Verslag GK4 en BEKC race 4 Karting FrancorchampsVoorwoordZoals u ziet hebben we de pen zelf weer ter hand genomen voor het wedstrijdverslag GK4 en BEKC.
Hopelijk kunt u via het verslag met plezier terug kijken op een geslaagd evenement.
Afgelopen weekeinde waren we met het GK4 en BEKC spektakel afgereisd naar Francorchamps, waar we op de track van Karting Francorchamps te gast waren voor alweer de vierde wedstrijd van het seizoen. Een belangrijke periode, zo halverwege het seizoen, waarin doorgaans de eerste contouren in de verhoudingen tussen rijders en in de tussenstanden zichtbaar worden.
Terugkijkend op het weekeinde kun je niet anders concluderen dan dat het een groot succes was, een sprankelend weekeinde gevuld met mooi weer, prachtige wedstrijden en een bijzondere gelijkgezindheid in een geweldige entourage. De Ardennen maken altijd iets bij je los. De omgeving, het autosportcircuit en de aanblik zorgen voor een vakantiegevoel. En dat zorgt weer voor een relaxte sfeer. Bij zo'n sfeer hoort in de auto de heerlijke CD van Sam Smith, In the lonely hour. Tegen m'n gewoonte in niet stevig, maar wel lekker. Een aanrader.
Donderdag waren de eerste teams al gekomen. Dan kun je meteen visualiseren hoe druk het in de paddock was. Zowel "beneden als boven" hadden de diverse teams hun eigen home ingericht. Het was er goed toeven. De camera draaide overuren, wat een fotogeniek gebeuren. De foto's op mijn Facebookpagina spreken voor zich. Need I say more?
Sleutelen, coachen, genietenZaterdag begonnen we vroeg met de training. Als de dan nagaat dat er op het grote circuit autowedstrijden werden gehouden, weet je meteen hoe de entourage nog meer glans kreeg. Brullende auto's links, snelle kartracers rechts. Heerlijk geluid en dito gevoel!
We waren natuurlijk benieuwd hoe het nieuwe asfalt werd ontvangen. De reacties waren tweeledig. Duidelijk was wel dat de grip op de ideale lijn lag, waar al wat rubber lag, daarbuiten moest je goed opletten. Logisch ook met nieuw asfalt. De eerste trainingsronden werden dan ook vaak ingevuld met baan verkennen. Uiteindelijk reed iedereen strakke lijnen en tijden en kwamen de deelnemers weer erg dicht bij elkaar te zitten. Er werd veel water getapt, het was dan ook van belang om goed te drinken in deze tropische temperaturen. De kleur van de gezichten in de helm verraadde ook al de warmte die werd ondervonden; langzaam oplopend van roze tot mooi rood bij sommige deelnemers.
Mc. Laren fabrieksrijder Nico Verdonck, toffe gast, nooit te beroerd om jonge rijders op weg te helpen, was het hele weekeinde aanwezig. Rolemodel.Goed om te zien dat nieuwe deelnemers op weg werden geholpen bij kleine en grote problemen. Soms tot verbazing van betrokkenen, maar telkens welgemeend zoals we het graag zien. Een warm gevoel bekruipt je dan toch wel. Het is namelijk niet meer vanzelfsprekend in deze tijd. Binnen onze club gelukkig wel.
Nieuw in de organisatie was de proef met twee camera's in de startprocedures. Een proef die goed uitviel en zeker zal worden herhaald. We streven zo clean mogelijke races na. En dat begint uiteindelijk telkens bij de start. Het is soms wel even wennen voor ons allen, maar we zetten daar zeker een goede lijn in voort.
Lekker temperatuurtjeDe zaterdag vloog voorbij. Gaandeweg richting vijf uur kwamen de racezettingen bij de deelnemers naar voren. Een enkele twijfel werd via mooie discussies opgelost. We waren dan ook nieuwsgierig naar de zondag. Wie zou zijn of haar slag kunnen slaan?
HeroBEKC Endurance Racing:De BEKC heeft een volwaardig eigen gezicht. Een endurance competitie zoals er geen tweede is. Het Gentlemen klassement heeft de juiste vorm gekregen, Gentlemen teams en rijders zijn content, en daar draait het toch om. Het is toch ook bijzonder, en daarom begin ik er meteen maar mee, dat een rijder die de mooie leeftijd van 68 jaar heeft bereikt, Jos Sleegers, samen met zijn teamgenoot als een jonge god rondgaat en de overwinning in het Gentlemen klassement pakt. Geweldig Jos, welgemeend gefeliciteerd namens de hele club!
