Sfeerverslag GK4 en BEKC Raceway Venray 10 en 11 meiNa het eerste raceweekeinde ooit op het nieuwe circuit van Raceway Venray kunnen we maar één conclusie trekken. Het was een meer dan geslaagd weekeinde!
We realiseerden ons samen met de betrokken partijen dat het niet eenvoudig zou zijn om dat eerste weekeinde, waarin toch veel op je af komt, in goede banen te leiden. Daarvoor moet je aardig je nek uitsteken, iets wat we graag voor de kartsport in het algemeen en uitbreiding van banen in het bijzonder over hadden.
Wat ons bijzonder trof, was de opstelling van u als deelnemers – we hebben veel hartverwarmende reacties mogen ontvangen – en onze servicepunten – die ons bleven steunen met raad en daad. Zonder u was dit natuurlijk nooit mogelijk geweest.
Het resultaat was uiteindelijk dat er weer een vernieuwende stap in racing werd gezet.
Groot was onze dank op het moment dat we u, de deelnemers met hun voertuigen het terrein op zagen draaien en dat u gezamenlijk voor twee grote gevulde paddocks zorgde.
Een enkeling kon niet of was niet van de baan overtuigd, iets wat ook te respecteren valt. Als men dan wel komt kijken en uiteindelijk de complimenten geeft is dat extra bijzonder!
Het was enorm druk, de tribunes waren een welkome overdekte plaats om de races te bekijken. De frietkraam, suikerspin en op zondag de ijskraam, draaiden overuren. De horeca werd de ontmoetingsplaats voor oud en jong, oude en jonge karters. Nieuwe contacten werden gelegd, waar mooie dingen uit voort gaan komen.
Wat me opviel was dat veel jongens die we al jaren niet meer tegen waren gekomen op een kartbaan de gang naar Venray hadden gemaakt. Veelal met hun kinderen. De opmerking “oude tijden herleven” hebben we vaak gehoord. En zo is het ook. Wie kent niet de uitdagende baan zoals deze er voorheen lag. De familie Maessen heeft er voor gezorgd dat deze tijden gaan herleven. Wat een enthousiasme legde de familie aan de dag. We hebben het al eerder gezegd, het is een on-Nederlands complex, zo mooi en zo geoutilleerd met grote pitboxen, douches, een schitterende horeca een ruimte van jewelste als paddock en niet te vergeten een geweldig ingerichte ruimte voor de wedstrijdleiding. Een omgeving waar we nog vaak hopen te komen.
Het racen op Venray is anders dan de nieuwe garde karters gewend is. Maar anders wil niet zeggen niet OK. Het is wennen, je moet de baan op een andere wijze lezen en rijden. En dan komen de opmerkingen van de rijders, zoals “anders maar mooi, uitdagend, je hebt hem niet zomaar door, dat gaat mooi worden” En dat laatste werd het, zowel in de BEKC Endurance als in de GK4, met spannende wedstrijden alom op de mat gelegd door zeer enthousiaste teams en rijders.
De weersomstandigheden werkten voor de een mee, voor de ander tegen. Twee dagen regen afwisselend met droog vergden het uiterste van de deelnemers en begeleiders. Wie stelde de kart het beste af, wie koos de juiste banden, het bleef een zeer interessant schouwspel voor ons en de neutrale toeschouwer. Het werd alom genieten.
Je realiseren dat die maanden van erg intensief bezig zijn met die ene wedstrijd een positief resultaat opleverde, bracht dat warme gevoel dat we op zijn tijd nodig hebben als mens.
Wat ook opviel tijdens de races is dat de GK4 toch de organisatie is waar een groot gedeelte van de rijders een mooi resultaat kan rijden met basismateriaal. Of het nu Honda Cadet is, of Rotax Max, of VT250 of Schakel, de gelijkwaardigheid van het materiaal zorgt er voor dat je die kans hebt, die kans waar je als deelnemer op drijft, die kans die je bij ons kunt pakken om het podium te halen en die je in staat stelt niet hopeloos achteraan je rondjes te rijden, maar met de hele club te strijden voor een mooi resultaat.
Het werd een compleet raceweekeinde met extra’s zoals u van ons gewend bent. We moesten nog een flinke inspanning leveren om zowel de GK4 Mini Kids Club als de actie voor het Ronald McDonald Kinderfonds in goede banen te leiden. De adrenaline stroomt dan werkelijk door je lijf en je weet dan ook meteen wat het gevoel van een Marathonloper moet zijn na een wedstrijd.
