Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

benzine-olie verhouding
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=9653
Pagina 1 van 1

Auteur:  damianhoet [ za jul 28, 2012 11:17 am ]
Berichttitel:  benzine-olie verhouding

wat is voor een rotax max senior de beste verhouding om mee te rijden?
hoor verschillende dingen zoals 1 op 30 1 op 25 en 1 op 20 dus ben benieuwd wat jullie smeren

Auteur:  bjornschuddings [ za jul 28, 2012 11:26 am ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Ik doe 1op50 En nog nooit problemen gehad

Auteur:  Tom [ za jul 28, 2012 12:00 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Rotax is ALTIJD 1 op 50 en moet een volsynthetische of volestersynthetische olie gebruikt worden.

Andere motoren (zoals een K25, PRD, ...) moeten rijker gesmeerd worden (1:20-1:25)

Auteur:  Basjuh [ za jul 28, 2012 12:53 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

RM: 1:50
Rij de laatste tijd met Denicol, ben ik wel te spreken over.
Maar de prijs :(

Auteur:  Tom [ za jul 28, 2012 1:29 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Dat is nu eenmaal de prijs - ook al gaat Vincent nu weer over de Putoline beginnen:p

Zoals in andere topics al gezegd:
Motul, Elf en Denicol zijn de toppers. Waarom 100% ester-synthetisch (waarbij Denicol het merk was dat dit als eerste naar voran bracht).
Merken als Putoline, BO, Lucas oil, ... hebben ook een ester-synthetische olie, met 20-40% esterolie en de rest "gewone" olie.

Bij Denicol is het zo dat van een 100% synthetische olie 8-10% van het beste nog uit wordt gerafinneerd, en vervolgens worden er (di)-esters aan toegevoegd.
Die esters zorgen voor:
- betere koeling
- constantere temperatuur
- betere smering (olie blijft beter in de cilinderwand)
- propere motor (schonere verbranding > haalde bij mij zelfs het vuil wég dat veroorzaakt werd door oliën waarmee ik voordien reed)

Voor de "constantere temperaturen" kan je nog het best de viertakts als voorbeeld nemen waarbij de temperatuur van de olie gemeten wordt, en niet die van de waterkoeling (vb motorcross testbanken).
Bij 7000rpm zal zowel met de esterolie als de gewone olie de temperatuur stabiel blijven op 110°c.
Bij 12000rpm zal de gewone olie aan de 130°c gaan tikken waar de esterolie 122-125°c zal zijn.
doordat het geheel stabieler blijft in warmte zullen de onderdelen in de motor ook minder afzien van het warmer/kouder worden (uitzetten / inkrimpen van metaal)

Dààr zit het prijsverschil zich tussen Denicol/Motul/Elf t.o.v. Putoline, Lucas oil, BO oil, Shell, ...
Zijn die anderen slechte oliën? Neen.
Is zo'n 100% esterolie absoluut nodig? Dat moet je zelf bepalen.

Maar prijs aanhalen voor dergelijke oliën is, zoals ik eerder deze week in ander topic tegen Vincent al zei: is appels met peren gaan vergelijken.

Auteur:  bjornschuddings [ za jul 28, 2012 1:35 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Ik gebruik voor mijn max gewoon Castrol tts 1op50. En voor mijn icc gebruik ik Elf htx 976

Auteur:  Joost [ za jul 28, 2012 3:13 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Ik smeer met deze:
Afbeelding

Auteur:  Backlash [ di jul 31, 2012 6:34 pm ]
Berichttitel:  Re: benzine-olie verhouding

Ik ook, in de Yamaha YZ125

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/