Sfeerverslag GK4 en BEKC race 1 Karting GenkDames en heren deelnemers en geïnteresseerden GK4 en BEKC Endurance,
Soms kom je van die mooie kreten tegen. Ik moest bij deze wel even aan het eerste GK4-BEKC weekeinde denken
"The Battle has begun". Een toepasselijke uitdrukking voor de start van ons seizoen in de goede zin van het woord.
Want wat we op het topcircuit
Karting Genk te zien kregen voldeed helemaal aan wat we hadden gehoopt. Een grote groep deelnemers, sportiviteit op en rond de baan, met strijd in alle klassen van meet af aan en om alle plaatsen.
Het weekeinde begon al lekker met de rit naar Genk. Nooit een straf. Een lekker muziekje begeleidde de rit; dit keer kwamen de klanken van Bryan Ferry door de speakers; “Dylanesque”, Bob Dylan covers, een aanrader. Lekker meeblèren en genieten van de voorpret die de start van het nieuwe seizoen met zich meebracht.
We zagen er naar uit om u allen weer te ontmoeten na de winterstop van ruim drie maanden. Opvallend veel nieuwe dealers, teams en deelnemers mochten we begroeten. We maakten iedereen natuurlijk graag wegwijs in de organisatie. Hartelijke begroetingen zowel in het hotel als in de paddock. Een ruim gevulde paddock, we hadden dus nogal even nodig. Veel handen, veel koffie.
De entourage van Karting Genk leent zich voor een relaxed topweekeinde karting. Wat een baan, wat een lay-out, wat een horeca, wat een organisatie. Superlatieven, ik weet het, maar wel terecht. Dan kan het toch eigenlijk al niet meer stuk.
Momenteel resulteert de rode lijn die we in de GK4 hanteren in veruit het grootste startveld in de viertaktklassen - met o.a. de grootste groep Honda Cadet en VT250 deelnemers in de Benelux - en een prachtig startveld in de tweetaktklassen, het resultaat van uw ondersteuning van het
gelijkwaardigheidsconcept GK4 en BEKC.
Als je je oor te luister legt en vervolgens in samenspraak met dealers en importeurs verschillende motormerken samenvoegt in een enkele klasse, dan ben je meer dan benieuwd hoe dat brainstormen en uitwerken uiteindelijk uitpakt.
Gezien de strijd die er zondag was in de drie nieuwe
Multi Engine Klassen is de term "schot in de roos" op zijn plaats.
Vorig jaar waren we gestart met de Tweetaktklassen Automaatklasse 125 cc en Schakelklasse 125 cc, dit jaar werd daar de klasse Viertakt 15 PK aan toegevoegd.
De strijd was geweldig, de headlines dienden zich al snel aan, zoals: "RK1 en Swissauto Mondial VT250 VT4 rijders verdelen de prijzen", "Iame X30 volledig gewaagd aan Rotax Max in GK4 Automaatklasse", "VM en Iame X30 Shifters strijden tot de streep om de overwinning".
Uitdrukkingen die de lading volledig dekken. Want was het niet geweldig om in de Viertakt 15 PK klasse te zien dat een RK1 met de pole aan de haal ging, dat de snelste ronde werd neergezet door een rijder die niet op het podium kwam en dat er een mix-podium was met RK1 en SA Mondial rijders?
Wat was het verder top om te zien dat de Iame X30 de strijd volledig aan kan met de Rotax Max - hetgeen resulteerde in een tweede en derde plaats voor Iame. Ruim twintig rijders aan de start in de Automaatklasse, een lust voor het oog! En dat worden er nog meer in Emmen.
Vooral ook om te zien dat de VM en Iame X30 Shifters volledig aan elkaar gewaagd waren en onderling de podiumplaatsen verdeelden. De rijders maakten er een spectaculaire show van. Een lust voor oog en oor. De schakels produceren een kippenveltrekkend geluid. Doet me denken aan de goede tijden TT Assen, het klappen bij het overschakelen op de Veenslang! Dit gaat toch echt DE schakelklasse worden!
Dit alles geeft een extra dimensie aan racing. We hebben toch geen enkele race gezien waar het niet op en top spannend was? Wis en waarachtig, goed verlopen starts, races boordevol temperament en vaak een strijd tot op de streep. Kijk even naar race 2 in de Viertakt 15 PK klasse, waarin het verschil tussen de nummers 1 en 2 op de streep 17/1000e seconde bedroeg!!