Als je er bij stil staat wat de wedstrijdleiding maar “even” moet neerzetten en regelen kunt u hopelijk begrijpen wat een job de GK4 Crew heeft geleverd. Ook voor hun alles nieuw, in de regen, alles moeten zien, alles juist moeten beoordelen, ik geef het je te doen. We zijn trots op jullie!!
BEKC EnduranceDe BEKC Endurance werd een wedstrijd om in te lijsten. De teams verzorgden de eerste wedstrijd op Venray. En hoe!
Samen met de teams hebben we de vereisten voor het Gentlemen Klassement aangepast; 35 jaar en totaal team-kartgewicht 172,50 kg. En dat bleek het juiste schot in de roos. Met dank aan alle deelnemers die hun mening hadden gegeven, in het bijzonder Erwin van Hoppe.
De eerste pole ever werd een prooi voor startnummer 33, het Belgische Team GS1. Het marcheerde goed binnen dit team, wat er in resulteerde dat ze na drie uren race als eerste over de finish kwam, voor Sloebs Auto Special en VeersedamAuto-KastaciAuto.
Het winnende Gentlemen Team VD Racing 3 verraste vriend en vijand met de mooie vierde plaats in de eindstand. Groots werd het podium gevierd, zoals het hoort.
Niet normaal is de tussenstand in het klassement met slechts een punt verschil onderling tussen de nummers 1; VeeredamAuto-KastaciAuto (75 pnt), 2; Sloebs Auto Special (74 pnt) en 3; MD Racing (73 pnt).
Je zou toch gewoon zeggen tegen de teams met nog een kart in de schuur, hoppa opbouwen en racen? Inwisselen die prokarts en racen in endurance wedstrijden anno 2014! Je bent welkom hoor!
GK4 Sprint wedstrijdenDe GK4 sprintwedstrijden op de zondag werden ook om in te lijsten. DE Honda Cadet rijders in onze twee landen realiseren zich ook steeds meer dat die GK4 verzegelde formule toch wel veel onkosten en ergernis kan besparen. Ergernis over getunede motoren waar niet van te winnen valt kom je bij de GK4 niet tegen. Wat weer resulteert in rijdertjes die het ‘m doen samen met de begeleiders die de karts afstellen. En daar komen dan weer mooie spannende wedstrijden uit voort, waarin het moeilijk te voorspellen is wie er uiteindelijk op het podium komt. Vierentwintig snelle rakkertjes stonden er aan de start en maakten er een compleet en enerverend schouwspel van. Met uiteindelijk na drie races Thom Derksen, Sam Balota en Quinten Bijwaard die in deze volgorde het podium bevolkten, een Nederlands-Belgisch podium dus. Met een bijzonder vermelding voor de Rookies, ondertussen tien in totaal, die weer hun beste beentje voorzetten en geweldig meededen in het grote veld. Compliment!
De 15 PK klasse is ook weer bezig met een opmars in deelnemersaantallen. Dat bijvoorbeeld de RK1 importeur de GK4 opstelling betreffende verzegeling hanteert resulteert weer - zoals het de bedoeling is van deze motoren - in gelijkwaardigheid op de baan en in spannende wedstrijden. Ook al spannend omdat de strijd RK1 - Swissauto Mondial in een enkele klasse een schot in de roos blijkt te zijn. Het werd ook hier een gemengd Nederlands-Belgisch podium, met Jordi Verboon, Tim Verelst en Mike de Zwart als gelukkigen. Tim en Mike behaalden evenveel punten. De beste tijd was in het voordeel van Tim.
De VT250 Junior race werd er ook een om in te lijsten. De deelnemers gaven elkaar geen duimbreed toe en dat ondanks het water dat door Pluvius royaal over de baan werd uitgestort. Ook hier werd een podiumplaats beslist op beste tijd, waardoor uiteindelijk Ted Monfils zijn eerste podiumplaats behaalde naast winnaar Krestho Kootstra en Noah Lhooez. Wederom een Nederlands-Belgisch podium.