De BEKC race werd er een om van te smullen. Een grote slagroomtaart met 21 puntjes. Na anderhalf uur zaten er nog 5 teams in de zelfde ronde met zicht op de overwinning. Dat verklaart ook de meer dan 400 foto's die ik schoot. Je komt gewoon ogen en oren te kort. Overal strijd, overall sterke acties.
Ready for take off, BEKCDe pole was voor VeersedamAuto-KastaciAuto, ik heb het al eerder gememoreerd, het team met de korte naam. Er werd voor korte duur een voorsprong gepakt, maar ze werden langzaam binnen gehengeld door MD Racing, dat de strijd vol aanging toen ze bij elkaar zaten. Het goed gekwalificeerde Berghmans Racing viel bij de start al terug en moest met lede ogen aanzien dat de aansluiting met de kop werd verloren.
De tijden van de teams lagen erg dicht bij elkaar, met regelmatig slechts duizendsten van seconden verschil. En dat komt de strijd ten goede. Een voorspelling voor welke plaats dan ook was moeilijk te maken. Door omstandigheden was het Veersedam dat een paar plaatsen terugviel en het zich op het podium moest laten gaan. De strijd aan kop bleef interessant. Sloebs Auto Special en VD Racing 1 betwistten de tweede en derde plaats, MD Racing raakte de angel kwijt en koerste naar de overwinning. Sloebs redde het knap op twee, VD Racing 1 pakte de derde podiumplaats. Het scheelde niet veel!
Twee podiumgangers in 1 beeld, VD RAcing 1 en Gentlemen winnaars Van der Pol KartracingIn het Gentlemen klassement was het Van der Pol Kartracing dat heerste van begin tot eind. Jos en Randy reden sterk naar acht algemeen en pakten de overwinning bij de Gentlemen. Achter hen was het zoveel spannender. VD Racing 3, Rocli Racing 2, RGR Racing en CU@Finish betwistten de tweede plaats. De mannen van VD Racing 3 bleken de sterkste partij en koersten naar P2, waardoor het groot feest werd bij VD Racing met twee podiumplaatsen. Een sprint van twee uren resulteerde in de mooie podiumplaats voor Rocli Racing 2 bij de Gentlemen. En dat zijn ze, Gentlemen in de ware zin van het woord.
Twee uur lang strijd om de koppositie, it was funDe weging viel niet helemaal goed uit voor een paar Gentlemen teams, waardoor de stand achter het podium een kleine wijziging onderging. Maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden een weergaloze strijd gezien.
PS: Rene, ik weet dat je grote handen hebt, maar het oppakken van een hete ketting van de baan is niet aan te bevelen. Maar dat had je al gemerkt heb ik gehoord
M’n mooiste, Lucky shot natuurlijk, Ruben BoutensZaterdagavond is de avond van de BBQ's en gezellig samenzijn. Dank aan degenen die ons uitnodigden, o.a. de kippenboutjes waren heerlijk. De alcoholvrije drankjes zorgden voor aanvulling van het vocht. De stemming zat er aardig in, het was eigenlijk te goed om het hotel op te zoeken. Maar ja, “duty calls”, en dus hop in de auto en vol meeblèren op de vette muziek van Pearl Jam’s “Lightning Bolt”, dat uit de autospeakers kwam. En dan is ook die rit goed te doen.
Toch nog even dan, geluksvogel!!Op zondag er vroeg uit en hoppa naar de baan. De jongens en vooral onze vriendin van de baanploeg begroeten, deze briefing meepakken en vervolgens de rijdersbriefings. Er hing een racesfeer, de koppies waren gespannen, de rijders waren er klaar voor, dat was duidelijk.
Klasse Honda Cadet GK4 verzegeld;De klasse Honda Cadet beet het spits af. En weer bleek dat de verzegelde motoren drie races lang datgene deden dat we voor ogen hadden. Rijders en monteurs in staat stellen via hun techniek de race te maken. Een kopgroep van telkens meer dan tien rijders zegt genoeg. De mix van ervaring - op zo jonge leeftijd al - en rookies gaat goed. Rijders verbeteren zich en trekken zich aan elkaar op.
