NK 4-takt Sprint Berghem Afgelopen paasweekend streek het NK 4-takt Sprint neer in Berghem. Het hele weekend werd geteisterd door een vrij grauwe lucht, met de bijbehorende wind en regen. Geen zonnig paasweekend, dat was zeker. Gelukkig worden de races ook in de regen verreden en waren de enige maatregelen regenbanden. Voorafgaand aan het raceweekend waren er iets meer rijders beloofd dan uiteindelijk op de startgrid terug te vinden. Enkele rijders hadden op de zaterdag wat schade gereden en weer andere rijders hadden hun motor niet klaar voor het raceweekend. Hoe het ook zij, alsnog veel race-actie op de baan. Vooral, zoals al eerder beschreven, vrouwen aan de top!Cadet 160 In deze klasse verschenen dit weekend er dertien rijders aan de start. De kwalificatie is vrij spannend, Brian Ooijen komt bovenaan te staan. Hij weet op het circuit 56,720 seconden te doen over één rondje. Kim Bosman komt onder hem te staan, zij weet een tijd van 56,944 seconden te doen over één rondje. De laatste virtuele podiumplaats is vergeven aan Robin Swagemakersv. Hij heeft een tijd neergezet van 56,988 seconden. De eerste drie rijders vrij dicht bij elkaar dus.
Op het moment dat de eerste competitiemeters gemaakt kunnen worden breekt de zon een klein beetje door, dat betekent dat de rijders niet door de regen hoeven te ploegen op zoek naar grip. Kim Bosman komt beter weg bij het startsignaal. Echter, Kim Bosman geniet niet de binnenste lijn de eerste bocht in. Dat betekent dat Brian Ooijen zijn eerste plaats in handen kan houden. Kim Bosman moet overigens, ondanks de geode start, Lunciano Kensenhuis nog voorbij laten. Deze eerste drie rijders openen de race snel. Brian Ooijen geeft nu het tempo aan, maar Lunciano Kensenhuis doet alles in zijn macht om de druk op te voeren. Lunciano Kensenhuis ziet al snel mogelijkheden en begint die af te tasten. Op het rechte stuk wordt er meerdere malen gekeken waar de ruimte precies is. Het lukt niet direct om een mogelijkheid te creëren. Senna van Walstijn sluit achter Lunciano Kensenhuis aan. Senna van Walstijn zoekt eveneens ruimte op het circuit, maar wil daarmee Lunciano Kensenhuis verschalken. Lunciano Kensenhuis opent al snel de aanval en kan passeren. Hierdoor wordt Brian Ooijen terug geplaatst naar de tweede plaats. Brian Ooijen krijgt dan de ontketende Senna van Walstijn op zijn dak. Brian Ooijen en Senna van Walstijn raken verwikkeld in strijd, waardoor Lunciano Kensenhuis een voorsprong kan creëren. Enkele ronden later kunnen Brian Ooijen en Senna van Walstijn weer aansluiten. Brian Ooijen kan hierdoor wederom de aanval openen op Lunciano Kensenhuis. De leiding wordt gewisseld als de rijders de hairpin achter op het circuit komen. Dit wordt gevolgd door een lang recht stuk waar Brian Ooijen meer snelheid weet te vergaren. Later remmen voor de chicane en deze snelheid kan verzilverd worden. Desondanks is Lunciano Kensenhuis hier niet mee afgeschud, Lunciano Kensenhuis blijft zoeken. Met 3 minuten op de klok loopt Brian Ooijen wat uit. Bij het twee-rondenboord ziet de situatie er anders uit. Brian Ooijen, Lunciano Kensenhuis en Senna van Walstijn zijn verwikkeld in strijd. Posities worden gewisseld. Echter, in de één-na laatste bocht raken Senna van Walstijn en Lunciano Kensenhuis elkaar en rijden ze het grind in. Senna van Walstijn kan door, maar Lunciano Kensenhuis moet helaas uitstappen. Brian Ooijen wint. Senna van Walstijn komt als tweede over de streep, maar krijgt een tien-secondenstraf. De tweede is uiteindelijk Robin Swagemakersv en de derde positie is voor Kim Bosman.
