Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 9:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 08, 2010 4:54 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Hoogeveen
Hallo mijn naam is Rob en ik ben sinds kort een kart eigenaar. Ik heb een tonykart gekocht met een Iame blokje er op (125cc automaat). De laatste tijd heb ik een aantal keren gereden zonder problemen. Vanavond wou ik weer een stukje rijden maar de kart kwam niet vooruit en sloeg eigenlijk gelijk af (aantal keren). De bougie was vet geslagen.

Thuis gekomen hebben mijn maat en ik het "luchtfilter" gedemonteerd en de boel eens goed geïnspecteerd. Ik heb redelijk wat ervaring met 2-takts van uit het verleden met scooters en brommers. De rij ervaring in een kart is totaal niet te vergelijken met brommers of scooters. Hoe zit dat met de techniek? Daarom hier wat vragen:
* Hoe werkt een koppeling op een kart?
* Tijdens demonteren van het luchtfilter kwamen we er achter dat er +/-1,5cm benzine+olie in het luchtfilter zat. Is dit normaal?
*Wat hoort de mengverhouding van de brandstof te zijn? welke brandstof raden jullie aan? V-power/ultimate/excellium of echte euro 98?

Verder weet ik eigenlijk weinig over het blokje. Het is een Iame met een Ibea carburateur. Heeft iemand idee om wat voor type Iame het hier gaat (foto onderaan bericht)? Bwjaar is 2004/5 geloof ik.
* Wat is +/- zijn vermogen?
*Wat is de ideale bedrijfstemperatuur van de cylinder en koelwater?

Waar halen jullie je kart onderdelen vandaan? Moet ik ergens op letten wanneer ik bepaalde onderdelen koop en welke onderdelen zou ik alvast op voorraad moeten leggen omdat dat zwakke punten zijn van Iame's?

Veel vragen... Ik hoop/denk dat jullie ze kunnen beantwoorden :) Alvast heel erg bedankt daarvoor!!

Met vriendelijke groet,

Rob Tangenberg


Afbeelding


Kart op kar

Afbeelding
Blokje

_________________
RJTec Formula

Uomo Universale. Temmi: Tangenberg een man met ideeën


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 9:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Een k25 zoals basjuh zegt.

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op wo aug 01, 2012 3:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 10:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Of een K25, moet je de kart starten met behulp van een externe starter?
Toen ik K25 reed smeerde ik altijd 1:25 ('98)

Het is niet normaal dat er 1,5cm benzine/olie in de luchtfilter zit.
Hoe heb je, je stelschroeven van je carb staan en welk type bougie gebruik je?
Het laatst genoemde varieeerd per weer/temperatuur.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 10:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Zo te zien idd een k25.
Zal vast best rijk staan omdat hij het brandstof in de filter gooit en vetslaat.
Temperatuur ligt rond de 60 graden. Wel goed opletten met je koppelings plaatje dat deze nog goed is.

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 10:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 08, 2010 4:54 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Hoogeveen
Bedankt voor jullie reacties..
Er zit idd een externe starter bij. Ik heb een mengverhouding van 1;25 aangehouden (2xgetankt). Voor smeerolie gebruik ik Motul olie (speciaal voor 2takt hoogtoerig). De bougie die ik er in heb zitten is een beru ultra Ro 110.
Mijn uitlaat is niet 100% gas dicht en daar lekt tevens ook onverbrande benzine+olie uit. Ik zal er morgen een blik op werpen. Is dit een teken van veel te veel benzine?
Groeten Rob

_________________
RJTec Formula

Uomo Universale. Temmi: Tangenberg een man met ideeën


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 10:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 08, 2010 4:54 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Hoogeveen
De temperatuur van 60 graden is dat de koelwater temp? Ik heb er een mychron 3 op zitten en heb er regelmatig 90+ graden op staan. Temperatuur wordt echter direct binnen de cylinderkop gemeten.

_________________
RJTec Formula

Uomo Universale. Temmi: Tangenberg een man met ideeën


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 31, 2012 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Ze worden best heet ja die van ons werd ook 70/75 graden bij 20 graden buitentemp.
Gemeten net na de motor.
De uitlaat is moeilijk lekvrij te krijgen maar je kunt wat hitteband proberen.

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 01, 2012 10:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 04, 2009 7:23 pm
Berichten: 144
60 graden is goed, dan is je radiator te klein als hij 70/75 graden haalt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 01, 2012 10:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb met een K25 nooit temperatuurproblemen gehad, altijd gereden met die kleine radiateur. Als hij 90 graden wordt is er iets niet in orde, controleer vooral de waterpomp en of er geen troep in de radiateur zit (er vanuit gaande dat de sensor de juiste temperatuur meet).

Blokje op de foto is veel ouder dan 2004. Deze K25 is nog van de eerste generatie.
Zwakke punt van die dingen is de koppeling, die moet je netjes afstellen en zuinig mee om gaan. Zo nu en dan gaat er eens een bobine kapot, verder niet veel bijzonders, best degelijke motoren, altijd veel plezier van gehad :)
Dat lekken bij de uitlaat doen ze allemaal.

Als de carburateur 3 sproeiers heeft is het vermoedelijk een Ibea L2, anders een L5.

Koppelingsdelen en bougies zijn handig om bij je te hebben ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 02, 2012 12:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Misschien een luchtbel in het koelsysteem even de radiateurdop eraf en de kart schuin houden met de radiateur naar boven. Dan
weer afvullen met water dit een paar keer herhalen en dan is het lucht wel uit het systeem!!

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David