Auteur |
Bericht |
kwmracing.nl
|
Geplaatst: zo aug 04, 2013 12:57 am |
|
Geregistreerd: ma dec 05, 2011 3:48 pm Berichten: 93 Woonplaats: Zoetermeer
|
|
Omhoog |
|
 |
Brianberto
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 9:08 am |
|
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm Berichten: 80
|
Ik kan me niet voorstellen dat de VT4 klasse succesvol zal zijn. Dit jaar maar hooguit 4 rijders geweest denk ik? Jammer dat Schuurman, in mijn beleving, zo weinig doet om de RK1 levend(iger) te houden.
Kosten VT4: motor € 3700 + onderhoud ( 8 wedstrijden en 35 trainingsdagen = 110 uur) € 3300 = € 7000 Kosten RK1: motor € 1450 + onderhoud ( 8 wedstrijden en 35 trainingsdagen = 110 uur) € 750 = € 2200
Dat is toch een behoorlijk verschil. Zeker in het budget verantwoorde 4takt karten?
Natuurlijk stap je relatief goedkoop over naar VT3 en VT1. Maar de vraag is of veel rijders sowieso wel over zouden kunnen en willen stappen van RK1 naar VT3 of VT1. VT3 zou dan een overstap zijn die € 8650 kost op basis van de motor en onderhoud! (+ € 6.450)
Voor een dergelijk bedrag zou ik (als 4takter) overwegen Rotax te rijden in een groot veld. Voor € 8650 koop je bijna vier nieuwe Rotax motoren (met restwaarde...) in een jaar!
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 9:27 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Brianberto:
8 wedstrijden + 35 trainingsdagen = 110 uur ???
Dat is ruim 2.6 uur per rijdag. Op wedstrijddagen kom je daar al lang niet aan, waarmee er op een trainingsdag volgens jou dus meer dan 3 uur gereden wordt. Ik denk dat dat enigszins aan de hoge kant is. Daarmee worden de genoemde kosten dus ook veel lager.
En ja, de kosten van de VT250 klasse zijn een stuk hoger dan de kosten van de RK1. Maar dat is ook een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk. De VT250 is het snelste op 4takt wedstrijdgebied, de RK1 is meer richting de opstartklasse. Dus zie het als F1 vergelijken met de Formule Ford....
En ja, wellicht kun je dan overwegen om Rotax Max te gaan rijden. De kosten zullen elkaar niet veel ontlopen op jaarbasis. Maar het is de vraag wat een rijder wil; 2takt of 4 takt en daarin is iedereen vrij.
Op zich is een opzet zoals hier gebracht niet zo'n gek idee natuurlijk; in de Rotax heb je al jaren dat je met hetzelfde basisblok kunt doorgroeien in de klasses en de snelheid. Dus waarom een andere fabrikant daar niet eerder is mee gekomen verbaasd me al jaren. Nu doet Swissauto het en ik denk dat ze daarmee een kans maken.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Brianberto
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 9:50 am |
|
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm Berichten: 80
|
8 wedstrijden: vrijdag 2 uur, zaterdag 1.75 uur, zondag 1.25 = 5 uur * 8 = 40 uur 35 trainingsdagen (en dat is niet eens heel veel) 2 uur per dag gemiddeld = 70 uur
Lijkt mij vrij normaal aantal uren.
VT4 = RK1 junioren (allebei 15pk en leeftijd 10-15 jaar) en gelijkwaardige rondetijden.
Lijkt mij toch echt een terechte vergelijking!
En inderdaad wordt het vanaf VT3 en VT4 een ander verhaal; dan zijn het de snelste 4takt motoren (op de wankels na eigenlijk). Maar dan maak je als RK1 rijder de keuze of je wel of niet doorgaat gezien de financiële haalbaarheid. Maar als je de RK1 "vervangt" door VT4 haken een hoop huidige RK1 rijders af! En dat is toch jammer?
Als van de VT4 een/de opstartklasse wordt gemaakt is het einde oefening volgens mij in de 4-takt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 10:44 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik denk nog steeds dat de meeste wedstrijdrijders de genoemde 110 uren niet halen, maar goed ieder mag denken wat hij/zij wil  ! Ik denk dat als je serieus wedstrijden wilt rijden, je vroeg of laat met (veel) hogere kosten geconfronteerd gaat worden dan je nu hebt in de RK1. Een RK1 wedstrijdrijder is meestal jong en zal op een gegeven moment naar een snellere klasse willen doorgroeien. Of dat een 2takt of 4takt klasse wordt hangt van meerdere factoren af. Hoe dan ook, het gaat (veel) meer kosten als je aan de top mee wilt draaien in een snellere klasse. Dus als je de investering op een vroeg tijdstip doet en van tevoren nadenkt over wat je wilt bereiken kun je kiezen voor bijv. Rotax (micro/mini/jun/sr) Max, VT250 (VT1/2/3/4) of RK1 en dan daarna naar een andere snelle klasse. Als je besluit te stoppen na eerst RK1 gereden te hebben en niet doorgaat in een snellere klasse, zul je inderdaad kosten besparen. Zo niet, dan kun je denk ik beter voor een "doorgroei-concept" kiezen, zoals de Rotax en nu ook Swissauto die aanbieden. Met 1 basisblok kun je dan lang vooruit; kun je doorgroeien met een blok dat je al kent qua rij-karakteristiek en daar je voordeel uit halen. Qua restwaarde moet je zowieso niet te veel verwachten in de kartsport, maar dat weet je denk ik ook wel. Dus zou het dan niet beter zijn om in 1x een motor te kiezen waar je langere tijd mee kunt doen, dan overstappen van de ene naar de andere motor ? En begrijp me niet verkeerd, ik heb geen banden met Swissauto, GK4, KE of andere VT250 fabrikant/wedstrijdorganisatie. Los van de factor tijd (of eerder gebrek eraan helaas), vind ik het ook een dure aangelegenheid om wedstrijden te rijden. Ik ben al lang geleden gestopt met wedstrijden, mede vanwege de kosten (en ik wordt er ook niet jonger op...). Gelukkig rij ik nog recreatief en heb nog steeds lol van de kartsport en dat is het belangrijkste voor mij. Een Wankel is geen 4takt overigens, maar die discussie is al vaker op het forum aangehaald 
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Brianberto
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 11:47 am |
|
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm Berichten: 80
|
Ik ging van de uren uit die wij zelf maken, en dan komen we daar wel aan. 8 wedstrijdjes, wintercupje, in de vakanties 2 keer per week trainen, en dan verder zeker elke week wel een dagje trainen op de maand december en half januari na.
