Auteur |
Bericht |
teletub
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:00 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 07, 2013 3:57 pm Berichten: 3
|
De VT250 kart motor is inmiddels spectaculair genoeg om bij de NAB deel te nemen!
In het komende seizoen gaat de NAB zich naast de bestaande succesvolle tweetakt klassen ook serieus bezig houden met het organiseren van spectaculaire viertakt kart races. Tijden veranderen en inmiddels hebben serieuze viertakt motor producenten hightech 250CC kart motoren gebouwd met vermogens tot 40PK. In de loop van de jaren worden de KZ rondetijden steeds dichter genaderd door deze super viertakten. In het NAB seizoen 2013 zal het sensationele tweetakt geluid dan ook afgewisseld worden met het spectaculaire gebrul van deze VT250 motoren.
De NAB gaat niet over een nacht ijs; De NAB heeft een viertakt commissie in het leven geroepen waarvan de leden een afspiegeling zijn van de verschillende merkenVT250 dealers en importeurs. Deze onafhankelijke commissie heeft inmiddels een motor technische reglementen gemaakt gebaseerd op het oorspronkelijke Duitse ADAC VT250concept . De commissie is ook verantwoordelijk voor de handhaving en bescherming van het VT reglement bij de NAB. Een motor keuring van een bepaald merk VT250 zal altijd onder de kritische blikken van concurrenten plaatsvinden op basis van een vooraf ingediende homologatie. De Slager zal dus nooit zijn eigen vlees keuren!
Enige criteria van een senior VT250 motor zijn: 250CC viertakt met maximaal 4 kleppen Maximaal toerental 13.000 Maximaal 30MM Dellorto Centrifugaal koppeling. Vermogen van 36PK tot 40PK
De VT250 junior motor (voor kinderen vanaf 11jaar) zal het moeten doen met een 20mm carburator en een vermogen van circa 22PK
Toegestane gehomologeerde VT250 merken per 1-1-2013 Biland, Ecomotor, GM Griffon, Swissauto, TechF1, Oral, Suter Vampire en in de nabije toekomst Vortex.
Bestuur NFK
|
|
Omhoog |
|
|
teletub
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:01 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 07, 2013 3:57 pm Berichten: 3
|
WAT DOET DE NAB VIERTAKT COMMISSIE PRECIES?
De NAB viertakt commissie (VTC) heeft de opdracht van de NAB om viertakt klassen en daar bij behorende technische reglementen te ontwikkelen en te bewaken voor de NAB wedstrijd organisatie.
BELANGERIJKE PRINCIPES VAN DE NAB VTC
1 De klant en de kartsport staan bij de NAB op nummer een! De VTC zal dan ook altijd haar oor op de eerste plaats te luister leggen bij de klanten en hun wensen zo goed mogelijk vertalen in een reglement. 2 Fabrikanten worden beschouwd als leveranciers en zullen dus zoveel mogelijk aan de wensen van de klanten en dus de VTC moeten voldoen. De leveranciers zijn er voor de klanten en niet andersom! 3 In de VT250 zal de VTC altijd alle merken toelaten die aan het VTC technisch reglement voldoen. De onderlinge concurrentie tussen de verschillende VT250 fabrikanten zal tot technische vooruitgang en prijs concurrentie leiden waarvan de Klant uiteindelijk profiteert. 4 De VTC streeft naar stabiele randvoorwaarden in het technisch reglement zodat Klanten en leveranciers ook op langere termijn weten waar ze aan toe zijn. 5 De VT250 MULTI BRAND is de koningsklasse van de viertakt en de VTC zal deze hoge sportieve status strikt bewaken. 6 Alle technische controles zullen altijd plaatsvinden onder toezicht van leveranciers van concurrerende merken of in geval van mono viertaktklassen onder toezicht van concurrerende race teams. 7 De Klant zal nooit mogen twijfelen aan de eerlijkheid van de technische controles onder toezicht van de VTC.
ACTUEEL: TOERENTAL REDUCTIE VT250 SENIOR.
Hoe zit dit nu precies? Er zijn publicaties over een beslissing van de fabrikanten om het maximum toegelaten toerental van VT250 senior motoren te reduceren van 13.000 naar 12.000 toeren vanwege technische problemen.
Wat is nu het standpunt van de NAB VTC heeft hierover?
A De fabrikanten beslissen niet, maar de Klanten. B De VTC zal niet tot een reductie van het toerental overgaan om de volgende redenen:
1 Het ADAC/DMSB VT250 reglement bestaat al sinds 2005 en voorziet in 13000 toeren maximaal.
Er is tot nu toe nooit aanleiding geweest tot enige discussie hierover en het is dan ook opvallend dat na zoveel jaren van technische ontwikkeling nu 13000 toeren een probleem is.