De start van de tweede race verloopt in het voordeel van Brian Ooijen. Brian Ooijen weet snel van de lijn te komen en Robin Swagemakersv te blocken. Senna van Walstijn sluiten eveneens aan op de strijd. Beiden rijders zoeken de mogelijkheden op Brian Ooijen te verschalken. Robin Swagemakersv weet al snel te in te halen, waardoor Brian Ooijen terug wordt gezet naar de tweede positie. Brian Ooijen en Robin Swagemakersv raken in verwikkeld in de strijd rond de eerste plaatsen. Jammer genoeg, raken ze elkaar waardoor ze deze plaatsen verliezen. Dit betekent dat Senna van Walstijn en Lunciano Kensenhuis opschuiven naar voren en de leiding cadeau krijgen. Met nog tien minuten op de klok, dringt Kim Bosman aan. Kim Bosman rijdt op dat moment op de derde positie, maar heeft genoeg snelheid in zich om te halen. Senna van Walstijn ontbreekt dat plotseling. Vermoedelijk is hij in aanraking gekomen met andere rijders. Lunciano Kensenhuis kan nu de leiding bezetten, maar krijgt Kim Bosman achter zich aan. Kim Bosman lukt het niet meer om in een inhaalactie te doen. Als de vlag valt komt Lunciano Kensenhuis daar als eerste langs. Gevolgd door Kim Bosman en door Robin Swagemakersv.
Het dagklassement ziet er als volgt uit: Kim Bosman staat bovenaan met achtenvijftig punten. Daaronder staat Robin Swagemakersv met eveneens achtenvijftig punten. De derde plaats is voor Brian Ooijen met zevenvijftig punten. Een spannend raceweekend.
World Formula In deze weekend verschijnen er zes rijders aan de start in dit kampioenschap. Dit is omdat enkele toezeggingen niet zijn door gegaan door karts die nog niet af waren. In het volgende raceweekend worden er minimaal drie extra rijders verwacht. Desondanks zijn de verschillen dit raceweekend vrij klein te noemen. In de kwalificatie komt Niels Brugman als snelste uit de bus. Hij weet een tijd van 52.204 seconden neer te zetten. Daaronder staat Ray Renirie genoteerd, met een tijd van 52.386 seconden. De derde positie is voor Kirstin Heikoop, zij heeft een tijd neergezet van 52.403 seconden.
Bij het geven van het startsignaal zijn Niels Brugman en Ray Renirie even snel van de lijn. Niels Brugman heeft door zijn poll een betere lijn de eerste bocht in en kan de leiding innemen. Alex Oosterhof weet van de vierde plaats zich in snel naar voren te rijden. Hierdoor sluit Alex Oosterhof achter aan op Niels Brugman. Zij gooien het tempo omhoog en rijden zich los van de rest van het veld. Alex Oosterhof open dat de aanval op de eerste positie en slaagt daar rap in. Hij neemt de leiding door bij het aanremmen van de bocht, simpelweg, later te remmen. Hij neemt de leiding over en geeft het tempo aan. Echter, Niels Brugman is niet uit het veld geslagen. Niels Brugman blijft in de buurt en zoekt de mogelijkheden om te kunnen passeren. Bij het opkomen van het rechte stuk wordt er gezocht naar ruimte. Bij het aanremmen van elke bocht is het voor Alex Oosterhof zaak om Niels Brugman in de gaten te houden. Iets over de helft van de race worden de gaten groter. Even valt de spanning weg, maar opent Niels Brugman wederom de aanval. De leiding is nog niet vastgesteld. In de laatste fase van de race weet Niels Brugman in te halen. Alex Oosterhof blijft in de buurt, maar moet nu alles op alles zetten om als eerste over de streep te komen. Het lukt Alex Oosterhof dan ook om vlak voor de finish de leiding terug te nemen, waardoor hij als eerste wordt afgevlagd. Niels Brugman wordt tweede en de derde plaats is voor Kirstin Heikoop.
