Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Onderhoud Kart (Rotax Max)
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=9785
Pagina 1 van 2

Auteur:  rvanuytv [ wo sep 05, 2012 7:49 am ]
Berichttitel:  Onderhoud Kart (Rotax Max)

Ik was voor mezelf eens een lijstje aan het opmaken welk onderhoud er zoal aan de kart en aan de motor moet gebeuren.
Ik heb nog maar weinig ervaring en heb het lijstje dus bijeengesprokkeld met info die ik op het forum vond en op google.
Een deel van het onderhoud is natuurlijk ook persoonlijk, de 1ne gaat al sneller iets vervangen dan iemand anders,...
Kunnen jullie eens kijken of de lijst in grote lijnen klopt, of dat ik iets vergeten ben?
Ik kon de lijst niet rechtstreeks hierop zetten, want dan viel de opmaak weg, dus heb ik hem maar als foto opgeslagen en hem zo ingevoegd:
Afbeelding

Graag jullie mening
Groetjes Roel

Auteur:  IncineratorX2 [ wo sep 05, 2012 7:51 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

zeer gedetailleerd!
Maar ik mis je benzine niveau na 1 stint en 3-4 stints :lol:

Het meeste neem je standaard mee, bijv met ketting smeren, controleer je direct de kettingspanning/speling.
Je uitlijning doe je bij preparatie daarna mag deze eigenlijk niet meer wijzigen.. anders zou het betekenen dat je achteras los zou zitten (of je tandwiel)

Sommige dingen zijn een beetje "overbodig" (niets is overbodig maar iets te specifiek), deze doe je bij je preparatie.
Tankdop, boutjes lagers, motorsteun, koelvloeistof, ketting smeren (maar ook naar elke stint), bandenspanning.

hmm, als ik je lijst zo lees... doe je alles bij preparatie en is dit je geheugensteun bij het rijden...

Auteur:  rvanuytv [ wo sep 05, 2012 7:56 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Ik dacht dat het te logisch was om op te noemen, maar ik zal het in mijn lijst aanpassen.
Als er nog wat tips gegeven zijn, en de lijst is aangepast, zet ik hem hier nog eens opnieuw.

Auteur:  IncineratorX2 [ wo sep 05, 2012 8:04 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

de reden waarom ik benzine noem is dat met een 2-takt je niet droog wilt komen te staan (geen smering).
En het geeft zoveel redenen voor storingen ;)

Maar op je lijst terug te komen, er staan veel dingen tussen die je bij preparatie doet (thuis of op de baan) er zijn gewoon een aantal dingen die ik van te voren na kijk en daarna eigenlijk niet meer hoef te controleren.
Alles wat met bouten vast zit, vast is vast. Trilt het los dan heb je of een versleten materiaal of niet goed vast gezet (volgende keer klein puntje locktite)

Auteur:  Tom [ wo sep 05, 2012 9:00 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Dempermat moet pas om de 20h
Transmissie olie echter om de 5h (rotax manual)
Alle "... vast": tussen elke stint nakijken > kan vastzitten als je toekomt op circuit, maar kan na 3 rondjes al losgetrild zijn.

Tip: zorg thuis dat kart in orde staat.
Loop er 10 keer omheen en bekijk alles nader.
Op circuit dan tussen elke stint eens rond je kart lopen en alles nakijken: zie je meteen of er iets gaande is.

Auteur:  Basjuh [ wo sep 05, 2012 9:02 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Kopeling tandwiel zou ik na iedere rijdag smeren

Auteur:  IncineratorX2 [ wo sep 05, 2012 9:04 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Citaat:
Alle "... vast": tussen elke stint nakijken > kan vastzitten als je toekomt op circuit, maar kan na 3 rondjes al losgetrild zijn.

ik werk met nylon moeren, welke in redelijke staat alles op zijn plek houden.
Het langslopen en oog/hand er op werpen, dat vind ik een logische controle, misschien had ik daar iets duidelijker in moeten zijn. Ik ga niet elke keer met alle steeksleutels en dopsleutels langs mijn gehele frame.

Auteur:  Tom [ wo sep 05, 2012 9:07 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Was eerder bedoeld op het lijstje van Roel: gezien er veel "... vast" pas na 3-4 stints / tussen 2 rijdagen stonden.
Maar borgmoeren zijn inderdaad een belangrijk iets om alles op plek te houden.

Auteur:  IncineratorX2 [ wo sep 05, 2012 9:17 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Ja daar zat ik ook mee (grote lijst), er stonden er zoveel op... wat ik eigenlijk al meeneem op het moment dat ik de machine van de grond til...

Auteur:  IncineratorX2 [ wo sep 05, 2012 9:19 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

daarin tegen is het wel een leuk manifest om je erbij te houden. (zeker als Kartshop als checklist om over te dragen aan de klant oid)

Auteur:  rvanuytv [ wo sep 05, 2012 10:49 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Was vooral ook voor mezelf en andere beginnede recreanten bedoeld.
Als je pas begint met karten weet je niet goed waar je op moet letten.
Vandaar een lijst om het wat overzichtelijk te houden en niet te veel dingen te vergeten.
Zo kunnen de meer ervaren karters helpen de lijst aan te vullen zodat de beginners beter geinformeerd zijn.

Maar een deel is natuurlijk persoonlijk zoals jullie zelf zeggen: de 1 kijkt al de bouten na elke stint na, de ander na een racedag.
En ook liever een controlepuntje te veel op de (lange :-) ) lijst dan een puntje vergeten en dat onderdeel eventueel verliezen of zo.

Auteur:  rvanuytv [ wo sep 05, 2012 10:53 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Citaat:
Kopeling tandwiel zou ik na iedere rijdag smeren

Bas, bedoel je hiermee de naaldlager? of het kettingtandwiel dat op de koppelingstrommel zit?
Of nog iets anders?
Naaldlager en kettingstandwielen stonden al in de lijst.

Auteur:  joris [ wo sep 05, 2012 11:28 am ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

l

Auteur:  Basjuh [ wo sep 05, 2012 2:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Daarmee bedoel ik het naaldlager.

Heb zelf nog een cheklist van enige tijd geleden op mijn pc staan, wellicht heb je er wat aan:

Na iedere stint
o Brandstof
o Ketting gesmeerd
o Bandenspanning

Na +/- 3 stints
o Velgen
o Klossen (voor en achter)
o Tandwielsupport
o Remschijfsupport
o Remklauw
o Kettingkast
o Kettingspanning
o Motorsteun
o Uitlaat
o Tankdop
o Water in radiateur

Na +/- 5 stints
o Luchtfilter
o Carburateur
o Gaskabel spanning
o Stabi
o Bodemplaat
o Stuur
o Kijken of klossen/as verlopen is

Na iedere dag
o Stoel
o Fusees
o Bakken/bumpers

Zoals ik al zei lijstje is al van een tijdje geleden
o Accu (geladen)

Auteur:  Delirium.. [ wo sep 05, 2012 6:25 pm ]
Berichttitel:  Re: Onderhoud Kart (Rotax Max)

Thanks voor de nuttige info. Vroeg me dit ook al af!

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/