Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Toerentallen VT250
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=35&t=10485
Pagina 1 van 5

Auteur:  vt250.de [ ma jan 07, 2013 9:52 am ]
Berichttitel:  Toerentallen VT250

GK4 heeft recent besloten om in de VT250 klasse met een lager toerental te gaan rijden.
Meer informatie hierover is te vinden op de website van GK4:
http://www.gk4kartseries.com/gk4/medede ... ssen-vt250

Ook de NAB heeft een artikel over dit onderwerp geplaatst op haar website.
Artikel NAB
NAB schreef:
NAB 04.01.2013 ( http://www.nab.nu/nfk/web09/index.php?o ... tid=40:nfk ):

ACTUEEL: TOERENTAL REDUCTIE VT250 SENIOR.

Hoe zit dit nu precies?
Er zijn publicaties over een beslissing van de fabrikanten om het maximum toegelaten toerental van VT250 senior motoren te reduceren van 13.000 naar 12.000 toeren vanwege technische problemen.

Wat is nu het standpunt van de NAB VTC heeft hierover?

A De fabrikanten beslissen niet, maar de Klanten.
B De VTC zal niet tot een reductie van het toerental overgaan om de volgende redenen:

1 Het ADAC/DMSB VT250 reglement bestaat al sinds 2005 en voorziet in 13000 toeren maximaal.

Er is tot nu toe nooit aanleiding geweest tot enige discussie hierover en het is dan ook opvallend dat na zoveel jaren van technische ontwikkeling nu 13000 toeren een probleem is.

2 Een enquête onder VT250 rijders geeft aan dat een grote meerderheid van de geënquêteerden gewoon met 13.000 toeren willen racen om sportieve redenen.
Zij hebben tenslotte motoren gekocht die 13.000 toeren zouden draaien en daar willen ze deze fabrikanten terecht aan houden.

3 De fabrikant(en) moeten gewoon hun technisch probleem oplossen zonder aan de reglementen te komen. Daar is de klant bij gebaat.

Er wordt de indruk gewekt in verschillende publicaties als zou deze toerental reductie voor alle VT250 klassen nu bepalend zijn, het tegendeel is waar, blijkt uit ons onderzoek!

De VTC heeft navraag gedaan bij Fabrikanten of hun representanten hierover;
GM fabriek: Geeft de voorkeur aan 13.000 RPM maar levert op verzoek ook CDI boxen van 12000 toeren tegen meerprijs bij voldoende belangstelling.
Normale coulance voorwaarden gelden in beide gevallen.
GM heeft nooit verzocht om een toeren reductie bij welke wedstrijd organisatie dan ook.

Oral fabriek: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM

Tech F1 representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM

Vampire representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM

Biland representant: Geeft de voorkeur aan 13.000RPM

Vortex fabriek: Offreert op haar site 12.500, 13.000 en 13.200RPM

SA fabriek: Vanaf 2013 zal de SA fabriek enkel nog motoren uitleveren welke begrenst zijn op 12.000RPM, doch het blijft mogelijk een ECU aanpassing aan te vragen via het SA dealernetwerk waardoor de motor verder doortrekt tot een hoger toerental (lees 13.000).
Weliswaar moet de SA klant er zich van bewust zijn dat door deze handeling elke vorm van “Goodwill of Kulanz” hierdoor onmiddellijk komt te vervallen.

RESUMEREND:

De NAB VTC staat een maximum toerental van 13.000 toe in de VT250. Natuurlijk staat het de Klant vrij om met minder dan 13.000 toeren deel te nemen aan een NAB VT250 wedstrijd.

De NAB VTC zal altijd eerst het belang van de Klant afwegen en zich zeker niet laten leiden door de eisen of wensen van fabrikanten.




#-o :roll:

Auteur:  Bob77 [ ma jan 07, 2013 10:09 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

Als het niet in (inter)nationale samenwerking besloten is, is het een rare beslissing.
Je zorgt namelijk juist voor meer kosten, omdat mensen meerdere motoren nodig hebben voor de verschillende kampioenschappen, of voor iedere race aanpassingen moeten doen.