De overige klassen;Honda Cadet, een lust voor het oog, met een lang kleurig lint van meer dan 20 deelnemertjes met gelijkwaardige motoren; de klasse Honda Cadet neemt hierdoor een enorme vlucht. Kijkt u vooral eens naar de foto's op onze site. Een grote groep rijders met gelijkwaardig materiaal, het komt op het rijdertje aan.
Toch wel zo prettig voor die grote groep Nederlandse en Belgische deelnemers die niet de hoofdprijs te besteden hebben of deze niet willen besteden. Eén type motor, één motorconfiguratie, één prijs, resulterend in veel meer kans op een mooi en juist resultaat.
We hebben in de klasse
Honda Cadet een ROOKIE Klassement ingesteld voor rijdertjes die voor het eerste seizoen racen. Wat deden de smurfen hun best, wat was het ook vooral spannend voor ze.
Alle KIDs gingen natuurlijk weer met een trofee naar huis. Glunderende koppies, blije gezichten, een genot om te mogen organiseren. Wel even wennen al die bekersets, maar het komt goed.
VT250 Junior en Senior kennen de weg omhoog in deelnemersaantallen. De klasse druipot er van af, het resultaat was een strijd die optimaal was. De Seniorklasse is en blijft MultiBrand, met deelname uit drie landen. Wat mooi, die jonge snelle Duitser Luca Koster, die de strijd maar nipt verloor van de kampioen 2013 Jeroen van As. Ook hier een mix podium Swissauto en GM. Mooi, mooi, mooi man.
De
BEKC Endurance race was als vanouds enorm professioneel, meeslepend, spannend.
We rijden dit jaar voor het eerst drie 3-uursraces, maar startten op Genk met een 2-uurs. De wedstrijd werd een hele opgave voor de nagelbijters onder de toeschouwers, zo spannend werd het in een thriller van een race. De omstandigheden leenden zich er ook voor, met een regenbui midden in de kwalificatie en teams die de keus moesten maken tussen regenbanden of slicks.
Voor de "slickteams" pakte de keus verkeerd uit. Regenrijders namen het heft in handen, MD Racing heerste van start tot finish, maar mogelijk het mooiste resultaat werd geboekt door team Heiveld, een Gentlemen Team met als nestor de heer Meynendonckx. Wat was Meynendonckx nerveus, wat waren ze als team snel. Als een intercity ging het naar huis, naar die strakke tweede plaats. En wie gunde dat niet aan die sympathieke mannen, die dus met twee trofeeën naar huis gingen; Tweede plaats algemeen en eerste plaats Gentlemen Klassement.
Sprekend over
Gentlemen Klassement; er zijn twee Gentlemen Klassementen ingesteld op initiatief van de rijders - in de BEKC en in de GK4 Klasse Tweetakt Schakel.
Extra klassementen naast het Totaal Klassement. Een extra dimensie, waardoor de wedstrijden voor de wat oudere en wat zwaardere deelnemers weer helemaal interessant worden - ze strijden immers in twee klassementen - en hebben een mooie uitdaging in de onderlinge strijd.
De vastgestelde condities waar je aan moet voldoen:
BEKC teamraces: één of meer leden van het team minimale leeftijd van 35 jaar (34 in jaar dat je 35 wordt) en/of lichaamsgewicht minimaal 85 kg;
Klasse GK4 Schakel 125 cc; minimale leeftijd 26 jaar (25 in jaar dat je 26 wordt) en/of lichaamsgewicht minimaal 85 kg.
Zoals gememoreerd was de eerste overwinning Gentlemen BEKC voor Heiveld Racing, terwijl de overwinning in het Gentlemen klassement bij de Schakels ging naar Eric Hellemans.
De
GK4 Mini KIDs Club is zo ongeveer het mooiste wat je als organisatie kan overkomen. Gratis rijden voor de kleintjes in de pauzes GK4. Het moet gezegd, Yvonne Verhaag is een topvrouw die het allemaal regelt. Daar is een bedankje op zijn plaats. Bij deze Yvonne.
Alle kinderen en ouders de baan op, heerlijk genietend van de kleine spruiten. Wat geweldig ook hoe de kinderen genoten. Kijk eens naar de fotografie, die koppies, onovertroffen mooi!
De kinderen die niet reden konden hun energie natuurlijk weer kwijt op het springkussen, ondertussen een vaste verschijning in ons weekeinde.
Zo kwam er als altijd veel te snel een einde aan een grandioos weekeinde. We maken ons al weer op voor de volgende GK4 en BEKC wedstrijd die volgende week 5 en 6 april wordt gehouden op Kartcircuit Pottendijk Emmen.Tot dan!!
Het GK4 Team.