
Verslag eerste Recreatie Kart Race (RKR) 16-09-12 Kartbaan Oldenzaal
Het was lekker druk bij de eerste RKR
Niet L………PoetsenDe eerste Recreatie Kart Race (RKR) was na een relatief korte voorbereidingsperiode en popelen van ongeduld om te beginnen dan eindelijk daar. In de voorbereiding was het geweldig om te constateren dat we een gat vullen in de organisatie van kartwedstrijden en dat er meteen veel animo was onder karters en dealers. We hebben de vele positieve reacties op voorhand als een duidelijk stimulans en flinke zet in de rug ervaren. Aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd wil ik de dank uitspreken, want zonder positieve input geen wedstrijden zeg ik altijd maar.
Flinke bedrijvigheid in aanloop naar de startOp zondag 16 september togen we met een grote groep deelnemers naar Kartbaan Oldenzaal. Oldenzaal heeft een grote reputatie als baan, hier zijn veel belangrijke wedstrijden gereden. Mijn gedachten dwaalden tijdens de rit naar Oldenzaal onder de klanken van de nieuwe CD van de welgevallige Pink al snel af naar de rijke geschiedenis van deze baan. Een topambiance, mooie baan in een heerlijke omgeving. O.a. Alain Prost is hier in 1972 nog wereldkampioen geworden. Wat is er dan fijner dan in deze ambiance iedereen te mogen ontmoeten die op de eerste RKR afkomt.
Een lekker zonnetje boven de baan was ook nog eens de vroege voorbode van een werkelijk heerlijke kartdag.
Waar blijft ie nou?Bij het betreden van het complex werd ik lichtelijk overvallen door de prachtige aanblik die de paddock en omgeving boden. Vol, vol, nog eens vol. Dat was de eerste indruk.
Veel nieuwe deelnemers en toeschouwers, die mede als gevolg van de enorme inzet die de dealers als OW Karting Hengelo(Ricardo Oude Weernink), De Motorservice Buitenpost (Wiebe Jelsma), Karting4All (K4A) (Robbin Loois), TKS Kartracing Losser (Gerard Roelink), PTM Engines (Niek Pierik), IDM (Richard Hergink) en BeNeDu Racing (Stephan Osinga) zich hadden getroost, een mooi kartdag voorgeschoteld kregen. Fijn om te kunnen constateren dat het concept dat we met de dealers hebben uitgedacht ook meteen klopte.
Waar je de als een spiegel glimmende bekers al niet voor kunt gebruikenDe dag was zodanig ingedeeld dat we om 10.00 uur op tijd begonnen en niet onbelangrijk, ook na 15.00 uur weer mooi op tijd naar huis konden. Gewoon een zondag lekker ongedwongen, laagdrempelig en ongecompliceerd racen.
Veel supporters langs de baanGelijkwaardig racen en daar je medewerking aan verlenen zit vooral in de hoofden en inzet van de deelnemers en niet te vergeten de dealers. Aan de start komen met gelijkwaardig materiaal is een wens, in onze optiek voor de nabije toekomst zelfs een must om te blijven racen. Als organisatie kun je doen wat je wilt, regels maken, motoren controleren, als de medewerking om af te blijven van de motoren en tuning te stoppen er niet is kun je het schudden. Gelukkig zien onze dealers er het belang van in.

Heerlijk om de nieuwe deelnemers te ontmoeten, altijd weer een fijn moment.
De deelnemers die op deze eerste wedstrijd af kwamen hadden allen de intentie om er een ware happening van te maken. En dat is ze gelukt. In iedere groep was er de hele dag volop strijd en waren er vooral breed glunderende gezichten te noteren.
Men liet elkaar spreekwoordelijk leven in mooie gevechten. Is daar een dag kartsport niet voor bedoeld? Dacht het wel, in ieder geval de RKR wel degelijk.