VictoireIk zeg rijders, maar bedoel daarmee natuurlijk rijders en rijdsters. Want anders zouden we Larissa Tabak - ervaring - en Georgina Driessen - rookie - te kort doen. Het was een genoegen om te zien hoe ze het de jongemannen moeilijk maakten. Wat heet; Larissa snelde na drie ijzersterk gereden races naar de overwinning in het Totaalklassement, Georgina - rookie - reed op ook al zo'n strakke wijze naar de overwinning in het Rookieklassement. En dat ondanks de crash waarin ook Georgina zat, maar die gelukkig goed afliep voor haar, Rob en Lewis. Die kleine Lewis, vertederend trouwens, reed netjes zijn eerste rondjes. Er kwam een kartje achterin. Hij bekeek het nuchter, werd er niet anders van, ging over tot de orde van de dag.
LewiskeAls ik alle sterke rijders moet belichten zou dit hele verslag aan deze klasse gewijd zijn, en dat wordt lastig. De snelste ronde was voor Thom Derksen, de pole voor Larissa. Naast Larissa beklommen de Belgische toppertjes Sam Balota en Miguel van de Vyver onder luid gejuich het podium. Luid gejuich en hard geklap werd ook Georgina's deel. Ze moet het hebben gehoord, dat kan niet anders. Ze won bij de rookies, met op twee en drie Nigel Stegmeijer en Frankie Meerhoff. Nigel in zijn tweede race, Frankie in zijn vierde voor het eerst op het podium. En dan smelt je toch wel bij de aanblik van die blije koppies hoor.
Georgina, specially for youKlasse 15 PK viertakt;Deze klasse begint te groeien, de contouren worden duidelijk in de strijd tussen de rijders met de Swissauto Mondial en RK1 motoren. Een mix tussen Nederlandse en Belgische rijders zorgt voor een mooi en sterk deelnemersveld, waarin rijders niet weg kunnen komen uit de spreekwoordelijk greep van het peloton. De leider in de tussenstand had het lastig. Jordi Verboon moest vandaag, sterk rijdend, zijn meerdere erkennen in Mike de Zwart, Kevin van den Bosch en Nygel Verhaeren.
Jongste deelnemer op pole, KevinDe pole was voor Kevin,de jongste deelnemer. De strijd was super om te zien, gaandeweg de races moesten de mannen echter buigen voor Mike de Zwart, die bekeken en beheerst naar voren reed en daar bleef, drie races lang. Drie overwinningen; de hoogste trede op het podium was voor hem. Met Kevin, Nygel en Jordi daar fel strijdend achter. Jordi kwam een punt te kort voor het podium algemeen, maar eindigde wel als derde achter Mike en Kevin in het SA klassement.
Victoy was mineGave strijd Swissauto – RK1Mooi ook om te zien dat ook hier de strijd tussen gevestigde orde en rookies fair werd gestreden. De meerderheid rijdt met een RK1. in dit klassement waren het Michiel Tollenaere en rookie Jesse van Veen, die samen met Nygel Verhaeren hun bekers in het RK1 klassement mochten ophalen.
Rookie yeahKlasse VT250 Junior;Een kleinere groep, in deze o-zo-mooie klasse. De gelijkwaardigheid spat er van af. De rijders rijden in een homogene groep en je kunt nooit, maar dan ook nooit voorspellen wie er gaat winnen.
Eerste overwinning voor Ted MonfilsDe posities worden constant gewisseld, waardoor je zomaar op het ene moment de pole kunt hebben en zomaar de eerste race laatste kunt worden. Dat overkwam Amish Banwari, die echter knap terug vocht en uiteindelijk een knappe tweede plaats wist te behalen. Net achter Ted Monfils die zijn eerste overwinning pakte.
Mike en Amish nu nog voor TedTed had daarvoor de snelste ronde gerealiseerd in race 1. Via 3, 2 en 1 werd het de volle winst voor hem. De strijd was zo gelijkwaardig, dat uiteindelijk drie rijders met 11 punten gelijk eindigden, waardoor de snelste tijden de beslissing moesten brengen. Mike Onstenk, Charno van Sonsbeek en Krestho Kootstra eindigden in deze volgorde net voor Noah Lhoez.
Homogeen veldKlasse 2-T 125 Automaat;De klasse waarin Iame met de X30 en Rotax met de Max het tegen elkaar opnemen. Een klasse ook verdeeld in Rotax Max 165 kg en 145 kg. Alles bij elkaar een mix die borg staat voor super spannende races. Ook hier ervaring gekoppeld aan rookie. Prachtig ook dat Milo Ligtelijn uit de 145 kg categorie de pole zette en de snelste ronde wist te rijden. Als je dan eindigt op plaats acht in de eindstand algemeen, dat zegt dat ook weer het nodige over de sterkte van de totale klasse.
de eerste bocht, altijd mooiDarragh Adriaenssens was de matador die het met de Iame resoluut opnam tegen de Rotaxen. En met succes. De eerste race was voor Darragh, waarna hij via een tweede en nogmaals een tweede plaats de eerste overwinning pakte zowel voor zichzelf als voor Iame. Wat een prachtig geluid produceert de X30 trouwens.