In de start van de tweede race is Alex Oosterhof het snelste van de lijn en kan hiermee dat leiding behouden. Niels Brugman sluit daar achter op, maar moet in de openingsfase Kirstin Heikoop voor bij laten. Kirstin Heikoop opent gelijk de aanval op de leiding van het veld. Niels Brugman blijft overigens zoeken. De race opent snel en de eerste vier rijders weten elkaar te vinden. Alex Oosterhof geeft het tempo aan, de andere rijders heb een klein beetje het nakijken. Niels Brugman is de enige in deze groep die actief inhaalacties probeert. Kirstin Heikoop rijdt wat afwachtend op de staart van Alex Oosterhof. Er is geen ruimte voor fouten in deze groep en dat lijkt Kirstin Heikoop zich goed te realiseren. Ray Renirie bezet de vierde plaats op het moment dat Niels Brugman later weet te remmen dan Kirstin Heikoop bij de chicanes, maar Ray Renirie weet daar geen gebruik van te maken. Niels Brugman schiet snel door naar Alex Oosterhof en probeert deze van zijn plek af te stoten. Op dat moment zijn er nog vier minuten op de klok. Het lukt Niels Brugman niet. Het twee-rondenboord wordt uitgehangen. Gaat het nog lukken? Niels Brugman pusht en pusht, maar komt dat naast de baan terecht en glijdt over het gras de bandenstapel in. Strijd over. Later zal blijken dat er opzet in het spel was, jammer genoeg moet om die reden Alex Oosterhof uitgesloten worden voor de tweede race. Alex Oosterhof komt weliswaar als eerste over de finish, maar Kirstin Heikoop is de terechte winnares. Dat betekent dat de tweede plaats voor Ray Renirie is en de, teleurgestelde, Niels Brugman bezet dan de derde plaats.
Het dagklassement ziet er als volgt uit: Kirstin Heikoop bovenaan met eenenzestig punten, daaronder Niels Brugman met achtenvijftig punten. De laatste podiumplaats is vergeven aan Ray Renirie die, een klein beetje in de luwte, zevenenvijftig punten heeft verzameld.
RK1 Big Bore/ Prokart Deze klasse is dit raceweekend verdeeld in twee kampen; de RK1’s aan de ene kant en de Prokarts aan de andere kant. In totaal rijden er negen rijders op de baan, waarvan vier RK1’s en vijf Prokarts. De RK1’s blijken in de kwalificatie het snelste. De snelste RK1 is Coen Esveld, met een snelle tijd van 51.687 seconden. De tweede RK1 is Alex Plender, met een tijd van 52.258 seconden. Xander Mensink bezet in deze klasse de derde positie met een tijd van 52.447 seconden. De vierde plaats is voor Roy van Lune. Hij heeft een tijd neergezet van 54.831 seconden. Bij de Prokarts is de snelste tijd van Koene, met een tijd van 55.962 seconden. De tweede tijd daar is Marcel vd Ekart, met een tijd van 56.057 seconden. Ivo Kroon heeft de derde positie in handen en heeft daar 57.024 over gedaan.
De start is ook in tweeën verdeeld. De RK1 start met een lege startrij tussen hen en de Prokarts. Bij de start van de eerste race komt Coen Esveld goed van de lijn. Bij de Prokarts is het Koene (met het toepasselijke startnummer 1) die het snelste wegkomt. De kwalificatie en de race verschillen om die reden vrij weinig. De leiders in beiden klassen zijn wat sneller dat het overige veld. Om die reden zien we beiden in het middenveld wat gevechten ontstaan. Bij de Prokarts zijn het Ivo Kroon en Marcel vd Ekart en bij de RK1 Alex Plender en Roy van Lune. Coen Esveld heeft een dermate grote voorsprong dat dit gevecht geen effect heeft op zijn leidende positie. Dat geldt eveneens voor de Prokarts. Als de finishvlag wordt gezwaaid is Koene overtuigend winnaar bij de Prokarts en Coen Esveld overtuigend winnaar bij de RK1’s. Gevolgd door Roy van Lune en Xander Mensink.