Na de kennismaking, inschrijving en technische keuring kon worden begonnen met de wedstrijddag. De drie groepen waren super bezet. Jammer dat een enkele rijder eerder of later pech kreeg en niet kon starten, anders was de RKR zo ongeveer volledig bezet geweest.
Moet ik meteen aan de jonge Martijn Sas denken. Zijn eerste outdoorwedstrijd in een RK1 huurkart van OW Karting. Op zaterdag getraind. Rib gekneusd. En dan kun je zondag niet starten. Je probeert het nog, maar het gaat niet. De jonge Martijn droeg het leed manmoedig. Een trillend bovenlippie verraadde zijn gemoedstoestand. Wat ontzettend sneu!
Wat me opviel was hoe mooi de karts en rijders er bij stonden. Gezichten op mooi weer, zin in een wedstrijd. De teams presenteerden zich uit de kunst. Pure reclame voor de kartsport.
In Groep 1 (tot 270 cc) viel het me op dat de deelnemende motormerken Honda, B&S, RK1 en K4A RK1 erg aan elkaar gewaagd waren. Je won niet zomaar. In de liefst drie klassementen werd voor iedere meter gestreden.
De “aftrap” van de RKREen prachtig deelnemersveld, waarin het zeer volwassen rijgedrag van de jongste deelnemer, de tienjarige Hetzer Douma, opviel. Met zijn 160 Honda reed hij netjes mee, ging keurig aan de kant wanneer hij werd ingehaald en eindigde uiteindelijk zelfs als tiende. Een mooi presentje viel hem bij de prijsuitreiking ten deel:
RIJDER VAN DE DAG.
Snelle rakker, Joost Elshuis De Junioren kregen het niet cadeau vandaag, sterker nog, de seniorrijders waren voorin te vinden. En dat vond ik opmerkelijk. Je kunt niet direct zeggen dat een rijder duidelijk sneller was dan een andere. Er werd in mooie grote groepen gestreden, waarbij regelmatig van plaatsen werd gewisseld, vaak na een strakke uitremactie. Heb er nogal wat door de lens van mijn camera waargenomen.
Gewoon omdat ie zo mooi is, Wibo DoumaNa een wat mindere eerste race wist uiteindelijk de Junior Joost Elshuis met zijn B&S het verschil te maken door twee keer eerste te worden. Hij werd telkens op de bumper gezeten door Senior Joost van de Bovenkamp in de K4A, die strak sturend zijn kandidatuur voor de overwinning bij de Senioren wist te verzilveren. Net voor twee snelle Senioren, de broers Rutger en Wouter van Aken in hun nieuwe RK1's (drie en vier algemeen, twee en drie bij de Senioren).
Jordi Verhagen ingesloten tussen de twee Storm RK1’s van de broers van AkenNieuwe talenten stonden op. Een van hen, Jordi Verhagen racete, rechtstreeks komend uit de indoorracing NCC, in de K4A naar vijf algemeen, tweede bij de Junioren, terwijl Hielke Kleijsen met zijn B&S na wat pechmomenten te hebben gekend negende algemeen en derde werd bij de Junioren.
Voor het eerst in een outdoorkart liet de jonge dame Maud Elshuis zien dat het racen in de familiegenen zit. Wat deed ze het goed, wat reed ze in de B&S mooi naar elf. Bijzonder knap Maud, top gedaan meiske!!
En dit is ze, Maud ElshuisIn groep 2 (Honda en imitatie Honda 390) was het de snelle dame Angela Nijhuis die ons in positieve zin verraste en de strijd volop aanging met de snelle mannen. Ze liet iedereen van haar achterkant genieten, want Angela was bijna heer en meester (rare woordspeling in geval van een vrouw, ik weet het) en werd knap eerste in deze klasse met een 1e, 1e en 2e plaats in de races.
