Auteur |
Bericht |
Jasper31
|
Geplaatst: di sep 18, 2012 4:11 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 5:06 pm Berichten: 164
|
Lieve forumleden,
Ik heb een vraagje. Ik rijd sinds kort met een VM icc motor. We hebben er nu twee dagen mee gereden en de eerste (kleine) revisie is een feit. Er is ons verteld dat er veel onderdelen van TM overgezet kunnen worden naar de VM. Om welk soort onderdelen gaat dit? Kun je een zuiger/small-end lager etc. van TM monteren? Zijn er bij de icc nog meer dingen waar je even naar moet kijken als je een kleine revisie doet?
Ik weet dat er een VM importeur/handelaar in Heesch zit, maar dat is voor ons 100 km verder rijden dan v/d spoel..
Alvast bedankt en de groeten,
Jasper
P.S. Het gaat om een VM 002/b uit 2009 geloof ik..
_________________ Energy 2009/VM icc 2009
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: di sep 18, 2012 6:02 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Jasper Jan Cramer even bellen die in Heesch zit die kan je er alles over vertellen!!!!
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo sep 19, 2012 8:49 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Dit is mij ook verteld door een TM leverancier in Oudleusen, Gert vd Vegt. Die kon mij ook redelijk wat vertellen over uit te wisselen onderdelen. (gezien VM een nagenoeg kopie is van TM)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Jasper31
|
Geplaatst: wo sep 19, 2012 8:33 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 5:06 pm Berichten: 164
|
Oke bedankt. Heb mn vader er al op uitgestuurd om even langs te rijden in Heesch. Nog een klein vraagje.. Wat is nu de ideale temperatuur voor een icc? Wij hanteren een temperatuur van 60 graden, maar de laatste keer op de baan werd er een temperatuur aangeraden tussen de 50 en 55 graden. Kan dit kloppen? Rijden jullie ook rond die temperaturen?
_________________ Energy 2009/VM icc 2009
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: wo sep 19, 2012 9:06 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Ik heb hem altijd tussen de 55 en 60 graden!!!!
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: do sep 20, 2012 5:46 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Zo koud mogelijk is het beste. Bij 45 tot 50 graden presteerd de motor dan bij 60 graden. Het liefts 40 graden maar dat is bij normaal weer niet haalbaar.
In de praktijk, gezien op de proefbank, geeft elke 5° méér of minder een verschil van ongeveer 0,3 à 0,4 PK. Dit is geprobeerd van 40° tot 90°, met een 125cc ééncilinder. Vastlopers door 'te koude motor' worden m.i. veroorzaakt door te weinig zuigerspeling. Ik heb ook nooit gezien dat minder zuigerspeling méér vermogen gaf. Eerder het tegendeel...
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: do sep 20, 2012 9:50 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
maar de temepratuur van de zuiger blijft toch ongeveer gelijk dus die zal nog steeds even veel uit zetten en de cilinder minder dus krijg je minder zuigerspeling bij een lagere temperatuur van de motor
of niet soms
|
|
Omhoog |
|
 |
flor
|
Geplaatst: do sep 20, 2012 2:34 pm |
|
Geregistreerd: vr dec 04, 2009 7:23 pm Berichten: 144
|
60 graden is het best, 40 is te koud
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: do sep 20, 2012 4:02 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: 60 graden is het best, 40 is te koud 60 graden is te heet. Zelfs nog liever nog 35 graden dan 40.
|
|
Omhoog |
|
 |
Jasper31
|
Geplaatst: za sep 22, 2012 11:08 am |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 5:06 pm Berichten: 164
|
Oke bedankt! Even kijken of we met behulp van de sproeierbezetting de temperatuur nog iets omlaag kunnen krijgen dan, anders moet ik misschien over op een grotere radiateur..
_________________ Energy 2009/VM icc 2009
|
|
Omhoog |
|
 |
red_bull
|
Geplaatst: do sep 27, 2012 4:58 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Wat voor radiateur heb je er op zitten dan? Over het algemeen moet je op dit moment geen problemen hebben met koeling? Mijn ICC rijd over het algemeen met tape op de radiateur rond. Is je waterpomp wel ok dan?
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: do sep 27, 2012 5:19 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: Zo koud mogelijk is het beste. Bij 45 tot 50 graden presteerd de motor dan bij 60 graden. Het liefts 40 graden maar dat is bij normaal weer niet haalbaar.
vergeet niet dat bij een te koude motor je krukas lagers een te grote speling geven (C3 of C4)... zo ver ik weet is 60 graden idd de max/mooie temp, daar rij ik altijd rond de 50-55 graden (op standje stamp). Minder zuigerspeling geeft een betere afdichting van je brandkamer maar meer wrijving tov je cilinder wand. Dit zie je bij de Formule 1, daar moet de motor opgewarmd worden alvorens de zuigers überhaupt kunnen bewegen.. maar door de strakke sluiting heb je wel meer vermogen. (immers minder verlies door lekkage). Maar of onze 125cc machientjes meer vermogen opleveren door een betere sluiting t.o.v. de hogere wrijving, dat is mij onduidelijk en vermoed ik dat je idd minder vermogen overhoud zoals Henri verklaart. (waarschijnlijk vanwege het kleine caliber). Ik weet wel dat je als hobby-ist beter een krappe zuiger kan rijden, hierdoor heb je minder snel last van zuiger verkanteling (te veel speling), maar moet je wel iets warmer rijden.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: do sep 27, 2012 6:31 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Het is heel simpel te verklaren waarom een motor vermogens verlies heeft als hij te warm gereden wordt. 1 m3 mengsel (bedoel benzine en lucht) van 40 graden. 1 m3 mengsel van 60 graden.
Waar zit de meeste energie in ? die 1 m3 van 40 graden of 60 graden ????
Denk ook maar eens aan die koelpads die men gebruikt als het buiten heel warm is op de start grid in de wegrace om de tank te koelen.
En je kan 4T (formule 1) niet met een 2T vergelijken. Een motor met een niks nut slag is niet geschikt voor het racen. Wel voor een grasmaaier.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: do sep 27, 2012 8:03 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
zo lang is het mengsel niet in de motor bij 14.000 toeren is het mengsel 8 duizenste van een sec in de motor en heeft dus denk ik geen tijd om te reageren op de motor temp
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: do sep 27, 2012 8:21 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: zo lang is het mengsel niet in de motor bij 14.000 toeren is het mengsel 8 duizenste van een sec in de motor en heeft dus denk ik geen tijd om te reageren op de motor temp Echt wel.
|
|
Omhoog |
|
 |