2 Een enquête onder VT250 rijders geeft aan dat een grote meerderheid van de geënquêteerden gewoon met 13.000 toeren willen racen om sportieve redenen. Zij hebben tenslotte motoren gekocht die 13.000 toeren zouden draaien en daar willen ze deze fabrikanten terecht aan houden.
3 De fabrikant(en) moeten gewoon hun technisch probleem oplossen zonder aan de reglementen te komen. Daar is de klant bij gebaat.
Er wordt de indruk gewekt in verschillende publicaties als zou deze toerental reductie voor alle VT250 klassen nu bepalend zijn, het tegendeel is waar, blijkt uit ons onderzoek!
De VTC heeft navraag gedaan bij Fabrikanten of hun representanten hierover;
•GM fabriek: Geeft de voorkeur aan 13.000 RPM maar levert op verzoek ook CDI boxen van 12000 toeren tegen meerprijs bij voldoende belangstelling. Normale coulance voorwaarden gelden in beide gevallen. GM heeft nooit verzocht om een toeren reductie bij welke wedstrijd organisatie dan ook.
•Oral fabriek: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM
•Tech F1 representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM
•Vampire representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM
•Biland representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM
•Vortex fabriek: Offreert op haar site 12.500, 13.000 en 13.200RPM
•SA fabriek: Vanaf 2013 zal de SA fabriek enkel nog motoren uitleveren welke begrenst zijn op 12.000RPM, doch het blijft mogelijk een ECU aanpassing aan te vragen via het SA dealernetwerk waardoor de motor verder doortrekt tot een hoger toerental (lees 13.000). Weliswaar moet de SA klant er zich van bewust zijn dat door deze handeling elke vorm van “Goodwill of Kulanz” hierdoor onmiddellijk komt te vervallen.
RESUMEREND:
De NAB VTC staat een maximum toerental van 13.000 toe in de VT250. Natuurlijk staat het de Klant vrij om met minder dan 13.000 toeren deel te nemen aan een NAB VT250 wedstrijd.
De NAB VTC zal altijd eerst het belang van de Klant afwegen en zich zeker niet laten leiden door de eisen of wensen van fabrikanten.
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:31 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
laat even de antwoorden van de fabrieken zien aub? en uitslagen van de meningen van de rijders!
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:34 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
welkom op het forum trouwens...jammer dat je al door de mand valt door je eerste post.
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|
martens j
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 9:51 pm |
|
Geregistreerd: di feb 15, 2011 7:40 pm Berichten: 13
|
bas je kan de vraag evengoed andersom stellen aan de gk4. zij zullen je evengoed niet antwoorden
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 9:58 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
laat ik het zo stellen...ik heb ze gezien!!!!!
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|
Dobbert
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 10:06 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm Berichten: 219 Woonplaats: Vlaardingen
|
Deel ze met de rest zou ik zeggen en staaf je uitspraken.
_________________ Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.
Maddox 2011 TM K9C Special
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: ma jan 07, 2013 10:12 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
gezien niet in bezit....helaas..... maar de heren die beweren dat het anders is zouden dus andere mails of brieven moeten hebben van de fabriekanten.....
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: do jan 10, 2013 10:58 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
is dit nu een stuiptrekking omdat de gk4 ook 2takt gaat organiseren??
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: do jan 10, 2013 11:13 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
|
Omhoog |
|
|
chevy-joris
|
Geplaatst: zo jan 13, 2013 5:13 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 29, 2006 5:12 pm Berichten: 264
|
Het nab verhaal komt maar van een persoon en dat is john aan de stegge van stegmoto. Hij ligt overhoop met de fabrikant. Dus veel succes in de toekomst als je een gm rijd. De berichten hier zijn ook van hem afkomstig, de nab heeft niet genoeg ervaring met de vt250 om dergelijke artikelen te schrijven.
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: zo jan 13, 2013 11:11 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma jan 14, 2013 8:15 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Mannen....
We gaan toch niet weer die bekende ellelange discussies ophalen hier..???
Mijn voorstel: - ben je het er mee eens..... sluit je je aan ! - ben je er niet mee eens..... laat je het lekker voor wat het is !
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: ma jan 14, 2013 8:18 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
Ik sluit me bij Joris aan dan! of bedoelde je dat niet Paulo?
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma jan 14, 2013 11:15 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
hahahah Bas.... helemaal goed ! (je weet gewoon te veel)
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|