Van kop af richting overwinning, Angela NijhuisAngela kreeg felle tegenstand van Luciano Cauli, Jordi Heubach en Ronald Wienk. Luciano pakte de winst in race 2 en stelde daarmee zijn mooie tweede plaats veilig. Jordi en Ronald eindigden na een enerverende strijd om iedere meter asfalt gelijk in punten, 13 om precies te zijn. De beste tijd gaf de doorslag, waardoor Jordi met 33,626 tegen de 34,061 van Ronald werd beloond met de derde plaats algemeen.
Richard Breker met de PTMDe twee zwaargewichtrijders Ralph Kamphuis en Mario Goeken reden constant bij elkaar in de buurt. We waarderen deelname van de ZG rijders met hun eigen bekerset. Ralph werd algemeen tiende, Mario twaalfde, waardoor Ralph het Dagklassement Zwaargewicht Honda 390 won.
Jordi Heubach was rapDe Honda 390 is toch wel een geweldige motor voor dit soort circuits hoor! Ook hier geldt de wet van gelijkwaardigheid. Zorg je ervoor dat je de tuning links laat liggen heb je mooie races. Anders een optocht. Vandaag hadden we mooie races.
Het is nog even wachten op de inzet van de IDM motoren, terwijl Richard Breker met de PTM liet zien dat dit merk de strijd met Honda aankan. Richard reed met de PTM, de enige niet-Honda naar plaats vijf. Mooi.
De Tony trein met op kop Erick BeenGroep 3, de klasse VT250 was de best bezette klasse vandaag met 17 aanwezige deelnemers. Wat een prachtige klasse is dit toch geworden sinds de GK4 de VT250 naar een hoger plan heeft getild. Er waren zes!! motormerken aanwezig in het veld, Swissauto, GM, TechF1, Vampire, EcoMoto en Biland.
De klasse was verdeel in drie subklassementen; Senior, Junior en Zwaargewicht Senior. In alle drie klassementen werd volop strijd geleverd. Vanaf de eerste meters gaven de rijders een heerlijke show weg. Een show bestaande uit snelheidsbeleving (wat gaat zo'n VT hard), sportief rijden, strijd, LOL. Het was genieten, genieten van iedere deelnemer.
Sander vd Weide weet hoe hij in het verslag kan komen…..De strijd om de podiumplaatsen VT250 Senior spitste zich toe op Kees van der Wal, Christian Amels en Thiemo Zwerus. Christian kwam net te kort op Kees die twee races won. Kees komt uit de Junioren en heeft net de overstap gemaakt. Een groot talent. De derde race was voor Christian, die uiteindelijk een punt te kort kwam voor de overwinning. Christian had Kees een paar keer afgetroefd, maar werd net zo vaak terug gewezen door een gedecideerde Kees. Thiemo werd drie keer derde, net voor Mike ten Velde die drie keer vierde werd.
en Derk Jan Cornelissen ook…….Mooi om te zien dat er twee snelle dames in de VT250 Senior meeraceten. Met de nadruk op meeraceten in plaats van meereden. Zowel Ester Bos als Samantha Warner stonden hun mannetje en gingen hard! Ondanks dat Samantha met licht gekneusde ribben reed, wist ze met haar Biland toch een verdienstelijke tiende plaats uit het vuur te slepen. Helaas kreeg Ester met pech te kampen, waardoor ze niet verder kwam dan vijftien. Er zit echter veeeel meer in. Ben al benieuwd naar de volgende keer.
Een van de snelle dames, Ester BosMike ten Velde stond geklasseerd bij de VT250 Junior, reed zo bleek achteraf legitiem met een senior carburateur. In de eindstand was Mike geklasseerd als Junior. Waar we na afloop van de prijsuitreiking terecht op werden gewezen. Mike behoudt zijn overwinning, echter wel in het subklassement Junior vrij.
