overwinningen. Dan kun je wel stellen dat je verdiend hebt gewonnen en de beste was vandaag nietwaar? Niet dat Berend nu zo’n grote voorsprong had, maar de rest kwam er net niet aan. Wel een ander gevoel dan op je bips naast de kart zitten in Francorchamps hė Berend?
Maar dan achter Berend, daar werd het lastig om het podium te bereiken. Uiteindelijk zaten er na drie races en wat pech hier en daar vijf rijders bij elkaar die ieder gedurende de races het podium nog konden bereiken; Rob Lucassen, Thom Derksen, Miguel van de Vyver en Quinten Bijwaard behaalden respectievelijk 9,13,13 en 14 punten. “Nait normoal” hoorde ik iemand roepen, of waren het mijn eigen gedachten? Twee rijders met evenveel punten voor plaats drie. Thom was in zijn snelste ronde net 18/100 sneller dan Miguel, zodat hij achter de ontketende Rob Lucassen als derde eindigde.
Bij de Rookies was het weer Georgina Driessen die ongenaakbaar was en met de winst naar huis ging (7e algemeen ook nog!), met op twee en drie de vertederende mennekes Ramon Lucassen en Frankie Meerhoff.
De tussenstanden zijn een weerspiegeling van de spanning in de races, met in het Totaalklassement de nummers 1, 2 en 3; Thom Derksen, Sam Balota en Berend van de Burg.
Georgina voert de ranglijst aan in het Rookie Klassement, Thom leidt ook het Punten Klassement.
15 PK viertakt RK1 en SA MondialHet werd de dag van de jongste deelnemer in deze klasse, de 10-jarige Kevin van den Bosch met de Swissauto Mondial. Met ondersteuning van de trotse pap en mam stond de strak geel-blauwe combinatie na de kwalificatie op pole. Met naast Kevin Nigel Verhaeren met de RK1 en Jordi Verboon met de Swaissauto Mondial.
Een mooie strijd kondigde zich aan toen de deelnemers de eerste bocht indoken. Kevin had een wereldstart en ging de meute vooraf. Mede door de strijd die Nigel Verharen, Jordi Verboon en de rappe Mike de Zwart onderling streden kon Kevin consolideren. Dit huzarenstukje herhaalde Kevin in race twee, met Nigel, Jordi en Mike in dezelfde volgorde achter Kevin.
Race drie bracht een verandering. Mike de Zwart liet zien wat hij goed beheerst, naar voren rijden en de winst pakken. Dat ging niet zomaar, daar kwam wel wat stuurkunst bij kijken, want geloof me, ook Kevin, Nigel en Jordi kunnen er wat van. Dit resulteerde overall in de winst voor Kevin, de tweede plaats voor Mike en weer een ex aequo stand om plaats drie met Nygel en Jordi als betrokkenen. Nigel was 15/100 sneller en stond daarmee op het podium.
Mike de Zwart deed goede zaken, hij gaat de vakantie in met de eerste plaats in het Totaalklassement en het Swissauto Mondial Klassement, terwijl Nygel Verhaeren de numero uno in het RK1 Klassement is.
Een speciaal woordje voor onze Rookie Ryan Kavezadeh. Wat deed je het goed jongen in je eerste race. Compliment van onze crew voor jou!
Klasse Tweetakt AutomaatHet mag duidelijk zijn. Tegen een stuk aangenamer kostenplaatje dan in andere kampioenschappen rijd je bij de GK4 in de 2-takt 125 cc Automaatklasse met gelijkwaardig verzegeld materiaal, met voor iedereen even veel kans op de overwinning. De races zijn een toonbeeld van hoe het ook kan zijn. Je beleeft iedere race weer met de gedachte “wie zal er nu vooraan rijden?”. Dat is per wedstrijd en vaak per race weer een andere rijder. Zo schaaf je aan je carrière, je eigen kwaliteiten staan voorop.
Een aankomend jong talent dat zich in de GK4 ontplooit is Niels Nipperus. Niels reed sterk en bleek al snel the man to beat. Dat hadden Dominique Snoeks, Glenn van Oppens en Thijmen Nabuurs zeker in gedachten. Het lukte hen echter niet om de steady sturende coole Niels te verschalken. Dominique was er nog het dichtst bij, maar een ongelukkige derde race gooide ondanks de snelste dagtijd roet in het eten. Een tweede plaats werd zijn deel.
Om de derde podiumplek werd drie races lang gestreden, met in de hoofdrollen Glenn Selleslaghs, Olenn van Oppens en Jeroen Buurman. Alle drie bezig aan een sterk seizoen. Alle drie jonge kerels met een mooie racetoekomst voor zich. Met slechts een enkel punt verschil kwamen deze jongens uit op drie, vier en vijf.
Een goede entrre in de GK4 was weggelegd voor Kevin roelants. Een talentje hoor, in zijn eerste race naar plaats 12. OK jongen!
Yarne Goovaerts weerde zich kranig met de Rotax Max Junior motor. Hij kreeg zijn welverdiende moment bij de prijsuitreiking.
Klasse tweetakt 125 cc SchakelDe schakelklasse wordt een prooi voor de jongelingen. De gevestigde orde heeft het lastig. Dat bleek in Hahn, waar een ontketende 14-jarige iedereen het nakijken gaf. Zijn naam? Jesse Smeets.