Eerste overwinning voor Iame X30. Darragh AdriaenssensMet Darragh streden er meerdere rijders om de overwinning; Dominique Snoeks, Jeroen Buurman, Haddy Wolfs en Nick Jansen waren er vier van. Je merkte wel dat de warmte haar tol eiste naarmate de dag vorderde. Je zag toch een aantal handen aan de helmen. De conditie sprak een woordje mee. Niet voldoende vocht tot je nemen tussendoor werkte verslapping en concentratieverlies in de hand.
Jeroen pakte de tweede race, Nick de derde. Voor Jeroen was dit de basis voor zijn uiteindelijke tweede plaats. Voor Nick leverde dit net niet genoeg op voor het podium.
Paul en Puyato, geconcentreerdZo dicht zat het bij elkaar, dat de slim rijdende Dominique via 3, 3 en 8 toch het podium haalde op P3. Haddy Wolfs had evenveel punten behaald dan Dominique, was echter in de snelste ronde tweetiende langzamer. Haddy werd hierdoor wel derde in het Rotax Max klassement. Een mooie pleister op de wonde.
Buurmanneke was snelDe rookies Puyato Molenberghs, Nick van Vught, Michelle Cieplik en Jaron Meijer deden het geweldig. Puyato en Michelle eindigden achter Milo Ligtelijn als twee en drie in de 145 kg klasse Rotax Max. Voor Milo had er meer ingezeten in het Totaal klassement. Een kleine inschattingsfout wierp hem echter te veel plaatsen terug. Jaron had het even lastig, maar hij komt er aan hoor.
145 KG klasse, Rookie Michelle Cieplik weerde zich dapper Klasse 2-T 125 Schakel;Het kan niet anders dan dat deze klasse een groot succes gaat worden. Immers het schakelrijden in de KZ klassen was vanuit financieel oogpunt vaak niet haalbaar voor veel geïnteresseerden. We hebben die kosten door de drie deelnemende motortypes flink weten te reduceren. De snelheid, strijd en spanning zijn er niet minder om, wat heet, het laatste is alleen maar toegenomen. Kijk maar eens naar de geringe onderlinge verschillen in tijden en in onderlinge afstand bij de finishvlag. Tel daarbij op het Gentlemen klassement en niets staat in principe rijders meer in de weg om in deze topklasse uit te komen.
De pole was voor jongeling Jesse SmeetsWe hanteren maar liefst vier klassementen, was dus even praten bij de prijsuitreiking, maar dan krijg je ook wat terug hoor. Veel fun op en naast het podium!
Ik moet het even kwijt. Als je langs de baan staat met de 6-versnelling Schakelkarts aan de ene kant op de kartbaan en de brommende auto’s aan de andere kant op het circuit, dan klinkt het geluid van die Schakels je toch wel als muziek in de oren, een enkele auto daargelaten.
De winst voor Sven van der WardtAfijn, de hooggespannen verwachtingen kwamen volledig uit. Wat een geweldige races kregen we voorgeschoteld. Tot de laatste meters was niet te voorspellen wie met de dagwinst huiswaarts zou keren. Sven Van der Wardt, Thijs van den Heuvel , Jesse Smeets en Joey Veenstra waren de matadoren (beeldspraak om alvast in de stemming te komen voor vanavond) die de strijd voorin maakten. Jonge mannen waarvan twee 14-jarigen die zorgen voor nog een pluspunt in deze tak van racing. Verjonging in de KZ. Jazeker.
Jeroen van dorp en Dylan Mevis, twee plezante gasten in onderlinge strijdJesse draaide de pole, met Thijs op de hielen. De eerste pole in de klasse voor die snelle Rakker met de mooie oranje kart.
Uiteindelijk legde hij het op ervaring af tegen Thijs en Sven, maar jongens, waar die Jesse al op het gas gaat, dat belooft veel goeds voor de strijd in de rest van het seizoen. Sven, Thijs en Joey zijn bloedsnel. Eerstgenoemde moest er echt voor gaan zitten en de snelste rondetijd neerzetten om de dagwinst te pakken. Het lukte wel, maar met slechts een enkele puntje voorsprong op Thijs, die liet zien niet voor niets de kampioen 2013 te zijn. Na twee races stonden zowel Sven en Thijs als Jesse en Joey in punten gelijk. Joey is een coming man. Rustig, onopvallend, maar o zo snel. Die derde race was dan ook bloedstollend Sven 1, Thijs 2, Jesse 4, Joey 5. Kan het nog spannender?