In de tweede race komt Coen Esveld als snelste van lijn, het is nog even spannend of hij Roy van Lune achter zich weet te houden, maar hij slaagt daar in. Coen Esveld geeft vervolgens het tempo aan. Bij de Prokarts is Marcel vd Ekart het snelste van de lijn. Hij verschalkt Koene hiermee, die van de eerste positie kon starten. De leiders van beiden klassen rijden een snelle openingsfase. Coen Esveld is onaanraakbaar. De top van de RK1’s valt als snel uit elkaar, maar bij de Prokarts niet. Koene probeert bij Marcel vd Ekart de eerste plaats weer over te nemen. Marcel vd Ekart rijdt op de bumper van Koene, maar kan de mogelijkheden niet zo snel creëren. Jammer genoeg, is het overige veld uit elkaar gevallen. Waardoor dit de enige strijd op de baan is. Met nog 6 minuten op de klok heeft Marcel vd Ekart genoeg tijd om de leiding over te nemen. In de laatste fase van de race voert Koene het tempo op, waardoor Marcel vd Ekart zijn kansen tot een overwinning ziet slinken. Op het moment dat de spanning uit de top van de Prokarts gaat, trekt deze weer aan bij de RK1’s. Coen Esveld en Roy van Lune krijgen het met elkaar aan de stok en vertonen een spannende strijd. Desondanks is het Roy van Lune niet gelukt om te passeren. Coen Esveld wint bij de RK1’s, gevolgd door Roy van Lune en Alex Plender. Bij de Prokarts wint Koene, gevolgd door Marcel vd Ekart en Ivo Kroon.
Het dagklassement ziet er als volgt uit: Bij de RK1 staat Coen Esveld bovenaan met zesenzestig punten. Op de tweede plaats staat Roy van Lune met zestig punten en de laatste podiumplaats is voor Alex Plender met vijfenvijftig punten. Bij de Prokarts staat Koene bovenaan met zesenzestig punten, op de tweede plaats staat Marcel vd Ekart met zestig punten en op de derde plaats staat Ivo Kroon met zesenvijftigpunten.
VT250 Senior, Junior & Light Deze klasse kent een driedeling wat betreft het materiaal; de Senioren, de Junioren en de Lights. Deze klasse bevatten dit raceweekend eenentwintig rijders, waarvan het grootste deel uitkwam in de Senioren, een kleiner deel in de Lights en twee rijders met de aanduiding Junioren achter hun naam rondreden. De kwalificatie stond in het teken van de snelle Nikki Mooren. Zij zette in de kwalificatie de snelste tijd neer, een 45.058, waarmee ze een ruime twee tienden sneller was. Johan Haarsma, op de tweede plaats, zette een tijd neer van 45.296 seconden. Daaropvolgend was het Berend Dumas, met een tijd van 45.400 seconden. De snelste tijd met een Light was van Chris van Ruiten, dat was een 45.534. De tweede snelste tijd was van Lars Brugman en dat was een 45.553. Bij de Junioren was het Brian van Lith die als snelste uit de bus kwam, hij zette een tijd neer van 47.962. Waar hij zich voor Angelina Weber mee plaatst, zij zette een tijd neer van 48.358 seconden.
Bij de start van de race komt Nikki Mooren het snelste van haar lijn. Johan Haarsma weet dan aan te sluiten op de tweede plaats, waarmee beiden rijders hun plaats weten te behouden. De race opent heel snel, maar het valt vooral op dat Nikki Mooren sneller is dan de ander e rijders. Berend Dumas weet Johan Haarsma te verschalken en neemt de tweede positie in . Desondanks is het gat tussen hem en Berend Dumas al wat aan de grote kant. Het lukt Berend Dumas in de openingsfase niet om in de buurt te komen van Nikki Mooren. Bij de Lights verloopt de start goed voor Chris van Ruiten. Hij kan bij de start in ieder geval zijn positie behouden en kan de daaropvolgende ronde de weg naar voren vinden. Hij verschalkt in de openingsfase verschillende Senioren. Zijn directe concurrent Lars Brugman, ook uitkomend met een Light. Rijdt met hem mee naar voren. Hoewel beide rijders de ene na de andere Senior voor bij rijden, wordt het steeds moeilijker naar mate ze vorderen in het veld. Vooral de eerste vier rijders houden een hoog tempo aan. De leidende rijder, Nikki Mooren, gaan ongeëvenaard hard. Ze rijdt op het scherpst van de snede met overstuur op de juiste plaatsen om zodoende harder de bocht uit te komen. Nikki Mooren weet de race naar haar hand te zetten en met nog 2 minuten op de klok lijkt daar ook geen verandering meer in te komen. Nikki Mooren wint uiteindelijk met een voorsprong van vier seconden op Berend Dumas. Die net voor 6 rijdt. Bij de Lights finisht Chris van Ruiten bovenaan. Lars Brugman finisht tweede en 30 finisht daar derde. Bij de Junioren is Brian van Lith de snelste.