Niet te houden vandaag, Kees van der WalBij de klasse VT250 Junior schoof de rest van de rijders hierdoor een plaats op. De overwinning werd met een zeer beheerste rijstijl gepakt door Jeroen van Dorp terwijl Youri Bakker in zijn eerste VT250-wedstrijd knap tweede werd en Tony Verhaegh knap doorschoof naar drie.
De vierde snelle Junior, Max de Bruijn moest na de vrije training helaas afhaken met een defecte motor. Spijtig, maar Max kennende staat hij er volgende keer gewoon weer om te laten zien dat hij het nodige talent heeft. Want dat is toch vooral de RKR, gewoon lekker latent ontwikkelen in een rustige laagdrempelige omgeving.
De klasse VT250 Junior mag zich sinds de ontwikkeling en invoering ervan in de GK4 in 2010 verheugen in een grote belangstelling van jong karttalent. Jeroen, Youri, Tony en Max lieten zien waarom deze klasse HOT is met gemiddeld 25 deelnemers in de GK4.
’t lag dicht bij elkaar, hier op kop Junior Youri BakkerOok in de VT250 een Zwaargewicht klassement. De drie ZG rijders Freddy Kooistra, Jos Janssen en Derk Jan Cornelissen maakten er een knappe show van. Streden scherp, lieten elkaar geweldig leven. In de totaalstand 11, 12 en 14, in het Zwaargewichtklassement in deze volgorde in de prijzen. De mannen waren terecht erg trots op hun prestatie en bijbehorende beker!
Bij de RKR is deelname vooral belangrijker dan winnen. Scoren kun je op andere manieren dan als eerste aankomen, bijvoorbeeld door een geweldig faire strijdbare race te rijden waarin de lol van het kartspel overheerst. En volgens mij scoorde iedereen op iedere plaats. Gewoon door in een fijne ambiance heerlijk te sporten in een andere zetting dan op de baan je trainingsrondjes rijden.
Hier gaat het om jongens, voorbeeld van lol hebben, Jos JanssenGedurende de dag mochten we als organisatie veel fijne reacties in ontvangst nemen. De eerste vraag wanneer de volgende wedstrijd zou zijn kregen we al na de vrije trainingen. En dat doet ons goed. We gaan op deze ingeslagen weg voort en zullen alles wat in ons vermogen ligt blijven aanspreken om recreatierijders een topdag te bezorgen. In 2013 volgen er meerdere wedstrijden. We zijn door een paar banen benaderd. De indeling bezien we op ons gemak. We houden jullie op de hoogte.
De winnaars op een rijtje: (De complete uitslag en natuurlijk alle foto's worden geplaatst op
http://www.recreatiekartraces.nl, onderdeel van
http://www.kartraces.nl).
En dan afsluiten met veeel bekers in de prijsuitreikingGroep 1: tot 270 cc
Junioren:
1. Joost Elshuis B&S(Overall 1)
2. Jordi Verhagen K4A (Overall 5)
3. Hielke Kleijsen B&S (Overall 9)

Senioren:
1. Joost van de Bovenkamp K4A (Overall 2)
2. Rutger van Aken RK1 (Overall 3)
3. Wouter van Aken RK1 (Overall 4)

Groep 2: Honda en imitatie Honda 390:
Totaalklassement;
1. Angela Nijhuis Honda
2. Luciano Cauli Honda
3. Jordi Heubach Honda
Zwaargewicht klassement:
1. Ralph Kamphuis Honda
2. Mario Goeken Honda

Groep 3: VT250:
Senioren:
1. Kees van der Wal Swissauto
2. Christian Amels Swissauto
3. Thiemo Zwerus GM

Junioren:
1. Jeroen van Dorp Swissauto
2. Youri Bakker Swissauto
3. Tony Verhaegh Swissauto

Zwaargewicht Klassement;
1. Freddy Kooistra EcoMoto
2. Jos Janssen EcoMoto
3. Derk Jan Cornelissen EcoMoto

Extra: Junior/grote carb. : 1. Mike ten Velde
Rijder van de dag Hetzer Douma en zijn grootste fan