Met de Iame motor aan boord was het Jesse die de eerste twee races domineerde. Hij was telkens via zijn bliksemstart weg voordat iedereen het door had. Zie dan dat terrein maar weer goed te maken. Kevin Lemmens en Thijs van de Heuvel bleven nog het dichtst bij. Via ieder een tweede en derde plaats. Tussen deze jongens zou de derde race de beslissing brengen. Kevin had het lek boven water en stoomde naar de eerste plaats in race drie, net voor Jesse en Thijs. Waardoor de dagoverwinning naar Smeetske ging, en de plaatsen twee en drie naar Kevin en Thijs.
In het Iame Klassement werd het podium met Jesse en Thijs op P3 aangevuld met Sven van de Wardt, die een sterke race met de voor hem nog vreemde Iame motor reed. Zaterdags opgebouwd, zondags gepresteerd, zoals het een talent betaamt.
In het VM klassement ging de winst naar Kevin, die werd geflankeerd door Eric Hellemans en Floris Schouten. Eric en Floris mochten de gang naar het podium nog een keer maken via de plaatsen een en twee in het
Gentlemen Klassement, waar Gert van de Brink de laatst beschikbare beker in ontvangst mocht nemen. Een topprestatie dus van de Gentlemen rijders, waarvan Eric Hellemans wel een heel goede dag had.
Klasse VT250 JuniorEen klasse die weer zicht heeft op een groter deelnemersveld. Dat verdient ook, want de strijd is misschien wel het mooiste van alle klassen. Hier weet je werkelijk niet wie er zal gaan winnen. Vandaag verscheen Noah Lhoez in de kopgroep. Zijn race-inzicht is groot. Hij wist weg te komen en won uiteindelijk de drie races, met daarbij de pole en snelste ronde. Een maximaal resultaat dus voor deze sympathieke Belgische jongeling,
De twee teamgenoten Mike Onstenk en Krestho Kootstra hebben de weg naar boven serieus gevonden. Ze beslisten onderling wie er op P2 zou komen. Met een enkel puntje verschil was het Mike die met een brede lach als tweede op het podium mocht plaatsnemen.
De andere rijders lieten zich gelden; Amish Banwari, Ted Monfils, Charno van Sonsbeek en Loran Reynaerts zijn stuk voor stuk goede rijders. Pech kun je vaak niet voor zijn. Zoals Charno van Sonsbeek overkwam toen de winnaar van Francorchamps, Ted Monfils stilviel bij de start van race 1. En dan rijd je achter de feiten aan. De juiste spirit joeg de mannen echter weer naar voren.
In het tussenklassement leidt Noah Lhoez voor Krerstho Kootstra en Mike Onstenk.
Klasse VT250 SeniorIn deze klasse was het gesprek van het weekeinde de inzet van de Swissauto Injectiemotor in 2015. Dat zal een boost aan de viertaktwereld geven. We zijn benieuwd naar de demoritten die de komende tijd in de GK4 door de dealers mogen worden verzorgd. U bent natuurlijk van harte welkom.
Het Duitse geweld is in aantocht. Jendrik Illner en Luca Koster laten zich telkens van voren zien met hun GM’s en bemoeien zich even zo vaak met de strijd om de eerste plaatsen. Routinier, Swissauto rijder Jeroen van As is “the man to beat”, terwijl vandaag ook Serge de Haan de pech achter zich liet en de jongelingen als Lorenzo Stolk en Matthijs Vandewalle het tempo ook in de kart en zichzelf hebben zitten. Alle ingrediënten waren dus aanwezig voor een geweldig schouwspel.
En een geweldig schouwspel werd het. Jendrik Illner had de boost van een thuisbaan en raakte gaandeweg de races ontketend. Via 2, 3 en 1 was de dagwinst voor hem. Achter Jendrik was niemand zeker van een plaats, hoewel Jeroen de beste papieren voor de tweede plak had. Totdat een penalty hem terugwierp in de tussenstand richting race drie. Drie mannen pakten de winst in een race; Lorenzo Stolk, Luca Koster en Jendrik Illner. Van hen wist alleen Lorenzo het podium niet te halen. Medeoorzaak domme pech.
Luca met 10 pnt, Serge met 11, Jeroen met 12 en Matthijs met 13 eindigden dus met ieder een punt verschil. Dat is zooo weinig, maar uiteindelijk net genoeg voor Luca en Serge om de gang naar het podium te mogen maken.
De strijd om het kampioenschap is figuurlijk losgebarsten. Met op 1 Jeroen van As, op 2 Luca Koster en op 3 Jendrik Illner. De runner up is Ricardo Doornbosch, hij zit op het vinkentouw.
En dan zit een racedag er al weer op. Verlang je meteen naar de volgende. Eerst gaan we echter even genieten van de vakantie. Namens alle GK4 medewerkers wensen we u en uw naasten dan ook een heerlijke vakantie toe. Geniet ervan, lekker uitrusten en dan op 6 en 7 september op naar de zesde wedstrijd van het seizoen op
Kartpark Emsburen.
We zien u dan graag weer!