De VT250 Senior klasse is door de inzet van het Alfano controle systeem geworden tot een racearena waarin de merken Swissauto en GM elkaar bestrijden om de overwinning met gelijkwaardig materiaal. Jelmer Fokkema heeft namens de organisatie een topstructuur in de controles aangebracht. Soms zie je op andere plaatsen races en uitslagen waarvan je denkt “hoe is het mogelijk”. Wel bij de GK4 wordt - het geheel in onze traditie - mogelijk gemaakt voor iedere rijder om het podium te halen, juist door die strakke controles op motortoerental en koppelingslip. Resulterend in drie races lang strijd Nederland -België- Duitsland, Swissauto-GM. Voor het eerst ging de overwinning naar GM, het was Jendrik Illner die het meest constant scoorde in de regen, met achter zich de youngsters – gekomen vanuit de junioren – Ruben Wynia en Lorenzo Stolk met de SA. Ook voor hen het eerste podium, wat het geheel extra glans gaf bij de prijsuitreiking.
De Automaatklasse wordt nog steeds hoofdzakelijk bevolkt door Rotax Max rijders. Jongens en meiden die hier laten zien waar de klasse oorspronkelijk voor was bedoeld. Met onbewerkte motoren uit de doos racen en met z’n allen strijden om de overwinning. Een instapklasse waar het goed toeven is. Een klasse in de GK4 verdeeld in 145 kg en 165 kg. Door de gelijkwaardigheid zie je dat een goede rijder in de 145 kg klasse gewoon meestrijdt in het totaalklassement. Daar gaat het om mensen! Een optimale strijd op de baan. Zie de foto’s op de site en je weet genoeg. Het podium ging weer gemengd naar België en Nederland, met de overwinning voor Glenn Selleslaghs voor Dominique Snoeks en Niels Nipperus.
De schakels. Wat moet je daar nog anders van zeggen dan dat de klasse staat als een huis. Topracing met motoren waarmee wordt aangetoond dat je ook in deze klasse budgettair verantwoord op hoog niveau kunt racen. Vandaag waren het maar liefst zeven rijders die zich uit de groep wisten te ontworstelen en zouden strijden om de overwinning met uiteindelijk telkens tussen iedere plaats maar 1 enkel punt verschil. Twee Iame’s en twee VM’s bleken uiteindelijk de eerste vier plaatsen te bezetten. Ik zeg nadrukkelijk vier, omdat de nummers drie en vier evenveel punten hadden; Rookie Jesse Smeets en Gentlemen rijder ! Floris Schouten. Floris had zijn snelste ronden net iets sneller gerealiseerd dan Jesse, waardoor de derde plaats voor hem werd. De overwinning ging naar de sympathieke Belg Kevin Lemmens, met 1 punt voorsprong op Thijs van den Heuvel.
Actie Ronald McDonald KinderfondsHet feest in Venray was nog niet compleet. Zoals aangekondigd organiseerden we samen met initiatiefnemer Jimmy Onstenk en Raceway Venray een actie voor het Ronald McDonald Kinderfonds.
Tegen betaling van een donatie kon je meerijden in een Nascar auto, waaronder een LMV8, een achtcilinder racemonster met 800 PK. U als deelnemers maakten dit tot een groot succes. Mooi om die glunderende gezichten te zien na de taxiritten en mooi om die van adrenaline doordrenkte verhalen op te mogen tekenen en na te lezen op Facebook. Jimmy verzocht ons om u allen hartelijk te danken voor het grote bedrag dat u doneerde. Bij deze. U liet zien waartoe onze racefamilie in staat is!
GK4 Mini Kids ClubTenslotte de GK4 Mini Kids Club. We hadden een lastige start. Bas liep al dagen verschrikkelijk ziek te zijn, waardoor we even alle zeilen bij moesten zetten. Met hulp van de ouders - waarvan ik de families van den Brink en Veenstra extra wil danken voor hun grote hulp – werd het toch weer mogelijk om 20 kinderen op een kleine oval aan het rijden te krijgen. Wat is het dan weer dankbaar om die koppies te zien. Elle, wat deed je het knap in je eerste rit!
Het wedstrijdverslag worden gepubliceerd op www.racexpress.nl]www.racexpress.nlKunt u zich voorstellen dat we al weer zitten te popelen om naar de volgende wedstrijd af te reizen? Het kan niet snel genoeg gaan. In het weekeinde van 7 en 8 juni zijn we te gast bij Karting Spa-Francorchamps in de sfeervolle Belgische Ardennen, We hopen u daar te mogen verwelkomen. Het gaat wederom een feest worden.Met vriendelijke groet,
Het GK4 Team
Ben de Feyter
Casper Reinders