In de tweede race heeft Berend Dumas een goede start, maar kan Nikki Mooren haar positie behouden. De start van de Senioren verloopt vlekkeloos, maar bij de Lights wat minder. Hierdoor worden de positie al wat sneller verschoven. Bij de Senioren geeft wederom Nikki Mooren het tempo aan. De overige rijders hebben eigenlijk alleen het nakijken. Berend Dumas weet in de daaropvolgende ronden het tempo te evenaren, en kan zelfs de druk opvoeren om zodoende een fout te forceren. Het veld wordt aangevoerd door Nikki Mooren, gevolgd door Berend Dumas en gevolgd door Johan Haarsma. Johan Haarsma moet echter als snel afhaken; het lukt niet om het tempo van Nikki Mooren en Berend Dumas te ervaren. Berend Dumas is op dat moment moeilijk tegen te gaan, Berend Dumas voert de druk op. Het lukt Berend Dumas niet om een voet tussen de deur te krijgen; Nikki Mooren houdt de gaten dicht en laat Berend Dumas niet de ruimte. In de laatste fase van de race kan Nikki Mooren eveneens het tempo opvoeren. Ze loopt weg van Berend Dumas en creëert een voorsprong. Als de vlag valt is Nikki Mooren als eerste over de finish, Berend Dumas tweede en Johan Haarsma derde. Bij de Lights is het Charly Brugman die als eerste over de streep komt, gevolgd door Chris van Ruiten en Lars Brugman. Bij de Junioren is Brian van Lith wederom het snelste.
In het dagklassement staat Nikki Mooren bovenaan met zesenzestig punten voor twee excellente overwinningen. Daaronder staat Berend Dumas met zestig punten en de laatste podiumplaats is vergeven aan Johan Haarsma met vijfenvijftig punten. Bij de Lights is Chris van Ruiten de winnaar met drieënzestig punten. Tweede is Lars Brugman met achtenvijftig punten en Charly Brugman is derde met Charly Brugman met zesenvijftig punten. Bij de Junioren staat Brian van Lith bovenaan met twee overwinningen.
RK1 Junioren Deze klasse verwelkomde tweeëntwintig rijders. Het grootste veld dat dit weekend op het circuit van Berghem verschijnt. Door de hoeveelheid rijders is het niet gemakkelijk ruimte te vinden in de kwalificatie om een goede tijd neer te zetten. Aan het eind van de kwalificatie zijn de verschillen erg klein te noemen. Max Tjelpa eindigt bovenaan, hij heeft een tijd van 51,107 seconden neer gezet. Daaronder staat Michael den Herder met een tijd van 51,314 seconden. De derde plaats is vergeven aan Wesley Bakker. Dit tekent de spanning van de kwalificatie niet helemaal. Het volgende feit zal illustreren waar we het over hebben: de eerste zeventien (!) rijders rijden een kwalificatietijd die minder één seconde langzamer is dan die van Max Tjelpa, de snelste op de baan.