Aan de andere kant doen die laatste 1000 toeren weinig, dus of je nu met 12000 of 13000 max rijdt, maakt voor de rijder weinig verschil.
Zolang het maar voor iedereen gelijk is.

Auteur:  bas [ ma jan 07, 2013 10:45 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

Jammer dat er altijd een paar heren zijn die denken dat ze met dit soort van berichten een organisatie onderuit te halen.

Auteur:  Wilfred [ ma jan 07, 2013 11:18 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

Inderdaad weer jammer dat verschillende organisaties lijnrecht tegenover elkaar staan.... maar dat is gewoon in de kart(gemotoriseerde) wereld.

Enkele opmerkingen van mijn kant:

1. Ik vind dat de importeurs bij een dergelijke beslissing bestaande klanten kosteloos een CDI moeten aanbieden met de nieuwe rpm-limiet; de oude kan dan ingeruild worden waarmee wedstrijdrijders/recreanten niet op extra kosten gejaagd worden. Ik ben benieuwd of dit ook gaat gebeuren.... :shock:

2. Genoemde 93db geldt vooralsnog alleen op Genk; op NL banen niet ! Het zou netjes zijn als dit erbij vermeld zou worden door de GK4 organisatie. In NL zouden wel aangepaste regels gaan gelden voor wedstrijddagen, maar vooralsnog niet voor recreatieve rijders. Zoals het nu gesteld wordt, is het een vertekend beeld en zorgt dit wellicht voor mogelijke onrust bij de recreatieve rijder.

3. RPM-limiet 12.000 heeft wel degelijk effect; als je dezelfde topsnelheid wilt halen (dus niet halverwege rechte stuk reeds in de begrenzer gaan), dan moet je een kleiner tandwiel achter zetten; hiermee ben je trekkracht kwijt op de langzame stukken, dus zijn de rondetijden langzamer; zeker als het slipmoment van de koppeling ook nog wordt aangepast. De stelling dat de laatste 1.000 rpm niet veel doen is dus gedeeltelijk waar. Ja, de laatste 1.000 rpm geeft geen extar vermogen, maar beperkt wel de trekkracht op de langzamere delen van de baan...

4. Ik ben benieuwd wat de werkelijke besparing in kosten zouden zijn. In theorie zou een revisie dus na meer draaiuren nodig hoeven zijn; maar wat is het verschil ? Niemand kan mij dat vertellen, dus hoe kan ik het kostenvoordeel dan berekenen ? Wedstrijdrijders (de top in ieder geval) reviseert zijn blok toch meerdere keren per seizoen, dus gaat dat dan nu ineens veranderen ? Ik betwijfel of dit de reden is van de beslissing de rpm-limiet te verlagen...

Ik weet dat ik met mijn mening de knuppel in het hoenderhok gooi, maar ik wil gewoon weten waar ik als klant aan toe ben. Reacties zijn dus zeker welkom. =D)

Auteur:  quik dave [ ma jan 07, 2013 11:24 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

de reden dat dit voorstel er gekomen is komt nu net van vt250 rijders?

iedereen zit steeds maar te klagen dat het te duur is ( en het is gewoon ook te duur alles bij elkaar ) daarom zijn er bij swissauto ( en ook de andere merken ) gesprekken geweest ivm de motorkosten te reduceren .

ik heb hier reeds uitvoerig mee getest gehad en een verlies van 1000 rpm op de motor maakt in ronde tijd nagenoeg niets uit ( op 98% procent van de circuits zit je 2 seconden boven de 12.000 toeren ) maar op het gebied met mechanische stress maken die 1000 toeren wel veel uit natuurlijk . daarom is ook het voorstel gekomen van swissauto om dat zo te doen , om zodoende de levensduur nog te verlengen. en de kosten te verlagen zonder te moeten inboeten op rijplezier .

mensen die willen blijven rijden op 13.000 toeren hebben hiervoor de mogelijkheid , enkel niet in de officiële swisscup gebeurens.

bij de evo2 kan het volgens mij ook kostenloos gebeuren, is maar programmeren ( heb trouwens mail ontvangen van duits kampioenschap dat swissauto dit bij de eerste wedstrijd kosteloos zal volbrengen, dus ik ga ervan uit dat de rest wel zal volgen) bij evo 1 motoren weet ik niet hoe ze het gaan regelen .

Auteur:  Lex [ ma jan 07, 2013 11:29 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

Als ik beide berichten lees, lijkt het mij dat alleen SA aangeeft graag naar 12000 toeren te willen, natuurlijk zijn de importeurs en dealers gebaat bij 13000 toeren, ontegenzeggelijk slijt een motor harder met 1000 toeren meer, maar is dat nou echt zo'n issue ?
we rijden imeers al een aantal jaren met 13000 toeren.
Graag zou ik een reactie zien wat het de rijder in de portemonnee scheelt als de toerental restrictie doorgevoerd wordt, en wat de kosten zijn om een CDI module opnieuw te programmeren.
bovendien als de NAB al aangeeft gewoon voor 13000 toeren te gaan, de reactie van Karting Events zal ongetwijfelt ook nog volgen, heb je al meerdere CDI's nodig als je bij meer organisatoren wil gaan rijden, hoe zit dit kostenaspect ?
Straks krijgen we de volgende kampioenschappen (feit !!!!!):
Karting Events: VT250, alleen SA250 motoren, hetzij met 13.000 of 12.000 toeren.
GK4: VT250, alle motoren maar met 12.000 toeren,
NAB: VT250, alle motoren maar met 13.000 toeren.
Mijn mening: de grote versnippering is ingezet, straks rijden overal een paar VT's, de bomvolle startvelden van afgelopen jaren lijken verleden tijd te gaan worden, helaas............ :cry:

Auteur:  Wilfred [ ma jan 07, 2013 11:37 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

@Dave,

Ik begrijp heel goed dat de extra 1.000rpm extra stress en daardoor slijtage met zich meebrengt. Echter, als een fabrikant dit erkent dan moet deze ook met de billen bloot en de bestaande klanten deze update kosteloos aanbieden. Een klant is dan in de gelegenheid aan de wens van de fabrikant te voldoen - zonder kosten - en daarmee aanspraak te blijven behouden op coulance. Kiest de klant hier niet voor, dan is het eigen risico.

Bij de eerste serie Swissauto motoren is redelijk snel na introductie een "terugroepaktie" geweest, welke kosteloos uitgevoerd werd - tevens verviel elk recht op coulance als men de update niet liet uitvoeren. Als nu blijkt dat 13.000rpm teveel is, dan moet hetzelfde gebeuren en de klant de mogelijkheid krijgen de nieuwe/aangepaste CDI kosteloos te laten plaatsen. Zeker als de fabrikant erkant dat hogere toeren funest zijn....

Auteur:  Wilfred [ ma jan 07, 2013 11:42 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

@Lex,

Helemaal met je eens. Daarom mijn punt 4: niemand kan mij concreet vertellen welke kostenbesparing hiermee bereikt wordt.
En al helemaal niet wat er gebeurt als je als recreant blijft rijden met een motor die 13.000rpm maakt zoals je hem gekocht hebt.
Ik vind dat hierin een informerende taak bij de fabrikant ligt, net als bij de genoemde terugroepaktie in het verleden. De klant weet dan exact waar het op staat en dat is nu niet het geval, want ik heb niets vernomen van Wenko (Swissauto) hieromtrent..... En op de Swissauto site wordt ook met geen woord gesproken over de reeds verkochte motoren en het terugschroeven van de toeren.

Auteur:  vt250.de [ ma jan 07, 2013 11:58 am ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

@dave
Citaat:
ik heb hier reeds uitvoerig mee getest gehad en een verlies van 1000 rpm op de motor maakt in ronde tijd nagenoeg niets uit ( op 98% procent van de circuits zit je 2 seconden boven de 12.000 toeren )

you don't believe that really? For example Emmen 64/13 same laptimes as with 68/13? You're kidding. 13000 was maximum, you were all years free to limit your engine to 12000. Why havn't you done it when its not slower?

Auteur:  vt250.de [ ma jan 07, 2013 12:47 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

L dave,
how many swissauto engines died last year due to 13000 rpm? Will the 40hr inspection for 12k engines now cost just 10% ? The GK4 announcement said so "Met andere woorden iedere 10 Euro bij 12000 wordt 100 Euro bij 13000 rPM." . Or will the service interval changed to 400hrs?
If someone has problems with 13k he has to solve them by the construction, not by reglement.

Imagine, a country has just 10 players for soccer and tries to persuade the fifa to change rules because its much cheaper with 10 players. Less clothes, hotel rooms and so on.
There are 3, maybe 4 organizations/people who are battling against each other in the vt250 arena. Now its nearly dead. Congratulations.

Auteur:  quik dave [ ma jan 07, 2013 2:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

ik heb reeds voldoende wedstrijden gereden op 12.000 rpm.( waar ik bovendien meer dan goede resultaten behaald heb ) dat wilt daarom niet zeggen dat ik dat aan de grote klok ga hangen... daarom is het ook TESTEN ;)


maar zoals al eerder gezegd : niemand moet zich verplicht voelen naar 12.000 te gaan, enkel in het officiële swisscup gebeuren. als je vrije rijder bent of je gaat nab rijden moet je gewoon 13.000 blijven rijden. dat gaat al jaren goed , dus zou nu het probleem ook niet inzien....
maar volgens mij snap jij gewoon het globale idee er niet achter?

vroeger reden ze in het ica gebeuren toch ook 19.000 rpm, tijdje daarna zijn die toch ook naar 15.000 gegaan met de kf toestanden? ook om dezelfde redenen...

Auteur:  vt250.de [ ma jan 07, 2013 2:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

ICA went more than 22.000, but you forget that they were designed for it. kf has 25 ccm more and more stroke, so the piston speed is nearly the same. but its a total different engine. If you rode in the gk4 competitive times with 12k please post your alspy data. This will stop all discussions about laptime differences.

Auteur:  bas [ ma jan 07, 2013 2:57 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

@vt250.de....waarom eerst in het nederlands en nu in het engels?
ik sleutel al 20 jaar aan motoren en weet zeker dat minder toeren minder kosten betekend![iedereen die anders beweerd kan ik niet voor vol aanzien!]

ik stel simpele vragen aan de tegenstanders waar ik tot op heden niet 1 duidelijk antwoord op heb gehad!

mijn vraag nogmaals waarom niet?zijn hier weer eens andere belangen die wij niet weten?
de oral fabriek is diverse malen benaderd en uitgenodigd en heeft totaal niets laten weten.
gm is ook voor de 12000 toeren!

Ik denk [en heb hier gegronde redenen voor] dat er bepaalde motor verkopers zijn die zich gepaseerd voelde bij een organisatie,en nu alles in het werk stellen om die organisatie af te branden.
cdi word overgens inderdaad gratis terug gezet!

Auteur:  Lex [ ma jan 07, 2013 3:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

Beste Dave,
Als zo'n beetje de "huiscoureur" van RVF, want zo mogen we het toch wel stellen, heb jij natuurlijk de beschikking over hele andere info als wij.
Vooralsnog zie ik de hele operatie meer als het beperken van imago- en/of motorschade van Wenko, of is dit een RVF voorstel ?
Kostenreduktie, geweldig, ik denk dat niemand daar problemen mee heeft, maar om reglementen / homologaties aan te passen in het voordeel van één merk, vooralsnog zegt alleen SA volmondig "ja", gaat mij wat ver.
GK4 brengt dit nu (als eerste) naar buiten, jij weet natuurlijk ook hoe de andere organisaties hier tegenover staan, en welke gevolgen heeft dit voor het DMSB, het reglement waar onze competities op gestoelt zijn.
Gaat iedereen over naar 12.000 tpm, Jurgen en jij rijden veel internationaler als de meesten van ons, hoe staan de andere buitenlandse organisaties tegenover dit voorstel?
Gaat men mondiaal kiezen voor 12.000 tpm, dan is het vechten tegen de bierkaai en sta je voor een voldongen feit, is het vooralsnog een GK4 beslissing, dan trek ik de haalbaarheid erg in twijfel.
Ik wacht af .............................. [-o<

Auteur:  vt250.de [ ma jan 07, 2013 3:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Toerentallen VT250

@bas
Ik kan niet goed schrijven in het Nederlands want ik ben uit Duitsland. Mijn verontschuldigingen dat mijn berichten in het Engels zijn.
En welke vrag?

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/