Op vijf in de eindstand, en dat was verrassend, Jeroen van Dorp in zijn eerste wedstrijd! Was even wennen, maar ik voorspel dat hij in Hahn met de kop meegaat.
Met zo’n mooie rijstijl wordt de Gentlemen winnaar. Floris Schouten voor Joey VeenstraZou ik bijna klassementsleider Kevin Lemmens vergeten. Dat kan natuurlijk niet. Een onwillige kart speelde hem parten. De derde race kwam Kevin pas naar voren om op drie de finishvlag te zien.
Bij de Gentlemen was het trouwens net zo spannend. De eerste vier zaten bij elkaar in het klassement. Floris Schouten wist zich onder de druk van Gert van de Brink, Barry Kruidenier en Eric Hellemans te ontworstelen. De winst was voor Floris, die meteen werd omhelst door zijn charmante vriendin Silvana (die we ook nog wel eens weer in een kart willen zien schitteren). Er zijn ergere zaken te bedenken.
Tussen twee, drie en vier zaten uiteindelijk maar drie punten. Eric viel met zijn schitterende kart net buiten de boot. Gert op twee, Barry op drie, een mooie uitslag.
We hadden het Laura erg gegund om een mooi resultaat neer te zetten. Het lukte niet. Gewoon naar Hahn Laura, je weet wat ik je heb gezegd!
Voor “the record”, de winst in het VM klassement was voor Joey Veenstra, in het Iame klassement voor Thijs van den Heuvel.
Mooi he Gert, Jeroen, Eric.Klasse VT250 Senior;Op de zaterdag, tijdens het fotograferen zie je af en toe door de lens hoe hard rijders gaan. Nu kwam daar het aspect concentratie zomaar bij. Het is lastig te omschrijven, maar regelmatig komt dat bijbehorende gevoel van “dat gaat ’t em worden” uit. Vandaag had ik dat o.a. bij Luca Koster, en Ricardo Doornbosch. Met de nadruk op onder andere.
Hij rook het podium, haalde het door pech niet, Serge de Haan, nog voor Jeroen van AsDe VT250 klasse bewijst zich telkens weer door het hoge niveau gekoppeld aan de gelijkwaardigheid die we toch samen weten te bereiken. Het mag hopelijk vermeld worden; veel credits gaan naar Jelmer Fokkema, onze technicus die het Alfano Spy systeem beheert en uitleest. Hell of a Job Jelmer!!
Wirklich Super gefahren, Jendrik IllnerDe pole was voor Luca Koster, die ook de eerste race pakte. Maar toen barstte de strijd pas echt los. De ervaring zit bij Jeroen van As en Jendrik Illner die in de volgende twee races de toon zouden zetten. Aangevuld met de sterk rijdende Ricardo was het een levendige strijd vooraan in het veld. Zie de foto’s op Facebook en u weet genoeg. Gelijkwaardigheid, ja bij ons wel.
De start met Luca Koster op poleNa twee races stond Jendrik op een en stonden Jeroen en Luca gelijk op twee, met Ricardo er vlak achter. De start van race drie gooide roet in het eten voor Ricardo, terwijl Jeroen de overwinning pakte, net voor Luca en de ontketende Wouter Verhoeven. De eindstand verraadde de spanning die op de baan was gevoeld; Jendrik 7 pnt, Jeroen 7 pnt, Luca 8 pnt. De beste tijd bracht de beslissing in het voordeel van Jendrik. Het zweet kon van het hoofd worden gewist, een pauze was even noodzakelijk om weer bij te komen alvorens we met de prijsuitreiking konden beginnen.
Jorrit Rolvers, gelukkig er weer bijTerugkijkend kun je wel stellen dat we een heerlijk weekeinde hebben beleefd dankzij u, die dit alles toch mogelijk maakt. We blijven er dan ook alles aan doen wat in onze mogelijkheden ligt om de GK4 en BEKC op deze wijze te houden en promoten. Zoals een bekende Amerikaan al zei “YES WE CAN”.
Op naar Hahn, waar we in het weekeinde van 5 en 6 juli de volgende editie gaan beleven. Het kriebelt nu al. Tot dan!Foei jongens, zo’n oude man zo laten werken…