Max Tjelpa mag door zijn snelle kwalificatie starten op de eerste plaats, hij wordt geflankeerd door Michael den Herder, Max Tjelpa komt als eerste van de lijn, hij weet hiermee Michael den Herder achter zich te laten. Michael den Herder komt goed weg, maar geniet niet de goede startpositie van Max Tjelpa en moet genoegen nemen met de tweede plaats. Max Tjelpa open de race snel en ziet dat achter hem Wesley Bakker de tweede positie heeft ingenomen. Michael den Herder bezet dan de derde positie. De eerste vijf rijders in deze race kunnen zich los rijden van de rest van het veld. Toch weet Max Tjelpa al snel zijn tempo te verhogen en zich los te rijden van dit groepje. Op dat moment rijden de posities twee tot en met zes dicht bij elkaar. Dit groepje wordt dan aangevoerd door Michael den Herder die met de druk van Wesley Bakker op zijn schouders zijn rondes doet. Met nog negen minuten op de klok heeft Max Tjelpa een dermate grote voorsprong opgebouwd dat de leiding van de wedstrijd nu al veilig lijkt. Max Tjelpa is onverbiddelijk aan de leiding. Achter hem heeft Michael den Herder Wesley Bakker niet laten gaan, en bezet daarom de tweede positie. Er zijn moment dat het lijkt dat Wesley Bakker een inhaalactie kan doen, maar de kans daarop wordt kleiner naarmate de race vordert. Met nog ietsje meer dan vier minuten op de klok worden de gaten in de kop van het veld groter. Hierdoor ontsnapt de spanning uit het wedstrijdverloop. Als de finishvlag wordt gezwaaid komt Max Tjelpa, niet verassend, als eerste over de finish. De volgende rijder, Michael den Herder komt drie en een halve seconden later over de finish en weer drie seconden later rijdt Wesley Bakker de streep over.
De start van de tweede race is wederom in handen van Max Tjelpa. Max Tjelpa weet snel weg te komen en wederom Michael den Herder achter zich te laten. Michael den Herder wordt verwezen naar de tweede plaats, hij wordt hier achtervolgd door Michael Pen. Die Michael Pen is snel en maakt Michael den Herder in de openingsfase al zenuwachtig. Michael Pen rijdt assertief en gaat op zoek naar de mogelijkheden. De eerste vijf rijders rijden dicht bij elkaar. Michael Pen weet dan al snel de inhaalactie te doen op Michael den Herder, door middel van een late rem-actie. Een echte klassieker, hij rijdt achter Michael den Herder komt uit de slipstream, kiest de binnenste lijn, later remmen en inhalen. Michael Pen lijkt op dat moment ontketent en de vraag is of hij de leiding over kan nemen. Max Tjelpa leidt dan nog steeds. Michael Pen is niet degene die de inhaalacties kan maken op Max Tjelpa, maar dat is Michael den Herder. Na enkele ronden te hebben gereden kan Michael den Herder zijn originele positie weer terug over nemen en bezet weer de tweede plaats. Michael den Herder opent dan de aanval op Max Tjelpa, maar weet in de middelste fase van de race niet in te halen. Als er dan nog zes minuten op de klok staan, begint de tijd te dringen. Michael den Herder zit vast op de tweede positie, Michael Pen kan in deze fase van de race niet helemaal volgen en Max Tjelpa is op dat moment iets te snel om in te kunnen halen, hoewel Michael den Herder nog wel in de buurt blijft. De posities veranderen dan ook niet als de finishvlag valt. Max Tjelpa wordt als eerste afgevlagd gevolg door Michael den Herder met zes tienden en Michael Pen op iets minder dan drie seconden.
Op het dagklassement prijkt de naam van Max Tjelpa, hij heeft beide races gewonnen en heeft zesenzestig punten verkregen. De tweede positie is voor Michael den Herder die in beide race tweede is geworden en dus zestig punten heeft verkregen. De derde positie is voor Wesley Bakker met vijfenvijftig punten.
Daarmee zijn de laatste wedstrijd kilometers verreden in Berghem. Opmerkelijk te zien is dat er een grote hoeveelheid meisjes meedingen aan de top van dit kampioenschappen. Dit ontkracht de stereotypes dat autosport geen vrouwensport is en alleen voor jongens/mannen is. Het volgende raceweekend is in Spa Francorchamps en is een mooi moment voor de dames om hun overwinningen door te zetten! Race-resultaten staan op http://www.raceresults.nu. Verder informatie staat op http://www.kartingevents.nl. Tot dan!