We hebben 2 jaar in de cadetjes gereden en dit jaar voor het eerst in de RK1 junioren. Startvelden takelen af van 23 (eind 2012) naar 11 op dit moment (NK) en bij GK4 tot 6 of 7 volgens mij. En dat is heel jammer. Daar zou Schuurman toch wat actiever in kunnen worden misschien om zijn velden te vergroten. Ik ben bang dat de VT4 velden niet vol raken en dat we in 2014 met 6 RK1 en 6 VT4 rijders, velden hebben die dramatisch zijn. En als je dan een VT4 kan betalen, zou ik kiezen voor een Rotax veld van 18-20 rijders (ook steeds minder helaas).
Doorgroei concept is prima. Ik had alleen het idee dat een dergelijk concept met een RK1 motor meer paste bij 4takt karting. Heb dit ook voorgesteld bij betrokkenen. Maak een RK1-cadet (95 chassis), RK1-junior (101chassis) en RK1 (>104chassis) concept. Cadet velden zijn echter dermate groot (NK 28 rijders) dat de cadetklasse niet zal veranderen maar dat een aangepast junior concept wel kans maakt met een dergelijk potentieel cadetrijders. Dan heb je t/m 15 jaar een redelijke doorgroei. Vanaf 15 jaar is het toch zoals ik het meemaak een punt van stoppen (school en andere interesses) of doorgaan in een (dure) top klasse of zelfs autosport.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 12:34 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Kan ik me in vinden en als jullie inderdaad 110 uur halen per jaar, dan heb je ook reeds een aardig budget zou ik zeggen (neem alle kosten maar eens mee). Helaas zijn bijna alle klassen de dupe van teruglopende inschrijvingen; zal o.a. wel met de economische situatie te maken... Aan de ene kant is je voorstel m.b.t. RK1 lovenswaardig en jammer dat er niet op in is gegaan, maar een motor ontwikkelen waarmee je kunt groeien is aan de andere kant ook een kostenverhogende factor. Als een RK1 hierop zou worden aangepast, krijg je ook extra kosten (iemand moet de investering betalen en laat dat nou natuurlijk de consument zijn  ). Hoe veel die extra kosten zouden worden weet je niet en of het verschil met de VT250 dan nog zo groot zou zijn.... dat betwijfel ik. En helaas blijft Schuurman wel eens vaker achter met het vertegenwoordigen van de belangen....heb dat al eerder meegemaakt helaas. Feit blijft dat het er voor nu op lijkt dat de wedstrijdvelden wel erg klein blijven en dat is jammer natuurlijk. Hopelijk slaat het concept van de VT250 mondial aan en kunnen de prijzen omlaag door toegenomen schaalgrootte ( en ja, ik weet dat dat wishful thinking is maar wie weet....). Aan de andere kant zie ik de RK1 zeker niet verdwijnen op korte termijn, mede omdat de instap/overstap naar een andere klasse nu eenmaal meestal duurder is.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: ma aug 05, 2013 4:28 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Het is natuurlijk wel zo, dat als kinderen beginnen met wedstrijd rijden, dat het allerminst zeker is dat ze dat over een paar jaar nog steeds doen. Dan lijkt mij de aanschafwaarde ook een belangrijke factor.
|
|
Omhoog |
|
 |
Brianberto
|
Geplaatst: di aug 06, 2013 8:26 am |
|
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm Berichten: 80
|
Daar heeft Maarten ook een belangrijk punt. Een gebruikte RK1, van nog geen jaar oud, is al te koop voor € 750. Inmiddels zelfs € 500,--.... Dat is een "lage" drempel om eens lekker te gaan rijden en te ervaren of een jaartje wedstrijden rijden je ligt en past qua tijd en kosten. Want inderdaad zoals Wilfred aangeeft, het motortje en onderhoud is maar een deel van alle kosten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: di aug 06, 2013 9:03 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Helemaal mee eens; newbees die in een 'bevlieging" in de (wedstrijd) kartsport stappen zonder eerst goed informatie in te winnen gaan vaker nat dan je zou denken. En zeker bij jonge kinderen kan de interesse nogal eens omslaan en dan is een grote investering zonde (want restwaarde kartsport is .....  ). Ik adviseer mensen die voor het eerst een kart willen aanschaffen altijd om eerst eens een Rotax te huren en veel informatie in te winnen; dan kun je pas een beetje inschatten wat erbij komt kijken. Maar goed, ik ga een beetje off topic... Hopelijk leeft de kartsport binnenkort weer wat op en groeien de startvelden weer aan.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |